Jump to content

Muts

Recommended Posts

Skönheten(?) börjar få sina former nu. Hittade nyligen lite bilder på airbusmilitary.com som visar när den lämnar monteringshallen.

[Döda bilder bottagna]

http://www.airbusmilitary.com/Multimedia/A400MPhotoGallery.aspx


Någon som känner till när jungfruflygningen är planerad att ske? Är den försenad som allt annat inom flygbranschen?
Enligt det här diagrammet tolkar jag det som att det ska ske första kvartalet detta år...
phaseprog.gif

Link to comment
Share on other sites

Det stora problemet när det gäller A400M är att motorutvecklingen är försenad, man hade tänkt sig att det skulle gå att utveckla en helt ny turboprop från första utkast till första flygning på tre år. Enligt http://www.europrop.aero/pages/news/EPI%20...June%202007.pdf skulle första flygning ha skett 2007, den har ännu inte kommit upp i luften. Airbus har dessutom hintat om lite småproblem här och var utöver motorn, men det hinner man gissningsvis lösa innan motorn är färdig.

 

TP400 är en stor best på 11000shp - som en jämförelse kan nämnas att allisonmorötterna våra Tp84 har en effekt på ~4500shp/st.

 

 

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Vilka länder har beställt den och vilka potentiella kunder?

 

Tror ni A400 kommer bli ett bra komplement till C-130 och C-17 snarare än en konkurrent vad gäller kapaciteten?

 

 

Germany 60

France 50

Spain 27

UK 25

Turkey 10

Belgium 7

Luxembourg 1

South Africa 8

Malaysia 4

 

Totalt 192 beställda

 

 

 

 

(Detta enligt wikipedia)

Link to comment
Share on other sites

Tror ni A400 kommer bli ett bra komplement till C-130 och C-17 snarare än en konkurrent vad gäller kapaciteten?

Ja. Letar du konkurrenter ligger Embraer C-390 närmare till.

 

Som det är nu kan första flygning bli först i slutet av juli, om allt går som på räls med motorutprovningen.

Link to comment
Share on other sites

Som det är nu kan första flygning bli först i slutet av juli, om allt går som på räls med motorutprovningen.

 

Enligt en bitter (inte FM anställd, det finns bittra människor på Airbus med) EADS ingenjör som var med på samma möte som mig idag så skall det ytterst lite till för att jungfruflygningen skall hamna på fel sida 2009. De lider fortsatt av braindrain till A380.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Motortest av A400ans TP400-D6 kommer utföras av Marshal Aerospace.

 

De har köpt in Hercules klassikern Snoopy som tidigare flögs av RAF som meterologiforskningsmaskin, då med ett säreget utseende.

 

Utseendet för den beprövade Hercan blir inte mindre underligt nu:

 

getasset8f2cc5ft3.jpg

 

 

 

Nu väntar först 30 timmars markkörning för 11 000 hästkrafters motorn och dess tre 5000hk, troligen lätt sura, kollegor skall upp i luften i minst 50 timmar före A400M får lyfta.

 

Airbus har nu gått ut med att de inte kommer hinna genomföra förs flygning före Farnborough, utan nu satsar på augusti.

Link to comment
Share on other sites

Motortest av A400ans TP400-D6 kommer utföras av Marshal Aerospace.

 

De har köpt in Hercules klassikern Snoopy som tidigare flögs av RAF som meterologiforskningsmaskin, då med ett säreget utseende.

 

Utseendet för den beprövade Hercan blir inte mindre underligt nu:

 

 

Nu väntar först 30 timmars markkörning för 11 000 hästkrafters motorn och dess tre 5000hk, troligen lätt sura, kollegor skall upp i luften i minst 50 timmar före A400M får lyfta.

 

Airbus har nu gått ut med att de inte kommer hinna genomföra förs flygning före Farnborough, utan nu satsar på augusti.

 

Det var inte en liten lyftskyfflare den har där på vingen. Finns det verkligen plats för en motor till på den sidan, det lär ju inte behövas, menar jag, om TP400an levererar dubbelt upp mot en herka-motor.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Finns det verkligen plats för en motor till på den sidan, det lär ju inte behövas, menar jag, om TP400an levererar dubbelt upp mot en herka-motor.
När man provade en GE90 på Boeing 747 var det ungefär likadant. Då skötte andrepiloten GE90n och tredje man de tre andra, i ett ganska komplicerat schema under start och stigning till marschhöjd. Det blir nog nåt liknande i det här fallet.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Bättre sent än aldrig...

 

A400 måste vara ett av de mest försenade militära flygplanen någonsin...första flygning 27 år efter utvecklingen av modellen startade.

Projektet startade år 1982, samma år som Gripen projektet startade och gripen har varit operativ i 12 år nu.

Undra om A400 kommer vara utprovad, certifierad och redo för krigstjänst om 10 år?

Link to comment
Share on other sites

Bättre sent än aldrig...

 

A400 måste vara ett av de mest försenade militära flygplanen någonsin...första flygning 27 år efter utvecklingen av modellen startade.

Projektet startade år 1982, samma år som Gripen projektet startade och gripen har varit operativ i 12 år nu.

Undra om A400 kommer vara utprovad, certifierad och redo för krigstjänst om 10 år?

 

 

Vilket torde bevisa att "Ju fler kockar desto sämre soppa".. Nu kanske inte A400 är en dålig soppa, men projektet lär ju ha varit det. Det borde ju rimligtvis vara mer komplext att utveckla ett swingrole stridsflygplan än en transportkärra. Även om det naturligtvis finns en enorm komplexitet i maskinen i sig så är jag övertygad om att projektet fördyrats och fördröjts till absolut största delen på grund av att så många länder varit inblandade och slagits om att få olika delar som just sina babies.

 

Kanske kan man dra lärdomar för framtiden från detta projektet, att det inte per automatik blir billigare och bättre bara för att man hittar samarbetspartners att utveckla med. Å andra sidan lärde man väl sig det redan när man utvecklade Concorde, Jaguar, Tornado och Eurofighter.. Man lär väl lära av samma missta om och om igen.

 

Men det var ju kul att äntligen se hela maskinen komplett på bild, och inte bara konceptskisser..

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Bättre sent än aldrig...

 

A400 måste vara ett av de mest försenade militära flygplanen någonsin...första flygning 27 år efter utvecklingen av modellen startade.

Projektet startade år 1982, samma år som Gripen projektet startade och gripen har varit operativ i 12 år nu.

Undra om A400 kommer vara utprovad, certifierad och redo för krigstjänst om 10 år?

 

 

Vilket torde bevisa att "Ju fler kockar desto sämre soppa".. Nu kanske inte A400 är en dålig soppa, men projektet lär ju ha varit det. Det borde ju rimligtvis vara mer komplext att utveckla ett swingrole stridsflygplan än en transportkärra. Även om det naturligtvis finns en enorm komplexitet i maskinen i sig så är jag övertygad om att projektet fördyrats och fördröjts till absolut största delen på grund av att så många länder varit inblandade och slagits om att få olika delar som just sina babies.

 

Kanske kan man dra lärdomar för framtiden från detta projektet, att det inte per automatik blir billigare och bättre bara för att man hittar samarbetspartners att utveckla med. Å andra sidan lärde man väl sig det redan när man utvecklade Concorde, Jaguar, Tornado och Eurofighter.. Man lär väl lära av samma missta om och om igen.

 

Men det var ju kul att äntligen se hela maskinen komplett på bild, och inte bara konceptskisser..

 

/E

 

Största problemet har nog varit ändrade specifikationer under tiden. Har för mig den började som 2 motorig ersättare till Transall maskinerna i Tyskland och Frankrike och sen har man stoppat in att den skall ersätta c-130 och dessutom kunna släpa ett stridsfordon innuti (framförallt tyskarna kräver det har jag för mig).

Så blir ju en stor soppa när man inte ens vet vilket flygplan man skall bygga under en stor del utan måste ändra flera gånger.

Link to comment
Share on other sites

Kanske kan man dra lärdomar för framtiden från detta projektet, att det inte per automatik blir billigare och bättre bara för att man hittar samarbetspartners att utveckla med.
Det man faktiskt lärde sig från de du räknar upp är att visst blir det ungefär dubbelt så dyrt projekt som om man hade gjort nåt själv, men det blir ändå billigare för alla inblandade, dels för att man delar på utvecklingskostnaderna, dels för att det oftast blir större serier och dels för att alla får en del jobb hemma och kan vara med och dela på exportpengar.

Och så att man inte ska samarbeta med folk som tänker blåsa en.

 

Man kan nog inte räkna A400M som nåt som hållit på sen 27 år. 1993, 1997 eller 2001 är rimligare startår.

Link to comment
Share on other sites

Kanske kan man dra lärdomar för framtiden från detta projektet, att det inte per automatik blir billigare och bättre bara för att man hittar samarbetspartners att utveckla med. Å andra sidan lärde man väl sig det redan när man utvecklade Concorde, Jaguar, Tornado och Eurofighter.. Man lär väl lära av samma missta om och om igen.

 

Internationella samarbeten av den digniteten är inte till för att spara pengar, de är till för att göra projekten diplomatiskt omöjliga att lägga ner.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag tycker den utseende mässigt påminner om en mindre C-17 faktiskt.

Är det någon som vet om A400 har ett unikt flight deck eller är det snartlikt flightdeck i A320 & A330/A340?

Detta måste vara Airbus första proppkärra...och den ska tydligen genomgå civil certifiering

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://www.reuters.com/article/idUSLDE6060...ype=marketsNews

 

 

Tydligen finns det kostsamma problem att lösa innan A400 är färdig utvecklad.

 

Airbus/EADS vill att de 7 köparländernas regeringar skjuter till ytterliggare drygt 56 miljarder för att täcka ökade kostader för A400s fortsatta utveckling.

Får man inte in pengarna hotar Airbus/EADS med att lägga ner A400.

56 miljarder kronor är väldigt väldigt mycket pengar...vad kan det vara för potentiella problem som behöver kosta 56 miljarder att lösa?

Jag undrar om detta kan leda till att några beställar regeringar hoppar av A400 projektet och beställer C-17 och/eller C-130J istället?

Link to comment
Share on other sites

vad kan det vara för potentiella problem som behöver kosta 56 miljarder att lösa?

 

Den ska väl bantas 10 ton bland annat, men 56 miljarder låter mycket.

Kanske är det som med JSF-demonstratorn, den ser ut som en färdig produkt men under skalet så är det mycket som fattas eller som inte uppfyller kraven?

Link to comment
Share on other sites

http://www.reuters.com/article/idUSLDE6060...ype=marketsNews

 

 

Tydligen finns det kostsamma problem att lösa innan A400 är färdig utvecklad.

 

Airbus/EADS vill att de 7 köparländernas regeringar skjuter till ytterliggare drygt 56 miljarder för att täcka ökade kostader för A400s fortsatta utveckling.

Får man inte in pengarna hotar Airbus/EADS med att lägga ner A400.

56 miljarder kronor är väldigt väldigt mycket pengar...vad kan det vara för potentiella problem som behöver kosta 56 miljarder att lösa?

Jag undrar om detta kan leda till att några beställar regeringar hoppar av A400 projektet och beställer C-17 och/eller C-130J istället?

 

I princip är de länder som är kvar i projektet är i högsta grad involverade i utveckling och konstruktion. Det innebär att kompetens och många arbetstillfällen står på spel i olika länder om projektet skulle annulleras. Därför tror jag att investeringarna kommer fortsätta. Förhoppningsvis börjar projektet se ljuset i slutet på tunneln. Men det ska bli intressant och se hur det kommer gå med eventuella försäljningar i framtiden då enhetspriset automatiskt blir avsevärt högre än beräknat.

 

Sedan kommer A400M hamna i ett 'fack' mellan Super Hercules och Globemaster. Då priset på A400M kommer sticka i höjden kommer prisets helt automatiskt närma sig Globemaster fast prestandan är oförändrad. Så varför köpa en A400M när skillnaden till en Globemaster krymper trots Globemaster har en helt annan kapacitet. Sen finns alltid möjligheterna att EADS subventionerar priset för att få ut A400M på marknaden för det är försvarbart ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

 

Det hela säger en del om hur det blir när många länder ska vara med och bestämma. NH90, A400M och A380 är inga bra exempel för den europeiska flygindustrin. Jag rekommenderar att se dokumentären 'Luftens gigant' och avsnittet om hur vilket enormt arbete det ligger bakom att bara frakta delarna till slutmonteringen i Toulouse efter slutmontering flyger A380:orna till Hamburg för lackering. :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

I princip är de länder som är kvar i projektet är i högsta grad involverade i utveckling och konstruktion. Det innebär att kompetens och många arbetstillfällen står på spel i olika länder om projektet skulle annulleras.

Men det kanske är mer i vissa länder.

France confident about A400M plan

Och i alla fall två verkar vara emot att slänga in mer pengar.

 

Frågan är om det här är allvar eller skrämskott ("Citing company sources, Enders said at a Christmas dinner with top management that he "doesn't believe any more in a successful continuation of the program."" + "Airbus spokesperson Stefan Schaffrath said on Tuesday that a cancellation of the project has become a realistic scenario."):

Airbus Warns It May Cancel A400M Project

Link to comment
Share on other sites

Tydligen finns det kostsamma problem att lösa innan A400 är färdig utvecklad.

 

Airbus/EADS vill att de 7 köparländernas regeringar skjuter till ytterliggare drygt 56 miljarder för att täcka ökade kostader för A400s fortsatta utveckling.

 

56 miljarder, skall de byta ut vingen på flygplanet?

Link to comment
Share on other sites

56 miljarder är ju inga korvören direkt. Om Försvaret skulle få motsvarade i budget nästa år skulle nog många inom fm bli glada. 56 miljarder är väl dessutom ungefär hälften av vad gripenprojektet kostat (baserat på ett pris på 500 Mkr/fpl)? Att beöva det bara sådär i efterhand tyder på att något inte är riktigt rätt i projektet. Men skulle projektet läggas ner så kanske det likt MBT 70 och andra överambitiösa militärprojekt, resulterar i att en billigare och inte lika avancerad produkt tas fram som däremot kansälja o större volymer. Likt leopard 2 och M1 Abrams som kom ur MBT 70-projektet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By sten tecknare
      Airbus 400M. Jag besökta återigen ILA i Berlin. Intrycken brukar ju ofta resultera i någon teckning. Denna gången fastnade jag för Airbuss 400M som visade upp sig. En riktig bamse som kan lasta 37 ton. Första flygningen var i dec 2009 och den räknas börja levereras till beställarna nästa år. Fyra stycken åttabladiga turboprop motorer ger den kraft som behövs för att kunna starta med full last på en relativt kort startsträcka. Den planeras på många håll ersätta gamla trogna C130 Herculus. Flygningen på ILA var imponerande, det är något visst med stora plan som beter sig som tyngdkraften inte fanns. Sedan är det en annan sak hur den flyger fulltankad och med maxlast. Jag har hört rykten om att Sverige skulle varit intresserat. Man får väl se vad som blir över när JAS har fått sitt.
       

    • By kerran
      Hej.
       
      Det har väl inte undgått någon att Air France Airbus A330 som häromdagen skulle ha flugit non-stop Rio De Janeiro-Paris har försvunnit över Atlanten av någon anledning och tyvärr befaras ha störtat.
      Militära spaningsflygplan från Brasilien, Frankrike, Spanien och USA söker efter flygplanet. Havs området som dessa flygplan ska spana av är enormt...det rör sig om flera hundra mil.
      Vilka typer av militära flygspanings resurser förfogar dessa 4 länder över som kan vara lämpliga att använda i detta fall?
    • By Zimme
      Kineserna "smygreleasar" ytterligare en stealthkärra, J-31. Som är signifikant mindre än J-20 och verkar jämförbar med F-35.
       
      http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_09_24_2012_p28-497666.xml&p=1
    • By Zimme
      Fick ut och flyga med en riktig raritet, den sista MFI-9 som lämnade Malmö. Har tidigare ägts av MFI:s VD Rudolf Abelin och huserar numera i Gargnäs.Ägare är en jobbarkompis till mig.


       
      Allt gick bra till bränslepumpen la av, som tur är har den ett nödsystem så man kan löra med självtryck från tanken så vi slapp landa i spenaten.

×
×
  • Create New...