Jump to content

Trans inom försvarsmakten?


Recommended Posts

Hej! 

 

Jag är en snart 17 årig kille från västra Sverige. Om ett år skall jag troligtvis bli inkallad till mönstring och därefter förhoppningsvis bli antagen till GMU. Dock så finns det ett problem, jag är trans. Sedan jag var liten har jag alltid burit killkläder och identifierat mig mer med killarna än tjejerna. Jag kom ut när jag var 12 och ville därefter bli kallad pojke osv. (jag föddes som flicka) Jag skall i år få börja med testosteron-injektioner som skall ge mig ett manligare utseende, en manlig pubertet kan man säga. Dock så kommer jag med stor sannolikhet fortfarande ha kvar min kvinnliga kroppsform och allt vad det innebär trots att jag kommer ha mörkare röst och skäggstubb. Tror ni, erfarna kämpar, att jag kan 1. Antingen att få undantag och göra GMU senare. 2. Bli bra behandlad och kunna vara den jag är? (Jag passerar bra som kille och det är inga större problem) Men jag tänker på allt det där praktiska som ombyte och toabesök, dusch och sömn. Oroar jag mig i onödan?

 

Mvh, en helt vanlig grabb som längtar in i Försvaret

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja du kan med stor sannolikhet skjuta upp GMU till senare, prata med rekryteringsmyndigheten så kan det lösa sig.

Rent praktiskt så vet jag inte riktigt, en del kan säkert ha lite svårt med det hela, men det kanske i stort grunda sig i deras egen osäkerhet kring hur de förväntas agera eller finna sig i situationen.
Många killar tycker det är pinsamt att duscha med tjejer (eftersom du fortfarande är kvinnlig rent kroppsligt kommer du att uppfattas som det).

Men så länge du kämpar på och är en bra lagkompis så tror jag det ska gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror både alt 1 och 2 har goda möjligheter idag. Alt 1 kan du kolla här: https://rekryteringsmyndigheten.se/18ar/till-dig-som-ska-monstra/uppskov-varnplikt-och-civilplikt/

 

Alt 2 tror jag på eftersom det är stort fokus på inkludering i Försvarsmakten idag. FM vill absolut inte att någon ska få en dålig upplevelse pga. sexuell orientering eller könsidentitet, så räkna med bra stöd från befäl. Jämlikar i värnpliktskullen kommer sannolikt vara lite nyfikna i början men sedan bedöma dig efter hur du levererar till gruppen, dvs. att du bidrar till att lösa uppgifter, inte sjabblar med vapensäkerhet eller beter dig som en fubbick. 

 

Boenden, i logement eller i förläggningstält är förvisso gemensamma, men det finns diverse knep för att t ex byta om (gör det i sovsäcken) eller tvätta sig (bär komarocken som en mantel medan du tvättar dig). Duschar på logement kan vara gemensamma eller uppdelade på män/kvinnor, men de har duschdraperier, så oavsett vilket går det att undvika att visa sig naken.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...