Jump to content

Pride i uniform.

Recommended Posts

Med tanke på bland annat denna artikel; http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...aden-i-uniform/ så började jag fundera på vad man har för motiv att numera tillåta politiska demonstrationer i försvarsmaktens uniformer?

Är det rätt eller fel att FM (indirekt) deltar i och tar ställning i politiska frågor? Enligt mig är det förkastligt, oavsett om det handlar om HBT, vit makt eller varför inte kommunism kontra kapitalism. FM ska väl för helvete (ursäkta uttrycket) ligga lågt och vara opartiskt?!

Kalla mig vad ni vill men jag förstår inte vad Pride eller vilken annan politisk demonstration som helst har att göra med Försvarsmakten.

/KOB

Tveksamt om Pride är en politisk demonstration. Den har väll mer med att få folk med homo/bi/trans läggning att bli accepterade och behandlade som straighta.

Jag tycker dock att uniform är lite fel mest för att jag tycker den ska reprsentera FM i tjänst. Men att försvarsmakten deltar i Pridefestivalen är väll ändå inte så konstigt? De vill uppmuntra HBT personer att göra värnplikt och jobba åt försvarsmakten. Mångas bild är fortfarande att försvarsmakten består av kvinno- och homohatande machotyper. Detta vet jag efter samtal med folk, speciellt i min egen ålder(ungdomar i värnpliktsålder). Det gäller inte alla, men alldeles för många. Så därför är det väll bara naturligt att man gör allt som går för att ändra den uppfattningen och få folk att förstå att försvarsmakten är för alla oavsett sexuell läggning? Det sker inte över en natt men med tiden kan man ju hoppas på en förändring.

Jag ser deltagande i pridetåget och hela festivalen mer som vilken reklamkampanj som helst. De gör reklam på en datorfestival(Dreamhack) och de gör reklam på en HBTfestival(Pride). Sedan att HBT-debatten är het gör väll att FM vill krydda på det hela med uniformer. De har koncept men uniformen fuckar upp det totalt. Nästa år tycker jag de ska ha en 122a istället för lastbilen, det skulle fanimej vara bra PR. En rosa 122a... :worthy:

Tummen upp för deltagande, tummen ner för uniformen. T-shirts räcker väll?

Vad är det som gör pride till en politisk demonstration? Homosexuella har redan samma rättigheter som hetrosexuella i Sverige. Det har, som Cesium säger, att göra med att de vill bli behandlade som vilka människor som alla andra. Uniform får väl bäras efter arbetstid av de anställda som vill, iallafall som jag har förstått det?

Uniformerad personals deltagande i pride festivalen gynnar försvarsmakten. Många homosexuella som kanske inte vill söka sig till försvaret av rädsla för att bli illa behandlade och diskriminerade av sin arbetsgivare upptäcker förhoppningsvis att alla, oavsett sexuelläggning är välkomna i vårat viktiga försvar. Samma sak gäller polisen.

Och om idioter tycker att dessa människor inte är värda lika mycket som hetrosexuella, så fine. Låt de sura. Homosexuella har det bättre i Sverige än i många andra länder. Men de är ändå en utsatt minoritet. Låt de homosexuella i FM och polisen få visa att sveriges kanske två viktigaste myndigheter välkomnar alla människor.

/Nyllet

Man skall behandla alla LIKA, dock ser jag en bättre lösning i att lösa problemet med trakasserier oavsett orsak istället för att ge vissa grupper "mer" värde.

Vad menar jag med detta? Jo, Om A kallar B för tjockis så får B "ta det som en man" och gå vidare i livet. Om nu A istället kallat B för ***homo så inträder automatiskt vissa paragrafer som gör A:s uttalande oändligt mycket allvarligare. Då är helt plötsligt alla inte lika längre.

Herr T är överviktig, Herr Y är av utländsk härkomst, Herr S är smal och svensk. Alla söker samma jobb, alla har exakt samma kvalifikationer. T och Y får inte jobbet för att arbetsgivaren vill inte anställa ett fetto eller en arab. De vill ha den där snygga svenska killen istället. Nu kommer det intressanta: killen med utländsk härkomst kan stämma arbetsgivaren för diskriminering och får säkert bra betalt för det (företaget vill ju inte bli ankalagad för att vara rasister), detsamma om Y varit HBT. Herr T är bara TJOCK, otur för honom, det är ok att mobba tjocka, för de är ju dumma också och de har ingen karaktär, för då hade de varit smala istället, och så blir de sjuka osv. Alltså, en heterotjockis är mindre värd än en HBT-tjockis.

Nu har HBT-personer en egen vecka i Stockholm, det är HBT-special i varenda TV-kanal, pressen är HBT på alla sätt och vis osv. "Den som inte är med oss är emot oss"-mentaliteten är enorm. Den som inte i god PK-anda tycker att HBT är det viktigaste som finns just nu förvisas till samma gruvhål som pedofiler och barnamördare.

Varför tycker jag inte att folk skall gå i uniform i Prideparaden?

Är du militär så är du militär och sedan militär. Vad/eller vem du älskar med utanför arbetstid hör inte hit.

Detsamma gäller poliser. De och militären har vissa maktmedel som medelsvensson inte har. det är de som upprätthåller stabiliteten i samhället. De är MILITÄRER och POLISER och inget annat. Har du uniformen på så representerar du mer än dig själv, du representerar hela verksamheten. Det blir till slut lika flummigt som i skolan, där auktoriteten flugit bort.

När kommer en parad för de personer som inte har NÅGON att älska, eller blir älskad av någon? Om en person inte får kärlek blir den till slut bitter, mentalt kall, depressiv, negativ till allt osv. Det påverkar verksamheten mer, än om en person får visa att den är HBT (vilket påverkar den "ensamma" personen än mer i negativ riktning).

Men det kanske är enkelt, man sållar bort alla ensamvargar vid rekryteringen (då de med cirkelresonemang är "knepiga") så man slipper få in dem i verksamheten. Eftersom "ensamma" inte har samma status som HBT, religiösa, invandrare osv så går det bra. "Jag fick inte jobbet eftersom jag är singel" funkar ju liksom inte.

Så är det.

Jag börjar med att tilldela den här tråden en varning à la fotbollsmanér pga onyanserade inlägg stick i stäv med forumets regler. En till så blir det rött kort.

Det som blågul.

Som medlem kan jag bara konstatera att Pride inte anses vara en politisk verksamhet och det är det som FM tagit fasta på. Själv har jag svårt för tillställningen men tror nog att FM gynnas av att vara med i Pride. Jag tror faktiskt att det slår högre än en musikkårs framträdande (med tanke på en annan debatt).

FM lyckas genom sitt deltagande få ut att "Är du militär så är du militär och sedan militär. Vad/eller vem du älskar med utanför arbetstid hör inte hit."

@Sgt Odh

Lyckligtvis så är det inte alls som du skriver gällande vad man måste stå ut med. Diskriminering och mobbing är inte tillåtet oavsett anledning.

/K

Har du uniformen på så representerar du mer än dig själv, du representerar hela verksamheten.

Exakt, och det är därför som både polisen och försvaret måste visa att i Sverige är alla välkomna i dessa yrken. Det är mycket viktigt att polisen och militären speglar samhället, annars kommer inte medborgarna i Sverige att tro och stödja Polis/FM.

/Nyllet

FM lyckas genom sitt deltagande få ut att "Är du militär så är du militär och sedan militär. Vad/eller vem du älskar med utanför arbetstid hör inte hit."

*****MODERERAT PGA OSMAKLIGHET******

På ett allvarligare plan så tror jag också att FM tjänar på detta. Tydligen är ju FM en av de organisationer som kommit längst i "HBT-frågor". Vad folk väljer att göra på sin fritid har ingen annan med att göra så länge det inte hotar uppdraget.

Samtidigt känns det lite konstigt eftersom jag lärt mig att "hålla låg profil" när jag bär uniform något man knappast kan anklaga Pridefestivalen för. Skall då olika regler gälla för hetrosexuella som HBT-personer? Eller har jag blivit felutbildad?

FM på Pride, tummen upp! FM i uniform... njaaaa :) Det som är bra är i alla fall att debatten kommit upp, förmodligen är det väll det man ville.

Edited by Dobberman
STRIKE ONE en till och tråden låses

Har du uniformen på så representerar du mer än dig själv, du representerar hela verksamheten.

Exakt, och det är därför som både polisen och försvaret måste visa att i Sverige är alla välkomna i dessa yrken. Det är mycket viktigt att polisen och militären speglar samhället, annars kommer inte medborgarna i Sverige att tro och stödja Polis/FM.

/Nyllet

Jag skrev en hel massa, men det enda som blev kvar, som inte borde irritera någon blev:

...Visst, kanske en liten symbol under namnskylten motsv. som visar vilka språk man kan tala kan underlätta för folk som inte kan svenska. Men hur underlättar det om någon på långt håll ser om någon i ett uniformsyrke har den läggningen eller den tron?

Olika erfarenheter och ursprung i FM och Polisen = Bra.

Att göra en "grej" av det, Prideparad, huvudbonader mm = Obra.

Varför är det så viktigt att visa sin "individualitet" på jobbet? Ett uniformsyrke är ju just det. Alla ser likadana ut, alla agerar likadant, mot samma mål, oavsett ursprung eller civilt intresse.

Sedan kan man ju på något annat ställe diskutera varför man skall sänka kraven till Polisskolan (fysiska krav och svenskakunskaper) för att få in mer poliser. Obra tycker jag.

Varför är det så viktigt att visa sin "individualitet" på jobbet? Ett uniformsyrke är ju just det. Alla ser likadana ut, alla agerar likadant, mot samma mål, oavsett ursprung eller civilt intresse.

Men det är väl just det som inte efterlevs av alla överallt?

Edited by Chassi

/Nyllet

Jag skrev en hel massa, men det enda som blev kvar, som inte borde irritera någon blev:

...Visst, kanske en liten symbol under namnskylten motsv. som visar vilka språk man kan tala kan underlätta för folk som inte kan svenska. Men hur underlättar det om någon på långt håll ser om någon i ett uniformsyrke har den läggningen eller den tron?

Olika erfarenheter och ursprung i FM och Polisen = Bra.

Att göra en "grej" av det, Prideparad, huvudbonader mm = Obra.

Sedan kan man ju på något annat ställe diskutera varför man skall sänka kraven till Polisskolan (fysiska krav och svenskakunskaper) för att få in mer poliser. Obra tycker jag.

Det här med Polisen är ju en helt annan sak.

Men homosexuella försvarsmakten-anställda i pride paraden har inte med individualitet att göra, Försvarsmakten, samt individerna i själva paraden är med för att visa att det finns homosexuella i myndigheten och FM vill visa att de stödjer homosexuella. Det har att göra med att det svenska försvaret behöver folkets stöd, annars kan inte en myndighet fungera. Speciellt inte en myndighet som Försvarsmakten.

/Nyllet

Kalla mig vad ni vill men jag förstår inte vad Pride eller vilken annan politisk demonstration som helst har att göra med Försvarsmakten.

/KOB

Då skulle jag vilja se anledningen till varför Pride skulle vara en politisk demonstration. Eller skulle jag verkligen vilja det?

J.K Nilsson

Kan glädja dig med att detta beslut har tagits några nivåer ovanför FBU-u FK...

Personligen ser jag inte problemet med detta? och personligen har jag inga problem med vilken typ av människor som folk går igång på. Är man orolig över detta tycker jag bara att det är ett tecken på att man själv är osäker på sig själv. Har sett en del homofober i de gröna kläderna både inom hemvärn, vpl och yrkesanställda. Jag tycker det är tragiskt att se att det finns individer som öppet pratar om att döda folk som inte är hetrosexuella.

Personligen tycker jag att pride är bra och jag skulle själv kunna tänka mig att gå i tåget för jag är stolt över min hetrosexuella läggning. Och jag är stolt över att kunna älska en annan människa. Att det finns individer som anser att HBT-personer är sjuka och att det borde finnas ett piller för att få de friska tycker jag bara är tragiskt och insnöat. FM är en del av samhället och därför är samhället en del av FM.

Jag vill dock påpeka att homosexualitet inte är naturligt då det ej produceras några barn på deras sätt att ha sex, det sker ingen befruktning kort sagt.

Är det onaturligt att ha sex om man är steril? Är det onaturligt att en man och en kvinna har anal/oralsex? Är det onaturligt att masturbera? Den blir baske mig inte några barn i de fallen heller.. ;)

/D

Jag tycker det är olämpligt att uniformer bärs utanför tjänsten.

Det kan säkerligen göras en lång lista över demonstrationståg som inte är politiska (säg pro-porr, pro-tidelag) som FM säkerligen inte skulle vilja se sina uniformer i. Då hade man kanske kunnat hävda FM värdegrund som bas för att förbjuda detta. För mig är det inte så intressant. Det är inte FM sak att ta ställning i en massa frågor (sexuella eller andra) utan jag menar att FM ska hålla sig neutral.

Personal i FM har givetvis rätt att delta i vilka demonstrationer som helst på sin fritid i egna kläder. Skillnaden är att FM uppgift är att sköta försvaret av Sverige, inte agera opinionsbildande i olika frågor.

Fast om man är pro-whatever, så är det ju politiskt, för man vill ju påverka politiken i någon riktning.

Pride vill ju inte så mycket mer än att visa upp sig och det är fel att säga att det är en demonstration. Snarare är det en festival.

Barn och barn föresten, homosexuella får faktiskt adoptera i det här landet, så visst kan man få barn som homosexuell. Det eller frågan om äktenskap på stora plakat i pridetåget hade gjort den politiskt. Men att bara tåga genom en stad och säga att man är stolt för den man är trots att folk säger att man är onaturlig eller felskapt.

Pride är bra! alla ska få fira/festa/visa etc vad de gillar och inte, fritt land!

I västerås dök det upp 1000000000000st raggare på powermeet..... de vill visa sitt! ingen skillnad tycker jag. (lite stökigt bara..)

jag är ej "homofob" har nära vänner som är homo, bi av båda kön, bra människor, tacksam att jag känner dem!

En av mina bästa vänner är invandrare (fult ord) kallar han hellre medmänninska!!!! finns bara ett klot med vänner hittills!

Principfråga dock: Är det OK att jag går på stan med uniform med skylt " Jag är hetro" ?

Ändå värre: skylt "jag är svensk" ?

Konstigt nog är det OK att "paradera"med avvikelse, medan man ligger pyrt till av att berätta att man är en simpel hetro "svenne"

mysko / Pax

Jag vill dock påpeka att homosexualitet inte är naturligt då det ej produceras några barn på deras sätt att ha sex, det sker ingen befruktning kort sagt.

Vad är det osm inte är naturligt med homosexualitet?

Finns många djurarter (förutom människan) som har sex mellan likakönade.

Är inte dom heller naturliga, eller?

Pride i uniform är kanske inte helt rätt (om man inte är där på tjänstetid), MEN det är ju alltid bra att FM visar närvaro i dessa situationer.

Är det onaturligt att ha sex om man är steril? Är det onaturligt att en man och en kvinna har anal/oralsex? Är det onaturligt att masturbera? Den blir baske mig inte några barn i de fallen heller.. ;)

/D

Svar ja. Det hade minsann inte blivit någon människoras om de första människorna försökt föröka sig genom anal/oralsex, masturbation eller ifall de varit sterila.

Och vem f*n bryr sig om vem som vill idka sex med vem, så länge det inte sker på tjänstetid i offentlighetens ljus så är jag nöjd. Att Pride lockar politiska aktörer så är det skit samma, Pride blir fortfarande inte en politisk demonstration för det. Vilken politik skall föras fram i ett svensk Pride-tåg? Homoadoptioner? Partnerskap? Lika rättigheter? Allt är redan uppfyllt i svensk lagstiftning, att äktenskapsbalken inte ersatts av partnerskapslagen är av mindre betydelse då det bara är en lek med ord.

Vad Pride däremot för fram är att visa att det finns människor som hyser starka känslor för människor av det egna eller båda könen. Inget konstigt i det, det är då ett ypperligt tillfälle att vädra allt unket som traditionellt finns i machoorganisationer genom att visa att det finns HBT-människor i de organisationerna också mot visas fördommar och vilja. Uniformsyrkena har varit eller är fortfarande sådan unkna fästen där HBT förnekas eller i sämsta fall trakaseras.

FM skall delta i Pride så länge det finns VPL och anställda som anser att HBT-människor inte har i FM att göra. HBT utgör inget hinder för tjänsteutövning såsom uniformer av maskulint snitt, vapen för högerskyttar, vapen som inte passar soldater med för långa armar eller för korta armar. En soldat som inte passar till utrustningen har problem med sin tjänsteutövning en soldat som är HBT-människa kan fysiskt passa utrustningen och lösa uppgiften men en annan HBT-människa kan också ha för korta armar för vapnet, för långa ben för uniformen och för små fötter för kängorna, den soldaten har svårt att lösa sin uppgift men det beror inte på dennes kännslor och sexuella preferenser.

J.K Nilsson

DEN HÄR TRÅDEN HANDLAR INTE OM HURUVIDA HOMOSEXUALITET ÄR NATURLIGT ELLER EJ UTAN OM ATT FÖRSVARSMAKTEN DELTAGIT I PRIDE UNIFORMERAT OCH VAD VI ANSER OM JUST DET

/Krook

Blågul

Jag tycker att det är dåligt för folkets uppfattning av (bla) försvarsmakten som myndighet att denna deltar i en karneval. Det ger inget seriöst intryck.

Men Pridefestivalen handlar väl om(vad jag förstår) att visa stolthet för något man är, inte vad man tycker? Precis som att manifestera att man är svensk på nationaldagen.

Det är väl ingen politisk fråga att manifestera stolthet över vad man är? Politik är ju vad man tycker, eller? Svensk, HBT eller människa.....är inte det samma

som att man är(sympatiserar) med en politisk uppfattning.

Annars bör det vara lika oseriöst att manifestera stolthet på nationaldagen också. = ingen uniform på!

Personligen tycker jag att det ser osnyggt ut att gå i uniform i Pride paraden, i mina ögon ger det ett oseriöst uttryck. Dom får jätte gärna gå i sina civila kläder och ha en banderoll som talar om vilka de är och vad de jobbar med.

Så vitt jag vet så ska man även hålla någon slags formering när man framrycker i grupp, skithög är inte en av dom. Hade mina soldater gått på det där viset när dom är så pass många som uppträder inför allmänheten hade det kommit en snabb och grundlig avhyvling, samt att jag hade skämts, det kan jag garantera. Tjoandes, stimmandes och pussandes! Va i...?

Sen så har jag för mig att man endast använder försvarets fordon i tjänsten, inte för festivaler och nöjen. Om det nu inte det är tjänst att gå i Pride festivalen, va vet jag? Det är ju jäääävligt viktigt att man inte använder tjänste fordon när man åker och lunchar, det är ju så dyrt. Men puttra fram en halv dag med en LASTBIL går alldeles utmärkt, plötsligt är drivmedel gratis.

Sen håller jag med många här att försvaret gärna ska visa upp sig för att berätta för alla att vi accepterar människor oavsett läggning, religon, ursprung osv.

Faran är ju dock att folk kopplar ihop uniformen med HBT rörelsen, som faktiskt är politisk den verkar ju för en grupp människors lika rätt. Försvaret ska ALDRIG kopplas samman med en politisk rörelse/organisation oavsett om den har "bra" eller "dåliga" avsikter.

Ni som jämnför med nationaldagen, framrycker då de uniformsklädda lika oordnat? Går dom och skrattar och pussas? Skulle inte tro det.