sten tecknare Posted October 9, 2012 Report Share Posted October 9, 2012 Airbus 400M. Jag besökta återigen ILA i Berlin. Intrycken brukar ju ofta resultera i någon teckning. Denna gången fastnade jag för Airbuss 400M som visade upp sig. En riktig bamse som kan lasta 37 ton. Första flygningen var i dec 2009 och den räknas börja levereras till beställarna nästa år. Fyra stycken åttabladiga turboprop motorer ger den kraft som behövs för att kunna starta med full last på en relativt kort startsträcka. Den planeras på många håll ersätta gamla trogna C130 Herculus. Flygningen på ILA var imponerande, det är något visst med stora plan som beter sig som tyngdkraften inte fanns. Sedan är det en annan sak hur den flyger fulltankad och med maxlast. Jag har hört rykten om att Sverige skulle varit intresserat. Man får väl se vad som blir över när JAS har fått sitt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted October 9, 2012 Report Share Posted October 9, 2012 Airbus 400M. Jag besökta återigen ILA i Berlin. Intrycken brukar ju ofta resultera i någon teckning. Denna gången fastnade jag för Airbuss 400M som visade upp sig. En riktig bamse som kan lasta 37 ton. Första flygningen var i dec 2009 och den räknas börja levereras till beställarna nästa år. Fyra stycken åttabladiga turboprop motorer ger den kraft som behövs för att kunna starta med full last på en relativt kort startsträcka. Den planeras på många håll ersätta gamla trogna C130 Herculus. Flygningen på ILA var imponerande, det är något visst med stora plan som beter sig som tyngdkraften inte fanns. Sedan är det en annan sak hur den flyger fulltankad och med maxlast. Jag har hört rykten om att Sverige skulle varit intresserat. Man får väl se vad som blir över när JAS har fått sitt. De ser ut som designerna på Airbus har haft haft mer än en titt på en C 130. Så de finns andra hål att stoppa i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted October 14, 2012 Report Share Posted October 14, 2012 Aldrig i livet ska vi ha sådana här maskiner. Det har inte varit lite NH90 över det här projektet. Ska vi köpa något borde det bli C-130J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts