Jump to content

Muts

Recommended Posts

56 miljarder är ju inga korvören direkt. Om Försvaret skulle få motsvarade i budget nästa år skulle nog många inom fm bli glada. 56 miljarder är väl dessutom ungefär hälften av vad gripenprojektet kostat (baserat på ett pris på 500 Mkr/fpl)? Att beöva det bara sådär i efterhand tyder på att något inte är riktigt rätt i projektet. Men skulle projektet läggas ner så kanske det likt MBT 70 och andra överambitiösa militärprojekt, resulterar i att en billigare och inte lika avancerad produkt tas fram som däremot kansälja o större volymer. Likt leopard 2 och M1 Abrams som kom ur MBT 70-projektet.

 

Min egen ogrundade fundering är att det bästa i hela projektet är det som har strulat mest, turboproppmotorn.

Den borde vara den intressantaste komponenten att återanvända om det blir någon form av omtag för projektet

och den kan t.o.m. vara intressant för civila projekt eftersom den bör vara bränslesnål.

Link to comment
Share on other sites

Min egen ogrundade fundering är att det bästa i hela projektet är det som har strulat mest, turboproppmotorn.

Den borde vara den intressantaste komponenten att återanvända om det blir någon form av omtag för projektet

och den kan t.o.m. vara intressant för civila projekt eftersom den bör vara bränslesnål.

 

Motorn borde ju dessutom vara den del av projektet där man kan få mest ROI eftersom man dels måste ha fyra motorer per kärra, dels kan använda motorn i andra projekt, även, som du nämner, civila. Potentiellt finns det ju många enheter att späda ut utvecklingskostnaderna på mer andra ord..

 

Men å andra sidan så står och faller väl hela A400-projektet med just motorn. Om inte denna motorn fungerar så finns det ju ingen annan att ersätta den med. Ungefär som med Avro Manchester, som ju byggdes med två kraftfulla RR Vulture, men som blev en flopp eftersom motorerna var synnerligen opålitliga. Manchestern designades om med fyra RR Merlin istället och bygge namn till Lancaster, men jag tror inte att det är realiserbart att bygga om A400 till att ta sex-åtta vanliga turboprop. Eller om det skulle fungera att ersätta turboprop med turbofläkt utan större strukturförändringar och kraftigt ändrade specifikationer.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Mig veterligt så finns det inte några/många andra alternativ med propeller, inom överskådlig framtid. Så blir det bara klart och tillverkas i bra mängd, så lär det vara i drift länge, precis som de flesta av gårdagens arbetshästar inom transportbranschen.

Link to comment
Share on other sites

C-130J finns att beställa och Lockheed verkar kunna leverera fort. Nu när kostnaden för A400 stiger kraftigt blir ju klivet upp till C-17 också mindre. Behöver tex RAF verkligen A400? Deras combo med C-17 och C-130J funkar ju bra. Kombon C-17 & C-130J skulle säkert fungera utmärkt även för Tysklands och Frankrikes flygvapen. Deras TP piloter skulle säkert välkomna C-17..Hehe. A400 verkar mest vara ett politiskt drivet projekt...där särskillt Frankrike är tongivande.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
C-130J finns att beställa och Lockheed verkar kunna leverera fort. Nu när kostnaden för A400 stiger kraftigt blir ju klivet upp till C-17 också mindre. Behöver tex RAF verkligen A400? Deras combo med C-17 och C-130J funkar ju bra. Kombon C-17 & C-130J skulle säkert fungera utmärkt även för Tysklands och Frankrikes flygvapen. Deras TP piloter skulle säkert välkomna C-17..Hehe. A400 verkar mest vara ett politiskt drivet projekt...där särskillt Frankrike är tongivande.

 

största fördelen med med C-130J är att man vet att den funkar.

 

får hoppas att sverige har vett att inte köpa några A400M

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Intervju med Ed Strongman, Airbus militära chefspilot på Farnborough flygshow 2010.

 

Länk

 

Han gjorde en riktigt imponerande uppvisning med maskinen på Fairford, bär emot att säga det då jag är tveksam till att prototyper skall uppvisningsflygas...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 5 months later...

http://www.svd.se/na...ren_7776194.svd

 

Airbus transportjätte på väg till militären

 

"Airbus nya stora militära transportplan har blivit åtminstone fyra år försenat. Men nu ska de

omfattande tekniska problemen vara lösta och i sommar ska det första planet levereras till

franska flygvapnet. Totalt har 174 plan beställts men det är oklart om det räcker för att det

väldiga projektet ska bli lönsamt.

 

Det ursprungliga avtalet pekade på en prislapp på 20 miljarder euro (170 miljarder kronor).

Sedan har det cirkulerat uppgifter om att kostnaden ökat med ytterligare omkring 10 miljarder euro."

 

Alltså 255 miljarder kronor för 174 plan. Det ger ett styckpris på 1,465 miljarder kronor.

 

http://www.airforce-magazine.com/DRArchive/Pages/2012/June%202012/June%2020%202012/EndoftheLine.aspx

 

"End of the Line: The Air Force on June 19 ordered its 224th, and likely its final, C-17 transport from Boeing.

The company received a $169.8 million contract to provide the new-build airlifter off of its production line in Long Beach, Calif."

 

Man undrar vad totalkostnaden blivit om man köpt Boeing C-17 Globemaster III till motsvarande transportkapacitet,

bortsett från andra kravspecifikationer.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen kan tyskarna och fransoserna ersätta sina, min åsikt, undermåliga C-160.

 

Däremot kan du få ungefär 3 Hercules J för en A400M (fulräknat) men en A400M kan bära nästan dubbelt så mycket last som en Hercules J.

Sedan de ha ungefär samma operationsavstånd, dock är A400M lite snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen kan tyskarna och fransoserna ersätta sina, min åsikt, undermåliga C-160.

 

Däremot kan du få ungefär 3 Hercules J för en A400M (fulräknat) men en A400M kan bära nästan dubbelt så mycket last som en Hercules J.

Sedan de ha ungefär samma operationsavstånd, dock är A400M lite snabbare.

 

Driftskostnaden kan vara olika med.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen kan tyskarna och fransoserna ersätta sina, min åsikt, undermåliga C-160.

 

Däremot kan du få ungefär 3 Hercules J för en A400M (fulräknat) men en A400M kan bära nästan dubbelt så mycket last som en Hercules J.

Sedan de ha ungefär samma operationsavstånd, dock är A400M lite snabbare.

 

Driftskostnaden kan vara olika med.

Japp... Därav uttrycket fulräknat :)

Däremot har A400M den stora fördelen att man kan räkna last i meter och kilo direkt, och slipper räkna om till foot och pounds :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Airbus Military A400M Receives Full Civil Type Certificate From EASA

 

http://defense-update.com/20130314_airbus-military-a400m-receives-full-civil-type-certificate-from-easa.html

 

During the certification programme the A400M has undergone exhaustive
testing of its handling qualities throughout the flight envelope in
normal and failure conditions; demonstrated outstanding performance in
the heat of the Gulf, cold of Sweden and Canada, and at the high
altitude of La Paz, Bolivia; and satisfactorily completed more than 300
hours of function and reliability testing to demonstrate the robustness
of its TP400 engines and systems.

Additionally it has begun tests
of more advanced military functions such as air-to-air refuelling,
air-dropping of supplies and paratroopers, and low-level flight – all
with highly encouraging results. The five-strong fleet of “Grizzly”
development aircraft has now completed some 4,800 hours in the air
during more than 1,600 flights and will continue intensively to expand
the A400M’s military capabilities.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 6 months later...

Enligt uppgift har en A400 störtat i Sevilla. http://www.airlive.net/2015/05/breaking-military-plane-crashs-at.html

 

Ja, tyvärr. Bredvid flygplatsen där den tillverkas. 7 st i besättning/passagerare. RIP

 

 

http://sevilla.abc.es/sevilla/20150509/sevi-airbus-estrella-siete-pasajeros-201505091326.html

 

http://airheadsfly.com/2015/05/09/airbus-a400m-crash-near-sevilla/

 

http://www.bbc.com/news/world-europe-32673713

Edited by vikingman
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
  • 4 months later...
  • 1 year later...

http://defense-update.com/20171222_a400m-performs-mass-air-refueling-over-spain.html

 

A400M Performs Mass Air Refueling Over Spain

 

An Airbus A400M has successfully refueled six Spanish Air Force F-18 fighters in a single mission as part of an air-to-air refueling (AAR) human factors certification flight. The 13 December mission featured a complex series of AAR scenarios such as changes of area, receivers with unknown priorities, and unexpected increases in numbers of receivers. Through multiple contacts, the six aircraft simulated a fleet of eight. The F-18s included the first Spanish operational fighters to be refueled by the A400M and belonged to the Spanish Air Force Test Centre (CLAEX) and the 12th Operational Wing based at Torrejón. A total of 11.4 tonnes of fuel was dispensed using both the underwing pods and the center hose refueling unit. Certification authorities on board confirmed good results and the flight validated the A400M two-crew cockpit concept for tanker missions.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...