Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ofog må vara motståndare till militarismen men deras aktion/manifestation vid paraden riktades inte till varken försvarsmakten eller regeringen då budskapet på skyltarna/plakaten var "JAG" tex "JAG dödar lika bra som straighta" och "Här går JAG bla bla".

Det man åstadkommit iom sin manifestation är att förtrycka deltagande försvarspersonal i egen person, man har med tillfället i akt tagit sig rätten att lägga ord och åsikter i munnen på personer som inte själva har kunnat välja dom och antagligen inte heller stödjer dom.

Det är förtryck, man ger sig inte på en organisation i sig utan man ger sig på den lilla människan som försöker stå upp för sig själv och kamrater.

FM keep it going, Alla i paraden har gjort ett magnifikt jobb :rockon:

Posted (edited)

Något som jag reagerade på senast folk från försvaret gick med i Pride var att de såg ut som skit. Ingen såg ut som den andra.

Om de ändå ska gå med uniform kan de ju vara klädda uniformsenligt.

Någon som vet hur de såg ut i år?

Edited by Yohn
Posted

Ett inlägg är dolt för intern beredning.

/Krook

BG

Edit: Inlägget raderat eftersom det inte mötte kraven enligt forumets regler.

Posted

Men alla vet ju att:

Men för att vara lite allvarlig:

Jag är för demokrati och öppenhet, därför tycker jag att grupper som Ofog ska få finnas. Sen att 99% av oss härinne är utbildade till att kunna försvara vår demokrati och Ofogs rätt att finnas, men att de vill att vi inte ska finnas, är lite märkligt, men det är som det är.

Däremot så tycker jag att det är ganska vidrigt att de ska kunna agera på detta sätt, som jag faktiskt anser är personangrepp. Jämför detta med om ett gäng nynazister hade gått bredvid pride-tåget med pratbubblor som "fram tills 70-talet räknades min sjukdom fortfarande som en sjukdom" eller "jag är biologiskt felprogrammerad", då hade det blivit ett jävla liv och de hade antagligen arresteratsoch ställts inför rätta. Tyvärr är inte alla lika inför lagen i Sverige och så länge man är vänstervriden kan man komma undan med mer.

Sen vet jag inte om jag tycker att FM ska deltaga i Pride. Jag vet inte hur ni andra känner men min tid i lumpen var nog den mest jämställda jag har upplevt i mitt liv. Det spelade ingen roll var du kom ifrån, vad du hette, vad din pappa hade för bil eller vad du brukade göra på helgerna. Det enda som räknades var vad du kunde prestera och hur du löste uppgifter, inget annat spelade roll. Det gick till och med så långt att jag tror att om någon av mina plutonskamrater hade "kommit ut" mot slutet av utbildningen så hade nog alla bara ryckt på axlarna. Självklart hade det kommit en massa kommentarer om det i tid och otid, men det är precis som att vi kallade vissa i plutonen för feta, idioter, troll och annat, och kan man inte ta det så har man nog inget där att göra ändå. I en skarp situation skulle jag skita om den som stod bredvid mig är bög, kvinna, invandrare, adlig eller arbetargrabb, det enda jag bryr mig om är att personen kan lösa sin uppgift. Hur stort är egentligen problemet med homofobi mm i försvarsmakten, det är min fråga?

Posted (edited)

Nu har ju våra amerikanska vänner ändrat lagen så att homosexuella får vara öppna med sin sexuella läggning (ty det har inte varit något hinder för folk "i garderoben" att tjäna sedan 90-talet). Vissa tycker det här är jättedåligt.

Terminal Lance beskriver det dock bäst.

2010-04-30-Strip_34_Its_Already_Gay_web.jpg

Edited by 903Lew
Posted (edited)

Hur stort är egentligen problemet med homofobi mm i försvarsmakten, det är min fråga?

Det är nog olika beroende på var man hamnar. Där jag gjorde lumpen fanns det tyvärr en hel del homofobi bland vissa värnpliktiga (dock inte bland befälen), och hade jag varit bög hade jag nog inte vågat vara öppen med det där och då. Samtidigt så har jag en vän som gjorde lumpen på ett annat regemente, där det fanns ett antal öppet homosexuella värnpliktiga, och ingen brydde sig ett dugg om det.

Jag hoppas att de här attityderna försvinner mer och mer i och med övergången till anställda soldater, som förhoppningsvis inte behöver bekräfta någon macho-myt om lumpen för att motivera sig själva till att vara där, och är lite äldre och mognare i genomsnitt.

Edited by Skalman
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/soldater-krankta-under-prideparaden_6373850.svd

Intressant frågeställning i spåren av artikeln. De går i tåget på sin fritid -MEN de går i uniform och representerar således försvarsmakten. De anser sig bli personligt trakaserade men ofog anser sig ge sig på försvaret. Det hela blir väldigt luddigt. Vem representerar egentligen de uniformerade i tåget - sig själva eller försvaret? Om jag säger SAAB är en skitbil - ska de anställda se sig personligt kränkta eller är det företaget jag föraktar snarare än arbetaren bakom skruvmejseln.

/martin

Edited by martinator
Posted

Martinator, om du skulle gå med en skylt som en pratbubbla över en SAAB-anställd där det står "Här går jag och förespråkar att folk skall köpa bra bilar men på mitt jobb så sysslar jag med att bygga skitbilar".

Vem kritiserar du då?

J.K Nilsson

Posted

Det är 100% rätt av FM att gå i pride!

En organisation som stöder nationens demokratiska fri- och rättigheter ska definitivt ställa upp i officiella kampanjer som vill bygga upp allas lika värde, oavsett läggning, kön och hudfärg.

Sen att det finns rötägg i samhället är väl inte direkt något nytt, men det måste få finnas i vårt demokratiska samhälle. Så det enda som kan göras är att tacka, ta emot och tänka på gud, konungen och fosterlandet

• Like 1
Posted

Det är 100% rätt av FM att gå i pride!

En organisation som stöder nationens demokratiska fri- och rättigheter ska definitivt ställa upp i officiella kampanjer som vill bygga upp allas lika värde, oavsett läggning, kön och hudfärg.

Sen att det finns rötägg i samhället är väl inte direkt något nytt, men det måste få finnas i vårt demokratiska samhälle. Så det enda som kan göras är att tacka, ta emot och tänka på gud, konungen och fosterlandet

Det är väl inte direkt så att det måste få finnas folk som beter sig illa. Det är en sak att ge uttryck får egna åsikter och en annan att tillskriva andra åsikter eller egenskaper efter eget huvud, som i tex Ofogs kampanj under Pride.

Skillnaden mellan att måla en IKV 91 rosa och att kränka en annan människa i dennes försök att verka för ett öppnare samhälle är så milsvidd att de knappast går att jämföra.

Posted

Det jag menar är inte att det måste få finnas personer som kränker andra, det jag menar är att det måste få finnas andra åsikter i vårt samhälle.

Om man ser på deras åsikter och argument till att världen skulle se så mycket bättre ut om polis och militär världen över skulle släppa vapnen och vifta med blommor istället så är jag inte så förvånad att de väljer att agera på detta hjärndöda sätt.

Fårståelsen för vad som faktiskt händer inom olika insatser, och vad de går ut på är ju även oftast lika med noll, men de kan ändå demonstrera mot dem och säga att de e fel... säger allt

• 3 months later...
Posted

Pride är alltså, om jag förstått det rätt, höjden av progressivitet och modernitet, ett uttryck för något bra. Är det inte synd då att denna festival läggs ner nu? Man fick ju sådana skulder 2011. Det blir inget Pride 2012.

Var ska nu de som vill demonstrera i uniform ta vägen, gå på parad för ett progressivt samhälle?

Posted (edited)

Pride är alltså, om jag förstått det rätt, höjden av progressivitet och modernitet, ett uttryck för något bra. Är det inte synd då att denna festival läggs ner nu? Man fick ju sådana skulder 2011. Det blir inget Pride 2012.

Var ska nu de som vill demonstrera i uniform ta vägen, gå på parad för ett progressivt samhälle?

Om du bara hade klickat in på hemsidan hade du kunnat läsa att de kommer att försöka fortsätta med festivalen.

Nu till trådens ämne:

Att säga att Pride inte är en politisk demonstration är som att säga att Palestina-demonstrationer inte är politiska. Prides huvudsakliga mål är att "förbättra hbtq-personers livssituation och rättigheter". Hur förändras då rättigheter? Genom politiska beslut (som förändrar lagar och förordningar), genom folkbildning och vetenskap. HBTQ-rörelsen vill såklart förändra de politiska besluten till rörelsens fördel, för att få samma rättigheter som heterosexuella - i andra fall andra och bättre rättigheter, liksom också få det att fungera i praktiken genom allmänhetens folkbildning och vetenskap. För att få rörelsen socialt, politiskt och vetenskapligt accepterad. I vissa länder är homosexualitet förbjudet, delvis förbjudet eller helt legalt. Lagar och förordningar förändras genom tid, beroende på vilka strömningar som påverkar politiker och samhället som helhet. Om hundra år kanske heterosexualitet är socialt oaccepterat förutom vid förökning, eller homosexualitet enbart accepterat bland män eller kanske kvinnor. Allt förändras, och det har det alltid gjort. Det skiljer sig väldigt mycket mellan tid och rum beroende på land och tid.

Det är dock en intressekonflikt. Samtidigt som Försvarsmakten stödjer allas lika rättigheter så uppstår faktumet att demonstrationen är politisk. Homosexuella, bisexuella, heterosexuella och så vidare är välkomna som soldater i Försvarsmakten och skall behandlas lika. Demonstrationen som sådan är dock en del av en global rörelse, arbetar till trots med rättigheter för en specifik grupp eller rörelse i länder där exempelvis HBTQ är förbjudet och även i länder där det är legalt existerar dessa rörelser för att fortsätta främja denna grupp av människor. Rörelsen har nått stor framgång, och påverkat ländernas inställning till dessa frågor. Man arbetar också för att förändra normer, eller åtminstone synlig göra vissa historiska normer som man kallar heteronormer. Problemet är att den är politisk, precis som HoF (Homo, bi och transexuella i Försvaret) eftersom de förklarar att de bedriver opinionsbildning utifrån ett icke-heterosexuellt perspektiv.

Utdrag från Stockholm Prides Värdegrund:

"Stockholm Prides blandning av fest, politik och kultur är en viktig utgångspunkt i all verksamhet, som står för glädje, allvar och häftiga upplevelser som inspirerar och sprider kunskap. Föreningen Stockholm Pride driver inte enskilda sakpolitiska frågor utan möjliggör för andra att driva dem. Genom val av tema för festivalen och den del av festivalprogrammet som skapas av föreningen själva kan dock föreningen välja att sätta fokus på viktiga frågor i samhällsdebatten. Då hbtq-communityt är mångfacetterat och rymmer många olika röster är föreningens strävan att utgöra en plattform för olika aktörer att ta egna initiativ och göra sina röster hörda. Föreningen stöttar andra pridefiranden inom och utanför landet."

För mig är det i varje fall helt naturligt att det existerar olika läggningar och ärligt talat, så bryr jag mig inte vad du eller mina kamrater har för läggning. Vill de prata om det, få stöd eller bara ha en kompis som vet om det så är de jättevälkomna att berätta det för mig. I annat fall dömer jag inte människor på det sättet och har aldrig egentligen gjort det. Tvärtom lär man känna människor på ett annat sätt när man är verksam i Försvarsmakten, och jag tycker också att det är en av Försvarsmaktens starkaste sidor. Man bör ha full respekt för sina kamrater, och Ö.R.A för att kunna verka och vara en skicklig soldat tillsammans med sin grupp.

Min personliga åsikt är även att vi har en värdegrund i försvarsmakten som skall efterföljas. En värdegrund som behövs för att få samarbete mellan soldater att fungera på grupp, pluton och kompaninivå samt hantering av civila. Oavsett sexualitet, kroppsform, hudfärg, rörelseförhinder, kön, ålder och så vidare: det finns många fler aspekter att ta hänsyn till när det gäller värdegrund. Vi har även de 8 soldatreglerna, som skall efterföljas. Det är bra regler enligt min egen mening. Jag är dock kritisk till att man ställer upp i en politisk manifestation, då om hundra år kanske samma Försvarsmakt går i en annans manifestation för exempelvis heterosexuellas rättigheter, och jag skulle vara lika kritisk då eftersom försvarsmaktens ansvar inte är enskilda gruppers eller intressens utan hela nationens och demokratins ansvar. Därför är det även känsligt att ha rekryteringskontor under politiska festivaler. Även om flera av dessa grupper skall vara lika välkomna som soldater och behandlas lika därefter i Försvarsmakten, under ett opolitiskt sammanhang.

Min uppgift som soldat är bland annat att inte i tjänst eller i uniform ta ställning till politiska åtaganden som kan verka som en intressekonflikt vid exempelvis krissituationer. Det är viktigt att inte prioritera människor efter politiska åsikter eller ta ställningar som kan agera konflikt med de order vi kan bli ålagda under vissa situationer. Försvarsmaktens uppgift är främst att skydda och försvara den svenska demokratin och dess rättigheter och skyldigheter. Nu tror jag inte hotet är stort från "militanta hbtq-grupper" (om det ens existerar sådana), men det finns andra politiska rörelser som har militanta grupper som kan innebära en intressekonflikt om Försvarsmakten visar delvis stöd under demonstrationer där dessa grupper deltar.

Men visst, FM har nog ett intresse att visa att fler är välkomna i deras verksamhet än "vita, heterosexuella män" som en kursledare uttryckte sig under en Värdegrundskurs tidigare i år. Men det finns nog flera olika sätt att göra det än att delta med uniform vid politiska demonstrationer för specifika rörelser. Frågan kan också vara viktig, att visa att det går att vara homo- eller bisexuell i Försvarsmakten och hur det är att vara soldat överhuvudtaget.

Ja, till HBTQ-personer i Försvarsmakten. Ja, till mänskliga rättigheter och internationella konventioner. Nej, eller kritisk inställning, till officiellt deltagande vid politiska manifestationer såsom Pride. Okej, till att HoF deltar utan uniform för att informera om sin verksamhet och uppgift.

Edited by Signalist
Posted

Samtidigt som Försvarsmakten stödjer allas lika rättigheter så uppstår faktumet att demonstrationen är politisk.

Det är inte ett faktum utan vad du (och andra) anser. Även jag TYCKER det men andra tycker annorlunda.

/K

• Like 1
Posted

All användning av uniform utom tjänsten ger gränsdragningsproblem. Jag tycker man ska undvika det, i alla fall fältuniform, precis som jag inte är helt positiv till ungdomar i M90.

Vad gäller Pride så kommer man inte ifrån att deltagare i uniform blev indragna i en politisk manifestation genom de där typerna som sprang omkring med pratbubblor. Frågan är om man ska låta sig drivas bort av sådant bus, men det såg inte roligt ut vare sig för de som var där eller för någon som ser Försvarsmaktens uniform som något positivt.

Det väcker också frågan om respekten för Försvarsmakten. Hade deltagarna/arrangörerna/allmänheten/vakterna/polisen låtit det ske om det varit poliser i uniform som behandlats på det sättet? Ett stort tack i alla fall till de berörda personerna för att de inte lät sig provoceras: det hade sett illa ut i TV om man hade agerat med den initiativkraft man normalt förväntar sig av en yrkesofficer.

• Like 2
Posted (edited)

Heja Steken!

FM lade ner över 100 miloner på ett projekt runt värdegrunden och du förfasas över 100 liter diesel och faran i att sammankopplas med organisationer som verkar för öppenhet.

Hade det inte varit för folk som dig hade vi inte behövt Prideparaden...

Ojdå, lite sent svar...

Steken var ute och härjade 2008, kan man hoppas på en reflektion sedan dess...

Edited by GC1
  • Like 1
Posted (edited)

Heja Steken!

FM lade ner över 100 miloner på ett projekt runt värdegrunden och du förfasas över 100 liter diesel och faran i att sammankopplas med organisationer som verkar för öppenhet.

Hade det inte varit för folk som dig hade vi inte behövt Prideparaden...

Ojdå, lite sent svar...

Steken var ute och härjade 2008, kan man hoppas på en reflektion sedan dess...

Och ändå deltar man vid kurser där logementen är uppdelade efter kvinnor och män trots att deltagarna är vuxna och torde kunna bestämma själva (men hur vi duschar, det spelar ingen roll). Där människor med korta armar eller djup bröstkorg måste använda den normala vapenkolven, där de som behöver glasögon i skyddsmasken har svårt att få ut det och så evigt vidare. Ja, jag hoppas att dessa hundra miljoner var värda pengarna. Och att man har lite mer pengar att se över Försvarets organisation en gång till. Åtminstone har man fått soldater att tänka till, vilket var meningen med hela utredningen från första början. Men det finns alltid saker att jobba på och det är viktigt att man är medveten om detta.

För min del handlar det inte om sammankopplingen, utan principen, ja.. vissa har principer. Principen i det här fallet är att Försvarsmakten inte skall ställa upp i politiska demonstrationer eller manifestationer. Hurvida Pride är politiskt eller inte går alltid att diskutera, vilket denna diskussion lett in till. Vore intressant att ringa till pressombudet på Pride och ställa frågan "Är ni en politisk plattform, med tanke på att ni vill främja och verka för HBTQ-frågor i samhället, lokalt, nationellt och globalt? Och om inte, vad är ni då?" samt Försvarsmaktens kontaktperson i fråga om motivationen varför man ställer upp i Pride och varför man inte varit mer tydlig om varför man gör det - för att sluta skapa förvirring på forum likt dessa. Har i vilket fall skickat ett mail till 3 personer på Pridefestivalen nu, eftersom jag inte fick tag i dom via telefonnumret som fanns angivet på hemsidan.

Det blir annars ett moment 22. Man utgår från, vilket även kanske jag gjorde, ett subjektivt resonemang där man enbart ser den politiska agendan i det hela. Nu vet vi alla att politik alltid har sin roll, men det finns också andra faktorer att ta hänsyn till. Finns en bloggare som exempelvis beskriver sig som ytligt engagerad i planeringsarbetet inför Pride, inlägget går att läsa här.

Han skriver: "Jag var ytligt delaktig i planeringen inför Försvarsmaktens deltagande i Pride och blev positivt överraskad. De som har jobbat med planeringen har verkligen varit engagerade och förstått värdet av att Försvarsmakten deltar.För det är viktigt. Hela värdegrundsarbetet är avgörande för Försvarsmaktens förmåga att kunna attrahera och rekrytera personal i framtiden. Om inte alla känner sig välkomna, oavsett kön, sexuell läggning, religion eller hudfärg så kommer inte förbanden fyllas. Pride-festivalen är ett utmärkt medium för att förmedla Försvarsmaktens värdegrund till allmänheten."

Måhända också att han faktiskt har rätt, verkar dessutom som att Försvarsmakten gör undantag vad det gäller manifestationer för mänskliga rättigheter då man skriver i styrdokumentet för jämlikhet 2009-2011 att; "Aktiv medverkan vid Stockholm Pride och andra arrangemang för mänskliga rättigheter uppmuntras."

Jag tycker att FM borde ha skrivit en sådan mening i sina reportage att exempelvis: "Sedan 2009 har Försvarsmakten beslutat om att öppet stödja utvalda arrangemang för mänskliga rättigheter, där bland annat andra statliga myndigheter deltar aktivt." eller liknande för att visa ett uttalande kring det hela så vi förvirrade människor slipper att fördjupa oss i diskussioner som hamnar i något slags mystiskt moment 22.

När det sker protester mot Försvarsmakten som det har hänt då i samband med OFOGs aktion så måste man veta hur man skall hantera det, och nu verkade man sannerligen inte förberedd på någon aktion likt denna. Men när sånt här händer så är det politik som är inblandat, denna gång en pacifistisk protestgrupp som inte ville diskutera utan håna soldaterna som på plats stödjer Pride-festivalen och öppenhet i Försvarsmakten.

"Försvarsmaktens verksamhet bygger på patriarkala maktstrukturer där det ingår förtryck av homosexuella och transsexuella. Försvarsmakten ska inte få gå där och sända ut falska visioner om vad de sysslar med"

Med det resonemanget OFOG har förstår jag varför Försvarsmakten måste förtydliga sin organisation, öppenhet och struktur. Hur det fungerar i verkligheten helt enkelt. Det är viktigt att det också inte bara fungerar från befäl, reglementen och organisationen utan även också kamraterna. Och det finns en hel del att arbeta med vad det gäller värdegrund inom FM. Värdegrund har alltid funnits, och finns på fler andra håll i världen utan att det heter Värdegrund. Man brukar dock sammanfatta det som så att "Inom Försvarsmakten är alla lika mycket värda, oavsett soldat och position".

En annan intressant artikel angående uniform och Pride: http://www.qx.se/sam...-i-prideparaden

Edited by Signalist
Posted

Svar från Pär Wiktorsson, OrdF Pride.

"Paraden är en öppen manifestation för öppenhet i samhället och för att uppmärksamma hbtq-frågor och hbtq-personers situation. De som deltar avgör själva vilka budskap de vill framföra inom denna ram. I grunden är det gemensamma att stå upp för mänskliga rättigheter i allmänhet och för hbtq-personer i synnerhet. Mänskliga rättigheter ska ju vara styrande i Försvarsmaktens verksamhet liksom det ska vara en öppen arbetsplats (än viktigare med tanke på att Försvarsmakten är en offentlig instans och en myndighet som ska verka inom de de lagar som styr vårt land, där t ex regeringsformen talar om att ingen ska diskrimineras). Alltså förstår jag att Försvarsmakten inte kan delta med olika politiska budskap liksom man inte skulle kunna gå med i en NEJ-till-EU-demonstration eller liknande, men tycker det är fullt logiskt och bra att man ansluter sig till andra myndigheter, ideella organisationer, partier, företag och privatpersoner som närvarar och markerar att man står upp för värderingar som respekt för mänskliga rättigheter och öppenhet i samhället. Om Försvarsmakten inte kunde ställa sig bakom dessa värderingar skulle iaf jag bli mycket oroad. Jag är också glad åt att Försvarsmaktens deltagande kan förbättra för hbtq-personer inom myndigheten och åt de framsteg som gjorts hittills, det har ju varit ett eftersatt område där det är frågan om t ex regeringsformens skrivningar om jämlikhet fått fullt genomslag (liksom inom många andra myndigheter). Alltså hoppas jag att fortsatt deltagande inte ska stjälpas av olika definitionsdiskussioner, då jag tänker att ett deltagande både går att rättfärdiga utifrån Försvarsmaktens uppdrag och utifrån andemeningen bakom att Försvarsmakten inte ska delta i politiska demonstrationer. "

Inväntar svar från andra parter angående frågan så man slipper spekulationer och subjektiva utgångspunkter.

• 6 months later...
Posted

Det stod att Carlsson hade hittats död, men nämner inte något mer, hoppas verkligen att det inte har mer att göra med ofog.

Är det någon som vet ifall polisen tänker hålla koll på ofogare/motsv som kan tänkas göra liknande hjärndöda "aktioner" i år oxå?

Posted (edited)

Tycker det är lite väl mycket moralpanik i den här tråden, man får inte glömma att Sverige har drabbats av "riktig" politisk och religös extremism [1&2] och även personer som rent fysiskt attackerat paraden [3&4].

Sen är ju knappast varken försvarsmakten eller pride opolitiska, det handlar nog med om att man ser det man själv tycker som "agendafritt". Dock kan man påstå att det båda har ståndpunkter som har beslutats enligt demokratiska principer. Jag får dock ganska dåliga vibbar av att försvarsmakten från officiellt håll går ut och kritiserar en organisation, som kan se som deras motpart, i en annan fråga än den direkta. Det är farligt nära psykologisk krigsföring.

Jämför detta med om ett gäng nynazister hade gått bredvid pride-tåget med pratbubblor som "fram tills 70-talet räknades min sjukdom fortfarande som en sjukdom" eller "jag är biologiskt felprogrammerad", då hade det blivit ett jävla liv och de hade antagligen arresteratsoch ställts inför rätta.

Ja, för det där hade varit ett solklart fall av "hets mot folkgrupp" (som inkluderar sexuell läggning) och därmed inte skyddat av yttrandefriheten.

[1] http://www.svt.se/ny...0&area3461=main

[2] http://www.expressen...om-begatt-mord/

[3]

http://www.youtube.com/watch?v=RvhDc6LyPeY

[4] http://sv.wikipedia....derättegången

Edit: Misslyckades lite med quotet

Edited by perspex
Posted

Jämför detta med om ett gäng nynazister hade gått bredvid pride-tåget med pratbubblor som "fram tills 70-talet räknades min sjukdom fortfarande som en sjukdom" eller "jag är biologiskt felprogrammerad", då hade det blivit ett jävla liv och de hade antagligen arresteratsoch ställts inför rätta.

Ja, för det där hade varit ett solklart fall av "hets mot folkgrupp" (som inkluderar sexuell läggning) och därmed inte skyddat av yttrandefriheten.

Är inte uttalanden som "Jag dödar lika bra som straighta soldater" också hets mot folkgrupp? Dessutom mot samma folkgrupp?

Posted

Jämför detta med om ett gäng nynazister hade gått bredvid pride-tåget med pratbubblor som "fram tills 70-talet räknades min sjukdom fortfarande som en sjukdom" eller "jag är biologiskt felprogrammerad", ...

Och hade de dömts för det så hade något varit ruttet i Sverige, för det är ju faktiskt bara ren fakta. (hoppas jag inte ger någon idéer nu, men så är det)

Posted

Kanske dags att fundera på hur långt någon får gå i trakaserier av enskilda myndighets anstälda som bara genomfört sitt arbete. ok för att de finns myndigheter jag inte gillar, men för mig går gränsen långt före att ge sig på des anstälda.

Personligen tycker jag de kunde vara bra att om ämbetsmana skyddet inte gäller eller kunde utvidgas så att ger man sig på någon verbalt eller med skyltar gäller. han blev trotts allt måltavla pga sin tjänst.

Posted

Jämför detta med om ett gäng nynazister hade gått bredvid pride-tåget med pratbubblor som "fram tills 70-talet räknades min sjukdom fortfarande som en sjukdom" eller "jag är biologiskt felprogrammerad", ...

Och hade de dömts för det så hade något varit ruttet i Sverige, för det är ju faktiskt bara ren fakta. (hoppas jag inte ger någon idéer nu, men så är det)

Det är för mycket värdering i påståendena för att de skall vara faktareferenser.

Biologin är det intressantaste, det är troligt att homosexualitet är del av ett arv som på andra sätt gynnar genernas och i förlängningens artens fortbestånd eftersom det har förekommit mycket länge och dessutom finns hos flera däggdjursarter. Tyvärr är mänsklig biologi och beteende svårutforskat och mycket känsligt att forska på så jag har noterat en mängd hypoteser men det går inte att vara säker på någonting. Under långa epoker kan det ha varit så att kvinnliga homosexuella är är bra på omvårdnad och ofta blev gravida i vilket fall. (En mera deprimerande del av detta är att våldtäkt eller att tjata sig till sex kan vara ett naturligt mänskligt beteende som har ett överlevnadsvärde för en del av våra gener.) Det kan vara så att manliga homosexuella fyllde en roll som schamaner, och att en del kvinnor tjatade till sig sex av dem. Det kan vara så att en del gener för homosexualitet ger attraktiva fysiska attribut eller ett aktivare sexuellt beteende som ger fler barn. Det kan vara så att en andel homosexuella gav en broms på fortplantningen och mera harmoniska familjegrupper/stamgrupper där barnen klarade sig bättre.

Ett område som är intressant är hur miljögifter påverkar fosterutveckling och psykisk utveckling. Det kan vara så att de höga blyhalterna i hela befolkningar med den blyade bensinen höjde brotts och våldsnivån men det är svårt att bevisa en sådan hypotes. Andra djurs beteende påverkas av hormonliknande ämnen så det skulle vara möjligt att stora mängder östrogenliknande ftalater ger män kvinnliga egenskaper. Att klassa sådan påverkan som sjukdom blir knepigt då individer som har fått en visst sexuellt beteende måste accepteras för vad de är oavsett om det berodde på genetik, miljön i moderns livmoder eller miljögifter. Det är även känsligt då det finns folk som tror att homosexualitet smittar vilket är en bisarr idé som dock har en liten logik i att om en person kommer ut ur garderoben kan det inspirera flera att göra detsamma och det ironiska är att de som är räddast för homosexuella ofta har en osäkerhet om sin egen läggning.

Homosexualitet förefaller även vara lite vanligare bland monomaniska och "nördiga" personer vilket skulle kunna bero på att de kände sig udda eller vart utstöttas i ungdomen eller så kan det finnas intressantare kopplingar inom hjärnutveckling, så "möpgrupper" borde ha fler homosexuella än genomsnittet. Våra schamaner, gycklare och ledare är oftare homosexuella än genomsnittet så det kan finnas något riktigt intressant i hjärnutvecklingen.

Jag hoppas leva länge till för det vore intressant att observera hur hjärnans och personligheternas utveckling förhoppningsvis utforskas så det går att få reda på vad som ger sexuell läggning, religiös fanatism, extrem rädsla eller risktagning, konstnärlig läggning osv. Människan är även ett underligt djur som kan börja älska de märkligaste beteenden och föremål utöver att vara hetero eller homo.

Var nyfiken och ta det lugnt, ett av de bästa sätten att inte hetsa upp sig för ingenting är att acceptera andra människor för vad de är.

• Like 1
Posted

Nu är det väl de facto så att de här personerna inte är tjänstemän just under paraden, de representerar inte myndigheten officiellt (då borde de vara där och ha arbetstid för det).

En anställd i Försvarsmakten har rätt att bära uniform även på sin fritid under vissa förutsättningar, och nu har man gett klartecken från det från Försvarsmaktens sida. Men man är fortfarande där som privatperson.

Men detta handlar ju om att vissa organisationer anser sig själva kunna få vara åsiktspoliser och ha ett generellt tolkningsföreträde. Man får försöka komma ihåg att det handlar om ett fåtal personer utan större verklighetsförankring och att de inte är representativa för befolkningen i stort (även om de skriker ganska högt).

Posted

Det är för mycket värdering i påståendena för att de skall vara faktareferenser.

....

Det var jag som fetstilade när jag citerade, utgick från att det förstods att jag hänvisade till enbart det fetstilade.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Homosexualitet

Sverige

Se även Homosexualitet i Sverige.

Fram till 1934 kunde homosexuella samlag i Sverige bestraffas med straffarbete i högst två år. Efter en motion från Vilhelm Lundstedt togs straffbestämmelsen bort 1934, men en fullständig avkriminalisering av homosexuella handlingar skedde inte förrän 1944.[10] Sedan betraktades homosexualitet istället som en sjukdom fram till 1979.[11] Sedan slutet av 1980-talet har homosexuella i Sverige gradvis fått allt större rättigheter, inklusive rätten till samkönad adoption (2003) och rätten att ingå samkönat äktenskap (2009).

Posted

Nu är det väl de facto så att de här personerna inte är tjänstemän just under paraden, de representerar inte myndigheten officiellt (då borde de vara där och ha arbetstid för det).

*snip*

Nja där är det en gråzon, vill jag påstå.

Det är så att de inte bedriver myndighet när de går i paraden eller eljest bär uniform på fritiden men om de attackeras för att de är militärer så kan de omfattas av tjänstemannaskyddet. De hade ju inte trakasserats av Ofog om de inte burit uniform utan det är just tjänstemannaämbetet som är föremålet för trakasserierna.

Men som vanligt så måste det ju prövas för att vi ska få veta.

/K