Jump to content

Militära spaningsplan söker efter Air France Airbus A330?

kerran

Recommended Posts

Hej.

Det har väl inte undgått någon att Air France Airbus A330 som häromdagen skulle ha flugit non-stop Rio De Janeiro-Paris har försvunnit över Atlanten av någon anledning och tyvärr befaras ha störtat.

Militära spaningsflygplan från Brasilien, Frankrike, Spanien och USA söker efter flygplanet. Havs området som dessa flygplan ska spana av är enormt...det rör sig om flera hundra mil.

Vilka typer av militära flygspanings resurser förfogar dessa 4 länder över som kan vara lämpliga att använda i detta fall?

Edited by kerran

• Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej.

Det har väl inte undgått någon att Air France Airbus A330 som häromdagen skulle ha flugit non-stop Rio De Janeiro-Paris har försvunnit över Atlanten av någon anledning och tyvärr befaras ha störtat.

Militära spaningsflygplan från Brasilien, Frankrike, Spanien och USA söker efter flygplanet. Havs området som dessa flygplan ska spana av är enormt...det rör sig om flera hundra mil.

Vilka typer av militära flygspanings resurser förfogar dessa 4 länder över som kan vara lämpliga att använda i detta fall?

Samtliga nationerna har intressen att försvara till havs samt långa kustlinjer och har därmed stor kompetens och utrustning för uppgiften. Det är nog en rätt bra tidpunkt att smuggla droger in till Florida idag skulle jag tro.

Hörde någon på radion nämna att om Gripen (C/D utgår jag ifrån) sålts till Brasilien tidigare hade den kunnat använda sin markradar i sökandet...vilket är trams. Gripen har en erkänt dålig markradarfunktion och det är inte Titanic (flytande) vi letar efter.

Jag kan inte svara för vad Gripen hade haft för möjlighet att spana, men vore inte Erieye ett lämpligare alternativ att spana med? Brasilianarna verkar tycka det i alla fall eftersom en bild på en Emb 145 med Erieye pryder Aftonbladets hemsida i detta nu.

/E

Vilken aktionsradie/räckvidd har en EMB 145 som Brassarna monterat sina Erieye på?

Det går ju åt en viss mängd bränsle att ta sig till området som ska sökas, sedan ska området flygas över och därefter ska kärran tillbaka till flygbasen innan soppan är slut.

Kan amerikanska U2 eller AWACS understödda av KC-135 vara lämpliga att använda för att spana av stora ocean områden?

Vilken aktionsradie/räckvidd har en EMB 145 som Brassarna monterat sina Erieye på?

Det går ju åt en viss mängd bränsle att ta sig till området som ska sökas, sedan ska området flygas över och därefter ska kärran tillbaka till flygbasen innan soppan är slut.

Kan amerikanska U2 eller AWACS understödda av KC-135 vara lämpliga att använda för att spana av stora ocean områden?

Lite drygt 3000km :rockon:

U2??? Skulle jag väl inte tro är ett bra plan för detta. Det är ju inte ett plan som söker av stora områden, utan som vill titta noggrannt på små områden, inbillar jag mig.

För att söka av stora områden över hav vill du nog ha mycket radar, skulle jag tro.

Jag vet inte om AWACS är optimalt heller. Det är väl mest avpassat för att söka av luftrum, inte markyta. Men det borde vara mycket bättre än U2 i alla fall.

Kan P-3 Orion vara bra för för detta?

Vad har Frankrike och Spanien för lämpliga flygspannings resurser för att söka av stora havsområden?

Jag hörde på BBC att Brassarna bla använder sig av 3st C-130 Hercules i sökningarna efter A330n.

Kan P-3 Orion vara bra för för detta?

Vad har Frankrike och Spanien för lämpliga flygspannings resurser för att söka av stora havsområden?

Jag hörde på BBC att Brassarna bla använder sig av 3st C-130 Hercules i sökningarna efter A330n.

P-3 tycker jag verkar vara helt rätt. Brassarna har också P-3, liksom Spanien. Fransmännen har Breguet Atlantic 2, som är något liknande. Britterna har Hawker Siddeley Nimrod.

I princip allt som letar ubåtar funkar ju bra för att leta annat som guppar på ytan med.

JSTARS skulle kanske inte vara helt fel heller.

Edited by bqt

Edit: fel av mig, det här var ingen nyhetstråd...

aja, om någon är intresserad ändå:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/delar-av-...funnet-1.881655

Hmm. "Sökandet sker bland annat med ett Hercules-plan" säger rösten, samtidigt som ett flygplan visas på bilden, men det är då ingen Hercules. Någon som vet vad det är?

Hmm. "Sökandet sker bland annat med ett Hercules-plan" säger rösten, samtidigt som ett flygplan visas på bilden, men det är då ingen Hercules. Någon som vet vad det är?

Kan det vara en sån här?

http://en.wikipedia.org/wiki/CASA_C-295

CASA C-295

/E

Ja, det var det. Tack. :rockon:

Tänk om nu bara nyhetskällor kunde kolla sina fakta lite... Man tycker åtminstone att dom borde kunna räkna antal motorer...

Ja, det var det. Tack. :rockon:

Tänk om nu bara nyhetskällor kunde kolla sina fakta lite... Man tycker åtminstone att dom borde kunna räkna antal motorer...

Fast i något annat nyhetsinslag har det visats bilder på Herkor som ska ha använts vid sökandet, så helt fel var det ju inte..

/E

Jag fick en lite konstig tanke av hela den här historien.. Ponera att man vill kapa planet, och flyga det till något afrikanskt land. Man hade ju lämnat den brasilianska radartäckningen vad jag förstår. Är det ens möjligt att flyga in ett sådant här plan någonstans i smyg, dvs har något område i Afrika så pass dålig radartäckning att man potentiellt sett kan ha kapat planet och landat i någon mindre nogräknad repbulik?

Lite VM i konspirationsteorier från min sida känns det som, men det kan ju vara intressant att veta. :rockon:

Jag fick en lite konstig tanke av hela den här historien.. Ponera att man vill kapa planet, och flyga det till något afrikanskt land. Man hade ju lämnat den brasilianska radartäckningen vad jag förstår. Är det ens möjligt att flyga in ett sådant här plan någonstans i smyg, dvs har något område i Afrika så pass dålig radartäckning att man potentiellt sett kan ha kapat planet och landat i någon mindre nogräknad repbulik?

Lite VM i konspirationsteorier från min sida känns det som, men det kan ju vara intressant att veta. :rockon:

Är det inte så att civil luftledning är beroende av flygplanets transponder sändningar för att man ska kunna spåra planen?

Är det inte så att civil luftledning är beroende av flygplanets transponder sändningar för att man ska kunna spåra planen?

Transpondern/Transponderna är avstängningsbara av säkerhetsskäl (vid fel kan de sända korrupta info osv). Ett känt fall där de stängdes av, med vilja, var 9-11.

Det beror självklart på vilken utrustning de har tillgång till, men generellt sett Ja. För 10-15 år sedan kunde man åtminstone på Stockholm kontroll välja att koppla in en annan radar som såg allt, men i normalfallet såg de bara transponderförsedda flygplan.

Kanske en aning Off topic, men min undran är, borde det finnas någonslags gps-sändare på den svarta lådan (eller i många delar av planet, för alldel...) i det försvunna planet? Är är jag för mycket "James Bond-med-chip-i-skorna" nu?

Att en sådan sak som ett stort plan bara "försvinner" spårlöst känns nästan som taget ur Star trek... Det må vara ett sällsynt fall, men dock.. Har man inte andra tekniska sätt att ha koll på luftfarten?

har många frågor, men vill inte knäcka tråden... :rockon:

Kanske en aning Off topic, men min undran är, borde det finnas någonslags gps-sändare på den svarta lådan (eller i många delar av planet, för alldel...) i det försvunna planet? Är är jag för mycket "James Bond-med-chip-i-skorna" nu?

Vet inte hur det är med nyare svarta lådor, dock så finns det en pingsändare på de jag känner till som sänder ut signaler om den hamnar i bl.a vatten. Fast nu hamnade planet antagligen på väldigt djupt vatten så man vet inte om lådan klarar de vattentrycken.

Men även om den hade haft GPS så hade inte signalen kunnat gå igenom vattnet.

Att en sådan sak som ett stort plan bara "försvinner" spårlöst känns nästan som taget ur Star trek... Det må vara ett sällsynt fall, men dock.. Har man inte andra tekniska sätt att ha koll på luftfarten?

har många frågor, men vill inte knäcka tråden... :rockon:

Havererar flygplanet på marken börjar CSMU:n (Crash Survivable Memory Unit... aka... Svarta lådan) att sända en radiosignal och hamnar den i det blöta sänder den en ping signal motsvarande en sonar. Det är bara att hoppas att den fungerar och att botten inte är för lerig osv.

Edit: Tvåa...

Men brasilianska flygvapnet hade också tappat flygplanet från sin radar, och den radarn behöver ju inte hjälp av en transponder. Eller?

Som jag förstått det så hade man helt enkelt kommit ur radartäckningen. Om planet bara gått sönder i luften borde en primärradar se att ekot förändras i takt med att planet bryts sönder, kan man tycka.

Det jag menar är att, med gps:en eller radarn... Just nu har de ju ett fruktansvärt stort område att söka på om jag förstått det rätt, vad finns det för lösning på om planet havererar och är på väg ned?

Menar att försvann planet från radarn då det hamnade under vatten? (då borde det väl vara enklare att lokalisera?) Eller försvann det från radarn tidigare? Isådanafall, även om gps o liknande inte fungerar under vatten, så borde man ju ha kunnat se vart planet var precis innan det gick under... Från tex "gps" (eller vad nu som kan passa sig bäst)... Då hade de ju ändå vetat ungefär vart de skulle leta... Svårt att förklara hur jag tänker känner jag!

Är verkligen inte insatt, så ni får förlåta om jag har något tömda frågor.. :rockon:

Edit:

Och är det verkligen möjligt att "komma utanför" radarnätet? Det låter ju helt galet! Det kan man väl inte med Gps på samma sätt? /Geniet

Edited by Andréa

Radar kräver fri sikt till det den ska hitta och där ställer jordens krökning till det en del. En snabb överslagsräkning ger att maximal radarräckvidd mot ett plan på 10000 meters höjd ligger på i runda slängar 40 mil om man endast tar hänsyn till de geometriska faktorerna.

/mdn

Ja, och nej...

Vid flygledning brukar man normalt prata om två typer av information (nu är mitt minne rostigt, så terminologin kan vara fel här). Du har primärreko, som är ett faaktiskt, riktigt eko från en radar, och som inte är beroende av någin transpoder eller liknande, och så sekundärt eko, som egentligen inte är en radar alls, utan information skickad från en transpoder.

Primäreko är bra, såtillvida att det visar vad som faktiskt finns i luften. Nackelen är att du inte vet vad det är, vilken höjd det befinner sig på, eller i princip något alls, förutom att det är ett eko i en viss riktning, och på ett visst avstånd från din radar. En radar kan också ge mycket "skräp", varför man försöker filtrera radarinformation, men det är inte perfekt.

Sekundärekot kommer från en transponder. Väldigt bra information då du får reda på både position, höjd, och information om vem det är. Nackdelen är att det är beroende av att flygplanet har en transponder som skickar informationen. Transpondrar kan stängas av, eller gå sönder. Vidare så är informationen om vem det är en kod som man ställer in på transponder, och som man kan ändra på hur som helst. Så det är väldigt beroende av utrustning och handhavade i flygplanet.

Sekundärekot tas dessutom emot av enklare utrustning än en radar, så det kostar mindre. Primärradarstationer håller därför på att bli omoderna, och tas långsamt ur bruk, Så det är inte alltid man ens har en primärradar som kan se plan numera. (Golfbollen vid Bromma Flygplats är en primärradar för övrigt.)

Så nej, man är inte alltid beroende av transpondern för att se planet, men det kan vara så att man är det. Beror på om det finns någon primärradar på stället som kan se planet eller inte. Om man har en primärradar, så kan man alltid (förhoppningsvis) se planet, men däremot så får man väldigt begränsad information om planets transponder inte är igång. Finns ingen primärradar, ja då försvinner planet om transponder inte är igång.

Men brasilianska flygvapnet hade också tappat flygplanet från sin radar, och den radarn behöver ju inte hjälp av en transponder. Eller?

Militären brukar tycka om att ha en riktig radar, och inte bara ett system som bara ser flygplan som själva frivilligt berättar att dom finns där, ja. :rockon:

Edit:

Och är det verkligen möjligt att "komma utanför" radarnätet? Det låter ju helt galet! Det kan man väl inte med Gps på samma sätt? /Geniet

I och med att GPS är uppbyggt med satelliter i en geosynkron bana runt ekvatorn (de håller sig på samma plats gentemot marken) så måste man mer eller mindre vara på polerna får att få dålig täckning med GPS.

Radar kräver fri sikt till det den ska hitta och där ställer jordens krökning till det en del. En snabb överslagsräkning ger att maximal radarräckvidd mot ett plan på 10000 meters höjd ligger på i runda slängar 40 mil om man endast tar hänsyn till de geometriska faktorerna.

/mdn

Så det tedde sig alltså illa att planet var precis utanför radar när det försvann?

Finns det inget GPS-styrt "nät" som motsvarar radarn då? (envis med Gps-en alltså!) :rockon:

Edit:

Min nya fråga blir då efter Honkens svar...

OM det nu är så att radarn har sina brister, varför använder man sig då inte av en motsvarighet fast genom gps? Eller det kanske man gör? =)

Edited by Andréa

Det jag menar är att, med gps:en eller radarn... Just nu har de ju ett fruktansvärt stort område att söka på om jag förstått det rätt, vad finns det för lösning på om planet havererar och är på väg ned?

Menar att försvann planet från radarn då det hamnade under vatten? (då borde det väl vara enklare att lokalisera?) Eller försvann det från radarn tidigare? Isådanafall, även om gps o liknande inte fungerar under vatten, så borde man ju ha kunnat se vart planet var precis innan det gick under... Från tex "gps" (eller vad nu som kan passa sig bäst)... Då hade de ju ändå vetat ungefär vart de skulle leta... Svårt att förklara hur jag tänker känner jag!

Är verkligen inte insatt, så ni får förlåta om jag har något tömda frågor.. :rockon:

Edit:

Du blandar ihop ett par olika saker. En GPS är bra för att veta vart du själv är, inte vart andra är.

Flygplanet själv visst nog ganska bra vart det var. Det är vi som inte vet vart det är. Och om det hade haft GPS (det kan nog för all del nog faktiskt haft GPS för den delen) så vet vi ändå inte vart det är.

Vårt problem är nu att ta reda på vart det damp i backen. Uppenbarligen hade dom inte längre radarkontakt med planet (hade dom haft det så hade vi vetat ganska bra vart planet var). Så därför kunde dom inte se det när det krashade. Fortfarande vet planet självt vart det är, men nu blir frågan: hur ska vi få reda på det.

Enda rimliga sättet är att planet på något vis skickar oss information om det. För att skicka oss information behövs ingen GPS-mottagare, utan en radiosändare. Med en sändare så kan vad det nu än är som sänder, skicka oss information, så som vart den är. Men om den väl kan skicka oss information, så behöver den inte tala om vart den är. Vi kan lätt pejla radionsändaren och lokalisera den utan att förstå ett skvatt av vad det är den försöker säga. Radiopejling är en välkänd teknik.

Så en GPS-mottagare är i slutändan inte till hjälp för oss ändå. Det riktiga problemet är att alls kommunicera med oss.

Och det är det den svarta lådan just nu försöker göra. Så fort planet krashade började den lådan skicka ut en signal som dom redan letar efter. Men här kommer problem nummer två in. Att skicka en signal tar energi. Ju mer information man försöker stoppa in i signalen, ju mer enrgi tar det. Så den svarta lådan skickar bara ett enkelt ping med en jämnt intervall. Tyvärr inte så stark signal heller, så man klarar inte av att upptäcka den från andra sidan jordklotet.

Så man måste åka omkring och lyssna, och se om man kan upptäcka signalen från lådan. Och under vatten är det ännu tjorvigare.

Problemet är detsamma som t.ex. mellan oss. Jag vet precis vart jag är, men det hjälper knappast dig om du ska försöka hitta mig. Om jag inte talar om vad jag vet så kommer du ha väldigt svårt att hitta mig i alla fall.

Batteriet i den svarta lådan räcker för att den ska kunna skicka sitt ping i ungefär en månad, sedan blir den tyst. Har vi inte hittat den innan dess, så lär vi aldrig hitta den.