Jump to content

Recommended Posts

• BlåGul -1
Posted
Jag skrev själv ett inlägg för ett tag sedan angående "Nogger" reklamen där jag förklarade att mina föräldrar var uppfostrade med att ordet n-ger inte var något negativ, endast en benämning på en svart människa. N-ordet ändrades i inlägget till "mörkhyad" utan jag såg det, med resultatet att ingen fattade vad jag hade skrivit i sitt inlägg.

Ditt försvunna N-ord beror på forumets "bad word filter". Således ingen som med flit förstört ditt inlägg. Däremot kan det diskuteras om vissa av filterreglerna bör tas bort.

Bakgrunden till att mitt inlägg blev borttaget behöver jag inte diskutera här men BG som vill veta bakgrunden till det kan kontakta mig eller 9x19. Dock tycker jag att det senaste fallet av inläggsborttagning jag "drabbades" av visar att det är lägre till tak idag än när jag började skriva här.

Nej, ditt fall visar inte att det är hårdare moderering idag än förut. Det är en enskild händelse du inte kan dra några slutsatser alls ifrån mer än att en blågul just då tyckte att ditt inlägg var på fel plats. Att du inte drabbats av borttagna inlägg i särskilt hög grad tidigare innebär inte att detta borttagande beror på en lägre takhöjd på forumet nu.

Som jag sa till dig i PM, ibland blir det inte alltid rätt eller rättvist, men jag kan inte se att ditt inlägg hade lett till något annat än att röra upp en OT-diskussion om jämförelsekriterier och därför låter jag borttagandet stå fast. Hade det försvunnit om jag varit ensam om bedömandet från början? Kanske, kanske inte. Vi är alla individer, men det rör sig inte om något personligt när vi tar bort inlägg. Vi tycker helt enkelt inte att det passar just där, att det riskerar att dra diskussionen åt fel håll, är stötande eller utanför ämnet.

Jag är mycket medveten om att BG gärna gallrar och är jag minsta tveksam så struntar jag i att skriva. Kanske bra såtillvida att man bara skriver när man har något riktigt bra att komma med.

Du berör en väldigt viktig punkt här.

Det är naturligtvis jättetråkigt om du - och andra - känner dig hämmad i ditt skrivande. Tyvärr har vi många användare med betydligt lägre insikt om kvalitetsnivån på sina inlägg som inte känner några hämningar alls avseende inläggsproduktion. Hade vi sluppit sitta och ta bort ett stort antal nonsensinlägg producerade av dessa personer (som påfallande ofta, men inte alltid, tillhör de yngre på forumet) varje dag kanske vi hade haft mer tid över att ge pedagogiska förklaringar när vi tar bort något. I dagsläget är detta inte möjligt.

Jag vill nog påstå att blågul generellt inte är hårdare än förr, snarare upplever jag och flera andra blågul att vi tvingats sänka lägstanivån en aning. Jämfört med för ett par år sedan har vi idag betydligt fler användare som inte bryr sig om regler. Förr hade vi ett fåtal färgstarka karaktärer som gjorde sitt bästa för att provocera, medan vi idag har en stor massa som helt enkelt inte bryr sig. Det leder till en viss opersonlighet i modererandet, vilket är tråkigt.

--

Till sist en liten vädjan jag har som blågul:

Väldigt ofta när någon startar en tråd som redan finns, bryter mot några regler, etc, så postar användare ett par-tre enradsinlägg av typen "ojojoj, nu låser någon snart den här tråden", ibland med påföljande diskussion. Använd ANMÄL-knappen istället. Tryck på den, fyll i anledning och vips kommer någon blågul att ta bort inlägget eller tråden om det anses befogat. Ni får inget extra inlägg i er jakt på en högre statusnivå, men jag kan garantera att vi är betydligt mer positivt inställda till er som använder Anmäl-funktionen än er som skriver "aja baja" i trådar för att få gratisinlägg.

//

blågul

• Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Nu hamnar jag OT, det är jag fullständigt medveten om, men då frågan till viss del har med moderering och onödiga inlägg så chansar jag på att det slutligen hamnar rätt iallafal.

Finns det risk för att forumets "graderingssystem" som enbart baserar sig på antalet inlägg upmuntrar vissa medlemmar att skriva nonsensinlägg och därmed kanske förstöra en intressant och saklig diskussion? Jag skulle kunna tänka mig att det i vissa fall förhåller sig på det sättet. Och hur kommer man ifrån det problemet? Bara genom hård moderering eller ska vi försöka jobba fram något alternativ till dagens inläggsbaserade system (jag hjälper gärna till att spåna på något liknande)? Eller har systemet med grader spelat ur sin roll helt? Vad är grundsyftet till att ha ett system som är inläggsbaserat?

Detta är självklart inte det enda problemet som ger moderatorer jobb, dumma inlägg (eller uppfattat dumma) kommer man aldrig ifrån sålänge man har med "anonyma" internetkrigare att göra. Och det kanske är den förmodade anonymiteten som ställer till det mest? Vissa saker som skrivs har jag svårt att tro att de skulle författas om skribenten var ickeanonym...

Posted
Bara en stilla fundering?

Vad får dig att tro att så inte är fallet här?

Personliga upplevelser.

Men det KAN du inte ha Raptor för du ser inte saken från Blå/Gul synvinkel.

Ingen är enligt sig själv skyldig till regelbrott i ett inlägg. Utan den bedömmning som B/G gör är oftast fel.

Detta faktum verkar vara en stående trend i de PM som kommer in.

Trådskaparen av denna tråd T.e.x förhörde sig via PM till mig VAR reglerna fanns att hitta EFTER han skapat en tråd om detta.

Det ger ju på förhand en ganska intressant vinkling på saken.

SOLDF är ett privat påfund där skaparen av sidorna givit personer i uppgift att se till att dessa regler upplevs, ska då

dessa efterlevas är det upptill vissa att "reglera" det som skrivs.

Trådar som redan finns, regelbrott och politiskt inriktade inlägg. Där har du merparten av modereringarna.

Enligt DIG så fäller vi hellre än friar och det är DET som får mig att fundera på vad du får din information från, för så är inte fallet.

Du tycks ha en åsikt men försök inte göra en sanning av det.

Posted
Om du läser igen mitt förra inlägg noga en gång till så inser du kanske varför jag tycker att BG ska motivera borttagandet av ett inlägg. Blir det inte krångligare att jag först ska skriva ett PM innan BG svarar med ett PM? BG får ju lik förbannat motivera sig via PM.

Jag läser alltid alla inlägg jag svarar på, så även med ditt ursprungliga. Jag har noterat att du tycker att BG skall PM:a alla medlemmar som får sina inlägg redigerade/bortttagna och jag har också läst och förstått din motivering.

Vi är helt överrens om att det optimala vore att kontakta alla medlemmar, så jag hålller med dig i sakfrågan. Dock så som Ing sagt tidigare i denna tråd bla så är det inte 1 inlägg per dag som BG tar bort utan en så stor mängd att det inte är praktiskt möjligt.

Det blir inte lika många PM om man själv PM:ar BG, då många medlemmar inser anledningen utan något PM.

Det är fö just den här typen av frågor som vi som är SoldF-beroende är en smula trötta på.
Vilka representerar du när du skriver detta? Är det fler än de som skrivit i tråden?

Representerar? Jag representerar mig och mina personliga åsikter när jag skriver på forumet. Ingen annan!

Däremot är vi ett gäng glada gossar och flickebarn som brukar hänga på chaten nästan varje dag. Och givetvis avhandlas forumet där.

Posted

Jag har funderat och funderat och velat skriva det jag ska skriva sedan jag gjorde min första post i den här tråden. Mina tankar finns, men som så ofta är det svårt att få ner tankarna först till ord, sedan meningar och sedan trycka ut dom på skärmen, men jag gör mitt försök nu.

Jag kan ibland bli sarkastisk elak och verkligen häva ur mig dumheter när jag bilr irriterad. Det resulterar ofta i att jag ett par minuter efter jag klickat på "add reply" blir ännu argare, inte på den jag skällde på utan på mig själv. För jag kan verkligen posta idiot grejer. Då återstår alternativen att ändra mitt inlägg, något jag tycker är fegt skrivet är skrivet, eller helt enkelt försöka förklara att jag slinter i både huvud och fingrar. Dock så har jag på sista tiden märkt att dessa inlägg på senare tid har varit borta när jag kommit tillbaka till tråden för att se vad folk har svarat... Jag är till skillnad från många andra här väldigt tacksam över att vissa saker jag skriver har tagits bort. Jag har inte fått något PM och det gör mig ingenting, för jag vill inte bli påmind om att jag är en idiot ibland.(jag har dock en starkt misstanke vem det är som plockar bort dom:) På många andra här så låter det som att ni skriver bra och sakliga inlägg som behöver motiveras varför dom tas bort, om så är fallet är det ju trist att jag är den enda som självmant skulle vilja ta bort mina inlägg.

Poängen är alltså att jag är tacksam för att mina inlägg tas bort, det gynnar ingen att läsa det jag skrivit i dessa inlägg.

Vad gäller blågulas självcensur. Jag minns fortfarande tråden där jag i vad som i verklilga livet skulle varit "hälla min öl över personen följt utav att tömma askfatet över densamma kombinerat med ett knä i skrevet" mot en blågul. Det inlägget fick vara kvar och jag fick vare sig en varning eller enkäftsmäll tillbaka. Jag vill gärna tror att det var för att det var en åsikt samt att jag efter ett tag skrev ett PM där jag förklarade och att jag faktiskt bad om förlåtelse... Det är skillnad på dumhet och dumhet. Och jag vill gärna tror att vederbörande skulle dra lite på smilbanden om vi träffas IRL. (för alla andra jag träffa som är medlemmar på det här forumet verkar veta vem jag är fast jag inte har en aning om vilka dom är och alltid så ler dom och jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det där leendet)

Blågula sköter forumet bra, naturligtvis kan vissa saker bli bättre, det kan det alltid. Men jävlar vad kasst det skulle vara utan dom.

Nu hoppas jag min poäng gick fram någorlunda iaf.

DXL

nöjd medlem av det abslut bäst skötta forumet alla kategorier.

Posted
Ska vi kanske ge fan i att debattera och endast moderera?

HELL NO!!! Det tycker jag vore mycket tråkigt. Jag (som infanterist) har väldigt dålig koll på pansar, jag har lärt mig mycket genom att läsa vad du har skrivit. Jag trodde att jag hade hyfsad koll på vapen, men sen jag lärde känna 9x19 har jag insett att det har jag inte ;)

Jag tycker att systemet som finns nu med att blågul skriver ett inlägg som inte kan misstolkas (i 99 fall av 100 iaf) och undertecknar det med XXX/BlåGul är mycket bra. Det ger en motivering och det säger *vem* som har gjort något.

Iden med en anonym blågul tycker jag är väldigt dålig. Detta av massor med skäl, spårbarhet, möjlighet att överklaga etc etc. Precis som Eskil så jobbar jag som systemadministratör, det är få saker som har ställt till med så mycket problem som anonyma administratörer...

Posted
...

Jag kan ibland bli sarkastisk elak och verkligen häva ur mig dumheter när jag bilr irriterad. Det resulterar ofta i att jag ett par minuter efter jag klickat på "add reply" blir ännu argare, inte på den jag skällde på utan på mig själv. För jag kan verkligen posta idiot grejer. Då återstår alternativen att ändra mitt inlägg, något jag tycker är fegt skrivet är skrivet, eller helt enkelt försöka förklara att jag slinter i både huvud och fingrar. ...

Tycker det kan vara en läxa för oss alla.

Jag arbetar dagligen med personer i ett land långt borta, och de kan driva mig till vansinne, och ofta så vill man skriva ett riktigt surt och argt mail tillbaka. Men, med åldern blir man klokare och väntar ett tag tills man lugnat ner sig. Och det borde gäller här med.

Skriv inga inlägg när ni är arga eller upprörda. Det blir inte bra. Vänta några minuter istället.

Posted
Skriv inga inlägg när ni är arga eller upprörda. Det blir inte bra. Vänta några minuter istället.

Det skulle kunna vara § 22 i reglementet för forumet.

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit något, läst igenom det, och sedan klickat bort inlägget istället för "Add reply".

Vill slå ett slag för hur nyttigt det är att läsa igenom det man själv skrivit, åtmindstone en gång, förutom att man hittar stavfel, syftningsfel och annat grammatiskt, så får man en känsla av hur inlägget kan uppfattas. Det som man själv uppfattar som humor och ironi när man skriver det, kan ju bli något helt annat när man läser det.

Vet man med sig att man lätt hemfaller åt politisk retorik eller åt personangrepp kan en extraläsning, med reglerna i bakhuvudet vara skillnaden från en varning/ban och ett berömvärt inlägg.

mvh

E

Posted

@9x19

Jag förstod att det var ett filter och inte en moderator som ändrade ordet i mitt inlägg i noggerdebatten. Så jag försökte inte skylla på moderatorer där, men det hade ju varit bra att veta att det fanns ett filter så hade man sluppit förvirringen. (Kunde inte heller editera mitt inlägg när jag upptäckte det, så där var det kört).

Angående mitt borttagna inlägg så är där en djupare bakgrund som du känner till. Dock är det min personliga uppfattning att man tidigare hade "kommit undan" med mitt inlägg i just den tråden. Framförallt eftersom BG själv hade lett in argumentationen i den riktningen. Att som BG introducera ett argument som inte får bemötas vet jag inte vad man ska kalla. Men det står väl ganska tydligt att jag känner mig överkörd. Kanske inte alltid rättvist som du säger och jag får acceptera det beslutet.

Som du själv säger så hade kanske inte du tagit samma beslut som din kollega, vilket belyser min poäng; avlägsnandet av inlägg blir inte konsekvent eftersom BG (i egenskap av fritt tänkande människor) gör sina egna bedömningar. Det är också min åsikt att det har blivit kärvare klimat på forumet och det baseras inte bara på exemplet ovan, utan rent generellt från andra trådar man följt. Det är en subjektiv bedömning från mig, det är jag den första att påpeka. Men likväl ändå min uppfattning.

@BG generellt

En personlig uppfattning är att ett nonsensinlägg i still med " :rockon:- phett!" inte kräver samma motivering vid en borttagning som ett lite mer genomtänkt inlägg. Nivån på forumet ändras med tiden och går upp och ner. För länge sedan (minst +2 år) försökte en kille starta en tråd där det skulle post:as bilder på vapen. Den stängdes med motiveringen "sök på googel för fan". Numera finns det en tråd (som jag själv uppskattar) som heter Vackra vapen där man post:ar bilder på.. vackra vapen. Det finns fler exempel men jag hoppas ni förstår vad jag menar med konsekvent agerande nu så att vi inte missförstår varandra.

@Rille116

Jag vill egentligen inte leda in denna tråden på ett specifikt fall, eftersom tråden är mer generell än så. Men om du kontaktar mig via PM så kan jag bena upp exakt varför jag inte tror att avlägsnandet i mitt fall var enligt "hellre fria än fälla"-principen.

Jag kan givetvis inte veta med absolut säkerhet om BG har lagt ner massor av tid bakom ett beslut, om det har debatterats i timmar eller vad som har hänt innan vit rök kommit ur skorstenen. Det enda jag kan ha, är en uppfattning baserad på vad jag själv har upplevt under min tid på forumet. Detta har jag aldrig försökt göra en sanning av som du skriver. Det har varit just en åsikt

Omvänt så har du förmodligen inte varit del i varenda beslut som BG tagit, så rimligen kan du inte utesluta att ogenomtänkta ("felaktiga") beslut tagits från BG sida. Alltså bör du inte heller göra tesen om att BG inte felar till en sanning.

Posted
@benzen

Min kritik riktar sig inte endast mot BG, utan mera mot gruppen "erfarna användare". Bland dessa erfarna användare finns även BG. Det handlar inte främst om moderering, utan snarare hur man väljer att debattera.

På det stora hela tycker jag att modereringen sköts bra.

Mitt inlägg bemötte inte heller ditt inlägg utan några av de andra punkter som diskuterats i tråden. Bemötanden är en debatt i sig som verkar föras lite då och då. När känslorna är heta så drar det lätt iväg. Om inläggen är elaka så borde de gå att anmäla. Det är inte alltid lätt att stå för en annorlunda synpunkt men att försöka bibehålla sin egen fattning är en start. Varför inte testa att uppmärksamma blågul på hobbypoliser och andra som agerar spydigt & med personangrepp? Det finns en anmälningsknapp. Angående förmågan att skriva välformulerade inlägg så medför ett dåligt formulerat inlägg med mycket stavfel, grammatiska fel och allmänt hoppande i tankarna att meddelandet inte går fram. Alla människor får inte MVG i svenska, men att ägna några minuter på att få till en hygglig meningsbyggnad och läsa igenom allt innan man postar brukar ge resultat. Att bemöta andra som man vill bli bemött själv är väl en god start för samtliga.

Posted

Statistiskt sett så är jag en blågul med många ingrepp på mitt samvete under den period som jag varit i tjänst. Huvuddelen av de inlägg jag har tagit bort har varit enradsinlägg som inte någon saknar (av typen "Coolt" eller endast en smiley). Dessa har jag oftast helt sonika tagit bort utan motivering pga det stora antalet.

Några gånger har jag varit tvungen att ta bort delar i inlägg som varit stick i stäv med forumets regler och då har jag alltid skrivit anledningen.

Vid ett fåtal tillfällen har jag slagit ihop trådar som handlat om samma sak i stället för att bara låsa den ena. Det har varit tillfällen då antalet inlägg har motiverat det.

Annars har jag låst tråden med länk till rekommenderad befintlig tråd.

Vid något enstaka tillfälle har en PM-dialog förts mellan mig och användare med anledning av min moderering och tonen har då varit god. Alltid har den aktuella åtgärden uppfattats som motiverad efter genomförd dialog.

Med det som bakgrund drar jag slutsatsen av att jag inte uppträtt olämpligt och jag är mån om forumets rykte varvid jag försöker upprätthålla en gott uppträdande som företrädare för Henke, Kimster och övriga. Ibland blir det dock för mycket varvid bäcken måste stämmas. Oftast sker det via PM men ibland är det läge att ta det publikt för att statuera exempel.

Den dagen jag inte vill/orkar fortsätta hålla på så kommer jag att kasta in handduken.

Hur som haver så kommer jag fortsätta med det jag gör, tills jag nås av mot mig riktad feedback från både användare och andra BG.

Avseende mitt "off duty"-surfande på forumet så har det nästintill avstannat helt. Huvuddelen av tiden går åt till att städa men även blågul-stämpeln får mig att hålla inne på inlägg som jag tidigare skulle ha postat. Men det är nog egentligen ingen större förlust för er. :rockon:

Posted
Det....kommer inte på fråga.

Ärligt talat. Nej. Icke.

Folk får nog tycka att jag/vi är dumma och dryga som inte kan ta att logga in en extra gång, men då inser ni inte hur många modereringar det kan bli. Det blir .. många.

...

Det var just det, jag vet inte hur många gånger ni i snitt modererar per dag. Om det är så många gånger att ett extra inlägg inte funkar p.g.a. t.ex tidsbrist ska ni ju inte ändra systemet.

@ Eskil

På t.ex. Tanknet funkar det mycket bra med ett moderator-id.

Posted
På t.ex. Tanknet funkar det mycket bra med ett moderator-id.

OK, hur löser de då följande på tanknet:

1) Hur vet man i efterhand vem som har gjort vad?

2) Hur gör man när en moderator slutar (eller blir utslängd)? Byter lösenord?

3) hur delar man ut administrationsrättigheter i underforum?

Hur tanknet modereras kanske är off-topic här, men det kan ju ändå vara nyttigt och se på hur andra gör...

Posted (edited)

@rille116

Får först be om ursäkt för ett riktigt dåligt formulerat inlägg! Meningen var inte att angripa just dig som person/debattör/BG, utan snarare att visa på vad jag menar när det dyker upp rakt av i tråden.

Nu väljer du dock att bemöta mig på exakt det sättet jag anser att man inte ska göra. Nu är inte jag BG och därav väger dina åsikter och ord mkt tyngre än mitt. Ditt budskap går fram, mina åsikter i ämnet är inte längre önskade. Jag kommer att rätta in mig i ledet, hålla käften och köpa läget.

@benzen

Taget. Tror vi har mer eller mindre samma åsikt om det hela, dock lite olika uppfattning om hur man ska bemöta det.

M.v.h. -losec

edit: stavning.

Åter igen ursäkta rille116 om du tog illa upp, vilket jag kan förstå att du kanske gjorde. Det var inte min mening.

Edited by losec
Posted
@rille116

Får först be om ursäkt för ett riktigt dåligt formulerat inlägg! Meningen var inte att angripa just dig som person/debattör/BG, utan snarare att visa på vad jag menar när det dyker upp rakt av i tråden.

Nu väljer du dock att bemöta mig på exakt det sättet jag anser att man inte ska göra. Nu är inte jag BG och därav väger dina åsikter och ord mkt tyngre än mitt. Ditt budskap går fram, mina åsikter i ämnet är inte längre önskade. Jag kommer att rätta in mig i ledet, hålla käften och köpa läget.

@benzen

Taget. Tror vi har mer eller mindre samma åsikt om det hela, dock lite olika uppfattning om hur man ska bemöta det.

M.v.h. -losec

edit: stavning.

Åter igen ursäkta rille116 om du tog illa upp, vilket jag kan förstå att du kanske gjorde. Det var inte min mening.

Ironi fungerar så där på internet.

1 Du citerade mitt inlägg i ditt inlägg där du hänvisade sådana frågor som "Dumdryga".

Vad förväntar du dig för reaktion?

2 Ser du mig kalla någon för Dumdryg eller "Påve av lägre status" i den här tråden?

Nej kan då inte jag förvänta mig samma behandling?

Nu väljer du dock att bemöta mig på exakt det sättet jag anser att man inte ska göra.

Nu ska vi se här, GANSKA många gånger i denna tråd har teorin "Jag VET att jag bryter mot reglerna, men jag tycker att jag

får det för det belyser min åsikt."

NEJ du får inte bryta mot reglerna för att det framställer din syn på saken i bättre dager.

Ta nu och fundera Losec VAD du gjorde för fel och varför det inlägget inte finns kvar.

Mycket av argumenten här är " Vi borde få göra mer som vi vill".

Inte många som lägger ihop faktumet att formet är större nu med oerhört många fler skribenter och en trådmängd som är nästintill ofattbart stor.

De flesta modereringar JAG gör är:

*Trådavslut pga redan existerande tråd i ämnet.

*Bortagande av DUMDRYGA inlägg i stil med "Skit ner dig jag har rätt" eller annan kreativ benämning.

*Dubbeltap.

*Eller helt enkelt att lägga ett inlägg i stil med " Nu coolar vi ner oss en grad eller två" eller "Åter till ämnet".

Losec klura på en fråga och PM.a gärna mig om du vill.

Du har tidigare varit varnad just för ditt sätt.

Hur tycker du att man ska ställa sig till ovanstående enligt dig, ska jag/vi ta det när du kallar frågan "dum dryg"?

Posted (edited)
OK, hur löser de då följande på tanknet:

1) Hur vet man i efterhand vem som har gjort vad?

2) Hur gör man när en moderator slutar (eller blir utslängd)? Byter lösenord?

3) hur delar man ut administrationsrättigheter i underforum?

Hur tanknet modereras kanske är off-topic här, men det kan ju ändå vara nyttigt och se på hur andra gör...

Det är ju relaterat till frågan. Jag tar kort vad jag vet (är inte personligen moderator där, men har tillgång till "hemlig" info).

1. Man redovisar det man gjort i ett separat forum.

2. Ja.

3. Moderator är allsmäktig. Kan göra allt i alla forum. Sedan är vissa moderatorpersoner mer aktiva i vissa underforum än vad andra är.

Skillnaden är dock att på Tanknet får man diskutera politik, i ett separat forum. Och man har mer frihet att starta ämnen som behandlats tidigare.

Edit: borttag av en oförstående *.

Edited by stefanf
Posted (edited)
Det är ju relaterat till frågan. Jag tar kort vad jag vet (är inte personligen moderator där, men har tillgång till "hemlig" info).

1. Man redovisar det man gjort i ett separat forum.

2. Ja.

3. Moderator är allsmäktig. Kan göra allt i alla forum. Sedan är vissa moderatorpersoner mer aktiva i vissa underforum än vad andra är.

Skillnaden är dock att på Tanknet får man diskutera politik, i ett separat forum. Och man har mer frihet att starta ämnen som behandlats tidigare.

Edit: borttag av en oförstående *.

Gillar inte alls idén med anonyma moderatorer. Tycker det känns som ett enormt steg bakåt i utvecklingen.

Förändringar skall göras för att göra saker bättre, inte bara för förändradets skull.

Ser tyvärr ingen fördel alls, bara nackdelar.

Förtydligande: Med anonym menar jag i tråden. Att sen skriva under med sitt vanliga nick i någon sorts "hänga ut" tråd tror jag inte alls på. Dels innebär det en massa extrajobb för BG som de redan förklarat oändligt antal gånger att de inte hinner. Dels så behöver man inte provocera någon genom att offentliggöra alla misstag/regelbrott en medlem har gjort.

Och detta utan någon som helst vinning.

Edited by Vc_90
Posted
Gillar inte alls idén med anonyma moderatorer. Tycker det känns som ett enormt steg bakåt i utvecklingen.

Förändringar skall göras för att göra saker bättre, inte bara för förändradets skull.

Ser tyvärr ingen fördel alls, bara nackdelar.

Då jag inte ser något jättenegativt med anonyma moderatorer så får du gärna utveckla varför :worthy:

I frågan anonyma eller icke anonyma moderatorer så ser jag fördelar med båda. Största fördelen med anonyma moderatorer är enligt mig att det är svårare att se beslut fattas godtyckligt och man ser moderatorerna som ett. Inte som nu när man på förhand och med stor säkerhet kan gissa sig till vad komentaren från blågul kommer bli innan han låser tråden beroende på vilket underforum man är i. Det är skillnad på bemötadande och tolerans från olika blågula, det ger ibland ett något schizofrent intryck (ursäkta, men ni förstår nog vad jag menar) som jag inte alls tycker känns positivt. Hade det varit en blågul som modererarde istället för en person som också är blågul så tror jag det blivit enklare och tydligare i vad som gäller, för man måste mycket mer vara ensad i uppfattningen om vad som är regelbrott och inte. Det är min uppattning iaf.

Posted

Om man anonymiserar BG så blir det otydligt för alla. Vem är det som egentligen har gjort vad? Vem är det som jag har som motpart i min dialog? Vem ska jag PM:a? Är den jag får svaret av densamma som jag PM:ade? Vem, Vad, Varför?!!!!!!

Man kan ju faktiskt gå ännu ett steg längre och ta bort kontona för alla och ha ett helt ID-löst forum där folk får tillfälliga ID:n beroende på när de loggar in. Skulle det vara något?

Nej, jag tänkte väl det och det är en motivering till att inte anonymisera BG; att bibehålla den personliga touchen så att folk vet vem som är och gör vad.

Det är dessutom lättare för användare att förhålla sig till uppmaningar från BG när de vet vem som ligger bakom inlägg och PM från BG. Har man varit med en stund så har man fått en känsla för de olika BG:s sätt att uttrycka sig och kan därför också tolka det som sägs på ett adekvat sätt (oftast iaf). Den möjligheten försvinner helt med en anonymisering.

Att kunna identifiera BG blir faktiskt en kvalitetssäkring för användarna. Jag är helt säker på att huvuddel av användarna vill behålla nuvarande system.

Avssende godtycklighet så finns det tolkningsmån och tillämpningsmöjligheter i alla typer av regelsituationer, så ock på forumet. Så länge inte en motor modererar (ex. automatiskt tar bort inlägg som inte är längre än en rad) så kommer det vara lite olika tillämpning av olika BG i olika forum. Innan jag blev BG så upplevde jag inte det som ett problem utan som en naturlig del i samvaro och dialog med andra människor.

Har det blivit så mycket sämre sedan jag blev BG? Nä, så jäklig är jag väl ändå inte?

Reglerna är inte så svåra att följa och netiketten på forumet är inte så svår att förhålla sig till.

/K

Tillägg: Vilka missioner är att betrakta som tidiga? Själv gjorde jag en BA-mission innan freden och relaterar till den ibland i mina inlägg. Den dagen man inte får referera till egen erfarenhet så kan vi lägga ner forumet. Det blir ju bara en massa reglementsrapande och tyckande då, inget vetande.

Posted (edited)
Då jag inte ser något jättenegativt med anonyma moderatorer så får du gärna utveckla varför :worthy:

I frågan anonyma eller icke anonyma moderatorer så ser jag fördelar med båda. Största fördelen med anonyma moderatorer är enligt mig att det är svårare att se beslut fattas godtyckligt och man ser moderatorerna som ett. Inte som nu när man på förhand och med stor säkerhet kan gissa sig till vad komentaren från blågul kommer bli innan han låser tråden beroende på vilket underforum man är i. Det är skillnad på bemötadande och tolerans från olika blågula, det ger ibland ett något schizofrent intryck (ursäkta, men ni förstår nog vad jag menar) som jag inte alls tycker känns positivt. Hade det varit en blågul som modererarde istället för en person som också är blågul så tror jag det blivit enklare och tydligare i vad som gäller, för man måste mycket mer vara ensad i uppfattningen om vad som är regelbrott och inte. Det är min uppattning iaf.

Grunden i mitt resonemang är det som Krook skriver, att vi medlemmar skall känna att det faktiskt sitter en människa som tar ansvar för sina handlingar i andra ändan.

Att införa anonyma moderatorer medför ju snarare mer High Chaprall i de Blågula leden, inte mindre. Vi har inte 25 nya moderatorer som hoppar in om vi skulle anonymisera moderatorerna. Det är samma personer som kommer jobba med det fortfarande.

Fördelar med anonyma moderatorer:

*Inga alls

Nackdelar med anonyma moderatorer

*Avpersonifierade moderatorer

*Svårare att få kontakt med blågul

*Svårare att veta vem som beslutat

*"Rättssäkerheten" för medlemmar sänks

*Mindre respekt för moderatorerna

*MYCKET mer jobb för moderatorerna

*Hela forumet blir mycket opersonligare

etc etc etc

Jämför med vanliga samhället, där går man precis motsats väg med spårbara kravallpoliser, personliga bankmän och tom personliga verkstadskillar på de stora firmorna. Då skall inte vi gå 30 år tillbaka i tiden.

Edit: Det är lite lustigt att tråden heter "yttrandefrihet" och avhandlade censur och rättigheter i början. Nu vill nu gå precis motsatt väg genom att minska insyn och kontroll.

Edited by Vc_90
Posted

VC90 och Krook, jag håller med er, men behåller fortfarande lite av min ambivalens. Dock så håller jag inte med om att det skulle vara särksillt mycket jobbigare för blågul om det enda argumentet är att man måste ha två konton eller att det blir jobbigt med lösenord om man kickar en moderator. Detta är något som funkar på forum som är betydligt större än det här och även i t.e.x spel där du faktiskt får sitta och vänta ett tag medan du loggar in/ut som admin/spelare.

Dock har ett av de större forumen jag besöker (över 10k medlemmar) ungefär samma system som här.

Och återigen, jag tycker det här är det absolut bäst skötta forumet jag någonsin besökt. För min skull behöver ni bara lägga till en sjukvårdsdel.

• Forumsledning
Posted

JAG, anser detta är intressant att läsa era tankar. Jag försökte att skapa en yta för den här sortens diskussioner i feedbackdelen. nu har den tyvärr hamnat som underforum och "syns" helt enkelt inte tillräckligt, tydligen. Men men, nu kom det fram här och huvudsaken är väl att det kommer fram iaf.

Rent konsekventmässigt och kanske lite ironiskt så skulle jag egentligen kunna ha låst tråden efter första inlägg och hänvisat till en annan del av forumet och redan existerande trådar i ämnet som faktiskt finns. Men här visar jag ett exempel på att ibland måste man få bryta lite mot normen i ett högre syfte, och den principen används ute på forumet också av oss. Kanske förvirrande för vissa men naturligt för andra, och så är det.

Det finns många synpunkter som är bra och några som jag inte alls sympatiserar med. Antingen pga tekniska begränsningar eller för att jag inte håller med eller både och. Men oavsett det ger för mig ändå lite perspektiv på saker och ting.

Jag kan tycka se mig en huvudagenda för min del som kanske kan sammanfatta ett svar till alla. Jag har sagt det förr, framförallt i alla de åtskilliga PM som jag har skickat under åren till medlemmar som har haft åsikter om hur saker och ting sköts.

- Vi kan omöjligen göra 7000 medlemmar nöjda. Jag personligen har iaf inte den egenskapen.

Ibland blir det fel ibland rätt. När vi gör fel kan det dröja ett tag innan vi/jag inser misstaget, men det finns alltid alltid en tanke bakom alla beslut. Gör det inte det har jag satt fel person på fel plats. Det är en av "huvudegenskaperna" som måste finnas när jag beslutar om vem som är mogen att ta en roll som BlåGul. Jag beslutar givetvis inget själv utan det är en nära samverkan mellan redan utvalda Blågul. Men det jag ville komma till är att det finns alltid alltid alltid en tanke bakom vartenda beslut. Det som kan hända är att det kan vara en felaktig, missuppfattad, orättvis tanke etc. men vi är människor som kan göra fel, även om det inte går fram 2 sekunder efter.

Då passar det utmärkt att skicka ett PM till BlåGul och framföra sin synpunkt/fråga/kritik och antingen har BlåGul missat något och tar tillbaka sitt beslut eller så finns det en djupare anledning som inte gick fram och som KANSKE inte kan förklaras för den som undrar. Det är inte alltid det går med enkelhet. Det kanske rör något som kräver flera års närvaro på forumet för att förstå. Då är det viktigt att man faktiskt accepterar och respekterar BlåGuls beslut.

Anonyma BlåGul ? Nej, det håller inte, och det är min högst bestämda uppfattning idag. Hade vi inte haft så mycket att göra hade det kanske fungerat. Det spelar ingen roll om vi är 30 användare eller 30.000 det handlar fortfarande hur mycket jobb man lägger ner. Idag lägger vi ner otroligt mycket jobb hela tiden, så att det skulle kräva att jag satt här kanske 14h om dagen för att skriva PM till varenda medlem jag har raderat inlägg för, och sen skriva en rapport till BlåGul om vad jag har gjort och varför.

Vi har idag nästan 20.000 beslut bakom oss, och då är inte byggandet av nya forum eller hjälpandet av medlemmar att ändra namn/lösen/registrering/radering och saker som att skapa/koda teman inräknat.

Jag förstår tanken, men nej, det håller inte med den bemanning, omsättning av inlägg och medlemmar vi har idag.

Posted
...Största fördelen med anonyma moderatorer är enligt mig att det är svårare att se beslut fattas godtyckligt och man ser moderatorerna som ett. Inte som nu när man på förhand och med stor säkerhet kan gissa sig till vad komentaren från blågul kommer bli innan han låser tråden beroende på vilket underforum man är i. Det är skillnad på bemötadande och tolerans från olika blågula, det ger ibland ett något schizofrent intryck (ursäkta, men ni förstår nog vad jag menar) som jag inte alls tycker känns positivt...

Här tycker jag att du säger emot dig själv lite. Eftersom dom blågula antagligen skulle fortsätta moderera sina respektive underforum så skulle det inte bli någon skillnad förutom att det skulle bli hopplöst svårt att få reda på vem som gjort vad. Precis som vc_90 ser jag bara nackdelar och inga fördelar.

Även om det inte skulle bli en massa extrajobb för blågul (vilket det skulle) så tror jag inte alls på det.

Du får gärna utveckla hur du tror att det skulle bli mindre godtyckligt bara för att dom loggar in som en annan användare. Det är ju fortfarande samma personer som skulle administrera det...

Posted

Intressant diskussion.

Jag håller fortfarande fast vid att jag hellre skulle se ett Blågul-id. Men ibland vet jag när jag kan sluta argumentera. :lol:

I det här fallet så är det avgörande argumentet att de blågula gör såpass mycket i sina blågula roller, att det praktiskt skulle vara helt ohållbart med att använda ett andra id. Jag får helt enkelt köpa det.

Posted

Jag har faktiskt inte märkt av nån censur .....

Har nån raderat nått jag har skrivet så har de väl varit befogat .

TYcker nästan att BG har blivit lite för snälla ......

Bra jobbat BG .

Posted

Rensandet i inryckningstrådar i pliktverket upplever jag som onödigt, tycker inte det gör något att folk diskuterar saker som sker i deras närhet så länge det inte är stötande.

Off-topic är det ju inte på så vis att de som är inne i tråden och läser alla är relaterade till varandra på det vis att de ska ligga inne tillsammans.

TT :rolleyes:

• 1 month later...
Posted

Jag har upplevt att flera av mina inlägg har blivit raderade av någon BlåGul, vet ej vilken.

Kan denne person vara snäll och säga till nästa gång han/hon tar bort ett inlägg.

(nu skrev jag inlägger här för att detta är den mest passande tråden)

Posted
Jag har upplevt att flera av mina inlägg har blivit raderade av någon BlåGul, vet ej vilken.

Kan denne person vara snäll och säga till nästa gång han/hon tar bort ett inlägg.

(nu skrev jag inlägger här för att detta är den mest passande tråden)

Kikade till lite nu på vad som blivit borttaget för dig. Och det är klart att du blir irriterad.

Jag menar... det är mycket läsning. Mer än två sidor inlägg som blivit borttagna för dig.

Bortsett från någon liten snutt av en tråd där flerra inlägg blivit borttagna på raken där du spekulerade vidare bland andra snillen om t.ex polisens skyddsvästar så ser de flesta inläggen ut såhär:

(Självklart ska vi anstränga oss hårdare i fortsättningen när vi plockat bort den här typen av kvalitetshöjare.) :rockon:

OT men:

Är det bara jag som tänker på filmen Fyra Nyanser av Brunt? (syftar på omslaget)

JÄVLA IDIOTER!

Det är vad jag tycker om sådana, man borde hänga dom upochner över en köttkvarn och slå dom med elschock-batonger för att låta dom bli uppätna av myror!

OT:

Vackra bilder

*stryk detta inlägg, det var onödigt*

Helt OT men jag måste få det sagt:

Det är jävligt roligt att se Kimster skriva "Lixom".

Eller nej.

Vi kommer inte lägga en sekund i onödan på att tala om varför vi tar bort liknande inlägg.

Inte i framtiden heller.

Puss.

/BlåGul

Posted

Ochså är det klart att BG ska ta dom mest oseriösa inläggen som exampel, men visst.