Jump to content

"Matpinnen" - Norrländska pinnen


Recommended Posts

En snabb fråga bara som jag kom att tänka på när jag handlade mat: vad kallas den där pinnen (eller annan godtycklig tingest som fanns nära till hands) som man skulle stå bakom när det var utspisning i fält för att det inte skulle bli kaos? :baskerPa: Vi hade iaf nåt lustigt namn på den som jag för allt i världen inte kan komma på nu...

Edited by King Kill
Link to comment
Share on other sites

En snabb fråga bara som jag kom att tänka på när jag handlade mat: vad kallas den där pinnen (eller annan godtycklig tingest som fanns nära till hands) som man skulle stå bakom när det var utspisning i fält för att det inte skulle bli kaos?  :huh: Vi hade iaf nåt lustigt namn på den som jag för allt i världen inte kan komma på nu...

:baskerPa:

pinne? På T2 användes ett normalt svenskt köbetende... eller... jag minns ijallefalll ingen pinne

Link to comment
Share on other sites

Det var som tusan. Det kanske bara var vi på Gardet som ansågs inte kunde köa ordetligt då.

Alltså det var något (läs: pinne, sten, whatever) som man, om man var i daggruppen, la ner på marken framför matbehållarna som alla fick ställa sig bakom innan man ropade ut vad det var för käk osv. Gud nåde den som passerade hindret så att det var två soldater samtidigt vid behållarna! Eller kanske inte då...

Kanske bara var lokalt på LG, men vi hade iaf nåt lustigt namn på den.

Link to comment
Share on other sites

Pinnen ja... Jag vet inte om vi kallade den något speciellt annat än just "pinnen".

 

Dahlberg: På I 19 användes gammal fin norrländsk ködisciplin: Den som passerar pinnen utan att ha fått frammåt från närmsta matutdelare blir smiskad med ärtsoppssleven. Eller så inte, ;) men man får ett surt "Nänänä, backa! - FRAMÅT!"

 

Vitsen är alltså att ingen går fram till första matutdelaren innan den som tar mat där har gått vidare, detta för att undvika "Ingen panik! Alla på en gång!"-syndromet. Detta gällde i regel på de tidigare övningarna, vid utskickad mat under utbildning (på t.ex. skjutbana) eller på de senare övningarna om det var många som skulle käka samtidigt på samma ställe. Vi på SoT körde dock i regel självservering eftersom vi aldrig var ens en grupp samlad på samma ställe samtidigt...

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

A9 hade inte heller dendär pinnen vad jag vet...

kanske var för att vi alltid käkade plutonsvis i fält, och folk hade tendensen att käka när de hann (alt när en kamrat kom med maten till dem, var inte ovanligt att 1 person hämtade mat till hela gruppen, och sigsjälv sist naturligtvis)

 

och att det var trångt vid iso kärlen märkte då inte jag av iaf ;)

 

menmen, skyttesluskarna kanske gör annorlunda eller inte har förstånd nog att begripa att 20 pers omöjligt kan ta mat samtidigt, maten springer ju sällan iväg ;)

 

btw, matutdelare hade vi sällan heller :baskerPa:

bara under GSU afaik, och då funkade kösystemet bra :P

Link to comment
Share on other sites

Det var som tusan. Det kanske bara var vi på Gardet som ansågs inte kunde köa ordetligt då.

Alltså det var något (läs: pinne, sten, whatever) som man, om man var i daggruppen, la ner på marken framför matbehållarna som alla fick ställa sig bakom innan man ropade ut vad det var för käk osv. Gud nåde den som passerade hindret så att det var två soldater samtidigt vid behållarna! Eller kanske inte då...

Kanske bara var lokalt på LG, men vi hade iaf nåt lustigt namn på den.

 

 

Ligger på gardet just nu och jag har då aldrig sett röken av någon pinne.

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstår avses den pinne man lägger på bandet när man handlar i en civil dagligvaruhandel för att inte egna varor ska blandas ihop med grannens.

 

DN har nyligen haft stor namngivningstävling. Tror att kundkloss vann.

 

Vad har den pinnen med militär utbackning under fältmässiga förhållanden att göra? :huh:

Link to comment
Share on other sites

På ARTBATT på KA 2 1997-98 hade vi ingen käpp, färgglatt band eller taggtråd. Maten kördes av packgruppen ut till grupperingsplatsen i sk. "kantin" och åts när man hade tid. Rent praktiskt gick det till att pjäschefen utsåg lämpligt antal soldater som utspisade resten av servisen och åt sedan upp resterna ( i de fall som det blev några) och alla bananerna själv. Härav uttrycket "pjäsapa".

Link to comment
Share on other sites

Nu används ju den kära "pinnen" ytterst sällan under övningar av det större slaget (ja, min uppfattning och efarenhet...) utan under ex GSU. Mao långt innan det finns ngn packgrupp eller kokgrupp utan maten på div sätt tar sig från matsalen till ex skjutbanan...

Link to comment
Share on other sites

Nu används ju den kära "pinnen" ytterst sällan under övningar av det större slaget (ja, min uppfattning och efarenhet...) utan under ex GSU. Mao långt innan det finns ngn packgrupp eller kokgrupp utan maten på div sätt tar sig från matsalen till ex skjutbanan...

 

Mmmm...vid närmare eftertanke är nog frågan tänkt så... men, inte heller då förkom det pinnar, utan vi formerade kö ändå.

Link to comment
Share on other sites

Nu används ju den kära "pinnen" ytterst sällan under övningar av det större slaget (ja, min uppfattning och efarenhet...) utan under ex GSU. Mao långt innan det finns ngn packgrupp eller kokgrupp utan maten på div sätt tar sig från matsalen till ex skjutbanan...

Men vi (eller ni, överlöpare som du var ;) ) hadde väl ingen pinne?? Min gu verkar var bortblåst ur minnet....

Link to comment
Share on other sites

Visst känner jag igen det där med pinne - användes vid vissa tillfällen när adjutanten på I5 var på ett visst humör. Han kallade den dock kort och gott för "kvartersmästarpinne".

Användes som sagt ytterst sällan - över huvudtaget var det sällan vi fick ISO, utan vi fick främst hålla oss till de gröna field mealsen...

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstår avses den pinne man lägger på bandet när man handlar i en civil dagligvaruhandel för att inte egna varor ska blandas ihop med grannens.

 

DN har nyligen haft stor namngivningstävling. Tror att kundkloss vann.

 

Vad har den pinnen med militär utbackning under fältmässiga förhållanden att göra? :tveka:

 

Läste fel. Skäms en del. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Såg ingen pinne på LG under utbildningen till Ks 11. Dock har dom någon form av "knapp-polis" som har den mycket viktiga uppgiften att kolla att alla trycker på rätt knapp vid inpassering till matsalen...    :D  :bash:

 

Det där lät märkligt. Finns det ett knappsystem för att käka? Så att rätt konto debiteras eller?

 

/RP

Link to comment
Share on other sites

Såg ingen pinne på LG under utbildningen till Ks 11. Dock har dom någon form av "knapp-polis" som har den mycket viktiga uppgiften att kolla att alla trycker på rätt knapp vid inpassering till matsalen...    :)  :bash:

 

Det där lät märkligt. Finns det ett knappsystem för att käka? Så att rätt konto debiteras eller?

 

/RP

Om jag inte minns helt fel fanns det ett sådant system på Almnäs också (vanliga mekaniska räkneverk).

Link to comment
Share on other sites

Såg ingen pinne på LG under utbildningen till Ks 11. Dock har dom någon form av "knapp-polis" som har den mycket viktiga uppgiften att kolla att alla trycker på rätt knapp vid inpassering till matsalen...    :)  :bash:

 

Det där lät märkligt. Finns det ett knappsystem för att käka? Så att rätt konto debiteras eller?

 

/RP

Om jag inte minns helt fel fanns det ett sådant system på Almnäs också (vanliga mekaniska räkneverk).

 

Stämmer precis det, där har man tryckt några gånger

Link to comment
Share on other sites

Pinnen ja... Jag vet inte om vi kallade den något speciellt annat än just "pinnen".

 

Dahlberg: På I 19 användes gammal fin norrländsk ködisciplin: Den som passerar pinnen utan att ha fått frammåt från närmsta matutdelare blir smiskad med ärtsoppssleven. Eller så inte, ;) men man får ett surt "Nänänä, backa! - FRAMÅT!"

 

Vitsen är alltså att ingen går fram till första matutdelaren innan den som tar mat där har gått vidare, detta för att undvika "Ingen panik! Alla på en gång!"-syndromet. Detta gällde i regel på de tidigare övningarna, vid utskickad mat under utbildning (på t.ex. skjutbana) eller på de senare övningarna om det var många som skulle käka samtidigt på samma ställe.

 

 

Yep sörrö. Samma fina tradition på andra sidan gatan, på det som 91-92 hette S3.

 

Utan "pinnen" (som den kallades) var det helt omöjligt att utfodra ett större (?+grp) antal hungriga Knektar.

 

Pinnen användes även under plutonsaftnar, då framför såväl buffébord som bardisk.

Link to comment
Share on other sites

Men va faen pöjkar!

Ingen som lyckats komma med korrekt svar ännu?

Givetvis kallas denna eminenta pinne för den "norrlännska pinnen".

ABC nivå för alla som legat på gardet (ssk iaf)

 

/eder Hammurabi

 

AAAH! Bingo! ,O Där har vi det. Vinsten är att du får klämma och känna på en äkta AK5a på Livgardets dag om en månad!

 

Tack så mycket, nu kan jag sluta grubbla.

Link to comment
Share on other sites

Pinnen användes även under plutonsaftnar, då framför såväl buffébord som bardisk.

 

Hmmm, låter som något som skulle kunna överföras till den civila marknaden. Tänker då främst på krogkö / korvkön på Lördagskvällarna....

 

 

På P4 hade vi ingen pinne 95/96 iaf, men där var det ganska ofta burkmat och ibland tutade vi in till kasern och käkade...

 

På utbildningen till KS10 var det pinne som gällde, då både plutonchefer och en del av killarna var från LG. Innan man fick käk skulle grpch i utspisningsgruppen tala om hur mycket man fick av varje grej.....och varje Torsdag var det: 3dl, 4st, 2st, 2st och 1 mugg.... :)

 

Alla sätt är bra utom de dåliga.... :=o

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to "Matpinnen" - Norrländska pinnen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...