Jump to content

Vilse i tältet - roliga händelser i tält/fält

Recommended Posts

Satt bara här på jobbet och kom på alla idiot grejer man har gjort i tältet på olika övningar.

Och jag kan inte tänka mig att det bara va min grupp som gjorde detta, för er som inte fattar vad jag pratar om får jag la beskriva hur det går till :)

Vi säger att man kanske har vart ute på patrull kommer in i total fältkoma går och lägger sig, 30 min senare vaknar man i zoombie mode tänker "hmm va f** jag ligger juh på fel plats?:) "

*man har roterat tältet i huvet i sömnen*

Man reser sig upp tänker va f** nån har lagt sig på min plats! man börjar vandra, hör nånstanns i bakrunden eldposten tjöta,

Man tänker "grr puckade eldposten fattar juh inte att jag ligger på fel plats!" man går å lägger sig mellan typ 2 andra helst en Yoff, man klämmer in sig med våld för man e juh helt säker på att nån jävel snott ens plats. 10 minuter senare vaknar man och tänker va f** ligger jag här för och börjar vandringen tillbaka =)

Detta hände nog oss varje gång vi va på övning anting gjorde man det själv eller så fick man tahand om någon med denna tomma zoombie fältkoma blicken när man va eldpost ...

*koma-soldat 1 står och sparkar på sovande soldat 2* "hrmpf flyyta dig du har min plats" man ställer sig upp och säger "neej du har vänt på tältet i huvet din plats är däääääär" man pekar och visar koma soldaten vart hans plats är.

Edited by majk

• Replies 417
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:) De mest sjuka grejer kan hända i ett tält, fan va folk komar.

En av våra Ksp skyttar blev "galen" i sömnen och började slå sin stridsparskamrat för att han trodde att denne snott kspn. När han väl fick tag i sin spruta la han sig ner igen, allt utan att vakna.

Det är intressant att sitta eldpost och se när folk bara reser sig upp och sitter och stirrar rakt fram i flera minuter, säger ingenting och sedan lägger sig ner igen. Nästan lite creepy faktiskt... och ingen har nått minne av det på morgonen förutom eldposten ;)

Sant, sant. Fast det kan vara riktigt roligt ibland.

Person [A] sitter eldpost.

Person sätter sig plötsligt upp & slår till mittstolpen i patrulltältet ett par tre gånger.

Varefter han säger "Där fick du din jävel."

Person lägger sig åter ner.

Morgonen efter kunde person inte förklara skrapsåren på sin lätt ömmande högerhand.

Edited by Narogh

Som eldpost har man ju sett vad man aldrig ser annars. Typ någon försöker krypa in i någon annans sovsäck. Bara sitta och glo rakt fram är ju ett fenomen som ständigt återkommer..

När jag ligger i tältet drömmer jag ofta krigiska drömmar. Plötsligt vaknar man och kräver eldposten på information vad man just gjort"Vad gjorde vi" "Vad höll vi på med". Eldposten tittar på en och virrar på huvudet.... :):)

När vi ändå är inne på tält. I enmanstältet har jag flera gånger drömt att det varit krig utanför mitt tält, att folk springer till eldställningar osv. Ändå känns det fake på nått sätt och jag reser mig aldrig upp ur tältet... ändå det som att nått befäl när som helst skall komma och sparka på mig för att jag ligger och sover när det är pang pang.

Befäl >> :) << jag

Nån annan som har upplevt det? Kan det vara någon slags undermedveten klastrofobi som kommer fram när man ligger i ett tajt tält utan att kunna se ut och verifiera med synen, tro? :)

Edit: stavning

Edited by Sgt. Larsson

Första fältveckan, när vi var helt gröna (gick ut i fält efter 2 dagar som vpl) sov vi i våra puppor och då var de många som ställde upp mitt i natten, hela den veckan vaknade jag ,massor av gånger mitt i natten och trodde det var uppställning. Helt sjukt var det. Var livrädd för att ett befäl skulle stå där och titta på mig när jag vaknade.

Har själv ett roligt minne från när jag satt eldpost i ett tält på Hvss tävlingarna för ungdomar.

En kille ur vårt lag drar upp handen och börjar känna på en tält pinne och efter ett tag reser han sig upp och drar loss den. :dong: ;)

jag går då fram till honom och frågar vad han sysslar med och får svaret att vi måste efterspänna tältet vilket är gjort sedan länge :}

jag frågar min kompis om han går i sömne och får tillbaka ett mycket argt svar att det gör han VERKLIGEN INTE :baskerKav:

så jag sätter mig ner igen på min eldpost och min kompis står där med tält pinnen nån minut och sätter sedan till baka den igen och går och lägger sig :D

Edited by HVU Forces

så jag sätter mig ner igen på min eldpost och min kompis står där med tält pinnen nån minut och sätter sedan till baka den igen och går och lägger sig :baskerKav:

kom han ihåg någe av detta.

Vi hade en kille som satte sig kapprakt upp och med ett vrål kastade sig fram mot eldstadsbegränsningen, tog vattenhinken som reglements enligt stog på plats. Öppnade kaminen (hink modellen) och heltsonika tömde hinken i kaminen. Står upp och ser helt galen ut i 30 sek (dom längsta 30 sek i mitt liv), vrålar sedan åt eldposten "fan är du inte klok elda här inne vi kan ju brinna upp, du borde ju för fan skjutas". Kastar sig muttrande ner i slafen igen och sover vidare. Tillsaken hör att det tog oss 1 timme att får eld i skiten igen och att det var 20 minus ute. Eldposten var en stackars F skalle som inte kunde se skillnad på kolv och mynning på en k-pist, och antipyrromanen var en luttrad GB.

Inga minnen av detta besatt Gruppchefen för utom att han behagade skällaut eldlaget för att det varit kallt under natten... GB>> :dong: <<F skalle

Guest Fågel Fenix
Berätta också om era hallusinationer ( hur det nu stavas) , saker som man sett men som egentligen inte fanns.

På min första FBU-U övning så hände en del saker man inte hade träffat på förut.

Under en förflyttning på natten som ingen egentligen var sugen på så såg jag iaf några lejon och en och annan tomte som följde oss med spända blickar.

Kan ha varit att man var trött eller att vi hade käkat ärtsoppa innan förflyttningen. Man gick i ett ständigt moln av röten gas!

Iaf om man gick längst bak :dong:

Vi hade en soldat som under slutprovet på vår skyddsvaktsutb. (vi hade varit vakna i 24 timmar, stått post under 18 av dessa och haftt beredskap i 6 h.) var helt övertygad om att ett kavallerikompani var på väg emot honom, med hästar och allt, han blev helt förstörd, en annan soldat skriker mitt i den knäpptysya natten "HALT, MILITÄR SKYDDSVAKT" inte ett ljud hade hörts innan detta, varför han skrikit vet han inte.

Jag stirrade i en halvtimme på en och samma buske där (tydligen) tre löv i mitt huvud blev till händer och huvud på en sabotör som naturligtvis endast ville döda mig.

Apropå tältkoma så slängde sig en av F-soldaterna sig över kamraten som sover bredvid honom och börjar rota i hans trosspackning skrikande du har stulit den din jävel, han minns inget av detta.

En GB satte sig upp och började locka på en kissemiss :D "Komsi komsi kissemissemiss"

Man får se mycket skoj som eldpost.... :blink:

:huh: när man nu tänker efter på Eldpost minnena så är dom många och roliga :lol: :P

Men kommer i håg en gång när vi låg på våran slutövning i Motala och Broder FJS Wallin

vaknar till liv trode man..men i själva värket så va det i sömnen..men han gick ut och pissade

sedan kom han in och skrek i tältet "Besätt Eldställningarna" alla tog sin utrustning och sprang

till sina eldställningar och adrenalinet var på topp allså..sedan säger en lumparpolare,vad

fan är Wallin??? :huh: alla tänker efter ..efter en stund kollar polarn in i tältet och vad ser han

jo broder Wallin susar sött på sin plats och vi andra är ute i ös regnet och klockan var tre på natten.

:dong: ÅHHH!!! då visade det sig att han gick i sömnen i alle fall,och alla hade gått på

hans komando.När broder Wallin vaknade till liv på uppställningen,så berättade

vi med lite halv sura miner vad han hade gjort sedan bara vi ass :lol: åt det för

det var rätt komiskt faktist.

//Livhusaren :D:blink:

Edited by Livhusaren

Man har sett en hel del roliga saker under övningarna... Alla har väll hört talas om tjejerna med silverfärgade bikinis som sitter i träden och blir fler och fler ju kallare och mörkare det blir ute. Sen har vi dom där brandbilarna från R3 som kör runt i skogen när man ligger på O-plats :blink: . Och en kille fick påhälsning av bebisar som hade XXL arbetshandskar på händerna.

Sen finns det ju folk som gallskriker HELP när de ligger i puppan, vilket resulterar i att en massa folk vaknar och tror att nån blir mördad...

Edited by bäfver

en pb började slå på en annan pbs sovsäck vid fötterna o skrek. fan persson. din sovsäck brinner. persson tittar upp lite trött o somnar om omedelbart. det var inte lätt att övertyga pb nummer 1 att det inte var något som brann förutom kaminen.

Under ubkn så blev jag satt att vara arbetspost under en natt när dom andra skulle sätta upp tält tolv o grejor för jag var så jävla komig. Det börjar med att jag ser en drickaautomat. ne tänker jag. det kan inte stå en sån där. tittar igen och ser en stor jävla långtradare. hmmm, ne. den kan inte heller finnas där. tillsist ser jag ett stort betongfundament o tänker. aha. det måste ha varit den som jag trodde var dom andra grejorna. betongfundamentet existerade inte det heller :(

Apropå komanissar i tälten...

En kille sätter sig rakt upp precis när jag ska gå på som eldpost, sitter rakt på mig och Olsson (som skulle gå av) och säger "Stålmannen!", vi skrattar och han stirrar på oss "Skrattar ni åt mig?!" lägger sig ner och sover vidare.

Stålmannen-killen låg alltid bredvid en och samma kille, de var kompisar innan lumpen, och höll ihop genom hela kb-skolan.

En natt så (gissar vi) drömmer bägge två samtidigt att de är hemma med sina flickvänner och ligger och kramar om varandra i sömnen, med sina näsor djupt inborrade i den andres kind...

Självklart kommer en kamera fram, det fotas och vid återkomst till regementet så får fotografen 1½h permission när hela gruppen lovar att ta hand om hans uppgifter.

Fotot framkallas och förstoras upp i A4 format och precis innan morgonuppställningen dagen efter så sätts det upp på anslagstavlan.

Löjtnanten, som på något konstigt sätt fått höra att han ska kolla till anslagstavlan på väg ut, tvärstannar och skriker "***SSON OCH ***SSON!!! VAD F-N ÄR DET HÄR?!!!" och sen i vanlig ton "uppställning."

Rätt kul för oss andra :blink:

Jag minns att jag såg en röd prick från ett lasersikte en gång när jag stod post.

En annan gång så tillkallade jag närmsta chef för det var någon som monterade upp en tksp ett tiotal meter framför mig mig.

:)

Enligt mina soldater har jag get en klockren EOBUSARE i tältet från eldöverfallet tidigare på dagen. :D

A what ?

Dont copy! :/:D

Eobusare är en minnesramsa som gruppchefer lär sig.

Den används (bla) för gruppering vid försvar av ett taget objekt, om du gör din värnplikt som gb eller kb kommer du att stöta på ett par såna...

obslösa

eobusare

rassoika

sara

solo

"de sju S:en"

åsa

upk

ufa

osv osv osv, militären gillar förkortningar och minnesramsor :D

under ilmarschen på ubkn trasslade hjärnan rätt fint... jag va HELT övertygad om att ja hade en enda stor deja vu upplevelse... helt sjukt.. men ändå va jag så vaken att jag inte accepterade det utan vidare utan höll å å kontrollerade minnet hela tiden.. (när vi sen springer i samma #%% backe för 3:e ggn känner man ju igen den men kopplar inte att man redan passerat där, utan på nåt magiskt sätt får hjärnan det till att man hade rätt, man har varit med om skiten tidigare i nåt liv)...

Den används (bla) för gruppering vid försvar av ett taget objekt, om du gör din värnplikt som gb eller kb kommer du att stöta på ett par såna...

obslösa

eobusare

rassoika

sara

solo

åsa

upk

ufa

osv osv osv, militären gillar förkortningar och minnesramsor

men vad betyder Eobusare då ???

Guest Fågel Fenix
Enligt mina soldater har jag get en klockren EOBUSARE i tältet från eldöverfallet tidigare på dagen. :D

A what ?

Dont copy! :/:D

obslösa

eobusare

rassoika

sara

solo

åsa

upk

ufa

osv osv osv, militären gillar förkortningar och minnesramsor :D

Jo har träffat på några av dem.

dock inte "ufa" och "eobusare" känner inte igen dom från SoldF ;)

Eldställningar

Observatörer

Bevakningsområde

Utgångspunkt för målang.

S

Am/skaderapport

Rapportera till chef

Eldställningar förbättra/växel

har jag för mig.....

UFA: utgångspunkt före Anfall

När vi sov i puppa en gång under gröntjänsten så var det en kille som i sömnen började jucka genom sovsäcken mot killen som låg brevid, varpå killen vaknar och vänder sig om och örfilar till killen, som dock inte vaknar och vänder sig åt andra hållet och sover vidare.

Under UBK:n så hade jag en skön hallucination då jag trodde att mina gruppkamrater gjorde kaninhopp i hela 100 meter innan de slutade. En annan kastade sig över mig och försökte släcka en "brand" i mina NU-fickor. :((

Eldställningar

Observatörer

Bevakningsområde

Utgångspunkt för målang.

S

Am/skaderapport

Rapportera till chef

Eldställningar förbättra/växel

har jag för mig.....

UFA: utgångspunkt före Anfall

S = Samband (till sido grupp)

PÅ min första FBU-U fält dygn var en av mina grup kamrate väldigt vänliga när han skulle ut på patrulll..med att han tar kniv och vedbitar för att slå oss som försöker väcka han efter en timme så vacknar han och undrar varför alla är så sura :(( ...Det var min värsta timme än så länge..

//Beazt

• henke changed the title to Vilse i tältet - roliga händelser i tält/fält