Jump to content

Recommended Posts

Posted

Min spekulation är att Ak5 D kommer att tilldelas i relativt liten utsträckning, när det gäller vänpliktiga förband.

De förband eller delar av förband som jag kan tänka mig kommer att tilldelas Ak5 D kan vara.

FJS, FBJS, UndBat, Strf/Strv-Besättning, A-Dyk, Bordningsstyrkan. Mycket möjligt är att KJ och AJB också kommer att tilldelads Ak5 D men då de har strid som en av deras huvuduppgifter så borde valet falla på C om man ska vara logisk . Kan bli så också att inte David tilldelas alls till vänpliktiga förband.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om man ska se till vad som stod på P4:as hemsida så kan det ju tolkas som om varken D eller C kommer att tilldelas under termin 1 och 2. Utan att den införs först under termin tre eller under utbildning till US.

Alltså, vänpliktiga kommer att fortsätta använda Ak5 A/B.

Citat fån www.p4.mil.se

”Efter årsskiftet kommer det nya vapnet till P 4, till att börja med till befälsutbildningen, för att senare bli huvudbeväpning för dom flesta soldater på P 4 och i Försvarsmakten från och med starten av termin 3.”

Man kan också tolka denna text som att Cesar/David införs i och med den första omgången av termin-3-soldater som kommer att utbildas nu efter årskiftet.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Åter till Ak5 C: Eller Ak5 E som jag tänkte fråga om.

Är det bestämt med en modell E eller är det fortfarande en önskning av MSS. Om det är klar! Hur många av de tänkta modell C kommer att bli E eller kommer denna modell ligga utöver beställningen av C och D.

Vilka optiska sikten är det man tittar på?

• Replies 959
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted
Om man ska se till vad som stod på P4:as hemsida så kan det ju tolkas som om varken D eller C kommer att tilldelas under termin 1 och 2. Utan att den införs först under termin tre eller under utbildning till US.

Alltså, vänpliktiga kommer att fortsätta använda Ak5 A/B.

A/B skall utrangeras, så jag tror mer att detta är ett sätt att ange när i tiden som C införs på P4 på bred front, nämligen när P4 påbörjar sin första termin tre.

Posted

Är det bestämt med en modell E eller är det fortfarande en önskning av MSS. Om det är klar! Hur många av de tänkta modell C kommer att bli E eller kommer denna modell ligga utöver beställningen av C och D.

Just detta med siktet är sabla intressant. Det är ju inte en helt orimlig tanke att siktet till Ak5E även kommer användas till Ak4OR.

Posted (edited)

Just detta med siktet är sabla intressant. Det är ju inte en helt orimlig tanke att siktet till Ak5E även kommer användas till Ak4OR.

Den tanken har slagit mig med. Det val som jag hoppades att de skulle ta var att HV och MSS skulle tagit fram ett skarpskyttevapen med AK4 som grund. Nu när detta inte blev fallet, förmodligen på grund av pengar och tid. Så hoppas jag de väljer rätt/ett bra sikte.

De sikte jag ser som det bästa i dagsläget är Trijicon ACOG 5.5x50. Kna fås både för 5.56 och 7.62. Då de både skulle funka som ett skarpskytte sikte och dels som ett sprickskyttesikte för HV. Då det tyvärr inte har delats ut så många psg90 till HV. Samt att jag tror inte de kommer i floder inom en snar framtid.

Edited by Kimster
Posted (edited)

Den tanken har slagit mig med. Det val som jag hoppades att de skulle ta var att HV och MSS skulle tagit fram ett skarpskyttevapen med AK4 som grund. Nu när detta inte blev fallet, förmodligen på grund av pengar och tid. Så hoppas jag de väljer rätt/ett bra sikte.

De sikte jag ser som det bästa i dagsläget är Trijicon ACOG 5.5x50. Kna fås både för 5.56 och 7.62. Då de både skulle funka som ett skarpskytte sikte och dels som ett sprickskyttesikte för HV. Då det tyvärr inte har delats ut så många http://www.soldf.com/http://www.soldf.com/psg90.html.html till HV. Samt att jag tror inte de kommer i floder inom en snar framtid.

Frågan är om inte något i stil med det här är bättre:

Schmidt and Bender - Short Dot Scope (pdf)

Ak5E med ett riktigt skarpskyttesikte innebär förhoppningsvis ett slut på funderingarna att ersätta dagens Helsoldt med RPS och förstoringstillsats.

Edit: för snabb på avtryckaren

Edited by Knekt
Posted

Ak5E med ett riktigt skarpskyttesikte innebär förhoppningsvis ett slut på funderingarna att ersätta dagens Helsoldt med RPS och förstoringstillsats.

Verkar vara ett mycket bra sikte det där.

Det som talar för Trijicon dock är att en 55 mm tub ger att mycket bra skymningsvärde/är ljusstark.

Samt att det finns ett uppsjö av olika bildförstärkare till just Trijicon ACOG sikten.

Posted

Verkar vara ett mycket bra sikte det där.

Det som talar för Trijicon dock är att en 55 mm tub ger att mycket bra skymningsvärde/är ljusstark.

Samt att det finns ett uppsjö av olika bildförstärkare till just Trijicon ACOG sikten.

Tillbehörsutbudet beror ju på att S&B-siktet är en rätt ny produkt medan ACOG funnits ute ett bra tag.

Ljusstyrkan vill jag nog jämföra, även om en bredare tub generellt helt klart har fördelar. Men det jag gillar är ju att S&B-siktet erbjuder en bra kombination av kikarsikte och rödpunkt. Strålande för just en skarpskytt placerad i en skyttegrupp.

Men det stora problemet är nog priset. Ett Short Dot Scope kostar runt 15 000 kr. Visst, det blir billigare vid mycket stora ordrar... men det är nog fortfarande något av det dyraste på marknaden.

Men FM kan ju alltid utveckla ett eget! :D

Posted (edited)
Men det stora problemet är nog priset. Ett Short Dot Scope kostar runt 15 000 kr. Visst, det blir billigare vid mycket stora ordrar... men det är nog fortfarande något av det dyraste på marknaden.

Det är ju ändå bara ungefär tre gånger så dyrt som ett godtyckligt Aimpoint (baserat på Milisshopens priser). Känns som att det borde vara helt OK för ett skarpskyttesikte som ska anskaffas i långt mindre omfattning.

Det man kan fundera över är zoomen. Min erfarenhet av zoomoptik till såväl kikare som kameror är att ljusstyrka, optisk kvalitet, kompakt format och låg vikt är egenskaper som är svåra att kombinera i en zoomoptik. Då har jag också lämnat priset utanför beräkningen...

Edited by LeadHead
Posted (edited)
Det är ju ändå bara ungefär tre gånger så dyrt som ett godtyckligt Aimpoint (baserat på Milisshopens priser). Känns som att det borde vara helt OK för ett skarpskyttesikte som ska anskaffas i långt mindre omfattning.

Jo, jag resonerar också så. Frågan är om FM håller med. Jag är livrädd för att vi till sist sitter med en 3X förstoringstillsats. Det är några gånger för mycket jag har hört folk i lite för viktiga positioner säga saker som att skarpskyttar inte behöver streckplattor eller korrigeringsrattar "för det är så korta avstånd i SiB". :blink:

Det man kan fundera över är zoomen. Min erfarenhet av zoomoptik till såväl kikare som kameror är att ljusstyrka, optisk kvalitet, kompakt format och låg vikt är egenskaper som är svåra att kombinera i en zoomoptik. Då har jag också lämnat priset utanför beräkningen...

Vad jag förstått så är det den typen av problem som S&B har löst. De har ju inte direkt rykte om sig att leverera undermåliga produkter. Vilket också kan förklara priset.

Edit: Snart dags för en Ak5E/Ak4OR tråd?!

Edited by Knekt
Posted (edited)
Hur länge tror ni att det tar att få ut den slutgiltiga versionen till förbanden?

(minst två år kvar till! ;) )

Alla förbanden borde väl få den rätt snart, sen kommer den till flottan ca 20 år efter alla andra har haft den... :blink: Det bästa är att vi får dom som ni andra har haft under dessa 20 år så dom knappt funkar...

Edited by Trö
Posted
Min spekulation är att Ak5 D kommer att tilldelas i relativt liten utsträckning, när det gäller vänpliktiga förband.

De förband eller delar av förband som jag kan tänka mig kommer att tilldelas Ak5 D kan vara.

FJS, FBJS, UndBat, Strf/Strv-Besättning, A-Dyk, Bordningsstyrkan. Mycket möjligt är att KJ och AJB också kommer att tilldelads Ak5 D men då de har strid som en av deras huvuduppgifter så borde valet falla på C om man ska vara logisk . Kan bli så också att inte David tilldelas alls till vänpliktiga förband.

T.ex. ditt gamla förband kommer tilldela Cesar till stridande delar och David till stödfunktioner (läs stab/tross etc) där smidighet efterfrågas framför räckvidd/precision.

Posted
T.ex. ditt gamla förband kommer tilldela Cesar till stridande delar och David till stödfunktioner (läs stab/tross etc) där smidighet efterfrågas framför räckvidd/precision.

Vilket är en mycket rimlig fördelning.

Man kan predika hur mycket som helst om att "every man is a rifleman" och att det inte är något problem att ha med sig ak:n vad man än sysslar med. Men det förändrar inte det faktum att den som kör hjullastare, tankar fordon eller lagar mat ofta kommer att uppleva vapnet som en besvärlig "den är bara i vägen"-börda. Om man kan göra den bördan lite mindre besvärlig så minskar risken att soldaterna "glömt" vapnet den dagen de mot förmodan behöver det.

Posted
Mycket möjligt är att KJ och AJB också kommer att tilldelads Ak5 D men då de har strid som en av deras huvuduppgifter så borde valet falla på C om man ska vara logisk.

K4, eller AJB, ville inte vara med i AK 5C-försöken då de ansåg (anser?) att den inte uppfyllde deras krav på en Ak.

De vill(e?) ha en så kort ak som möjligt för att den inte ska vara ivägen när man marscherar/skidar.

Handeldvapnen är bara till för självförsvar då striden bedrivs med Ksp 58, Grg, Ag 90 och fjärrutlösta minor.

Källa: en officiell skrivelse från K4 till HKV.

Posted
Någon frågade om vapenrem till Ak 5C...

FMV ger oss Vapenrem 06! :D

Intressant. 10000 st med senaste slutleverans 20070930, option på ytterligare 25000 st. I specen nämns också att karbinhaken som används ska passa till samtliga AK inom FM.

Personligen är jag osäker på hur kardborrefästena kommer att klara jobbet, men det återstår ju att se.

Posted (edited)

Jo jag vet vad de har planerat. Det var tal om att driftsätta David redan när jag låg inne, då med inköpta sikten. Men då de valt att tillverka så få David så ser jag det svårt att man skall kunna till god å se alla de förband som kommer att vilja ha David inom sitt stab/trosskompani.

Därför berfarar jag att David kommer ut i väldigt liten skala.

Edit: stavfel

Edited by 3924
Posted

Läst igenom sista delen av denna tråd lite hastigt;

Jag var i Danmark ganska nyligen ang. jobb på GHR (Gardes Husar regiment).

Hur som helst så är det "roligt" att läsa en del av diskussionerna här angående plastmagasin och AK5 med längre/kraftigre pipa och benstöd.

Detta är verklighet i Danmark, dom kör med plastmagasin och dessa funkar inte tillfredställande. Det går inte att fylla upp med mer än 28 ptr för en säker funktion och dessutom är dom "fetare" än plåtmagasin pga att plasten måste förstärkas i form av ribbor (bild tidigare i tråden).

Huvuddelen ville här ha "Svenska" magasin i plåt.

Plast väger mindre men det är knappast så att det uppväger nackdelarna med ett sämre system.

LSV eller Let Stötte Våben är i princip en M/95 (dansk Diemaco C7 = m16) med grov pipa, benstöd och optiskt riktemedel. LSW_web.jpg

Dessa tänktes fungera som understödsvapen på gruppnivå men de 100 skotts magasin man köpt för endamålet fungrade mer som enkelskottsmagasin. Sen att köra understöd på 30ptr magasin är ju som att koppla duracell batterier till ett kärnkraftsverk. Meningslöst.

Nu funderar man på att använda dessa vapen som skarpskytte vapen, får se var de hamnar till slut.

Slutkontentan är, varför kan vi inte ens åka över sundet och fråga någon annan innan vi själv får idéer? Dansken har samma problem med mtrl krångel som Sverige har och ofta på samma typ av mtrl. underofficerarna jag pratade med tyckte att man gott nok kunde ha ett bättre "lessons learned" system mellan länderna? Sparar man för mycket pengar på detta? Myndigheter verkar ha ett sug att göra av med så mycket som möjligt..

Posted

Svaret ligger nog rätt nära "prestige", "dålig koll" och "arbetsmarknadsstöd".

FM (och hela statsapparaten) saknar inte direkt exempel på dåliga val och brist på "lessons learned", om man säger så.

Posted

Någon frågade om vapenrem till Ak 5C...

FMV ger oss Vapenrem 06! :lala:

Intressant. 10000 st med senaste slutleverans 20070930, option på ytterligare 25000 st. I specen nämns också att karbinhaken som används ska passa till samtliga AK inom FM.

Personligen är jag osäker på hur kardborrefästena kommer att klara jobbet, men det återstår ju att se.

Har jag inte helt fel för mig så använder B-Coy KS14 denna remmen idag. Tror dem fick den på sensommaren nån gång. Finns det någon som kan bekräfta detta.

Att dem har en ny rem, det har dem, men jag vet inte om den är identisk. :blink:

Posted
..men de 100 skotts magasin man köpt för endamålet fungrade mer som enkelskottsmagasin.
Inte helt oväntat - om det är de där dubbla trummagasinen så är de rätt underhållskrävande och till 99,9% ett solskensvapen.

Slutkontentan är, varför kan vi inte ens åka över sundet och fråga någon annan innan vi själv får idéer? Dansken har samma problem med mtrl krångel som Sverige har och ofta på samma typ av mtrl. underofficerarna jag pratade med tyckte att man gott nok kunde ha ett bättre "lessons learned" system mellan länderna? Sparar man för mycket pengar på detta? Myndigheter verkar ha ett sug att göra av med så mycket som möjligt..
De kanske har kollat på Steyr AUG och hur det systemets plastmag verkar funka utan några större problem?
Posted (edited)

LSW-konceptet måste ju vara den största kalkonen på länge när det gäller finkalibriga vapen. Varför LSW när det finns Minimi? :blink:

Edited by LeadHead
Posted (edited)

Ja varför man inte ens "ringt/ringer runt" och frågar..

- Hej vi funderar på att köpa mtrl av typen X, hur upplever ni dem? Får vi komma och klämma?

Svårt? Dyrt? Fel?

Hoppas att nya Ak5 systemet inte resulterar i onödiga personskador bara. Jag är skolad på de äldre typerna av AK5 och måste säga att det är ett ytterst bra vapensystem, det nya måste vara bättre på alla punkter om det ska imponera på mig, speciellt avseende vikt för där (endast kanske?) är M16 familjen bra mycket bättre.

Fjun

Ang AUG;

Aldrig sett en Aug men är inte den byggd runt att ha just plast? Diemacos plast dito och M16 gillar inte varandra, inte i praktiken. Kanske är plast mer avsett för krig där man inte använder magasinet 10000 gånger..?

Edited by Fj Fjun
Posted

Framförallt är det så att AUG är framtagen med ett plastmagasin medan M16 och ak5 är framtagna med plåtmagsin.

Att då börja försöka med plastmagasin kanske inte är helt optimalt.

Posted

En liten tanke kring det här med att plastmag e bra för man kan räkna kvarvarande patroner:

Om man kollar på baksidan av de vanliga plåtmaggen ser man ett antal markeringar längs med hela magasinet. Om man borrar hål i alla dom har man exakt samma "patron-räknar-funktion" som på k-pisten. Skulle funktionen på något sätt störas om man lät borra små hål där? Vad är dom annars till för egentligen, nån som vet?

• Forumsledning
Posted

Hålen är för att kunna räkna patroner ja, samma sak på glockmaggen.

Det hål skulle kanske göra är att minska hållbarheten.. en teori bara

• Forumsledning
Posted

nope... när det hörs får det gärna tas i egen tråd så kan vi koncentrera oss på C-modellen här

Posted
En liten tanke kring det här med att plastmag e bra för man kan räkna kvarvarande patroner:

Om man kollar på baksidan av de vanliga plåtmaggen ser man ett antal markeringar längs med hela magasinet. Om man borrar hål i alla dom har man exakt samma "patron-räknar-funktion" som på k-pisten. Skulle funktionen på något sätt störas om man lät borra små hål där? Vad är dom annars till för egentligen, nån som vet?

Alltså speedster... vettig idé med att hålborra... dock vill jag bara påpeka att de markeringar du pratar om är punktsvetsningarna och att borra ut dem känns lite onödigt men att lägga två tre hål mellan dem skulle inte vara några problem... Finns tom exempel på magasin som haft en lång urskärning längs hela ena sidan för att man skulle kunna följa ammunitionsförbrukningen...