Jump to content

Stridsvagn 122. Utveckling eller Ny?


TKraften

Recommended Posts

4 minutes ago, Perman said:

 

Nej de är inget att satsa på. Troligen i för dåligt skick för att ens skickas till Ukraina. Jag tror inte ens att de ingår i krigsorganisationen, vilket i och för sig kan vara en av orsakerna till att de är i dåligt skick.

 

/Per

Låter rimligt. Var mest en nyfiken fråga.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Chassi said:

För vår egen del naturligtvis, vi ska väl inte ställa hundratals fordon i förråd bara för att vi förväntar oss ett storkrig så vi kan skänka bort dem, nu har vi förvisso sålt majoriteten av de fungerande pbv 401 till finland så att påstå att vi helt enkelt tuggat dem stämmer inte.

Vi är väldigt nära ett storkrig nu som kan utvecklas till ett start av ett sorts hybrid ww3 krig om vi har otur.

 

Hoppas på det bästa men var beredd på värsta.

 

Ett storkrig är precis vad vi måste förbereda oss på.

 

Totalförsvaret måste återupptas nu.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Chassi said:

På eget territorium ja, men inte för att det eventuellt skulle blivit krig i ukraina, vem såg det komma för 20 år sedan.

Signalerna med invasionen av Georgien 2008. Och ockuperingen av vissa delar av utbrytarstater i Ukraina 2014. Som stöddes av Ryssland. Följt av nedskjutningen av civilt flygplan. Visade väl att vi åtminstone inte skulle fortsätta att minska vårt försvar.

 

Sedan hoppades och trodde väl ingen att det skulle ske en invasion av Ukraina 2022.  

 

Så att vi avser att nu bygga upp stridsvagnar och annat som tråden berör är vi väl alla överens om.

 

Sedan är bara frågan till vad och kostnader. Har nu fått större förståelse med skyddet. Varför vi väljer att uppgradera våra inhemska strv 122. Även fast summan är väldigt hög. Men 'ändå inte i förhållande till nyköp. Men om det skulle bättre passa med tillverkningen av Leo2A8S så kan vi göra det. Men då minst 44 st oavsett modell.

 

Tyskarnas sista Leo2A5 ca 12 st skulle vi även kunna placera på Gotland. Med bara en lättare remo. För att även göra remo på de 10-talet som är placerade på Gotland. 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chassi said:

På eget territorium ja, men inte för att det eventuellt skulle blivit krig i ukraina, vem såg det komma för 20 år sedan.

Ingen såg det komma, det är just därför vi skall förbereda oss på det otänkbara.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chassi said:

Öststatsvagnarna fyllde syftet att mekanisera brigaderna billigt men utan större kvalité, sen försvann behovet av dem successivt.

Så det har gjort jobbet som de skulle, tack för det.

När de anskaffades så var kvaliteten skyhögt över vad vi hade då, du kan inte jämföra med vad vi har nu, 30 år senare

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, 32LvTropp said:

Ingen såg det komma, det är just därför vi skall förbereda oss på det otänkbara.

Jag är med på att spara fordon åt oss själva men inte lika impad av att spara åt våra eventuella framtida allianskamrater, man ska se till sitt eget hus först och främst.

51 minutes ago, 32LvTropp said:

När de anskaffades så var kvaliteten skyhögt över vad vi hade då, du kan inte jämföra med vad vi har nu, 30 år senare

Ja naturligtvis, men det skedde i väntan på de fordon vi har nu eftersom försvaret var e-fterblivet vad gäller mekaniseringen för 30 år sedan.


Det vi betalade för öststatsvagnarna, sådana affärer går inte att göra idag, kommer aldrig ske igen. men som sagt, livslängden var begränsad till 15-20 år eller så länge det gick att göra reservdelar av gamla vagnar.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Chassi said:

Jag är med på att spara fordon åt oss själva men inte lika impad av att spara åt våra eventuella framtida allianskamrater, man ska se till sitt eget hus först och främst.

Ja naturligtvis, men det skedde i väntan på de fordon vi har nu eftersom försvaret var e-fterblivet vad gäller mekaniseringen för 30 år sedan.


Det vi betalade för öststatsvagnarna, sådana affärer går inte att göra idag, kommer aldrig ske igen. men som sagt, livslängden var begränsad till 15-20 år eller så länge det gick att göra reservdelar av gamla vagnar.

Att spara åt oss själva eller för att hjälpa våra alliansbröder är i princip samma sak. Det som är bra för oss är bra för dem och vice versa, vi vill väl själva ha så mycket hjälp som möjligt om det är vi som drabbas.

 

Att vi inte kan skaffa billig mtrl idag är ju bara ytterligare att skäl att spara det vi har.

Sverige existerar inte i ett vakuum, att en specifik reservdel inte finns i Sverige betyder ingenting, den köper vi i så fall utomlands, som sagt, det vimlar av reservdelar till ryssvagnarna i hela världen.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Tråden handlar om modernisering av Stridsvagn 122. 

Inte om Kpist m/45 och allehanda mobiliseringsmateriel som hade varit bra att behålla. 

 

Åter till ämnet

/Henke BlåGul

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stridsvagn 123A/B/C

FMV har ju nu fått uppdraget att uppgradera 44st Stridsvagn 122C/D till Stridsvagn 123A/B. Leverans kommer påbörjas 2026. 

 

Eventuellt kommer fler 122 vagnar att uppgraderas senare och kanske kommer det även ske nytillverkning av vagnar som då får benämningen 123C

 

Enligt artikeln byter man ut all elektronik så att vagnen går från  Leopard 2A5+ till Leopard 2A7+.

 

Stridsvagnens eldrör byts ut från L44 till den nyaste L55A1. Vagnen är ju redan förbered för ett sådant eldrörsbyte när den tillverkades.

 

Nya sikten till skytt och vagnchef.

 

Föraren får nya mörkerkörnings kameror både fram och bak.

 

Nytt bandaggregat och nya band.

 

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-tecknar-kontrakt-om-omfattande-uppgradering-av-stridsvagn-122/

 

Vad saknas?

Tyvärr ingen ny motor vilket är synd för detta hade ju sparat både vikt och volym inne i stridsvagnen med en nyare motor.

 

Frågetecken om APU ingår i uppgraderingen och lägger man även på ett batteripack som möjliggör en silent watch/drive?

(tyst vakt/kör läge)

 

Ser inte heller att man kommer beställa ngn APS till stridsvagnarna eller ha ngn möjlighet att montera på ngn fjärrstyrd vapenplattform.

 

Jag tycker det även är synd att man inte uppgraderar först alla 122C till 122D och sedan tar tillvara erfarenheterna av skydds utvecklingen från vår enda stridsvagnsprototyp 122B+ så att alla 122D därefter blir 122D+ före kommande 123 uppgraderingen.

 

Nästa steg efter uppgraderingen

Sen hoppas jag man lär sig ngt om Ukraina konflikten för ngt skydd mot vapenbärande luftburna drönare/ammunition bör ju införskaffas till en från luften sårbar stridsvagn. 

 

Kanske kan man modifiera Trophy eller Ironfist att även kunna skjuta ner drönare?

 

Kanske ngn typ av smidig höj och sänkbar takbur över tornet som i normalt läge ligger platt framför tornet över eldröret men höjs över tornet vid ngt luftburet hot aktiverat av APS.

 

Fjärrstyrd vapenplattform på tornets bakersta del med en hög elevation av ngn typ av 30mm akan samt en coaxial laser eller ngn högfrekvent microvågsvapen för kunna bränna alternativt kortsluta eller störa ut  drönarens elektronik.

 

ADEX 23

Sen när jag kollade på försvarsmässan ADEX 23 som startade 16/10 så såg jag ett spännande förslag från Sydkorea som jag tycker Sverige borde montera på våra stridsvagnar/stridsfordon/Ptgb 

 

Nämligen sidomonterade vertikalastartade UAV system med eller utan beväpning. Dessa skulle ju även kunna användas mot fientliga luftburna drönare.

 

Screenshot_20231030_021640_Chrome.thumb.jpg.877aeb8dabef4e9a162b98634fb51fb4.jpg

Screenshot_20231030_021701_Chrome.thumb.jpg.048f5a0fc7146a657bdcd2aed23255f1.jpg

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

Det finns alltid en gräns hur mycket uppgradering något ska få. Tycker redan det är tämligen dyrt med en uppgradering för 80 miljoner. Möjligen att de skulle få något mer.  Men då till vilken kostnad.

 

Finland köpte bättre begagnade Leo2A6NL 100 st för knappt 20 miljoner styck. Inklusive reservdelar och ammunition. De sista levererades 2019. Vi valde istället att samtidigt renovera 44 st strv 122 för samma kostnad. Som sedan gjorde att renoveringen inte blev lika omfattande som det var tänkt. Så det är dyrt att ibland vara snål eller fattig. 

 

Då vi avser att skaffa nya Leo2A7S eller Leo2A8S. Så att dessa får lite mer möjligheter är för mig naturligt. Önskvärt är väl att vi där också får 33-44 st. Då vi avser att utöka antalet stridsvagnar.

 

Syftet är ju att senare titta på nyare versioner av stridsvagnar. 

 

 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, TKraften said:

Stridsvagn 123A/B/C

FMV har ju nu fått uppdraget att uppgradera 44st Stridsvagn 122C/D till Stridsvagn 123A/B. Leverans kommer påbörjas 2026. 

 

Eventuellt kommer fler 122 vagnar att uppgraderas senare och kanske kommer det även ske nytillverkning av vagnar som då får benämningen 123C

 

Enligt artikeln byter man ut all elektronik så att vagnen går från  Leopard 2A5+ till Leopard 2A7+.

 

Stridsvagnens eldrör byts ut från L44 till den nyaste L55A1. Vagnen är ju redan förbered för ett sådant eldrörsbyte när den tillverkades.

 

Nya sikten till skytt och vagnchef.

 

Föraren får nya mörkerkörnings kameror både fram och bak.

 

Nytt bandaggregat och nya band.

 

https://www.fmv.se/aktuellt--press/aktuella-handelser/fmv-tecknar-kontrakt-om-omfattande-uppgradering-av-stridsvagn-122/

 

Vad saknas?

Tyvärr ingen ny motor vilket är synd för detta hade ju sparat både vikt och volym inne i stridsvagnen med en nyare motor.

 

Frågetecken om APU ingår i uppgraderingen och lägger man även på ett batteripack som möjliggör en silent watch/drive?

(tyst vakt/kör läge)

 

Ser inte heller att man kommer beställa ngn APS till stridsvagnarna eller ha ngn möjlighet att montera på ngn fjärrstyrd vapenplattform.

 

Jag tycker det även är synd att man inte uppgraderar först alla 122C till 122D och sedan tar tillvara erfarenheterna av skydds utvecklingen från vår enda stridsvagnsprototyp 122B+ så att alla 122D därefter blir 122D+ före kommande 123 uppgraderingen.

 

Nästa steg efter uppgraderingen

Sen hoppas jag man lär sig ngt om Ukraina konflikten för ngt skydd mot vapenbärande luftburna drönare/ammunition bör ju införskaffas till en från luften sårbar stridsvagn. 

 

Kanske kan man modifiera Trophy eller Ironfist att även kunna skjuta ner drönare?

 

Kanske ngn typ av smidig höj och sänkbar takbur över tornet som i normalt läge ligger platt framför tornet över eldröret men höjs över tornet vid ngt luftburet hot aktiverat av APS.

 

Fjärrstyrd vapenplattform på tornets bakersta del med en hög elevation av ngn typ av 30mm akan samt en coaxial laser eller ngn högfrekvent microvågsvapen för kunna bränna alternativt kortsluta eller störa ut  drönarens elektronik.

 

ADEX 23

Sen när jag kollade på försvarsmässan ADEX 23 som startade 16/10 så såg jag ett spännande förslag från Sydkorea som jag tycker Sverige borde montera på våra stridsvagnar/stridsfordon/Ptgb 

 

Nämligen sidomonterade vertikalastartade UAV system med eller utan beväpning. Dessa skulle ju även kunna användas mot fientliga luftburna drönare.

//TF 

 

Varför skulle man vilja påverka balansen i tornet på en äldre stridsvagn genom att placera en vapenstation på kanske 500-700 kilo längst bak på tornet? Dessutom så höjer man ju silhuetten på stridsvagnen betydligt, vilket torde göra att det blir svårare att hitta bra eldställningar och att vagnen syns mer på långt håll. Ser inga direkta fördelar med en sådan installation som inte en assisterande strf 90 kan lösa. Däremot så håller jag med om att våra stridsvagnar behöver ett skydd mot drönare.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, TKraften said:

ADEX 23

Sen när jag kollade på försvarsmässan ADEX 23 som startade 16/10 så såg jag ett spännande förslag från Sydkorea som jag tycker Sverige borde montera på våra stridsvagnar/stridsfordon/Ptgb 

 

Nämligen sidomonterade vertikalastartade UAV system med eller utan beväpning. Dessa skulle ju även kunna användas mot fientliga luftburna drönare.

 

Screenshot_20231030_021640_Chrome.thumb.jpg.877aeb8dabef4e9a162b98634fb51fb4.jpg

 

Varför vill du ha drönare på duellfordonet stridsvagn? Vem ska styra drönaren? Placeringen på utsidan av vagnen sådär skulle också innebära att de kommer skalas bort när man hamnar i för brötig terräng. Om man nu vill ha drönare anslutna till strv-komp vore det mycket lämpligare att tillföra en BV410 med sådan till SoT-plutonen. Om man istället är ute efter PV-patrullrobotar är det nog ännu lämpligare att ha ett PV-komp som man kan taktisera med frånskilt strv.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kilo3 said:

Varför vill du ha drönare på duellfordonet stridsvagn? Vem ska styra drönaren? Placeringen på utsidan av vagnen sådär skulle också innebära att de kommer skalas bort när man hamnar i för brötig terräng. Om man nu vill ha drönare anslutna till strv-komp vore det mycket lämpligare att tillföra en BV410 med sådan till SoT-plutonen. Om man istället är ute efter PV-patrullrobotar är det nog ännu lämpligare att ha ett PV-komp som man kan taktisera med frånskilt strv.

Koreanerna verkar tycka det är en bra grej. Väl placerade är väl patrullrobotarna en tillgång? Lätt att avvisa saker som inte passar in i den svenska mallen.

Link to comment
Share on other sites

Nånting som kommer vara absolut krav i närtid är någon form av lätt antidrönarluftvärn integrerad med APS (typ automatiserad vapenstation) för bekämpning av fientliga patrulldrönare av billig engångstyp ifall Ryssland är det dimensionerande hotet. Lex Ukraina. Kan de stämpla ut 10 000 st sådana i månaden kommer vi och väst få det väldigt jobbigt i ett framtida krig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, TKraften said:

Vad saknas?

Tyvärr ingen ny motor vilket är synd för detta hade ju sparat både vikt och volym inne i stridsvagnen med en nyare motor.

 

Frågetecken om APU ingår i uppgraderingen och lägger man även på ett batteripack som möjliggör en silent watch/drive?

(tyst vakt/kör läge)

 

Ser inte heller att man kommer beställa ngn APS till stridsvagnarna eller ha ngn möjlighet att montera på ngn fjärrstyrd vapenplattform.

 

Jag tycker det även är synd att man inte uppgraderar först alla 122C till 122D och sedan tar tillvara erfarenheterna av skydds utvecklingen från vår enda stridsvagnsprototyp 122B+ så att alla 122D därefter blir 122D+ före kommande 123 uppgraderingen.

 

Nästa steg efter uppgraderingen

Sen hoppas jag man lär sig ngt om Ukraina konflikten för ngt skydd mot vapenbärande luftburna drönare/ammunition bör ju införskaffas till en från luften sårbar stridsvagn. 

 

Kanske kan man modifiera Trophy eller Ironfist att även kunna skjuta ner drönare?

 

Kanske ngn typ av smidig höj och sänkbar takbur över tornet som i normalt läge ligger platt framför tornet över eldröret men höjs över tornet vid ngt luftburet hot aktiverat av APS.

 

Fjärrstyrd vapenplattform på tornets bakersta del med en hög elevation av ngn typ av 30mm akan samt en coaxial laser eller ngn högfrekvent microvågsvapen för kunna bränna alternativt kortsluta eller störa ut  drönarens elektronik.

 

ADEX 23

Sen när jag kollade på försvarsmässan ADEX 23 som startade 16/10 så såg jag ett spännande förslag från Sydkorea som jag tycker Sverige borde montera på våra stridsvagnar/stridsfordon/Ptgb 

 

Nämligen sidomonterade vertikalastartade UAV system med eller utan beväpning. Dessa skulle ju även kunna användas mot fientliga luftburna drönare.

 

//TF 

 

Nytt motorpaket kräver nyproducerade chassin då gamla EuroPowerPack och "senaste" motorn inte passar i gamla motorutrymmen, så förmodligen kommer det då heller inte att inkluderas något reservkraftsaggregat.

 

Integration utav aktiva motmedelsystem i befintliga vagnar har hittils bara resulterat i en enda snärtig lösning. Om du letar upp en bild på Trophy på Leopard 2A7 eller M1A2 Sep V.3 så ser du att tornet går från att bara smalare än chassit till att nu vara signifikant bredare än chassit. I normaltät svensk skog så blir det då inte en fråga om utan när kör in i ett träd med en utav motmedelsmodulerna.

Sedan är även de två främre sensorerna placerade rakt på tornfronten: den del utav vagnen som har absolut högst skyddsnivå och där med kommer högst troligt att vara mest utsatta för direktriktad eld. Hur länge de kommer vara i fungerande skick är därför oklart.

Sedan så skall system ha någon form utav gränssnitt mot användaren på insidan utav vagnen. Då det inte finns någon "arbetsstation" med öppen arkitektur för någon utav besättningsmedlemmarna så måste det in en till skärm och en kontrollpanel någonstans i vagnen, det är nog trångt i vagnen så jag vet inte var man placerar det på bästa sätt.

Detsamma gäller för vapenstationer, externa automatkanoner, laser- och HPM-system: du ska in med en extra skärm och kontrollenhet för varje grej.

Slutligen så har du problemet med vikten på vagnen. En stridsvagn som väger över 70 ton kommer inte att få bättre terrängframkomlighet i norrländsk ödemarksterräng.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Smeghead said:

 

Nytt motorpaket kräver nyproducerade chassin då gamla EuroPowerPack och "senaste" motorn inte passar i gamla motorutrymmen, så förmodligen kommer det då heller inte att inkluderas något reservkraftsaggregat.

 

Integration utav aktiva motmedelsystem i befintliga vagnar har hittils bara resulterat i en enda snärtig lösning. Om du letar upp en bild på Trophy på Leopard 2A7 eller M1A2 Sep V.3 så ser du att tornet går från att bara smalare än chassit till att nu vara signifikant bredare än chassit. I normaltät svensk skog så blir det då inte en fråga om utan när kör in i ett träd med en utav motmedelsmodulerna.

Sedan är även de två främre sensorerna placerade rakt på tornfronten: den del utav vagnen som har absolut högst skyddsnivå och där med kommer högst troligt att vara mest utsatta för direktriktad eld. Hur länge de kommer vara i fungerande skick är därför oklart.

Sedan så skall system ha någon form utav gränssnitt mot användaren på insidan utav vagnen. Då det inte finns någon "arbetsstation" med öppen arkitektur för någon utav besättningsmedlemmarna så måste det in en till skärm och en kontrollpanel någonstans i vagnen, det är nog trångt i vagnen så jag vet inte var man placerar det på bästa sätt.

Detsamma gäller för vapenstationer, externa automatkanoner, laser- och HPM-system: du ska in med en extra skärm och kontrollenhet för varje grej.

Slutligen så har du problemet med vikten på vagnen. En stridsvagn som väger över 70 ton kommer inte att få bättre terrängframkomlighet i norrländsk ödemarksterräng.

Så vad du säger är att APS typ Trophy är dåligt för Sverige? Inget vi ska eftersträva.

 

eller vad är det du förespråkar?

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, madman said:

Det finns alltid en gräns hur mycket uppgradering något ska få. Tycker redan det är tämligen dyrt med en uppgradering för 80 miljoner. Möjligen att de skulle få något mer.  Men då till vilken kostnad.

Frihet från mordors diktatur är ovärderligt. Frihet måste få kosta.

Dra in Sida bistånd för västfientliga länder och organisationer som exempelvis Hamas om nu pengar saknas.

 

Se även över det kravlösa bidragsregelverket till diverse suspekta människor i detta land.

 

15 hours ago, madman said:

Finland köpte bättre begagnade Leo2A6NL 100 st för knappt 20 miljoner styck. Inklusive reservdelar och ammunition. De sista levererades 2019.

Japp men det var en historisk engångshändelse pga en naiv fredsivrande tid som inte längre finns.

 

Nederländerna skänkte ju bort sina stridsvagnar pga kortsynta politisk idioti. 

 

Försök köpa begagnade stridsvagnar nu speciellt i denna nuvarande tid med inflation.

 

15 hours ago, madman said:

Vi valde istället att samtidigt renovera 44 st strv 122 för samma kostnad. Som sedan gjorde att renoveringen inte blev lika omfattande som det var tänkt. Så det är dyrt att ibland vara snål eller fattig.

Vi bytte ut en radio och förnyade batterier till våra stridsvagnar.

 

Ett normalt sk underhållsarbete förvandlades av våra snåla politiker till en sorts RENO.

 

//TF

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Perman said:

 

Varför skulle man vilja påverka balansen i tornet på en äldre stridsvagn genom att placera en vapenstation på kanske 500-700 kilo längst bak på tornet?

Jag tror att vapenstationer dels kan få lägre profil samt lägre vikt än 500kg. Däremot ja du måste ju kunna skjuta ovanför prylar som sitter på tornet. Luckor, sikten osv.

15 hours ago, Perman said:

Dessutom så höjer man ju silhuetten på stridsvagnen betydligt, vilket torde göra att det blir svårare att hitta bra eldställningar och att vagnen syns mer på långt håll. Ser inga direkta fördelar med en sådan installation som inte en assisterande strf 90 kan lösa.

Taget att tyvärr höjs silhuetten med en vapenplattform högst upp på tornet.

 

Kanske borde man istället ha 2st vapenplattformer på tornets sidor lägst bak? 

 

Då får du fri eldlinje utan att stridsvagnens höjd påverkas.

 

15 hours ago, Perman said:

Däremot så håller jag med om att våra stridsvagnar behöver ett skydd mot drönare.

 

/Per

Ja men kanske en annan vagn som följer med sin grupp av stridsvagnar och som med sin laser, akan, HPM och kortdistansrobotar tar hand om luftrummet ovanför sig själv och gruppen av medföljande fordon.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Slenke said:

Nånting som kommer vara absolut krav i närtid är någon form av lätt antidrönarluftvärn integrerad med APS (typ automatiserad vapenstation) för bekämpning av fientliga patrulldrönare av billig engångstyp ifall Ryssland är det dimensionerande hotet. Lex Ukraina. Kan de stämpla ut 10 000 st sådana i månaden kommer vi och väst få det väldigt jobbigt i ett framtida krig.

Ja ngn lätt och med en låg profil smidig splitterskyddad vagn som med en riktad HMP bränner ut svärmar av luftburna drönare. 

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Smeghead said:

Nytt motorpaket kräver nyproducerade chassin då gamla EuroPowerPack och "senaste" motorn inte passar i gamla motorutrymmen, så förmodligen kommer det då heller inte att inkluderas något reservkraftsaggregat.

Fast när jag läste bloggen below the turret ring från 2016 så har de med en gammal artikel på att du sparar

1 kubikmeter volym med Europackmotorn.

 

<klipper ut från bloggen>

An already existing upgrade option would be the EuroPowerPack, consisting of a MT883 engine from MTU and a Renk HSWL 295TM transmission. While usually running at only about 1,100 kilowatt (1,500 hp) on most applications (such as the tropicalized Leclerc and the Merkava 4 tank), it can run at 1,200 to 1,250 kW (1,630 to 1,700 hp). The smaller size of the MT883 engine would free about 1,000 mm of engine compartment length, space which could be utilized to fit more ammo, more fuel, a larger APU or computer systems belonging for example to an APS.

A slightly better, but also more expensive option would be the newer MT890 series from MTU. A successor to the MT883 engine was projected, but never fully developed. It would offer an output of about 1,200 kW, but at a further reduced size with lower fuel consumption. Overall the MT890 V12 engine would save approx. 20% space and 30-40% weight compared to the EuroPowerPack.

</>

 

Nedanför har du länken till hela artikeln.

 

https://below-the-turret-ring.blogspot.com/2016/07/future-leopard-2-improvments.html?m=1

 

Screenshot_20231031_012118_Chrome.thumb.jpg.91f466fa931b187734d0cdc5f24915d2.jpg

 

6 hours ago, Smeghead said:

Integration utav aktiva motmedelsystem i befintliga vagnar har hittils bara resulterat i en enda snärtig lösning. Om du letar upp en bild på Trophy på Leopard 2A7 eller M1A2 Sep V.3 så ser du att tornet går från att bara smalare än chassit till att nu vara signifikant bredare än chassit. I normaltät svensk skog så blir det då inte en fråga om utan när kör in i ett träd med en utav motmedelsmodulerna.

Sedan är även de två främre sensorerna placerade rakt på tornfronten: den del utav vagnen som har absolut högst skyddsnivå och där med kommer högst troligt att vara mest utsatta för direktriktad eld. Hur länge de kommer vara i fungerande skick är därför oklart.

Taget och håller med. Däremot verkar detta vara bättre fixat i Leopard 2A8 och Abrahams X. 

 

På äldre vagnar ser Trophy otroligt skitfult ut. Usch :(

6 hours ago, Smeghead said:

Sedan så skall system ha någon form utav gränssnitt mot användaren på insidan utav vagnen. Då det inte finns någon "arbetsstation" med öppen arkitektur för någon utav besättningsmedlemmarna så måste det in en till skärm och en kontrollpanel någonstans i vagnen, det är nog trångt i vagnen så jag vet inte var man placerar det på bästa sätt.

Detsamma gäller för vapenstationer, externa automatkanoner, laser- och HPM-system: du ska in med en extra skärm och kontrollenhet för varje grej.

Ja det kanskebär bättre att ha en annan typ av vagn som sköter gruppens luftförsvar. 

6 hours ago, Smeghead said:

Slutligen så har du problemet med vikten på vagnen. En stridsvagn som väger över 70 ton kommer inte att få bättre terrängframkomlighet i norrländsk ödemarksterräng.

Nej men så bör man kanske ha andra typer av stridsvagnar i Norrland dock tappar du skyddsförmåga med lägre vikt.

 

Stridsfordon 90 med en 12 eller 13 cm kanon hade ju kanske funkat bättre upp i Norrland än vår tjocka stridsvagn 122C/D/D+.

 

//TF

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Kilo3 said:

Varför vill du ha drönare på duellfordonet stridsvagn?

I första hand för kunna skydda vagnen mot andra långsamma patrulldrönare.

 

I andra hand ge stridsvagnen ett verktyg till för kunna bekämpa mål indirekt samt med längre räckvidd.

 

I tredje hand hjälpa till med spaning.

 

 

10 hours ago, Kilo3 said:

Vem ska styra drönaren?

Beror på VC, Skytten eller laddaren.

 

10 hours ago, Kilo3 said:

Placeringen på utsidan av vagnen sådär skulle också innebära att de kommer skalas bort när man hamnar i för brötig terräng. Om man nu vill ha drönare anslutna till strv-komp vore det mycket lämpligare att tillföra en BV410 med sådan till SoT-plutonen. Om man istället är ute efter PV-patrullrobotar är det nog ännu lämpligare att ha ett PV-komp som man kan taktisera med frånskilt strv.

Kanske har du rätt men jag tror detta kommer bli nästa grej man hänger på stridsvagnen för att den skall kunna överleva stridsfältet bättre.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, TKraften said:

Fast när jag läste bloggen below the turret ring från 2016 så har de med en gammal artikel på att du sparar

1 kubikmeter volym med Europackmotorn.

 

<klipper ut från bloggen>

An already existing upgrade option would be the EuroPowerPack, consisting of a MT883 engine from MTU and a Renk HSWL 295TM transmission. While usually running at only about 1,100 kilowatt (1,500 hp) on most applications (such as the tropicalized Leclerc and the Merkava 4 tank), it can run at 1,200 to 1,250 kW (1,630 to 1,700 hp). The smaller size of the MT883 engine would free about 1,000 mm of engine compartment length, space which could be utilized to fit more ammo, more fuel, a larger APU or computer systems belonging for example to an APS.

A slightly better, but also more expensive option would be the newer MT890 series from MTU. A successor to the MT883 engine was projected, but never fully developed. It would offer an output of about 1,200 kW, but at a further reduced size with lower fuel consumption. Overall the MT890 V12 engine would save approx. 20% space and 30-40% weight compared to the EuroPowerPack.

</>

 

Nedanför har du länken till hela artikeln.

 

https://below-the-turret-ring.blogspot.com/2016/07/future-leopard-2-improvments.html?m=1

 

Screenshot_20231031_012118_Chrome.thumb.jpg.91f466fa931b187734d0cdc5f24915d2.jpg

 

Taget och håller med. Däremot verkar detta vara bättre fixat i Leopard 2A8 och Abrahams X. 

 

På äldre vagnar ser Trophy otroligt skitfult ut. Usch :(

Ja det kanskebär bättre att ha en annan typ av vagn som sköter gruppens luftförsvar. 

Nej men så bör man kanske ha andra typer av stridsvagnar i Norrland dock tappar du skyddsförmåga med lägre vikt.

 

Stridsfordon 90 med en 12 eller 13 cm kanon hade ju kanske funkat bättre upp i Norrland än vår tjocka stridsvagn 122C/D/D+.

 

//TF

Men varför drömmer du om så omfattande förändringar på  befintliga vagnar? Hur mycket vill du att remon ska kosta? Då vi även avser att köpa nya vagnar Leo2A7S. Eller varför inte Leo2A8S. Om vi då köper ca 44 st så blir de en bra utfyllnad. Dessa kan då få den förändring och tillbehör som vi anser vi har behov av.

 

Syftet är ju som en gap filler. Då vi framöver kommer att välja en ännu mer utvecklad stridsvagn.

 

Norrland kunde få behålla sina 33 st strv. De får bara en lättare remo. Och om det är lämpligt med längre kanonen. Kanske köpa och skicka dit beg Leo2A4. Om vi får ihop tillräckligt antal. Då vi bara har väl ca 4-6 st själva. Eller ett lättare alternativ som lätt stridsvagn. Som kanske även blir lämplig för lätta brigaden Mälardalen. Eller IKV, CV90105/120, eller vad vi nu skulle välja. Fler förband med AMP alternativ skulle väl också vara lämpligt.   

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, madman said:

Men varför drömmer du om så omfattande förändringar på  befintliga vagnar? Hur mycket vill du att remon ska kosta?

Då vi även avser att köpa nya vagnar Leo2A7S. Eller varför inte Leo2A8S. Om vi då köper ca 44 st så blir de en bra utfyllnad. Dessa kan då få den förändring och tillbehör som vi anser vi har behov av.

För att väst försvarsindustri tar alldeles för lång tid på sig att producera ngt nytt.

 

Nu handlar det om att göra remo på våra befintliga vagnar samt ta beslut att bygga ut industrin innan det troliga kriget mellan oss och naziryzzland år 2030 sker.

11 minutes ago, madman said:

Syftet är ju som en gap filler. Då vi framöver kommer att välja en ännu mer utvecklad stridsvagn.

Norrland kunde få behålla sina 33 st strv. Där de får en lättare remo och om det är lämpligt med L55 kanonen. Som sedan fyllt ut med lättare alternativ som lätt stridsvagn. Som kanske även blir lämplig för Lätta brigaden Mälardalen. Eller IKV, CV90120 eller vad vi nu skulle välja. Fler förband med AMP alternativ skulle väl också vara lämpligt.  

Hade nog hellre kört CV90130 i Norrland.

 

//TF

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, TKraften said:

För att väst försvarsindustri tar alldeles för lång tid på sig att producera ngt nytt.

 

Nu handlar det om att göra remo på våra befintliga vagnar samt ta beslut att bygga ut industrin innan det troliga kriget mellan oss och naziryzzland år 2030 sker.

Hade nog hellre kört CV90130 i Norrland.

 

//TF

Visst har vi väntat för länge. Och det är nu lite mer bråttom. Men därför förordar jag raketartilleri, kryssningsrobotar och ny RBS15KA som en Gapfiller. Inklusive mer luftvärn. Ner till Manpads och AMP. Före pontonbroar och annat prioriterat. 

 

Vill du ha med 130 mm kanon så blir det väl lämpligare med en tyngre IKV. Då maxvikten är under 40 ton för CV90. Om vi nu inte gör en lättare variant av CV90.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, madman said:

Visst har vi väntat för länge. Och det är nu lite mer bråttom. Men därför förordar jag raketartilleri, kryssningsrobotar och ny RBS15KA som en Gapfiller. Inklusive mer luftvärn. Ner till Manpads och AMP. Före pontonbroar och annat prioriterat. 

Ja och förstår inte varför man inte tagit beslut. Det bara 7 år kvar till 2030.

5 minutes ago, madman said:

Vill du ha med 130 mm kanon så blir det väl lämpligare med en tyngre IKV. Då maxvikten är under 40 ton för CV90. Om vi nu inte gör en lättare variant av CV90.

Troligtvis går det nog inte att använda Rheinmetall 13cm stridsvagns på en CV90.

 

//TF

Link to comment
Share on other sites

Att klämma in allt från sensorer, luftvärn till drönare påbetat fordon leder till ett tungt och nära på odugligt fordon.

En stridsvagn är ett fordon i en gemensam enhet. De arbetar aldrig själva.

Varför ska då stridsvagnen själv ha drönare eller luftvärn (osv)

Det är betydligt billigare och sannolikt effektivare att stoppa in sådant i stödfordon, drönaroperatörer behöver inte vara 10m från stridsvagnen, de kan vara 500m bakom närmaste terräng. Samma med luftvärn, nästan att man tänkt på det i och med luftvärnskanonvagnar som ingår i förbanden…

Det finns ingen ledig operatör för något av den typen i stridsvagnar som det är, alla är upptagna med sin tjänst och att observera.

Öka besättningen leder till avsevärt större tyngre och dyrare fordon osv osv.

 

Jag tycker uppgraderingen verkar vara vettig i stort. Personligen ifrågasätter jag nyttan med L/55 men det är jag.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...