Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
12 hours ago, gbg said:

Stämmer detta? någon som vet något om den hör motorn?

Nej, jag skulle inte tro på någon som säger det.

Den motorn förefaller inte ha samma dimensioner, skiljer en hel del i by-pass och tryck osv.

Det är avsevärt större sannolikhet med fransk motor som är betydligt närmare en f414 i dimensioner och prestanda och det ser jag som extremt osannolikt. Lagt kort ligger helt enkelt för ingen kommer vilja bekosta omdesignen.

edit: ett anspråkslöst förslag. Alla saker du ser "automatiskt översatta" till engelska och genererade på youtube är fel och bör ignoreras helt. I princip 90% av alla "militärkanaler" som pratar om diverse system är av denna typ.

Edited by Peo
Posted

Om man nu hittar ett sätt att integrera en annan motor så uppkommer frågan vad det finns för andra komponenter som är svåra att ersätta med icke-amerikansktillverkade, och även amerikanernas vilja eller ovilja att sälja vapen man vill hänga på till länder som inte köpt amerikanska flygplan?

Posted
27 minutes ago, Cykelskytt said:

Om man nu hittar ett sätt att integrera en annan motor så uppkommer frågan vad det finns för andra komponenter som är svåra att ersätta med icke-amerikansktillverkade, och även amerikanernas vilja eller ovilja att sälja vapen man vill hänga på till länder som inte köpt amerikanska flygplan?

Skulle förvåna mig enormt om inte nästan all elektronik på ena eller andra sättet är ITAR begränsad. Vill USA stoppa export av materiel från europa så kan de sannolikt stoppa nära på allt.

Exempelvis så var unde23 prototyperna baserade på windows NT terminaler (märk väl jag har ingen aning om vad serieproducerade enheterna baseras på) jag har läst någonstans att SAABs 9LV också är windowsmiljö. Båda dessa körs då på x86 i grunden vilket då i sin tur är kontrollerat av Intel=USA.

Exakt hur och var gränserna går vet jag inte men jag kan tycka att man borde jobba sig bort från allt sådant beroende. Exempelvis torde alla olika terminaler snarare baseras på linuxvarianter som man kör på en ARM (UK) baserad processor (samsung... kanske är möjlig att slippa USA kontroll på...).

Självklart är inte Gripen baserad på windows men för att försöka visa hur djupt integrationen kan dras.

Posted
4 hours ago, Peo said:

Skulle förvåna mig enormt om inte nästan all elektronik på ena eller andra sättet är ITAR begränsad. Vill USA stoppa export av materiel från europa så kan de sannolikt stoppa nära på allt.

Exempelvis så var unde23 prototyperna baserade på windows NT terminaler (märk väl jag har ingen aning om vad serieproducerade enheterna baseras på) jag har läst någonstans att SAABs 9LV också är windowsmiljö. Båda dessa körs då på x86 i grunden vilket då i sin tur är kontrollerat av Intel=USA.

Exakt hur och var gränserna går vet jag inte men jag kan tycka att man borde jobba sig bort från allt sådant beroende. Exempelvis torde alla olika terminaler snarare baseras på linuxvarianter som man kör på en ARM (UK) baserad processor (samsung... kanske är möjlig att slippa USA kontroll på...).

Självklart är inte Gripen baserad på windows men för att försöka visa hur djupt integrationen kan dras.

Processorarkitekturer kan du inte exportbegränsa på det viset.

Intel har redan licensierat ut den åt alla håll, och i princip inga produceras i USA. Så det är i princip noll kontroll från USA på den biten. Om något så skulle isåfall Windows i sig självt kunna vara en större möjlighet att sätta någonslags kontroll över, men även det lär vara ganska hopplöst.

ARM ägs för övrigt av Japanerna numera, även om bolaget befinner sig i UK. Men även där är det ju sedan licenstillverkning över allt i världen, så jag ser inget rimligt sätt dom skulle kunna stoppa något heller.

Vad gäller motor så finns (vad jag kunde läsa) inte ens EJ230 idag. Den togs fram på papper i en offert, men har aldrig byggts. Så videon om den motorn i JAS ska man nog betrakta med skepsis.

Men med allt det sagt, jag skulle tro att allt går att ersätta med icke-Amriska saker. Men allt kräver en del jobb. Så jag skulle tro att väldigt lite kommer att ersättas om det inte blir akut nödvändigt.

Posted
On 4/18/2025 at 10:43 AM, Cykelskytt said:

Som tur är finns det gott om europeiska alternativ för vapnen iaf som är lika bra eller bättre. Möjligtvis nån enstaka kryssningsrobot samt signalsökande robot men för allt annat finns europeiska alternativ. Förstår inte varför man exempelvis skulle välja amraam istället för meteor eller aim9 istället för iris-t.

Posted
34 minutes ago, Slenke said:

Som tur är finns det gott om europeiska alternativ för vapnen iaf som är lika bra eller bättre. Möjligtvis nån enstaka kryssningsrobot samt signalsökande robot men för allt annat finns europeiska alternativ. Förstår inte varför man exempelvis skulle välja amraam istället för meteor eller aim9 istället för iris-t.

Amraam är avsevärt billigare så ingen verkar flyga med enbart meteor utan man kombinerar.

Posted (edited)
2 hours ago, Peo said:

Amraam är avsevärt billigare så ingen verkar flyga med enbart meteor utan man kombinerar.

Inte heller det är "bara" en monetär fråga. Oavsett om det är vi och britterna som blandar AMRAAM och Meteor eller om det är fransmännen som blandar MICA och Meteor så handlar det om att robotarna kompletterar varandra.

De mest påtagliga skillnaderna är att det är olika radarmålsökare (med olika för- och nackdelar) samt kinematiska prestanda. T.ex. så medgav MBDA 2018 till att AMRAAM (då beskrivet som current MRAAMs) är snabbare än Meteor tidigt i banan (ber att få hänvisa till Archive.org då mina källor är för gamla och har lämnat Internet).

Meteor.jpg.a49af7ce29340f75c62170c260584276.jpg

Exempelbild

Edited by Adeptus Bellum
  • Like 2
Posted (edited)
40 minutes ago, Adeptus Bellum said:

De mest påtagliga skillnaderna är att det är olika radarmålsökare (med olika för- och nackdelar) samt kinematiska prestanda. T.ex. så medgav MBDA 2018 till att AMRAAM är snabbare än Meteor tidigt i banan (ber att få hänvisa till Archive.org då mina källor är för gamla och har lämnat Internet).

Vad står förkortningen MRAMM för?

Edited by vikingman
Posted
22 minutes ago, vikingman said:

Medium range anti aircraft Missile sannolik 

• Thanks 1
Posted (edited)
1 hour ago, vikingman said:

Medium-range air-to-air missile

Då presentationen specifikt handlar om brittiska förmågor så är det bortom alla rimliga tvivel AMRAAM man avser.
Men då det är en konkurrerande produkt så använde man den sammanfattande benämningen för robottypen. 

Edited by Adeptus Bellum
Posted
6 hours ago, Adeptus Bellum said:

Inte heller det är "bara" en monetär fråga. Oavsett om det är vi och britterna som blandar AMRAAM och Meteor eller om det är fransmännen som blandar MICA och Meteor så handlar det om att robotarna kompletterar varandra.

De mest påtagliga skillnaderna är att det är olika radarmålsökare (med olika för- och nackdelar) samt kinematiska prestanda. T.ex. så medgav MBDA 2018 till att AMRAAM (då beskrivet som current MRAAMs) är snabbare än Meteor tidigt i banan (ber att få hänvisa till Archive.org då mina källor är för gamla och har lämnat Internet).

Meteor.jpg.a49af7ce29340f75c62170c260584276.jpg

Exempelbild

Den korta fasen i början täcks väl in av värmesökande robotar?

Posted
7 minutes ago, Slenke said:

Den korta fasen i början täcks väl in av värmesökande robotar?

Det hör till sakens natur att vi varken vet sträcka eller tid. Utan det är fortfarande bara koncept och principer, runt vilka vi gillar att spekulera (så även jag).

Jag vill sätta presentationen i en kontext där MBDA levererar Meteor och ASRAAM till RAF. De levererar även Meteor samt MICA-RF och -IR till till det franska Flygvapnet. Båda dessa flygvapen har valt att ha förhållandevis snabba vapen. ASRAAM premierar hastighet före manöverbarhet, MICA-IR är en MRAAM

Mitt syfte med att använda presentationen är att t.o.m. tillverkaren själv visar att det kan vara bra att komplettera den ramjetdrivna Meteoren med en raketmotordriven MRAAM.

Tittar vi österut så vill jag peka på Su-27:an som flög förbi vårt signalspaningsflygplan: Den var också hängd med en blandning av robotar med olika målsökare och prestanda. Även dom robotarna har samma tillverkare.

Så i teorin "täcks den korta sträckan i början med värmesökande robotar", men i praktiken så kanske det inte gör det? 

Det vet ju trots allt bara tillverkarna och flygvapnen själva!

Nu klev vi en aning utanför Gripens segertåg och export, men SAAB sockrar sina avtal med att alla västerländska vapen ska kunna integreras beroende på vad kunden önskar. (även om de första ritade bilderna på Gripen NG övervägande var hängda med vapen som SAAB är en av underleverantörerna till)

Kundernas önskemål bygger i sin tur på deras doktrin och stridsteknik. Det är min övertygelse att Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike m.fl. har en tanke med att blanda robotar för att dom kompletterar varandra i verktygslådan. Inte bara p.g.a. prislappen.

Posted

Värmesökande robotar ser inte genom moln i nån nämnvärd omfattning så det är inte säkert att man kan använda IR-robotar även om avståndet är kort.

• 1 month later...
Posted

Ja, hur går det med den sedan länge... förväntade försäljningen av JAS-39 till Filippinerna? USA ansåg sig säkra på att rå försäljningen av konkurrerande F-16 till dom i hamn i våras, men nu säger tydligen Filippinernas försvarsminister att “...we have not even decided, number one, when we will acquire a multi-role fighter and what model”. Så hoppet lever kanske än för JAS-39?

https://www.defensenews.com/global/asia-pacific/2025/06/02/philippines-defense-boss-throws-cold-water-on-large-f-16-buy-from-us/

Posted
19 hours ago, Granis said:

Ja, hur går det med den sedan länge... förväntade försäljningen av JAS-39 till Filippinerna? USA ansåg sig säkra på att rå försäljningen av konkurrerande F-16 till dom i hamn i våras, men nu säger tydligen Filippinernas försvarsminister att “...we have not even decided, number one, when we will acquire a multi-role fighter and what model”. Så hoppet lever kanske än för JAS-39?

https://www.defensenews.com/global/asia-pacific/2025/06/02/philippines-defense-boss-throws-cold-water-on-large-f-16-buy-from-us/

Officiellt har Teodoro sagt att de inte har säkrat budgeten för en beställning av nya stridsflygplan. Inom det filippinska flygvapnet finns det två falanger som bråkar om huruvida Gripen eller Viper är bäst, så visst finns det fortfarande en chans - om man nu inte redan har skrivit på någonting bakom kulisserna

Posted

Tjeckiens försvarsdepartement har godkänt att leasingavtalet med Saab om Gripen plan förlängs till 2035. Nu fattas bara att avtalet ska godkännas av den tjeckiska regeringen. Avtalet gäller tolv stridsflygplan samt pilotutbildning.

Förlängningen som föreslås kommer att kosta Tjeckien drygt sex miljarder kronor och gäller tolv stridsflygplan samt pilotutbildning, enligt ett uttalande på det tjeckiska försvarsdepartementets hemsida.

Enligt uttalandet är prislappen 25 procent lägre än den offert Sverige lämnade i fjol.

Förlängningen av avtalet som nu ser ut att gå igenom sker inför det att Tjeckiens flygvapen ska byta ut Gripen-planen mot amerikanska F-35-flygplan, som ska börja levereras 2031.

Tjeckiens försvar väljer att förlänga Gripen-avtal

(nyteknik.se)

/Per

• Like 3
Posted (edited)

Första batchen som Thailand beställer kommer att bestå av 3 st Gripen E och 1 st Gripen F enligt shephardmedia. Totalt så kommer man att beställa 12 st Gripen över 10 år.

The deal for the aircraft would start with an initial procurement phase of four aircraft, three Gripen E and one Gripen F, with a budget of THB19.5 billion. 

The Gripen E/F jets will replace the ageing F-16A/Bs in the RTAF’s 102 Squadron and Thailand plans to acquire a total of 12 aircraft over 10 years, in line with the RTAF’s 2024 Defence White Paper.

Royal Thai Air Force moves forward with Gripen E/F selection

Nån som vet när de 4 ytterligare Gripen C planen som Ungern beställde förra året ska levereras?

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Igår försvarades Island i övningarna av ”blå sidan” genom fyra Jas 39 Gripen-plan tillsammans med fyra finländska F 18 Hornet. De understöddes av två tankflygplan som lufttankade dem. Mot sig hade de en fiktiv ”röd” motståndare som bestod av norska F16-plan.

– Vi övade luftförsvar mot en angripare som var ganska aggressiv med avancerade robotar. Åtta av våra plan försvarade ett område. Vi vann – naturligtvis. Norrmännen kanske vinner några segrar i olympiska spel, men inte över oss i luften, säger svenske överstelöjtnanten och divisionschefen Carl-Fredrik Edström.

Det blir intressant att höra när JAS39 Gripen E sopar mattan med F-35A Lightning.

Posted
4 hours ago, Parabellum said:

Igår försvarades Island i övningarna av ”blå sidan” genom fyra Jas 39 Gripen-plan tillsammans med fyra finländska F 18 Hornet. De understöddes av två tankflygplan som lufttankade dem. Mot sig hade de en fiktiv ”röd” motståndare som bestod av norska F16-plan.

Tyckte det var konstigt när du skrev norska F16 men såg att detta var från 2014.

• Haha 3
Posted
11 hours ago, LHX said:

Tyckte det var konstigt när du skrev norska F16 men såg att detta var från 2014.

Reagerade också på det, samt att man borde ha hört om de ombaserat till Island. 

Posted
2 hours ago, Parabellum said:

Inte mindre sant för det.

Men kanske inte så mycket nyhetsvärde. Man ska också komma ihåg att övningar ofta designas så att Röd sida beter sig som tänkt motståndare i förmåga, så ofta finns ett ganska stort övertag för blå gällande taktik, sensorer etc.