Magnus Redin Posted January 9, 2010 Report Share Posted January 9, 2010 56 miljarder är ju inga korvören direkt. Om Försvaret skulle få motsvarade i budget nästa år skulle nog många inom fm bli glada. 56 miljarder är väl dessutom ungefär hälften av vad gripenprojektet kostat (baserat på ett pris på 500 Mkr/fpl)? Att beöva det bara sådär i efterhand tyder på att något inte är riktigt rätt i projektet. Men skulle projektet läggas ner så kanske det likt MBT 70 och andra överambitiösa militärprojekt, resulterar i att en billigare och inte lika avancerad produkt tas fram som däremot kansälja o större volymer. Likt leopard 2 och M1 Abrams som kom ur MBT 70-projektet. Min egen ogrundade fundering är att det bästa i hela projektet är det som har strulat mest, turboproppmotorn. Den borde vara den intressantaste komponenten att återanvända om det blir någon form av omtag för projektet och den kan t.o.m. vara intressant för civila projekt eftersom den bör vara bränslesnål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted January 9, 2010 Report Share Posted January 9, 2010 Min egen ogrundade fundering är att det bästa i hela projektet är det som har strulat mest, turboproppmotorn.Den borde vara den intressantaste komponenten att återanvända om det blir någon form av omtag för projektet och den kan t.o.m. vara intressant för civila projekt eftersom den bör vara bränslesnål. Motorn borde ju dessutom vara den del av projektet där man kan få mest ROI eftersom man dels måste ha fyra motorer per kärra, dels kan använda motorn i andra projekt, även, som du nämner, civila. Potentiellt finns det ju många enheter att späda ut utvecklingskostnaderna på mer andra ord.. Men å andra sidan så står och faller väl hela A400-projektet med just motorn. Om inte denna motorn fungerar så finns det ju ingen annan att ersätta den med. Ungefär som med Avro Manchester, som ju byggdes med två kraftfulla RR Vulture, men som blev en flopp eftersom motorerna var synnerligen opålitliga. Manchestern designades om med fyra RR Merlin istället och bygge namn till Lancaster, men jag tror inte att det är realiserbart att bygga om A400 till att ta sex-åtta vanliga turboprop. Eller om det skulle fungera att ersätta turboprop med turbofläkt utan större strukturförändringar och kraftigt ändrade specifikationer. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted January 10, 2010 Report Share Posted January 10, 2010 Mig veterligt så finns det inte några/många andra alternativ med propeller, inom överskådlig framtid. Så blir det bara klart och tillverkas i bra mängd, så lär det vara i drift länge, precis som de flesta av gårdagens arbetshästar inom transportbranschen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted January 12, 2010 Report Share Posted January 12, 2010 C-130J finns att beställa och Lockheed verkar kunna leverera fort. Nu när kostnaden för A400 stiger kraftigt blir ju klivet upp till C-17 också mindre. Behöver tex RAF verkligen A400? Deras combo med C-17 och C-130J funkar ju bra. Kombon C-17 & C-130J skulle säkert fungera utmärkt även för Tysklands och Frankrikes flygvapen. Deras TP piloter skulle säkert välkomna C-17..Hehe. A400 verkar mest vara ett politiskt drivet projekt...där särskillt Frankrike är tongivande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted March 17, 2010 Report Share Posted March 17, 2010 C-130J finns att beställa och Lockheed verkar kunna leverera fort. Nu när kostnaden för A400 stiger kraftigt blir ju klivet upp till C-17 också mindre. Behöver tex RAF verkligen A400? Deras combo med C-17 och C-130J funkar ju bra. Kombon C-17 & C-130J skulle säkert fungera utmärkt även för Tysklands och Frankrikes flygvapen. Deras TP piloter skulle säkert välkomna C-17..Hehe. A400 verkar mest vara ett politiskt drivet projekt...där särskillt Frankrike är tongivande. största fördelen med med C-130J är att man vet att den funkar. får hoppas att sverige har vett att inte köpa några A400M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted July 10, 2010 Report Share Posted July 10, 2010 (edited) Nu har det tredje A400M provflygplanet flugit. http://www.flightglobal.com/articles/2010/07/09/344266/picture-third-a400m-takes-to-the-air.html Edited July 10, 2010 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted July 20, 2010 Report Share Posted July 20, 2010 (edited) Intervju med Ed Strongman, Airbus militära chefspilot på Farnborough flygshow 2010. Länk Edited July 20, 2010 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted July 20, 2010 Report Share Posted July 20, 2010 Intervju med Ed Strongman, Airbus militära chefspilot på Farnborough flygshow 2010. Länk Han gjorde en riktigt imponerande uppvisning med maskinen på Fairford, bär emot att säga det då jag är tveksam till att prototyper skall uppvisningsflygas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted July 7, 2012 Report Share Posted July 7, 2012 A400M har formellt fått namnet Atlas på flygshowen Royal International Air Tattoo (RIAT). http://www.flightglobal.com/news/articles/riat-a400m-reborn-as-atlas-373861/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted July 8, 2012 Report Share Posted July 8, 2012 Passar på att bjussa på en bild på A400M från dagens RIAT-dag.. Ljuset var lite bättre idag än igår.. Den uppmärksamme ser att det står "Atlas" på sidan om nosen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted July 8, 2012 Report Share Posted July 8, 2012 A400M har formellt fått namnet Atlas på flygshowen Royal International Air Tattoo (RIAT). http://www.flightglo...s-atlas-373861/ Vad var det för fel på Grizzly? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted July 9, 2012 Report Share Posted July 9, 2012 Vad var det för fel på Grizzly? Det var inte kunderna som hittade på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted December 27, 2012 Report Share Posted December 27, 2012 http://www.svd.se/na...ren_7776194.svd Airbus transportjätte på väg till militären "Airbus nya stora militära transportplan har blivit åtminstone fyra år försenat. Men nu ska de omfattande tekniska problemen vara lösta och i sommar ska det första planet levereras till franska flygvapnet. Totalt har 174 plan beställts men det är oklart om det räcker för att det väldiga projektet ska bli lönsamt. Det ursprungliga avtalet pekade på en prislapp på 20 miljarder euro (170 miljarder kronor). Sedan har det cirkulerat uppgifter om att kostnaden ökat med ytterligare omkring 10 miljarder euro." Alltså 255 miljarder kronor för 174 plan. Det ger ett styckpris på 1,465 miljarder kronor. http://www.airforce-magazine.com/DRArchive/Pages/2012/June%202012/June%2020%202012/EndoftheLine.aspx "End of the Line: The Air Force on June 19 ordered its 224th, and likely its final, C-17 transport from Boeing. The company received a $169.8 million contract to provide the new-build airlifter off of its production line in Long Beach, Calif." Man undrar vad totalkostnaden blivit om man köpt Boeing C-17 Globemaster III till motsvarande transportkapacitet, bortsett från andra kravspecifikationer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 2, 2013 Report Share Posted January 2, 2013 Äntligen kan tyskarna och fransoserna ersätta sina, min åsikt, undermåliga C-160. Däremot kan du få ungefär 3 Hercules J för en A400M (fulräknat) men en A400M kan bära nästan dubbelt så mycket last som en Hercules J. Sedan de ha ungefär samma operationsavstånd, dock är A400M lite snabbare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted January 5, 2013 Report Share Posted January 5, 2013 Äntligen kan tyskarna och fransoserna ersätta sina, min åsikt, undermåliga C-160. Däremot kan du få ungefär 3 Hercules J för en A400M (fulräknat) men en A400M kan bära nästan dubbelt så mycket last som en Hercules J. Sedan de ha ungefär samma operationsavstånd, dock är A400M lite snabbare. Driftskostnaden kan vara olika med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted January 5, 2013 Report Share Posted January 5, 2013 Äntligen kan tyskarna och fransoserna ersätta sina, min åsikt, undermåliga C-160. Däremot kan du få ungefär 3 Hercules J för en A400M (fulräknat) men en A400M kan bära nästan dubbelt så mycket last som en Hercules J. Sedan de ha ungefär samma operationsavstånd, dock är A400M lite snabbare. Driftskostnaden kan vara olika med. Japp... Därav uttrycket fulräknat Däremot har A400M den stora fördelen att man kan räkna last i meter och kilo direkt, och slipper räkna om till foot och pounds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted March 26, 2013 Report Share Posted March 26, 2013 Airbus Military A400M Receives Full Civil Type Certificate From EASA http://defense-update.com/20130314_airbus-military-a400m-receives-full-civil-type-certificate-from-easa.html During the certification programme the A400M has undergone exhaustivetesting of its handling qualities throughout the flight envelope innormal and failure conditions; demonstrated outstanding performance inthe heat of the Gulf, cold of Sweden and Canada, and at the highaltitude of La Paz, Bolivia; and satisfactorily completed more than 300hours of function and reliability testing to demonstrate the robustnessof its TP400 engines and systems. Additionally it has begun testsof more advanced military functions such as air-to-air refuelling,air-dropping of supplies and paratroopers, and low-level flight – allwith highly encouraging results. The five-strong fleet of “Grizzly”development aircraft has now completed some 4,800 hours in the airduring more than 1,600 flights and will continue intensively to expandthe A400M’s military capabilities. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted October 17, 2014 Report Share Posted October 17, 2014 RAF:s första A400M har flugit! RAF har beställt 22 st. Ber om ursäkt för lite sen nyhet då det skedde 30 Augusti! http://www.flightglobal.com/news/articles/raf39s-first-a400m-atlas-completes-maiden-flight-403215/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted May 9, 2015 Report Share Posted May 9, 2015 Enligt uppgift har en A400 störtat i Sevilla. http://www.airlive.net/2015/05/breaking-military-plane-crashs-at.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted May 9, 2015 Report Share Posted May 9, 2015 (edited) Enligt uppgift har en A400 störtat i Sevilla. http://www.airlive.net/2015/05/breaking-military-plane-crashs-at.html Ja, tyvärr. Bredvid flygplatsen där den tillverkas. 7 st i besättning/passagerare. RIP http://sevilla.abc.es/sevilla/20150509/sevi-airbus-estrella-siete-pasajeros-201505091326.html http://airheadsfly.com/2015/05/09/airbus-a400m-crash-near-sevilla/ http://www.bbc.com/news/world-europe-32673713 Edited May 9, 2015 by vikingman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted May 29, 2015 Report Share Posted May 29, 2015 http://aviationweek.com/defense/incorrectly-installed-engine-software-caused-a400m-crash-airbus-official-says Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted July 4, 2016 Report Share Posted July 4, 2016 Motorproblem på två av tre levererade tyska A400M: http://www.janes.com/article/61929/engine-problems-ground-german-a400ms /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted November 19, 2016 Report Share Posted November 19, 2016 https://airbusdefenceandspace.com/newsroom/news-and-features/airbus-defence-and-space-delivers-first-a400m-to-spain/ Spanien har fått sin första A400M av 27 stycken. Leveransen skedde den 17 November. Flygplanen kommer att stationeras i Zaragona, nordöstra Spanien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted December 25, 2017 Report Share Posted December 25, 2017 http://defense-update.com/20171222_a400m-performs-mass-air-refueling-over-spain.html A400M Performs Mass Air Refueling Over Spain An Airbus A400M has successfully refueled six Spanish Air Force F-18 fighters in a single mission as part of an air-to-air refueling (AAR) human factors certification flight. The 13 December mission featured a complex series of AAR scenarios such as changes of area, receivers with unknown priorities, and unexpected increases in numbers of receivers. Through multiple contacts, the six aircraft simulated a fleet of eight. The F-18s included the first Spanish operational fighters to be refueled by the A400M and belonged to the Spanish Air Force Test Centre (CLAEX) and the 12th Operational Wing based at Torrejón. A total of 11.4 tonnes of fuel was dispensed using both the underwing pods and the center hose refueling unit. Certification authorities on board confirmed good results and the flight validated the A400M two-crew cockpit concept for tanker missions. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vikingman Posted December 7, 2020 Report Share Posted December 7, 2020 Airbus A400M Atlas plane makes spectacular beach landing 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.