jöjje Posted November 12, 2006 Report Posted November 12, 2006 Ang att byta patronförare så tog jag upp frågan med sakkunniga på SAAB Bofors Dynamcis när jag var där. Och det skulle kunna gå att byta ut den, i plåtmagasinen, till amerikanarnas gröna. Och på så vis kunna nyttja sistskottspärren. Men det var inget som hade prövats, dock skall det inte förkastas. Jag har prövat med den gamla patronföraren från M16 magsin, funkar icke! Ak 5 magasinen saknar utag för klacken som påverkar spärren. Quote
Nifelhel Posted November 12, 2006 Report Posted November 12, 2006 Ang att byta patronförare så tog jag upp frågan med sakkunniga på SAAB Bofors Dynamcis när jag var där. Och det skulle kunna gå att byta ut den, i plåtmagasinen, till amerikanarnas gröna. Och på så vis kunna nyttja sistskottspärren. Men det var inget som hade prövats, dock skall det inte förkastas. Jag har prövat med den gamla patronföraren från M16 magsin, funkar icke! Ak 5 magasinen saknar utag för klacken som påverkar spärren. Men den gröna patronföraren är ju den nya. Eller är jag helt väck? I övrigt så har jag inte sett någonm skillnad på magasinen. Quote
jöjje Posted November 12, 2006 Report Posted November 12, 2006 Den gröna är helt riktigt den nya, men jag får för mig att det inte spelar någon roll när magasinsläpparna saknar urfräsning för klacken som sitter på patronföraren och påverkar sistaskottspärren. Quote
Qaz Posted November 12, 2006 Report Posted November 12, 2006 Den gröna är helt riktigt den nya, men jag får för mig att det inte spelar någon roll när magasinsläpparna saknar urfräsning för klacken som sitter på patronföraren och påverkar sistaskottspärren. Det borde väl inte vara så svårt att modda och metallmagasinen så det funkar med sistaskottspärr och göra en tittlucka i plast på sidan. Quote
Knekt Posted November 12, 2006 Report Posted November 12, 2006 Den gröna är helt riktigt den nya, men jag får för mig att det inte spelar någon roll när magasinsläpparna saknar urfräsning för klacken som sitter på patronföraren och påverkar sistaskottspärren. Det borde väl inte vara så svårt att modda och metallmagasinen så det funkar med sistaskottspärr och göra en tittlucka i plast på sidan. Att modda metallmag på det viset blir förmodligen dyrare än att göra nya i plast. Quote
TForce Posted November 12, 2006 Report Posted November 12, 2006 (edited) Den gröna är helt riktigt den nya, men jag får för mig att det inte spelar någon roll när magasinsläpparna saknar urfräsning för klacken som sitter på patronföraren och påverkar sistaskottspärren. Det borde väl inte vara så svårt att modda och metallmagasinen så det funkar med sistaskottspärr och göra en tittlucka i plast på sidan. Att modda metallmag på det viset blir förmodligen dyrare än att göra nya i plast. Behöver man ha tittlucka i plast på sidorna? skippa detta och bara ha en luftspalt emellan. (Visst kan ju komma in skräp) Jag hade hellre velat ha liten springa på 2-3 mm i mitten av den kant på magasinet som är emot dig (baksidan?). Det måste väl vara enklare att kolla optiskt på baksidan än behöva kolla på magasinens sidor. Eller köra kpistmagasinstycket...där har man ju markeringar att gå på. Sen ännu bättre vore ju en nivågivare (markör) som sitter på utsidan av bakkanten av magasinet och eventuellt även vid sidorna. Nivågivaren förbunden med patronföraren som ligger på botten vid fullt magasin och följer med uppåt vid avfyrning. Nackdelen är givevtvis fler rörliga delar som kan krångla. Allra bäst vore en liten lysdioddisplay på magasinest bakkant placerad på toppen men precis så att man kan trycka in magasinet i vapnet + en givare som kan mäta fjäderns eller patronförarens läge och presentera detta i siffror (siffran 20-15 grön) (siffran 14-9 gul) (siffran 8-3 röd) (siffran2-1) blinkande röd). (siffran 0 blinkande sen slockna efter 2 sek) Givetvis känsligare kontruktion och batteriberoende men om den går sönder så påverkas ju inte den övriga funktionen att mata upp patroner som kanske en mekanisk nivåmätare kan göra. Det yttersta steget är sen att presentera informationen i siktet eller i en display framför ögat. Edited November 12, 2006 by TForce Quote
Forumsledning Kimster Posted November 13, 2006 Forumsledning Report Posted November 13, 2006 ..ja en lampa vore ju bra.. syns ju inte alls i fiendens mörkersikte.. kalasidé.. Quote
Richie_3000 Posted November 13, 2006 Report Posted November 13, 2006 jag bara sitter å drömmer mig bort vilken DRÖM AK5C måste va för oss chaufförer som hatar vanliga AK5 pga klumpigheten in å ut ur fordonet! Knappt bredare än axelbredden ju Kollar man på mil verkar de va MÅNGA nere i Afg. som har C... - å ja jag vet att det är många som nämnt det ;) Quote
Van der Kaye Posted November 13, 2006 Report Posted November 13, 2006 jag bara sitter å drömmer mig bort vilken DRÖM AK5C måste va för oss chaufförer som hatar vanliga AK5 pga klumpigheten in å ut ur fordonet! Knappt bredare än axelbredden ju Kollar man på mil verkar de va MÅNGA nere i Afg. som har C... - å ja jag vet att det är många som nämnt det ;) Vapnet på bilden är Ak5D. AK5C har börjat levererats till FM men har inte tilldelats US ännu. Mvh Van der Kaye Quote
Doggydriver Posted November 13, 2006 Report Posted November 13, 2006 (edited) Kastar ytterligare lite bajs på tanken med plastmagasin. Nästan halva magasinet (övre delen) syns inte, då denna sitter i vapnet. Underst tar som bekant fjäder och patronförare lite plats. Mina erfarenheter av CF säger alltså: Om du mot förmodan inte har koll på hur många skott du avlossat, så efter ca 15 skott, ser du bara fjädern, om du inte tar ut magasinet. Kan någon här lindra min cyniska åkomma och ge mig ett exempel (utöver ta ur magasinet, se efter, sätta in) på vad som kan vara fördelaktigt med plastmagasin? /Edit: Reflektion angående lysdioder o dyl. KISS regeln gäller. Min aversion mot plastmagasinen har just med detta att göra. Sistaskottsspärr är jättelämpligt, men plast känns inte helt hundra (om dom inte löst problemet som fanns med de magasin som tillhörde CF-försöken). /edit2: Efter Ljungans quote åtgärdade jag min bedrövliga svenska, och kommentaren om vikt är tagen och registrerad som fördel. Edited November 13, 2006 by Toll Quote
SFC Ljungan Posted November 13, 2006 Report Posted November 13, 2006 Kastar ytterligare lite bajs på tanken med plastmagasin. Nästan halva magasinet (övre delen) syns inte, då denna sitter i vapnet. Underst tar som bekant fjäder och patronförare lite plats. Mina erfarenheter av CF säger alltså: Om du mot förmodan inte har koll på hur många skott du avlossat, så efter ca 15 skott, ser du bara fjädern, om du inte tar ut magasinet. Kan någon här lindra min cyniska åskomma och ge mig ett exempel (utöver ta ur magsinet, se efter, sätta in) på vad som kan vara fördelaktigt med plastmagasin? /Edit: Reflektion angående lysdioder o dyl. KISS regeln gäller. Min aversion mot plastamgasinen har just med detta att göra. Sistaskottspärr är jättelämpligt, men plast känns inte helt hundra (om dom inte löst problemet som fanns med de magasin tillhörde CF-försöken). Vikten är ju avsevärt mindre för plastmaggen. Danskarna, vi arbetade med i Afgansistan hade bandolierer med 6 st plastmagg 5,56 som BOB i sina landcruisers och de var nice att bära på.... Quote
krp_swe Posted November 14, 2006 Report Posted November 14, 2006 man får väll ändå eltejpa plastmaggen så dom blir "fältmässiga" hehe.. Quote
Knekt Posted November 14, 2006 Report Posted November 14, 2006 man får väll ändå eltejpa plastmaggen så dom blir "fältmässiga" hehe.. Say what? Quote
3924 Posted November 15, 2006 Report Posted November 15, 2006 (edited) man får väll ändå eltejpa plastmaggen så dom blir "fältmässiga" hehe.. Egen tejpade magpuls vet jag att det finns, men brukade ni tejpa hela magasinet? Varför? Edited November 15, 2006 by 3924 Quote
TForce Posted November 15, 2006 Report Posted November 15, 2006 ..ja en lampa vore ju bra.. syns ju inte alls i fiendens mörkersikte.. kalasidé.. Oki Jag ändrar mig. Istället för lysdioder tar vi mekaniska siffror som ligger bakom ett plastfönster. Då slipper man batterikrabb och röjande signaler. Givetvis kan man köra grön,gula,röd färg på de mekaniska siffrorna. Räknemekanismen kan ju placeras som en modul underst i magasinet. Jag ändrar mig även när det gäller placering av detta plastfönster. Jag tror nämligen placeringen ovanför nederkanten på magasinet vid baksidan emot dig är mer optimalt. Quote
Hornet Posted November 15, 2006 Report Posted November 15, 2006 (edited) Eller så räknar man helt enkelt när man skjuter? Käns som ju fler rörliga delar ju mer går sönder... Att gämföra Danskarnas plast mag med dom svenska går inte då dom kör termold mag (stavning) och det är rätt myket mer plast i dom. Edited November 15, 2006 by Hornet Quote
Ing Posted November 15, 2006 Report Posted November 15, 2006 ..ja en lampa vore ju bra.. syns ju inte alls i fiendens mörkersikte.. kalasidé.. Oki Jag ändrar mig. Istället för lysdioder tar vi mekaniska siffror som ligger bakom ett plastfönster. Då slipper man batterikrabb och röjande signaler. Givetvis kan man köra grön,gula,röd färg på de mekaniska siffrorna. Räknemekanismen kan ju placeras som en modul underst i magasinet. Jag ändrar mig även när det gäller placering av detta plastfönster. Jag tror nämligen placeringen ovanför nederkanten på magasinet vid baksidan emot dig är mer optimalt. Quote
krp_swe Posted November 15, 2006 Report Posted November 15, 2006 man får väll ändå eltejpa plastmaggen så dom blir "fältmässiga" hehe.. Egen tejpade magpuls vet jag att det finns, men brukade ni tejpa hela magasinet? Varför? syftade på att dom var gjorda i transperant plast och sån bör ju tejpas för att vara fältmässig.. ex petflaska.Var dock ironisk... Quote
carl0s Posted November 15, 2006 Report Posted November 15, 2006 Har man inte skrotat plastmaggen nu pga att de gick sönder hela tiden? Quote
johanp Posted November 15, 2006 Report Posted November 15, 2006 En fördel med genomskinliga magasin är att när du har bytt i godan tid, efter ~20 skott, och hunnit göra detta med de mag du har med dig så ser du lite snabbt om det är fem eller femton bulor i det "begagnade" magasinet du trycker i vapnet. Inte säker på att alla hänger med... Quote
Knekt Posted November 15, 2006 Report Posted November 15, 2006 Plastmagasin är ju inget nytt under solen. Vad sjutton är det vi har så svårt att lyckas med? Dags att sluta fila på egna konstruktioner och köpa färdigt? Quote
Van der Kaye Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 Plastmagasin är ju inget nytt under solen. Vad sjutton är det vi har så svårt att lyckas med? Dags att sluta fila på egna konstruktioner och köpa färdigt? Nu är det ju så att G36 är konstruerad och utformad för just plastmagasin vid dess utveckling. Ak5 är i grunden konstruerad och utformad för plåtmagasin. Detta gör att dett finns grundläggande fysiska skillnader mellan vapentyperna. Jämför magasinens utformning/tjocklek och hur magasinsbrunnen i lådan är utformad mellan dessa vapen så kan du själv se skillnaden. För att vara på banan så bör nu hänvisa till magasin till M16/M4 som i grunden är konstruerade för samma familj av plåtmagasin och hur många det finns "på hyllan" och vad de kostar. Mvh Van der Kaye Quote
Knekt Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 Plastmagasin är ju inget nytt under solen. Vad sjutton är det vi har så svårt att lyckas med? Dags att sluta fila på egna konstruktioner och köpa färdigt? Nu är det ju så att G36 är konstruerad och utformad för just plastmagasin vid dess utveckling. Ak5 är i grunden konstruerad och utformad för plåtmagasin. Detta gör att dett finns grundläggande fysiska skillnader mellan vapentyperna. Jämför magasinens utformning/tjocklek och hur magasinsbrunnen i lådan är utformad mellan dessa vapen så kan du själv se skillnaden. För att vara på banan så bör nu hänvisa till magasin till M16/M4 som i grunden är konstruerade för samma familj av plåtmagasin och hur många det finns "på hyllan" och vad de kostar. Mvh Van der Kaye Visst har G36 en annan konstruktion. När jag skrev "Dags att sluta fila på egna konstruktioner och köpa färdigt?" så menade jag inte bara magasinen utan hela vapnet. Då slipper vi kanske problemen med att sminket släpper från grisen innan den ens kommit fram till dansbanan. Quote
The Swede Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 Har man inte skrotat plastmaggen nu pga att de gick sönder hela tiden? Uppenbarligen inte: http://www.p4.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=34742 Quote
Yxa Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 Är det fastställt att det är såhär den ska se ut nudå (inklusive handskyddet)? Quote
The Swede Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 Är det fastställt att det är såhär den ska se ut nudå (inklusive handskyddet)? http://img352.imageshack.us/img352/6639/06...ande4nx7.th.jpg Enligt artikeln jag länkade till så är dessa vapen de första serielevererade vapnen så det torde vara fastställt. Quote
Yxa Posted November 16, 2006 Report Posted November 16, 2006 (edited) Är det fastställt att det är såhär den ska se ut nudå (inklusive handskyddet)? http://img352.imageshack.us/img352/6639/06...ande4nx7.th.jpg Enligt artikeln jag länkade till så är dessa vapen de första serielevererade vapnen så det torde vara fastställt. Jo jag såg att de sa det, men jag har en mer än hälsosam skepsis mot journalisters förmåga att rapportera korrekt information, så... ;) Edited November 16, 2006 by Yxa Quote
Noname Posted November 17, 2006 Report Posted November 17, 2006 Är det fastställt att det är såhär den ska se ut nudå (inklusive handskyddet)? Ja, den ak:n närmast kameran är slutversionen (dock i det färgschema som visas på övriga bilder). Än så länge finns det bara 100-150 st serietillverkade ex i FM. Tillverkningstakten har jag för mig kommer vara ca 1100 i månaden med Ak5D längst ut på tillverkningslinan (till dig som efterfrågade kort vapen längre upp i tråden). (Jag har förövrigt redan hunnit med två eldavbrott med sprillans ny Cesar.) Quote
106 Posted November 17, 2006 Report Posted November 17, 2006 De båda översta ser ut som FNC, men är det något som skiljer mer än axelstödet? Den näst längst ner ser ut som den (eller en av de) CF som modifierades på MSS/Kvarn av den lokale vapenteknikern. Finns det någon bättre bild på hur kornet till reservriktmedlen ser ut? Någon som provat reservriktmedlen? Quote
709 Posted November 17, 2006 Report Posted November 17, 2006 Ja, den ak:n närmast kameran är slutversionen (dock i det färgschema som visas på övriga bilder). Än så länge finns det bara 100-150 st serietillverkade ex i FM. Tillverkningstakten har jag för mig kommer vara ca 1100 i månaden med Ak5D längst ut på tillverkningslinan (till dig som efterfrågade kort vapen längre upp i tråden). Med tanke på antalet värnpliktiga, även inräknat för någon sorts lagerhållning för slitage, borde inte sveriges behov numer vara leverat inom några månader? Har någon för övrigt pris/enhet? Och är dessa 1100/månad nya eller ombyggda? (Ursäkta ni petimetrar, men tråden är 27 sidor. Om det står någonstans, skjut mig!) Quote
Recommended Posts