griffon

Nivå 7
  • Content count

    745
  • Joined

  • Last visited

About griffon

  • Rank
    1:e Sergeant

Contact Methods

  • ICQ
    0
  1. Är det fortfarande så att det är Luftwaffe som sköter Belgiens incidentberedskap utanför kontorstid?
  2. http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-bestaller-18-stycken-nya-Stridsbat-90-HSM/
  3. Österrike har fått ett pris för 18 Gripen http://www.reuters.com/article/us-austria-eurofighter-idUSKBN19S0ZN
  4. Ingen alls. Men jag vet att det handlar om 20 små skepp sänkta på grunt vatten för att skapa ett hinder. http://www.academia.edu/14143380/The_Great_Northern_War_underwater_A_Swedish_ship_barrier_of_1715_in_Northeast_Germany
  5. Nja, det är nog så att de är "förvånansvärt" pricksäkra. Operatörer med hagelgevär verkar föredra automatkarbin i stället för en ask slugs för längre håll.
  6. Separat noshjulsstyrning som på t ex Draken, alltså.
  7. Om man inte räknar bort helikopter har det redan hänt. En annan väg att gå är drömmen om en Gripengemensam grundläggande flygutbildning, som i så fall skulle hållas i Sverige. Vilket skulle ha fördelen att Flygvapnet skulle slippa köpa skolflygplan. (Men T-X är väl inte riktigt tänkt som första flygplan, även om det antagligen fungerar?)
  8. Håller med. Kan Finland få köpa JASSM och ATACMS är det svårt att förstå vad som skulle vara så speciellt med Tomahawk att snälla länder som ber att få köpa skulle få avslag i förväg.
  9. Behov: Nja, om det inte är självklart att köpa nåt i den klassen om det inte vinner TX kan man ju undra. Var: USA, kanske?
  10. 7% / 100 uppdrag är faktiskt rätt bra när man annars räknade med 2-4% per attackuppdrag.
  11. Nej, men tanken var att det skulle överleva längre än resten.
  12. Vi får väl se om det blir en period när man flyttar utrustning från det gamla till det nya, för jag gissar att man kontinuerligt uppgraderar sånt. Blir det helt ny utrustning gissar jag att det betalas med FRAs budget.
  13. Flyger hem med en massa hål som inte fabriken satte dit?
  14. Sista stora nybygget torde vara 6300 ton 1996 (fast sektioner kom från andra håll ocks), dvs detta http://www.charterfrakt.se/bright.html Men andra har varit tillbaka i torrdockan på 2000-talet.
  15. Det är snarare räckvidd och uthållighet man ska titta på. (Fast det ser vi av exemplen ovan att det inte heller behöver vara nån jätteskillnad.) Vad gäller besättning tror jag det kommer sig av att det ska finnas plats för "extra" båtar och då förstås deras besättningar.