Jump to content

Recommended Posts

När det kommer till mat och snuskburken, vad har vi som är lätt att laga, snabblagat och som bara kräver två kärl för tillagning?

Korv och makaroner är ju en klassiker, men jag tänker mera mat som går lätt att svänga ihop när man sitter eldpost och kanske vill ha någonting att göra.

 

Ge mig förslag.

 

(Ja, det är bara för BlåGul att flytta om det är felaktigt placerat.)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det finns ju i princip obegränsat med uppslag för att tillaga med två kärl. Det som sätter begränsningen är dels vikt, men också årstiden. När utomhustemperaturen inte går ovanför 8C kan man ju bära med sig all föda som förvaras i kylskåp under lång tid utan att den blir dålig. Är det varmare är man hänvisad till ingredienser som tål rumstemperatur såsom konserver torkat kött och torrvaror. 

 

Personligen brukar jag inte tillaga mat när jag sitter eldpost alls. Inte så mysigt för de andra i tältet, inte så bra för koppen att äta mitt i natten, mm. 

Dock brukar det uppskattas om de sista två eldposterna på morgontimmarna förbereder varmt vatten till alla i tältet att utspisa när de purras, samt om förbandet fått utkört bröd, smör, ost, osv förbereder mackorna till alla. Att få en kopp varmt kaffe och en färdig macka i handen när man purras brukar höja stämningen i tältet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mitt generella tips är att kolla diverse siter och bloggar som skriver om friluftsmat. Då pratar vi enklare recept gjorda på ett mindre antal ingredienser, som inte väger så mycket (torkat, etc). Exempelvis:

 

- Nudlar värmda i en varma-koppen

- Couscous kokt tillsammans med buljongtärning, toppat med slantad ölkorv

- (Lite mer avancerat) - risotto (steks i olja, sedan tillsätt buljong), toppat med parmesan och fräst bacon

 

Men, som andra påpekat, så driver detta en del logistik (du måste ha ingredienser med dig), det kommer slamra litegrann och sprida matos. Och om du inte tänkt äta det du lagat på natten, så behöver du mattermos el liknande för att förvara maten till följande dag. Så jag hade nog själv satsat på att tälja trägubbar istället. 

 

En grej jag faktiskt tror kan funka bra är att göra campingbröd. Gör detta om du har ett pass framåt morgonen, så sprider sig en härlig doft av nybakat i tältet. Kommer garanterat bli poppis bland dina vapenbröder och systrar (om de får smaka dvs). 

 

http://www.spisa.nu/3.21692/recept/campingbrod-friluftsmat

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...