Jump to content

Recommended Posts

Posted
[Avancerad form av förbränning? Låter ambitiöst tycker jag...

Att elda skit är ju inte direkt någon vetenskap, eller vad säger ni yxor?

:) -> :=o

Ujujuj, att elda bränslen med mycket vatten och dåligt värmevärde är

en hel vetenskap om man skall minimera mängden stödbränsle och

utsläpp av sot osv i luften. Dessutom vill man optimera anläggningen

så den inte blir dyr att bygga.

Förbränning omfattar flera aktiva forskningsområden med internationella

konferenser osv och bygger man en soppanna kan det vara lönt att lägga

tusentals ingenjörstimmar på att optimera.

Ett bättre sätt att elda skit är värt miljoner och ett bättre sätt att elda miljarder.

Dumpar skiten i en enorm fläkt som sedan blåser upp den finfördelade massan mot enorma eldkastare? :=o

• Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Dumpar skiten i en enorm fläkt som sedan blåser upp den finfördelade massan mot enorma eldkastare? :)

Det är alltså därifrån uttrycket "When the shit hits the fan" kommer! :=o

Edit: Meningsuppbyggnad som en kratta!

Edited by SFC
Guest Sernlo
Posted (edited)
Det är alltså därifrån uttrycket "When the shit hits the fan" kommer!

va? aldrig hört, fast vid mina unga år har man ju ännu inte lärt sig nånting av värde... :unsure:

Edited by Sernlo
Posted

Vi var på en bevakningsövning ute i Granhammars skogar (LG, Kungsängen) och hade slagit järnring kring ett tilltänkt skyddsobjekt vi kallade Petter Svart. Ordinarie plutonchefen från systerplutonen (som den dagen var blågul) hade precis varit och samverkat med vår övningsplutonchef och hade fått en guidad rundtur av vår bevakning. När han åkte därifrån beslöt han sig för att testa säkerheten, tog av sig blågulbindeln, civilade till sin klädsel lite och promenerade tillsammans med sin sergeant in rätt genom den larmminerade baksidan av vår förläggning där han nyss hade fått förevisat hur mineringen var utplacerad. Således tog han sig igenom helt utan att göra något väsen av sig.

Det intressanta i det här fallet var att ena troppens skittunna med sittring var placerad här på baksidan, något avskiljt och med sikten rätt emot skogspartiet med larmminorna. Plutonens stora lök satt vid tillfället och gjorde ifrån sig för fullt när han plötsligt ser en gestalt komma gående genom skogen. Livdragonen tänker kvickt, ställer sig upp utan ens en tanke på att dra på sig kalsongerna, fattar bössan och skriker "Halt, skyddsvakt!". Den till vardags plutonchefen i 2.pluton vek sig således dubbel av skratt av åsynen av en soldat med bössan i anläggning dock med helt naken underkropp. Den tappre soldaten fick efter övningens avslut komplimanger såväl från plutonsledningen som från skvadronsledningen för sitt handlande. Han fick så småningom erbjudande om befordran till gruppchef för sin grupp, men tackade nej.

Posted

Bäversvansen på snödräkten brukar vara ett otyg på vintern. Brukar alltid vara nån som får med den när man torkar.

Posted
Hej

med lite längre övningar skulle inte detta ämne behövas. Tio dygn plus, så fixar man skitandet utan frågor. Gör folk inte lumpen längre? För Helvete.

Kanske dags att repetera ursprungsinlägget

Är detta något som man förväntas kunna behöva göra?

Jag menar, om magen spökar och om man har en övning där du

inte har tid/får gå på toa så måste man ju.

Någon som har personliga erfarenheter av detta?

Alltså startades inte tråden för att diskutera folks oförmåga att tarmtömma i fält.

Posted
Kanske dags att repetera ursprungsinlägget

Är detta något som man förväntas kunna behöva göra?

Jag menar, om magen spökar och om man har en övning där du

inte har tid/får gå på toa så måste man ju.

Någon som har personliga erfarenheter av detta?

Jag citerar ett av mina tidigare inlägg.

Under soldatprov fattar en smart soldat på plutonen beslutet att klossa innan vi kommer över trädgränsen. Därför hoppar han vid en rast av spåret och uppsöker närmaste fjällbjörk, c:a 5-10 meter iväg. (fjällbjörkar, dessa av gud skapade fälttoaletter, korta och krokiga, man sitter alltid perfekt.)

Kodak moment.... Finns nu med i tiontalet personers fotoalbum.

Senare under samma övning får jag yalla påväg uppför Tjätjapasset. (Jag självcensurerar de otrevliga bitarna.) Efter fleratalet fältskitar hugger det plötsligt till i magen igen. Full utr på, inget att sätta sig på inom flera hundra meter. Lyckas få ner brallorna grabba tag i en stolpe som markerar leden vi åker på. Sprutlackerar Kungsleden. Måste sätt trevligt ut för turisterna som kommer någon dag efter och åker över skiten.

Helt enkelt, man löser problemet så gott som möjligt.

Posted
en kort fråga:

uttalas det feKal eller feSal

feKalier eller feSalier

Såvitt jag blivit lärd så uttalas:

Fekalier - "Feckalier"

Feces - "Feses"

Posted (edited)

Angående de här med pappersdass så kan jag tillägga att vi på F21 hade dom 03/04 iaf och jag tror inte att dom kommer försvinna därifrån. Men de vi gjorde var att vi la en trädstam (modell 10 cm) precis i överkant/framför på pappersdasset och en ca 30 cm ovanför som ryggstöd... Det var rätt bra faktiskt.. Då slapp man sitta på självaste lådan. Enda problemet var att när man bajsat färdigt och så blir man pissnödig.. så när man skulle urinera så fick man vinla bak penisen bakom stammen man satt på å försöka sikta ner i hålet.. första gången ja satt på denna fina uppfinning tänkte ja inte på de förrän jag kände att stammen blev väldans varm å blöt :baskerFN:

Edited by DragonEye
Posted

Förvisso var det inte en uttalad order på Revinge Mekb7 så är det ganska självklart.

Även om man har en svart sopsäck i så att pappen inte blir blöt, så är det lagom kul att kånka omkring på det hela paketet när skiten skvalpar. Skulle holken sedan välta på lastbilsflaket så kan man ju föreställa sig hur kul det skulle va. Pissa först, innan du sätter dig och krystar så är den problematiken löst.

Posted (edited)

Dubbla plastsäckar funkade ganska bra... minska åtminstone risken för läckage.

Hur som helst var det rätt kul att häva en hink vatten på pappersdasset när nån stackare nyss parkerat ändalykten på nämnda dass... :lol:

Annars var en tvärslå och ett hål i backen både ett praktisk och hyggligt hygieniskt..

Hände sig så i lumpen att 2 lumparkollegor i grannkompaniet parkerade sina kraftfulla lekamen på en dylik tvärslå... den knakade betänkligt i protest för att lite senare helt gå av och pojkarna trillade baklänges ner i hålet... taskigt för dem var att de inte var först att sitta där... :=o

Edited by Animal
Posted (edited)

Så mycket brudar som vi hade på vår pluton så var de nog rätt lönlöst å bry sig... nog fan hade de skvalpat omkring där iaf även om inte vi killar pissade i den..Dessutom gjorde vi lumpen på vintern... i Lule.. så va jag vet så hann de väl bara landa i dasset så frös de till is :baskerPa: Var en rätt hård vinter B)

Edited by DragonEye
Guest Pb Ohlsson F21
Posted

Kan ju meddela att vi på F21 fortfarande använder pappoletten :) Tur att man ska bli tekniker dock :) hehe

En liten fråga bara: Hur fan gör man för att pissa utan att skita ? Jag har riktigt svårt för detta och det resulterar i att det alltid blir lite piss i toan. (man pissar ju så gott det går före givetvis)

Guest Pb Ohlsson F21
Posted
Du måste väl rimligtvis mena "hur kan man göra nummer 2 utan att göra nummer 1"?

Whatever floats your boat :)

Posted

Hur vanligt är det att skita på sig om man är jägare? Har hört att det är rätt vanligt då det i princip aldrig blir tid till att halta på marscher och skita.

• Forumsledning
Posted

..mm "man" hör så mycket nu för tiden.. :baskerPa: om du är ute efter en kommentar till vad du "hört" så har du "hört" fel.

Posted
Hur vanligt är det att skita på sig om man är jägare?

I runda slängar samma "dirty-pants ratio" som vanligt folk. Ett fungerande tarmsytstem och täta sfinktrar är ett måste i hälsodeklarationen för att överhuvudtaget kunna söka jägartjänst. :baskerPa:

Posted
Så mycket brudar som vi hade på vår pluton så var de nog rätt lönlöst å bry sig... nog fan hade de skvalpat omkring där iaf även om inte vi killar pissade i den..Dessutom gjorde vi lumpen på vintern... i Lule.. så va jag vet så hann de väl bara landa i dasset så frös de till is :baskerPa: Var en rätt hård vinter B)

Det här var intressant...

Hävdar du att kvinnor inte har samma förmåga som män att först kissa och därefter bajsa?

Genomförde du studier vid b-platsen för att fastställa vilka individer som kissade och bajsade resp bara bajsade i tunnan?

Har du hört talas om knipövningar?

Posted
Så mycket brudar som vi hade på vår pluton så var de nog rätt lönlöst å bry sig... nog fan hade de skvalpat omkring där iaf även om inte vi killar pissade i den..Dessutom gjorde vi lumpen på vintern... i Lule.. så va jag vet så hann de väl bara landa i dasset så frös de till is  :D  Var en rätt hård vinter  B)

Hävdar du att kvinnor inte har samma förmåga som män att först kissa och därefter bajsa?

Genomförde du studier vid b-platsen för att fastställa vilka individer som kissade och bajsade resp bara bajsade i tunnan?

Vän av ordning talar:

Damer har i allmänhet lättare att knipa av strålen än herrarna då den sfinkter som nyttjas vid avknipningen hos damerna endast måste hantera urinmängden fråmn ett urinrör på cirka 3 cm till skillnad från herrarnas, där urinröret är av avsevärt större längd. Detta innebär att det finns betydligt mer urin kvar som inte kan behållas kvar vid avknipningen.

Frågor på det? ;)

Posted
Frågor på det? ;)

Ja faktiskt, vad menar du? Vad är din slutsats?

(Du får ursäkta jag är lite trött, men jag fattar inte vad du menar)

Posted
Frågor på det?  ;)

Ja faktiskt, vad menar du? Vad är din slutsats?

(Du får ursäkta jag är lite trött, men jag fattar inte vad du menar)

Lättare för damerna.

• 5 weeks later...
Posted

Att ingen nämnt bajspåsarna! Och pissdunkarna! Ingen som är bekant med dessa?

Alltså försvarets egna gröna latrinpåse, men information om handhavande på utsidan.

Kanske är samma påsar som användes inuti plast/papplatrinen?

Ingen annan som kravlat runt under maskeringsnätet på en O-plats och pissat i dunk och bajsat i plastpåse, som vet vad jag talar om?

Ps. Nån som har bild av latrinpåsen och/eller M-numret? Ds.

Posted (edited)
Så mycket brudar som vi hade på vår pluton så var de nog rätt lönlöst å bry sig... nog fan hade de skvalpat omkring där iaf även om inte vi killar pissade i den..Dessutom gjorde vi lumpen på vintern... i Lule.. så va jag vet så hann de väl bara landa i dasset så frös de till is  :blink:  Var en rätt hård vinter  B)

Nej jag hävdar inte att förmågorna hos respektive kön är olika. Men faktum var att tjejjerna gjorde båda sina behov i toan. Så länge vi var i förläggning så var de dit dom gick när de tryckte på. Vi killar däremot hade en grop också

Edited by DragonEye