Jump to content

SAAB 35 Draken


Pal_oldpc

Recommended Posts

Varför satsade man på Rb27 och Rb28 istället för Sidewinder och ex Sparrow?

Sidewinder fanns på Draken innan dessa. Sparrow är bra mycket större och tyngre än RB27.

Hur länge tränade man på att använda dom som jaktraketer i Sverige?

De kunde inte användas som det på J 35F, men på J 35J, så det gjorde man så länge Draken var aktiv.

Link to comment
Share on other sites

Det var här Drakens beväpning som jag tolkade att Bofors raketkapsel skulle vara en typ av LAU-3/A.

 

Jo, men om du tittar så ser du att vapnen är listade i en tabell med två kolumner, och LAU-3 är listad precis som Mk 82 S Snakeeye1 som kommer under LAU-3 i listan.

Eftersom det är en tabell, och inte två kolumner så blir ju tabellraderna beroende av den största tabellcellen, vilket resulterar i en dålig och inkonsekvent layout.

Det finns ju inget i textmassan som säger att den ena är en kopia av den andra.

 

/E

 

Erik har så rätt så. Som upphovsman till sidan kan jag säga så :rodna: En uppdaterad version kommer att komma under sommaren fast då under adressen SwAF.se , där det redan finns en del.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Postade detta på SFF's forum, men det var nästan ingen som nappade. Kanske någon här har lust att diskutera lite?

 

Sitter här hemma med Hasegawas senaste tillskott, en J35 i skala 1:48(helt fantastiskt) och blev lite nyfiken på hur ni tror att Draken står sig i en jämförelse med de samtida superskeppen från Ryssland, USA och Frankrike?

Stighastighet, luftmotstånd, acceleration, toppfart, manövrerbarhet och svängförmåga?

 

Draken

 

A/D/F

 

1960/63/65

 

Tomvikt 6590/7265/7425kg

 

Maxvikt 10089/11864/11914kg

 

Dragkraft 6520/7880/7880kg

 

Vingyta 49.22/49.22/49.22m²

 

Bränsle 1809/2278/2278kg

 

Vingbelastning, tom med fulla interna tankar, 171/194/197kg/m²

 

Dragkraftunderskott vid fulltankad vikt, 1879/1663/1823kg

 

 

F-104

 

G/S

 

1960/66

 

Tomvikt 6387/6758kg

 

Maxvikt 13054/14061kg

 

Dragkraft 7167/8119kg

 

Vingyta 18.21/18.21m²

 

Bränsle 2641/2641kg

 

Vingbelastning, tom med fulla interna tankar, 496/516kg/m²

 

Dragkraftunderskott vid fulltankad vikt, 1861/1280kg

 

 

MiG-21

 

F-13/MF/Bis

 

1962/69/72

 

Tomvikt 4600/5842/6050kg

 

Maxvikt 8500/9400/10050kg

 

Dragkraft 5748/6598/7440kg

 

Vingyta 23/23/23m²

 

Bränsle 1745/2076/2343kg

 

Vingbelastning, tom med fulla interna tankar, 276/344/365kg/m²

 

Dragkraftunderskott vid fulltankad vikt, 597/1320/953kg

 

 

Mirage III

 

C

 

1960

 

Tomvikt 6240kg

 

Maxvikt 11500kg

 

Dragkraft 6200kg

 

Vingyta 34.80m²

 

Bränsle 2350kg

 

Vingbelastning, tom med fulla interna tankar, 247kg/m²

 

Dragkraftunderskott vid fulltankad vikt, 2390kg

 

Kanske kan det vara intressant att jämföra med EE Lightning och F-8 Crusader också?

 

 

Några frågor.

 

Hur kommer det sig att Draken är det enda högprestanda flygplanet i sin generation som har en heldragen ostrukturerad vindruta?

 

Vad var det som utgjorde grunden för utformningen av den "nya" huven på 35:an, dvs, den kraftiga siktbegränsande byggnationen snett bakom/ovan piloten.

 

Gick det att ta ut mer prestanda ur RM6:an? I såfall ungefär hur mycket, någon som vågar spekulera?

 

Har hört att man provade fasta framkantsklaffar på vindtunnelmodeller av Draken. Någon som vet mer?

 

Hur såg symbolerna i siktet ut på en J35J?

 

Hur fungerade IR-spanaren. Hur visades informationen för föraren?

 

Varför ändrade man formen på radomen. Pga radarn?

 

Super-Draken! B-):)

 

superdraken.jpg

Link to comment
Share on other sites

Föreställ er den situationen med de nya motorerna man utrustade den nya Gripenversionen med.

Får den plats? Var hamnar tyngdpunktsläget? Hur mycket måste man ändra på anslutningar? Måste man förstärka strukturen för att klara högre dragkraft? Det är inte så lätt att byta motor på stridsflygplan, som jämförelse kan du tänka dig att försöka sätta motorn från en modern F1-bil i en F1-bil från 50-talet. Det går säkert, men är det värt det och kan man få mer för pengarna på något annat sätt? Det går också att jämföra med F-20 och den blev ju ingen succé.

Även om det går att stoppa in en nyare/större motor än den planet var designad för så är det inte säkert att det blir bättre för det. Britterna gav sig fan på att få in Rolls Royce Spey-motorer i sina F-4 Phantoms. Det gick och man fick det resultat man ville ha; Mer dragkraft för att kunna starta från mindre hangarfartyg, men toppfart, räckvidd och maxhöjd fick stryka på foten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Funderade lite var det här skulle ligga men för en kort tid sedan gick Drakens husse och legend inom Saab bort, Erik Bratt.

 

Lämpligt nog var det ingen ros eller kors på dödsannonsen utan en viss dubbeldelta.

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte ihåg när eller var men jag vill minnas att jag såg ett inslag om den Iranska shahen tillsammans med ett gäng Iranska flygvapenofficerare besökte Sverige (i slutet av 60-talet?) för att kolla närmare på Draken. Har oxå för mig att Israel vid ett tillfälle funderade på att köpa Draken istället för franska plan.

Vet någon hur nära det var att Israel eller Iran kom att köpa Draken och hur tror ni det hade klarat sig i länderas diverse krig? (tänker då på Yom Kippur- och Iran/Irak-kriget)

Edited by Maskirovka
Link to comment
Share on other sites

Funderade lite var det här skulle ligga men för en kort tid sedan gick Drakens husse och legend inom Saab bort, Erik Bratt.

 

Lämpligt nog var det ingen ros eller kors på dödsannonsen utan en viss dubbeldelta.

 

 

:)

 

 

Jag var i Lkpg i helgen, och fick höra detta av min far. Man tycker detta borde ha förtjänat extranummer i dagspressen, men de har visst fullt upp med en massa snölekar i kanada.

 

:)

 

Jag fick lite svartvita foton av farsan som han hittat i förrådet, bland annat på en lilldraken. Den kanske man ska rama in och sätta upp.. fast var.. hmm.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Nu till min fråga : Vad är detta ?? Propeller pryl

nödgenerator.

 

Ok tackar , Hur vanligt är detta dvs brukar plan ha en nödgenerator typ vindturbin ?

Väldigt många använder det...

En bild på viggen's nödgenerator.

http://www.swaf.se/fpl37/svenska/ovrigasyst.php

 

Minns jag rätt så fälls den alltid ut vid start och landning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vet att jag är väldigt sent ute här (nästan två år), men vill ändå komplettera tråden eftersom man lätt hittar den på t.ex. google om man säker på vissa specifika saker.

 

Hur såg symbolerna i siktet ut på en J35J?

 

Såhär såg den ut i vår Draken-nos som vi drog igång strömmen på efter ett antal års vila:

dec_08_3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Såhär såg den ut i vår Draken-nos som vi drog igång strömmen på efter ett antal års vila:
För den som inte är närmare insatt kanske man ska påpeka att det handlar om de sju vita punkterna i mitten, inte det röda och gröna.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

De flesta här har säkert sett filmen flera gånger på svensk TV, men den franska versionen är lite längre, tror jag:

 

http://www.youtube.com/watch?v=K3Zx6XmQtd4

 

Ännu längre version:

 

Hittade inga referenser till den här på forumet, så jag lyfter det. Det är ett underbart vackert flygplan. Någon som vet om de fortfarande flyger med dom regelbundet i USA? Och hur många finns i drift där i så fall? Kan det vara ett alternativ att köpa hem en maskin därifrån istället för att få fart på någon här på hemmaplan? Borde vara en fördel att de har någon form av civil registrering.

Link to comment
Share on other sites

Hittade inga referenser till den här på forumet, så jag lyfter det. Det är ett underbart vackert flygplan. Någon som vet om de fortfarande flyger med dom regelbundet i USA? Och hur många finns i drift där i så fall? Kan det vara ett alternativ att köpa hem en maskin därifrån istället för att få fart på någon här på hemmaplan? Borde vara en fördel att de har någon form av civil registrering.

 

National Test Pilot School

(karta)

 

Saab J/SK-35XD Draken

The premier aircraft in our fleet is the Saab J/SK-35XD Draken. We have two J-35 single-seat aircraft and four SK-35 two-seaters. These ex-Royal Danish Air Force mach 2 fighters are ideal platforms for weapons captive-carry and deployment testing, with seven weapons hardpoints and two camera pod hardpoints. Additionally, one SK-35 is configured for superstall and spin training.

 

Jo, de flyger fortfarande med de gamla danska drakarna i Mojave. Ett uppskattat inslag är en tävling i bombfällning meddelst bombattrapp efter avklarad utbildning, tror att det är en visp-pilot som har innehar "high-score".

 

 

//JG

 

Ps: En av de thailändska piloterna som kom till Sverige för inflygning på Gripen hade tidigare lärt sig flyga Draken på ntps.

Link to comment
Share on other sites

Enligt http://www.hbl.fi/text/utrikes/2011/3/24/d60950.php#

 

"KALLA KRIGET

 

Avslöjande: Sverige lagrade jaktplan för finska piloter

Finland utbildade under 1970-talet betydligt fler stridspiloter än vad flygvapnet behövde i fredstid. Om Sovjet anföll skulle de finska piloterna utrustas med svenska Draken-plan och sättas in i striderna."

 

Det förklarar lite grann varför Sverige hade en hel hög med Draken av äldre model i förråd under 70-talet.

Edited by MadLuna
Link to comment
Share on other sites

Enligt http://www.hbl.fi/text/utrikes/2011/3/24/d60950.php#

 

"KALLA KRIGET

 

Avslöjande: Sverige lagrade jaktplan för finska piloter

Finland utbildade under 1970-talet betydligt fler stridspiloter än vad flygvapnet behövde i fredstid. Om Sovjet anföll skulle de finska piloterna utrustas med svenska Draken-plan och sättas in i striderna."

 

Det förklarar lite grann varför Sverige hade en hel hög med Draken av äldre model i förråd under 70-talet.

 

Vad för hel hög av Draken mod. Ä förvarades? På 70-talet flög vi fortfarande en massa 35D själva (vi flög 35D ett tag in på 80-talet med). Nu har jag inte min 35-bok i närheten, men jag har för mig att många 35D (och 35F) var modifierade/uppgraderade tidigare modeller. Jag kände inte till att det skulle stå drivor av gamla 35:or kvar någon stans. Berätta gärna mer om vart, och vilka modeller det var.

Link to comment
Share on other sites

De flesta ombeväpnade till 35F i slutet av 60- och början av 70-talet. F 4 och F 21 ombeväpnade däremot till 35D som fanns kvar ända till mitten av 80-talet. De enda som hade 35B på 70-talet var F 18 och endast F 16 hade 35A (och 35C).

Om det fanns en massa sparade 35:or på 70-talet så skulle jag gissa på 35B och D. Ett antal såldes ju till Finland också (35BS).

 

Nu har jag inte min 35-bok i närheten, men jag har för mig att många 35D (och 35F) var modifierade/uppgraderade tidigare modeller.

35A, B, D och F var alla nytillverkade (utom några enstaka prototyper). Däremot var hälften av alla 35E ombyggda 35D och den andra hälften nytillverkade (med F-huv). 35C är ombyggda 35Akort och 35J är ombyggda 35F. Två 35D på F 21 modifierades däremot med F-huv, men i övrigt var de standard.

Link to comment
Share on other sites

Yup, är J35B som var mest i förråd under 70-talet men fanns säkert en del reserver av övriga modeller att ta av också. observera att Finska flygvapnet bara fick ha 60 stridsflygplan så om de kunde ta emot ett antal divisioner Draken från Sverige och hade piloter så kunde man snabbt förstärka sin förmåga. Dock kan man undra över reservdelar, ammunition samt tekniker men det borde man nog ha tänkt på också om man nu planerade som det sades i artikeln (och boken som refereras till där).

 

Slutet av 70-talet samt början av 80-talet börjar ju J35D samt J35F1 bli överblivna. J35F2 blev kvar längre då de var de nyaste och hade lite bättre IR-utrustning under nosen.

Edited by MadLuna
Link to comment
Share on other sites

Yup, är J35B som var mest i förråd under 70-talet men fanns säkert en del reserver av övriga modeller att ta av också. observera att Finska flygvapnet bara fick ha 60 stridsflygplan så om de kunde ta emot ett antal divisioner Draken från Sverige och hade piloter så kunde man snabbt förstärka sin förmåga. Dock kan man undra över reservdelar, ammunition samt tekniker men det borde man nog ha tänkt på också om man nu planerade som det sades i artikeln (och boken som refereras till där).

Eftersom Ilmavoimat redan hade Draken i tjänst så var det där med tekniker inget problem. Flygvapnets tekniska skola i Halli utbildade 400 flygtekniker per år, vilket är en ganska imponerande överkapacitet med tanke på antalet flygplan (jo jag vet att utbildar i radarpillande och lite andra roligheter också, men ändå).

 

Jag antar att reservdelar och amunition också fanns i lager någonstans i Sverige eller Finland.

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Avslöjande: Sverige lagrade jaktplan för finska piloter

Finland utbildade under 1970-talet betydligt fler stridspiloter än vad flygvapnet behövde i fredstid. Om Sovjet anföll skulle de finska piloterna utrustas med svenska Draken-plan och sättas in i striderna."

 

Det försvar som vi en gång hade var tydligen ännu bättre än vad jag trodde, trevligt att det vartefter sipprar fram nyheter om att vi planerade att hjälpa Finland.

Link to comment
Share on other sites

Avslöjande: Sverige lagrade jaktplan för finska piloter

Finland utbildade under 1970-talet betydligt fler stridspiloter än vad flygvapnet behövde i fredstid. Om Sovjet anföll skulle de finska piloterna utrustas med svenska Draken-plan och sättas in i striderna."

 

Det försvar som vi en gång hade var tydligen ännu bättre än vad jag trodde, trevligt att det vartefter sipprar fram nyheter om att vi planerade att hjälpa Finland.

Det är det som är så tragiskt. Emedan det är en förutsättning för anställning att man svär sig säker på att invasionsförsvaret var värdelöst så är sanningen tvärtemot. Det finns detalj efter detalj efter detalj efter detalj som ger en helhet som vida motbevisar ivrarna för hur värdelöst och eftersatt invasionsförsvaret som totalt okunniga och direkt militärt obildade. Hemligstämpeln ger dessa charlataner och kvacksalvare ett gott skydd men detta är inget annat än den svenska motsvarigheten till när tyska medborgare förnekar förintelsen. Och innan blågul irriterar sig över det uttalandet, så nej jag har inga källor, det vore olagligt, och ja jag står för det, citera mig gärna.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Det finns en häftig film om SAAB från 1960, med bl.a. en hel del klipp från tillverkningen av Draken.

Som vanligt vad gäller journalfilmer är det idel hurtiga röster och glada tillrop. Statlig propaganda när den är som bäst.

Ligger i Filminstitutets arkivdel.

 

http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=91

 

/martin

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag söker bilder på "35539" , så om det är någon som har bilder på just den individen så skulle jag vara väldigt tacksam om jag kunda ta del av dom.

Det är för ett modellprojekt och jag är väl mest intresserad av bilder efter den fick ny nos och börjar se lite vädrad ut. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...