Jump to content
Sign in to follow this  
LeadHead

Eldposttips?

Recommended Posts

Jag tänkte starta den här tråden så att folk kan dela med sig av sina bästa tips för hur man fördriver tiden som eldpost, samt hur man håller sig vaken.

Vård av vapen och annan materiel är ju klockrent (t.o.m. så klockrent att det står i SoldF).

Att tälja (*hrrmm*, vi behöver inte gå in på vad...) är väl också en klassiker, liksom att sitta på vedhögen så att man garanterat ramlar omkull och vaknar om man skulle nicka till...

Någon som har några andra bra tips?

En variant på att sitta på vedhögen är ju att ta två vedpinnar och balansera den ena pinnen på den andra. Som ett T alltså.. Sen sitter man på den. Somnar man gör det riktigt ont. Man är motiverad med andra ord. :)

Koka vatten till frukost är oxå en höjdare.. Man brukar ha fullt upp..

Guest

en annan rolig sak är att ta fram papper o penna och börja skriva! jag vet.. låter kanske konstigt, men efter ett antal dagar i skogen är man rätt zombie :D och det e görskoj o hitta anteckningarna efteråt o se va f*n man skrivit :)

Vi hade en kille som faktiskt somnade under eldposten, föll framåt och slog pannan i kaminen. Ingen tvekan vad som händ där eftersom han hade ett brännmärke i pannan med den karakteristiske "räfflingen" från kaminen i pannan.

det är onödigt att nämna namn men skedde i Boden på I19 1993. Naturligtvis var killen Stockholmare ;)

Guest
en annan rolig sak är att ta fram papper o penna och börja skriva! jag vet.. låter kanske konstigt, men efter ett antal dagar i skogen är man rätt zombie :D och det e görskoj o hitta anteckningarna efteråt o se va f*n man skrivit :)

Håller med.

Man vet ju knappt vad man skriver...inte ens medan man håller på :P

Koka vatten till frukosten är det ju nästan lag på ju!

Inget varmt till frukost = frusna folk = usch....

Sen vet jag en som har passat på att göra varma smörgåsar på kaminen under eldposten :D

Undrar bara hur det var att vårda kaminen sen....

Guest Lord Good

En MC-ordonans från bataljonen blev förlagd i vårt tält under ett repmöte. Tältlagschefen stoppade in honom i eldpostlistan och vi gick och lade oss. Mitt i natten vaknade jag av att jag frös som fan. Flera andra vaknade också till och kaminen var kall. Samtidigt hördes högljudda snarkningar från MC-ordonansen som låg i sin varma goa mc-overall. En snabb flukt på eldpostlistan visade att  det var hans vakt. Vi väckte honom genom att hälla vattenhinken över huvudet.

Som plutonchef behövde jag inte gå eldpost, men jag brukade alltid ta sista eldposten för att få lite tid att förbereda dagens verksamhet, skriva order och få ordning på mina grejer.

Guest

Finns det ngn regel/tradition/kutym att plutonchefer inte ska vara eldposter?

Det kan ju tänkas att pl.ch. som viktig funktion behöver all sömn han kan få.

Men det är väl också mer solidariskt om alla hjälper till med de uppgifter som ska uträttas.

Men det är väl också mer solidariskt om alla hjälper till med de uppgifter som ska uträttas.

Du frågar och svarar på samma gång. :D

Som chef slipper man många gånger den där timman med sömn utan att sitta eldpost. Det är ordergivningar m.m. som har högre prio än sömn. Men känner man att det finns möjlighet så ska man givetvis ställa upp och visa sig som god förebild. Sedan finns det idag regler som säger att förare ska ha om det är 6h/sömn på 36h.. Något sådant finns inte bara för att man är chef.

Vi fick alltid ut en kvällstidning, var himla bra att läsa. Brev till flickvännen (som man alltid skickade med fältpost). Läsa brev från flickvännen (som man fick med fältposten).

Förberedelser inför morgondagen kan man alltid passa på att göra som att raka sig, borsta tänderna m.m.

Tycker man hade fullt upp på nätterna, sysslolös var mnan sällan...

Du frågar och svarar på samma gång. :D

Som chef slipper man många gånger den där timman med sömn utan att sitta eldpost. Det är ordergivningar m.m. som har högre prio än sömn. Men känner man att det finns möjlighet så ska man givetvis ställa upp och visa sig som god förebild. Sedan finns det idag regler som säger att förare ska ha om det är 6h/sömn på 36h.. Något sådant finns inte bara för att man är chef.

@Ing: Det är precis ändrat, numera är det minst 6 timmars sammanhängande vila per 24-timmars period..

Ang det att Plutonchef inte är med på eldpostlistan. Min åsikt är att jag har hellre en chef som är utvilad(lite mer än oss andra) och därmed kan fatta bättre beslut, än att han är med på eldpostlistan och är gristrött och då fattar idiotbeslut. Tycker inte att Plutonchef skall binda upp sig på posttjänst, det finns massa saker han skall göra ordergivningar, rek osv.. Men finns det utrymme för det så är väl det upp till varje Plutonchef att göra det.

För övrigt tycker jag att man använder tält endast vid längre(tidsmässigt) förläggningar. Jag förordar skärmskydd och ensamma vargen, det mycket fortare att gå i förläggning då. Och man slipper eldpostlista, för vi har ju redan en dubbelpost ute. Japp man får inte ha en ensam post ute, utan det måste vara 2st. Vapenstölder etc.

@Ing: Det är precis ändrat, numera är det minst 6 timmars sammanhängande vila per 24-timmars period..

Ang det att Plutonchef inte är med på eldpostlistan. Min åsikt är att jag har hellre en chef som är utvilad(lite mer än oss andra) och därmed kan fatta bättre beslut, än att han är med på eldpostlistan och är gristrött och då fattar idiotbeslut. Tycker inte att Plutonchef skall binda upp sig på posttjänst, det finns massa saker han skall göra ordergivningar, rek osv.. Men finns det utrymme för det så är väl det upp till varje Plutonchef att göra det.

För övrigt tycker jag att man använder tält endast vid längre(tidsmässigt) förläggningar. Jag förordar skärmskydd och ensamma vargen, det mycket fortare att gå i förläggning då. Och man slipper eldpostlista, för vi har ju redan en dubbelpost ute. Japp man får inte ha en ensam post ute, utan det måste vara 2st. Vapenstölder etc.

Det var väl fan så gammal jag känner mig hela tiden här nu, redan över 1½ år sedan muck, ingenting stämmer längre! :(

Inte sova i tält? Brrr..  

*Ing tycker att tält 20 är jättebra, särskilt på vintern*

Bläddrar ingen i knollatidningar?

Det var nåt som nyttjades frekvent av en del som satt eldpost!!!

Det är fortfarande ingen som nämnt något om att ta hand om kaminen och elden. :D

Torka blöt utrustning och ta ner den när den torkat, häng upp ny.. se till kamraterna, ska inte brinna i kläder, strumpor eller tår.

Guest
Inte sova i tält? Brrr..  

*Ing tycker att tält 20 är jättebra, särskilt på vintern*

Precis, tror aldrig jag sovit så gott som i 20tälten...

angående vem som inte/skall sitta eldpost är väl egentligen något som måste lösas inom plutonen, och variera mellan kompaniets uppgift...

Roliga eldpsotincidenter: En skåning i våran Pluton somnade på eldposten, och välte rakt ner på Våran KC som låg och sov... :D

När man hittar ett kladdigt nummer av "Svensk Brukshäst" från typ 1990 under vedhögen på morgonkvisten, då ser man till att sova på rygg natten efter. :D

Hörde förresten att FM tillsätter/tillsatte bromoxid (eller vad f-n det nu var) i guldburkarna. Detta för att detta ämne håller nere potensen hos soldaterna. Någon som är bättre insatt?

Guest
Hörde förresten att FM tillsätter/tillsatte bromoxid (eller vad f-n det nu var) i guldburkarna. Detta för att detta ämne håller nere potensen hos soldaterna. Någon som är bättre insatt?

Detta betvivlar jag starkt.....

Ingen som kan skicka in en burk för analys  ?? ;)

Guest

Tror detta kan avfördas, ijallefall i modern tod, och finn det i så är det inte av dn anledning, säkert någon paranoid vpl som hittat på det :D

Tror detta kan avfördas, ijallefall i modern tod, och finn det i så är det inte av dn anledning, säkert någon paranoid vpl som hittat på det :)

Modern tid? Guldburkar? HAHAHAHA!!! :D

Du menar att de kanske slutade med det på slutet av 70-talet? Folk kommer få dem lääänge till, om det är så. ;)

Bromoxid = Flamskyddsmedel.

Hoppas att de inte tillsatte det i maten :D

Varför hålla nere potensen hos soldaterna? Det vinner väl ingen på?

Nä, detta hamnar i arkivet tillsammans med fakta som att en 12,7 kan döda utan att träffa och liknande......

Präriegryta . Mums...... :)

Guest Lord Good
Nä, detta hamnar i arkivet tillsammans med fakta som att en 12,7 kan döda utan att träffa och liknande......

Har hört av en HV-kollega som är rättsläkare att en kula kan under vissa omständigheter orsaka skador utan att träffa!

Guest

har vart med om killar som hällde tandkräm samt nyponsoppapulver på kaminen och hade JÄTTEKUL... tills vården kom!!

hahaha :D

Har hört av en HV-kollega som är rättsläkare att en kula kan under vissa omständigheter orsaka skador utan att träffa!

Var vänlig att be honom/henne förklara mekanismen bakom.

Förutom ev. hörselskador har jag lite svårt att tänka mig det.

Givetvis handlar det inte om splitter motsv utan mer av "trycksvågsverkan".

Bamse / Nyfiken!

Angående ämnet så förutom det du är tvungen att göra så tycker jag att värma vatten så att man kan tvätta sig innan man lägger sig igen är trevligt. Givetvis vatten till vaktpost också  Skriva brev till käresta och dyl är bra men kontrolläsa innan man skickar dem är ett tips (kan bespara lite pinsamheter, tro mig)..... Dagbok är också OK!