Jump to content

Stridsvagn 122. Utveckling eller Ny?


TKraften

Recommended Posts

5 hours ago, madman said:

Så då är frågan. Ska vi nöja oss med dem vi har? Eller köpa fler, uppgradera en del. Eller bara vänta till vi skaffar något nytt/nyare. 

Jag vill väl ha tre parallella spår start 2025.

 

1. Uppgradera 122 2025-2030

Uppgradera våra 122C/D/D+ till en gemensam E standard och då föreslår jag nya L55A1 kanonen, en  bättre samt mindre (i volym) motor, fjärrstyrd vapenplattform på tornet, mer och bättre sensorer. Trophy som tillval vid missioner utomlands.

 

2. Nya Leopard 2A71 2025-2030

Vagnen kommer väl heta stridsvagn 123 och synka utrustningsnivån så att den är lika eller bättre än 122E.

APS som standard.

 

Här köper vi in så att vi kan fylla 4 brigader.

 

3. Planera ny vagn 2030-2040

Stridsvagn 124 :)

 

Får väl bli EBMT när den kommer i drift. Vi kan ju även kolla om polen kanske kan tillverka ngn bra K2 klon?

 

Vi kanske skall sätta ihop en egen stridsvagn men köpa in olika komponenter från olika länder.

 

Själva chassit skulle väl Hägglund kunna bygga. Sen köper vi in olika delar som kanon, motor, transmission osv från olika länder och sammanfogar detta i Sverige.

 

Vi har ju Frankrike, Tyskland, Polen, Ukraina, Japan, Usa och Sydkorea att välja ifrån.

 

Tänk om projektet stridsvagn 2000 kunde återupplivas. :)

 

Projekt 2040? :)

 

Vi måste åtminstone köpa så vi kan fylla upp ytterligare 2 brigader.

 

Då har vi två brigader 122E, 2 brigader 123 och 2 brigader 124. 

 

//TF 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, TKraften said:

Jag vill väl ha tre parallella spår start 2025.

 

1. Uppgradera 122 2025-2030

Uppgradera våra 122C/D/D+ till en gemensam E standard och då föreslår jag nya L55A1 kanonen, en  bättre samt mindre (i volym) motor, fjärrstyrd vapenplattform på tornet, mer och bättre sensorer. Trophy som tillval vid missioner utomlands.

 

2. Nya Leopard 2A71 2025-2030

Vagnen kommer väl heta stridsvagn 123 och synka utrustningsnivån så att den är lika eller bättre än 122E.

APS som standard.

 

Här köper vi in så att vi kan fylla 4 brigader.

 

3. Planera ny vagn 2030-2040

Stridsvagn 124 :)

 

Får väl bli EBMT när den kommer i drift. Vi kan ju även kolla om polen kanske kan tillverka ngn bra K2 klon?

 

Vi kanske skall sätta ihop en egen stridsvagn men köpa in olika komponenter från olika länder.

 

Själva chassit skulle väl Hägglund kunna bygga. Sen köper vi in olika delar som kanon, motor, transmission osv från olika länder och sammanfogar detta i Sverige.

 

Vi har ju Frankrike, Tyskland, Polen, Ukraina, Japan, Usa och Sydkorea att välja ifrån.

 

Tänk om projektet stridsvagn 2000 kunde återupplivas. :)

 

Projekt 2040? :)

 

Vi måste åtminstone köpa så vi kan fylla upp ytterligare 2 brigader.

 

Då har vi två brigader 122E, 2 brigader 123 och 2 brigader 124. 

 

//TF 

 

Jag ser snarare att man går mer försiktigt fram. För att senare lägga pengarna på nya MBT.

 

Köp in minst 36-48 st beg eller nya till 2025-2030. Uppgradera de beg eller befintliga till till Leo2A6M/Leo2A7 med nya L55A1 kanon till 2025-2030. 

 

Börja köpa in nya 100 talet lämpliga efter 2030. 

 

Med facit av Strv 103 så är jag tveksam till att vi skulle bygga en egen ny stridsvagn. Som senare blir svår att uppgradera. Då vi valde befintlig 105 mm som vi hade licens på. Istället för 120 mm som var ett av förslagen. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, madman said:

Jag ser snarare att man går mer försiktigt fram. För att senare lägga pengarna på nya MBT.

 

Köp in minst 36-48 st beg eller nya till 2025-2030. Uppgradera de beg eller befintliga till till Leo2A6M/Leo2A7 med nya L55A1 kanon till 2025-2030. 

 

Börja köpa in nya 100 talet lämpliga efter 2030. 

 

Med facit av Strv 103 så är jag tveksam till att vi skulle bygga en egen ny stridsvagn. Som senare blir svår att uppgradera. Då vi valde befintlig 105 mm som vi hade licens på. Istället för 120 mm som var ett av förslagen. 

Stridsvagn 103 berodde ju på snålhet.

 

Givetvis skulle man utvecklat en egen 12-14 cm pjäs och ammo men redan då var vårt försvar en budgetregulator.

 

Eller åtminstone designa vagnen så att den skulle kunna lätt uppgradera 10,5 till 12-14 cm senare.

 

Fanns även förslag på att låta kanonen vara ngt mer rörlig lite i sidan och höjd men även detta fuskades bort.

 

Stridsvagn 2000 tror jag hade blivit succe. Tänk 14cm kanonen och en koaxial 40 akan hade ju medfört överlägsen eldkraft ända till idag år 2022.

 

Även idén med grundpansar och därefter modulärt tilläggpansar hade man. Detta lååångt före Leopard 2A6. 

 

Sen att den vagnen hade blivit dyr och troligtvis ingen exportsucce....

 

Hade stridsvagn 2000 byggst år 2000 enligt plan hade Sverige kunna haft den vagnen till 2040 efter lite uppdatering på sensorsidan vart 10 år. 

 

Hursomhelst så måste du köpa minst 120 vagnar. 100 vagnar räcker inte till 2 brigader. 

 

Det är 60 vagnar i en brigad.

 

//TF 

Edited by TKraften
Lite tillägg.
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, TKraften said:

Stridsvagn 103 berodde ju på snålhet.

 

Givetvis skulle man utvecklat en egen 12-14 cm pjäs och ammo men redan då var vårt försvar en budgetregulator.

 

Eller åtminstone designa vagnen så att den skulle kunna lätt uppgradera 10,5 till 12-14 cm senare.

 

Fanns även förslag på att låta kanonen vara ngt mer rörlig lite i sidan och höjd men även detta fuskades bort.

 

Stridsvagn 2000 tror jag hade blivit succe. Tänk 14cm kanonen och en koaxial 40 akan hade ju medfört överlägsen eldkraft ända till idag år 2022.

 

Även idén med grundpansar och därefter modulärt tilläggpansar hade man. Detta lååångt före Leopard 2A6. 

 

Sen att den vagnen hade blivit dyr och troligtvis ingen exportsucce....

 

Hade stridsvagn 2000 byggst år 2000 enligt plan hade Sverige kunna haft den vagnen till 2040 efter lite uppdatering på sensorsidan vart 10 år. 

 

Hursomhelst så måste du köpa minst 120 vagnar. 100 vagnar räcker inte till 2 brigader. 

 

Det är 60 vagnar i en brigad.

 

//TF 

Snålhet vet jag inte. Då kostnaden för Strv103 var betydligt mer än en konventionell stridsvagn. Det finns olika uppfattningar om den. Så jag tänker inte skriva mer om den. Men belyser nog att vi inte ska bygga egna lösningar. Då vi verkar ha svårt att bygga för en framtida uppgradering. Om vi inte som du nämner köpa valda delar. Även Sydkorea har haft problem då de använt tysk transmission och motor. Leo25/Strv 122 är förberedd för att kunna ha L55 kanonen som exempel.

 

 Jag utgick från att man hade 48 st i våra brigader. Men nu är det väl nere i 36 st eller 11 st mot tidigare 14 st på kompaninivå? Kan inte uppdelningen så jag kan  ha fel.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, madman said:

Snålhet vet jag inte. Då kostnaden för Strv103 var betydligt mer än en konventionell stridsvagn. Det finns olika uppfattningar om den. Så jag tänker inte skriva mer om den. Men belyser nog att vi inte ska bygga egna lösningar. Då vi verkar ha svårt att bygga för en framtida uppgradering. Om vi inte som du nämner köpa valda delar. Även Sydkorea har haft problem då de använt tysk transmission och motor. Leo25/Strv 122 är förberedd för att kunna ha L55 kanonen som exempel.

 

 Jag utgick från att man hade 48 st i våra brigader. Men nu är det väl nere i 36 st eller 11 st mot tidigare 14 st på kompaninivå? Kan inte uppdelningen så jag kan  ha fel.

Finns det inga Strv 121 kvar som man kan fylla ut med på P18/P7 i väntan på nyinköp?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Optimisten said:

Finns det inga Strv 121 kvar som man kan fylla ut med på P18/P7 i väntan på nyinköp?

 

Så vitt jag vet så har dom gått tillbaka till Tyskland. De var ju bara leasade eller hyrda. Även om de hade varit köpta så hade de nog inte funnits kvar ändå. 

 

/Per

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 

3 hours ago, madman said:

Även Sydkorea har haft problem då de använt tysk transmission och motor. Leo25/Strv 122 är förberedd för att kunna ha L55 kanonen som exempel.

Nej Sydkorea har haft problem med sin inhemska tillverkade motor och transmission. 

 

Den första batchen av K2 har de fått köra med tysk motor MTU 883.

 

Deras egna motor finns först i batch 2 och batch 3.

 

Likadant med transmissionen. De har Renks transmission i batch 1&2.

 

Det är först i tredje batchen de lyckats få sin egna transmission.

 

Detta är vad Wikipedia skriver om...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/K2_Black_Panther

 

 

3 hours ago, madman said:

 Jag utgick från att man hade 48 st i våra brigader. Men nu är det väl nere i 36 st eller 11 st mot tidigare 14 st på kompaninivå? Kan inte uppdelningen så jag kan  ha fel.

Jag som kan ha fel. Är nog 48 men man snålar nuförtiden för vi har för lite vagnar. Sverige köpte ju bara in 120 vagnar. 

 

En tredje brigad är under uppbyggnad i Skåne. 

 

En fjärde brigad kan vara på gång på Gotland.

 

Vi får se vad som beslutas 2025.

 

Tror det kommer satsas mer på flyg och marin och som vanligt får armén stå tillbaka.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag vi skall köpa vad vi kommer över nu och samtidigt låta Hägglunds börja ta fram en ny inhemsk MBT, där de kan dra från sin oerhörda erfarenhet av CV90. Ger man dem fria tyglar kan de nog komma upp med en riktigt bra produkt, som kan uppgraderas kontinuerligt, precis som CV90.

Edited by 32LvTropp
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, 32LvTropp said:

Personligen tycker jag vi skall köpa vad vi kommer över nu och samtidigt låta Hägglunds börja ta fram en ny inhemsk MBT, där de kan dra från sin oerhörda erfarenhet av CV90. Ger man dem fria tyglar kan de nog komma upp med en riktigt bra produkt, som kan uppgraderas kontinuerligt, precis som CV90.

Återuppväck Stridsvagn 2000 projektet med ngt nytt namn exempelvis Stridsvagn 2030.

 

Hägglunds skulle lätt kunna bygga en grym stridsvagn åt Sverige.

 

Vissa komponenter tillverkas internt medan vissa komponenter kan licenstillverkas eller köpas in.

 

Tänk vad de skulle kunna välja och vraka bland länder som tillverkar stridsvagnar.

 

Tyskland/Frankrike/Storbritannien

Sydkorea/Turkiet/Polen

Usa

Japan

Ukraina

 

//TF 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 8/9/2022 at 1:36 PM, TKraften said:

 

Nej Sydkorea har haft problem med sin inhemska tillverkade motor och transmission. 

 

Den första batchen av K2 har de fått köra med tysk motor MTU 883.

 

Deras egna motor finns först i batch 2 och batch 3.

 

Likadant med transmissionen. De har Renks transmission i batch 1&2.

 

Det är först i tredje batchen de lyckats få sin egna transmission.

 

Detta är vad Wikipedia skriver om...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/K2_Black_Panther

 

 

Jag som kan ha fel. Är nog 48 men man snålar nuförtiden för vi har för lite vagnar. Sverige köpte ju bara in 120 vagnar. 

 

En tredje brigad är under uppbyggnad i Skåne. 

 

En fjärde brigad kan vara på gång på Gotland.

 

Vi får se vad som beslutas 2025.

 

Tror det kommer satsas mer på flyg och marin och som vanligt får armén stå tillbaka.

 

//TF 

Det var jag som var otydlig. Jag skrev det inte men avsåg att Sydkorea blev tvungna att använda tysk motor och transmission. Även i K9 hade man en tysk lösning.a

 

Ja tyvärr satsar man alltid för lite på armen. Då man tror att vårt flyg alltid ska lösa problemen. Och sedan våra ubåtar med några korvetter.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Chassi said:

Money money money

Visst är det så. Men kanske dags med en bättre fördelning. Så att även armen får en större del av kakan. Där det inte behöver köpas in absurdum. Därför nämner jag 36-48 st begagnat el renoverat. För att framöver satsa på nytt.

 

Är även tveksam till en stående brigad på Gotland. Men minst en förstärkt bataljon el stridsgrupp. Där Mälardalen får status som lätt brigad.

 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

 

47 minutes ago, madman said:

Visst är det så. Men kanske dags med en bättre fördelning. Så att även armen får en större del av kakan. Där det inte behöver köpas in absurdum. Därför nämner jag 36-48 st begagnat el renoverat. För att framöver satsa på nytt.

 

Fast är det så konstigt? Det är trots allt marinen och flygvapnet som kan vinna kriget på den tid det tar att brygga en kanna kaffe till 9-fikat.

 

Så jo, nog kommer armén fortsatt vara det vapenslag som får den mindre biten av kakan.

Edited by Nestor
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Nestor said:

 

Fast är det så konstigt? Det är trots allt marinen och flygvapnet som kan vinna kriget på den tid det tar att brygga en kanna kaffe till 9-fikat.

 

Så jo, nog kommer armén fortsatt vara det vapenslag som får den mindre biten av kakan.

 

Utan att vilja omvandla diskussionen till en fråga om fördelningen av försvarsanslaget så kan jag ändå konstatera att Marinen sedan FB 1958 är det vapenslag som har det minsta anslaget. Runt 20% tror jag. Fram till 1958 låg det på ca 33%. Därmed dock inte sagt att resterande ca 80% går ograverat till armén och flygvapnet, eftersom en mindre del även går till den gemensamma försvarsledningen.

 

/Per

Edited by Perman
  • Like 1
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

En enkel faktakoll ger vid handen att madmans påstående saknar grund!

 

Av Försvarsmaktens nuvarande totala budget för nyanskaffning för perioden 2021-2027 är Armèns andel ca 29,1% (ca 53,5 miljarder), Marinens andel ca 17,7% (ca 32,5 miljarder) och Flygvapnets andel ca 33,9% (ca 62,3 miljarder).

IMG_0517.thumb.jpeg.505606d74317adafac185764a0da7bbd.jpeg

Av Försvarsmaktens nuvarande totala budget för vidmakthållande för perioden 2021-2027 är Armèns andel ca 18,1% (ca 22,3 miljarder), Marinens andel ca 14,4% (ca 17,6 miljarder)  och flygvapnets andel ca 25% (ca 30,5 miljarder).

 

IMG_0518.thumb.jpeg.06e485203f6fb0a861985b7c8f415a73.jpeg

 

Flygvapnet har alltså störst del av budgeten, tät följt av Armèn. Och överlägset minst andel får Marinen. 

 

Slut OT, åter teoretiska nya pansrade vidunder!

Edited by Pärmtroll
  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/8/2022 at 4:20 PM, TKraften said:

Jag vill väl ha tre parallella spår start 2025.

 

1. Uppgradera 122 2025-2030

Uppgradera våra 122C/D/D+ till en gemensam E standard och då föreslår jag nya L55A1 kanonen, en  bättre samt mindre (i volym) motor, fjärrstyrd vapenplattform på tornet, mer och bättre sensorer. Trophy som tillval vid missioner utomlands.

 

2. Nya Leopard 2A71 2025-2030

Vagnen kommer väl heta stridsvagn 123 och synka utrustningsnivån så att den är lika eller bättre än 122E.

APS som standard.

 

Här köper vi in så att vi kan fylla 4 brigader.

 

3. Planera ny vagn 2030-2040

Stridsvagn 124 :)

 

Får väl bli EBMT när den kommer i drift. Vi kan ju även kolla om polen kanske kan tillverka ngn bra K2 klon?

 

Vi kanske skall sätta ihop en egen stridsvagn men köpa in olika komponenter från olika länder.

 

Själva chassit skulle väl Hägglund kunna bygga. Sen köper vi in olika delar som kanon, motor, transmission osv från olika länder och sammanfogar detta i Sverige.

 

Vi har ju Frankrike, Tyskland, Polen, Ukraina, Japan, Usa och Sydkorea att välja ifrån.

 

Tänk om projektet stridsvagn 2000 kunde återupplivas. :)

 

Projekt 2040? :)

 

Vi måste åtminstone köpa så vi kan fylla upp ytterligare 2 brigader.

 

Då har vi två brigader 122E, 2 brigader 123 och 2 brigader 124. 

 

//TF 

 

Förstår inte riktigt varför Trophy ska vara ”tillval” vid missioner utomlands enligt dig? Aldrig begripit den logiken. Så vid missioner på hemmaplan ska de inte ha självskydd?

 

Enda rätta är att sätta det som standard på alla vagnarna i så fall.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On 8/11/2022 at 12:20 PM, Slenke said:

Förstår inte riktigt varför Trophy ska vara ”tillval” vid missioner utomlands enligt dig? Aldrig begripit den logiken. Så vid missioner på hemmaplan ska de inte ha självskydd?

 

Enda rätta är att sätta det som standard på alla vagnarna i så fall.

Kostnadsfråga...

 

Samma orsak till att vi har stridsfordon 90C och 122B.

 

Det kostar helt enkelt för mycket att ha samma höga skydd på alla fordon och vagnar.

 

Sen kostar skyddet på rörligheten...

 

Hursomhelst vi får se hur långt vi kommer med 2% bnp. 

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, TKraften said:

Kostnadsfråga...

 

Samma orsak till att vi har stridsfordon 90C och 122B.

 

Det kostar helt enkelt för mycket att ha samma höga skydd på alla fordon och vagnar.

 

Sen kostar skyddet på rörligheten...

 

Hursomhelst vi får se hur långt vi kommer med 2% bnp. 

 

//TF 

Förstår hur du tänker. Då även våra CV90 har olika nivåer på skyddsklasser. Samt att de påverkar deras rörligheter. Så vi får nog nöja oss om en del inte får bättre skyddsklasser. Många har en blandning av olika nivåer på sina stridsvagnar etc.

 

Pengarna behövs till mycket. Köper vi nytt el bättre begagnat. Så ingår det som regel att det får ett förbättrat skydd.

 

Ser man på eget skydd. Så skulle tyska beg Leo2A5 duga gått på Gotland. Då vi förväntar oss inte att möta så mycket avancerade stridsvagnar där. Där man kan minska hot från pv robot med annat.    

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, madman said:

Förstår hur du tänker. Då även våra CV90 har olika nivåer på skyddsklasser. Samt att de påverkar deras rörligheter. Så vi får nog nöja oss om en del inte får bättre skyddsklasser. Många har en blandning av olika nivåer på sina stridsvagnar etc.

 

Pengarna behövs till mycket. Köper vi nytt el bättre begagnat. Så ingår det som regel att det får ett förbättrat skydd.

 

Ser man på eget skydd. Så skulle tyska beg Leo2A5 duga gått på Gotland. Då vi förväntar oss inte att möta så mycket avancerade stridsvagnar där. Där man kan minska hot från pv robot med annat.    

Fast finns ens möjligheten kvar att köpa begagnade vagnar från tyskland?

 

För mig att allt under A6 är ombyggt till funktionsvagnar, skrotade, reservdelar, eller ombyggda till A6/A7. 

 

Finns begagnade vagnar kvar lär väl tyskland ändå ta dessa till sin upprustning?

 

Gotland borde byggas ut till brigad och få mer eget artilleri, egna lastbilsburna RB15, eget LV i olika nivåer från handburet till fordonsburet.

 

Frågan är inte om flera nybyggda stridsfordon 90 med pv robot hade varit bäst på Gotland?

 

Även flera Grk90pbv vagnar? 

 

//TF 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, TKraften said:

Fast finns ens möjligheten kvar att köpa begagnade vagnar från tyskland?

 

För mig att allt under A6 är ombyggt till funktionsvagnar, skrotade, reservdelar, eller ombyggda till A6/A7. 

 

Finns begagnade vagnar kvar lär väl tyskland ändå ta dessa till sin upprustning?

 

Gotland borde byggas ut till brigad och få mer eget artilleri, egna lastbilsburna RB15, eget LV i olika nivåer från handburet till fordonsburet.

 

Frågan är inte om flera nybyggda stridsfordon 90 med pv robot hade varit bäst på Gotland?

 

Även flera Grk90pbv vagnar? 

 

//TF 

 

Tidigare hade man 12-14 st Leo2A5 kvar i Tyskland. Men ja det blir svårare att få tag i lämpliga Leo. För några år sedan fanns det även kvar en del av våra str121. Även Polen ska byta ut sina framöver. Men då är de nog ännu mer slitna.

 

Visst ska vi upprusta Gotland. Men att satsa på en stående brigad. Tycker jag är att gå för långt i detta skede. Utan mer satsa på en förstärkt bataljon. Med sikte på en stridsgrupp. Vi har förutom manskap inte utrustning för att höja den till brigad i detta läge. Utan snarare att de får som planerat. Att de får förstärkning från stridsgrupp Mälardalen.

 

Jag skulle inte haft som prio att Gotland skulle få CV90 med pv robot. Då bärbara sådana skulle räcka på Gotland. Men ja det blir ett komplement till våra strv.

 

Ska vi skaffa fler än 40+20 st GRK90pv. Med 20-talet till så är det dags att dessa ersätts med nytt. Har även nämnt att hela g:a CV90B ca 90 st som GRKpbv90 baseras på . Borde få nya chassin i mk3 åtminstone. Om man nu skulle göra om ca 20-talet till. Då vi då får 40 st överdelar med kanoner som bör användas.

 

NL uppgraderas inte sina sista 18 st 9035. Som vi då också kunde köpa. Tillsammans med minst 40 talet nya MK4.

 

Om man inte av någon anledning anser att det är dags att köpa tyskt? Då Norge tittar på annat alternativ. Även fast de uppgraderade och köpte nya CV90 för ett tag sedan. 

 

  

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, madman said:

Tidigare hade man 12-14 st Leo2A5 kvar i Tyskland. Men ja det blir svårare att få tag i lämpliga Leo. För några år sedan fanns det även kvar en del av våra str121. Även Polen ska byta ut sina framöver. Men då är de nog ännu mer slitna.

 

Visst ska vi upprusta Gotland. Men att satsa på en stående brigad. Tycker jag är att gå för långt i detta skede. Utan mer satsa på en förstärkt bataljon. Med sikte på en stridsgrupp. Vi har förutom manskap inte utrustning för att höja den till brigad i detta läge. Utan snarare att de får som planerat. Att de får förstärkning från stridsgrupp Mälardalen.

 

Jag skulle inte haft som prio att Gotland skulle få CV90 med pv robot. Då bärbara sådana skulle räcka på Gotland. Men ja det blir ett komplement till våra strv.

 

Ska vi skaffa fler än 40+20 st GRK90pv. Med 20-talet till så är det dags att dessa ersätts med nytt. Har även nämnt att hela g:a CV90B ca 90 st som GRKpbv90 baseras på . Borde få nya chassin i mk3 åtminstone. Om man nu skulle göra om ca 20-talet till. Då vi då får 40 st överdelar med kanoner som bör användas.

 

NL uppgraderas inte sina sista 18 st 9035. Som vi då också kunde köpa. Tillsammans med minst 40 talet nya MK4.

 

Om man inte av någon anledning anser att det är dags att köpa tyskt? Då Norge tittar på annat alternativ. Även fast de uppgraderade och köpte nya CV90 för ett tag sedan. 

 

  

När man kommer titta på nya stridsvagnar år 2030 så är det inte omöjligt att man gör som förra gången.

 

Ta in stridsvagnar från olika leverantörer.

 

Vi kanske har ju då att välja mellan :

 

K3 Sydkorea/Polen

Altay II Sydkorea/Turkiet

Leopard 2AX Tyskland

EMBT Tyskland/Frankrike

M1A2D eller M1A3 

 

Jag tror K3 kan bli en prisvärd vagn medan Leoparden 2AX är nog enklast logistikmässigt med tanke på arvet.

 

EBMT tror jag kommer haverera då fransmännen är knepiga med att samarbeta. Det lite som med norrmännen....

 

Usas vagn kan nog bli bra att köpa politiskt men då måste man kunna få möjlighet välja en dieselmotor. 

 

//TF 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det har börjat spekulerats i att Sverige vill uppgradera 44 st Strv 122 till Strv 123 Leo2A7S. Korpral Frisk hänvisar till sådan källa bl.a.

 

Är det då inte bättre att försöka få tag i andra Leo2A4/Leo2A5 och uppgradera dem till Strv 123. Då vi ändå har för lite med stridsvagnar för befintlig och kommande organisation.  

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, madman said:

Det har börjat spekulerats i att Sverige vill uppgradera 44 st Strv 122 till Strv 123 Leo2A7S. Korpral Frisk hänvisar till sådan källa bl.a.

 

Är det då inte bättre att försöka få tag i andra Leo2A4/Leo2A5 och uppgradera dem till Strv 123. Då vi ändå har för lite med stridsvagnar för befintlig och kommande organisation.  

Verkar knappt existera några att köpa. Sett en del antydningar om att KMW inte tillverkat ett nytt skrov på 30 år och alla A7 är just A4 som uppgraderats.

 

Om vi har för få stridsvagnar så kan man justera organisationen också, en av de tre mekbrigaderna kan bli mekinf och man kan ta bort stridsvagnar från Gotland så har vi till två ”riktiga” mekbrigader. 
Vill vi ha fler stridsvagnar i rimlig lär vi behöva titta på M1A2SEPv2 eller vad nu senaste heter. Det är också osannolikt att de A4 som finns kvar i förråd blir kvar så länge, dels ska de till öststater i utbyte mot t72 till Ukraina och dels får vi se om någon får för sig att skänka leo2 till Ukraina också (sett en hel del svenska men också utländska som anser vi måste kunna avvara mellan 20 och 120…)

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Peo said:

Verkar knappt existera några att köpa. Sett en del antydningar om att KMW inte tillverkat ett nytt skrov på 30 år och alla A7 är just A4 som uppgraderats.

 

Om vi har för få stridsvagnar så kan man justera organisationen också, en av de tre mekbrigaderna kan bli mekinf och man kan ta bort stridsvagnar från Gotland så har vi till två ”riktiga” mekbrigader. 
Vill vi ha fler stridsvagnar i rimlig lär vi behöva titta på M1A2SEPv2 eller vad nu senaste heter. Det är också osannolikt att de A4 som finns kvar i förråd blir kvar så länge, dels ska de till öststater i utbyte mot t72 till Ukraina och dels får vi se om någon får för sig att skänka leo2 till Ukraina också (sett en hel del svenska men också utländska som anser vi måste kunna avvara mellan 20 och 120…)

 

Skulle vi välja M1A2SEPv2 hur många behövs och var ska de placeras. Förslagsvis Skåne. Som då som enda brigad med moderna strv.

 

Vi ska verkligen inte underminera minst en brigad som blir utan stridsvagnar. Istället för att utöka. Samtidigt som en bataljon nu ska tillföras till l brigaderna.  

 

Istället för att förstärka de två södra brigaderna med modernare stridsvagnar. De kunde då ingå blandat i de tre strv kompanierna med fristående plutoner. SKåne skulle kunna få hälften var. Men möjligen mindre i Revinge. Det som då behövs är minst 36-48 st. Logistikmässigt skulle det även vara bättre med snarlika strv och komponenter.

    

Spanien försökte skänka 40 st av sina 100 st stående Leo2A4. Efter kritik från Tyskland att det bl.a. var ett kontraktsbrott. Så ändrade sig Spanien och sa att de var i sämre skick. Och kunde därför inte skickas till Ukraina.

 

 Polen har väl hotat med att ersätta sina Leo2A5 med Abraham eller K2. Så då kan en öppning uppstå. Om vi tar 50 av deras 100 st. Tyskland hade kvar ca 12 st Leo2A5 av någon anledning. Våra gamla strv 121 har man börjat göra om. Men då inte alla.

 

Vi kan placeras tyska Leo2A5 på Gotland. Då vi förväntas inte möta avancerade strv på Gotland. Och alla tre brigader få en höjning till 48 st.

 

De befintliga på Gotland tillförs till Livgardets lätta brigad. Som samtidigt får ett par kompanier med CV90. Så att en mekbataljon ingår.  Vilket gör med inköp av ca 30 Patg360 med bättre beväpning. Att även en lätt snabbrörlig bataljon kan fortsätta i Revinge.

 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

Vi kommer inte köpa några nya stridsvagnar innan 2035 det jag menade är att det i praktiken inte är görbart att öka stridsvagnsnumerären vare sig budgetmässigt eller industriellt.

Jag skulle ifrågasätta nyttan också, ALLA brigader behöver inte stridsvagnar. Det har vi aldrig haft tidigare och kommer aldrig behöva heller. När vi hade 13 brigader så var det 6 brigader som hade stridsvagnar, varav den ena endast hade 2 bataljoner och en annan hade centurion. Alltså varför ska alla brigaderna nu vara pansarbrigader eller fullt "mekaniserade" brigader? Bättre att då att ha 2 mekaniserade och 2 infanteri (en mek och en mot som det verkar även om jag skulle föredra två mek).

Polen har beställt koreanska vagnar för att de inte kunde få A7or från Tyskland (eftersom Tyskland knappt har några själva). Tyskland har inte några stridsvagnar oavsett typ att skicka någonstans eller sälja, alla de har är uppbundna till att moderniseras till A6-A7 standard så de kan fylla upp de ~350 de själva ska ha.

 

Därtill är stridsvagnar oerhört dyra generellt, en pansarbrigad kostar flera gånger mer än en mekaniserad infanteribrigad i drift.

 

När det gäller Gotland har jag svårt att se behovet överhuvudtaget för stridsvagnar. Personligen skulle jag hellre se att vi köper CV9035mk4 med inbyggd pv robot till de mekaniserade förbanden både på Gotland och fastlandet än massa fler stridsvagnar. Skulle t.o.m hellre se att vi om vi skulle skaffa fler stridsvagnar ökade antalet i två brigader så de blir "äkta" pansarbrigader med ~80 stridsvagnar.

Edited by Peo
Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Peo said:

När det gäller Gotland har jag svårt att se behovet överhuvudtaget för stridsvagnar. Personligen skulle jag hellre se att vi köper CV9035mk4 med inbyggd pv robot till de mekaniserade förbanden både på Gotland och fastlandet än massa fler stridsvagnar. Skulle t.o.m hellre se att vi om vi skulle skaffa fler stridsvagnar ökade antalet i två brigader så de blir "äkta" pansarbrigader med ~80 stridsvagnar.

 

Jag gjorde lumpen som pansarskyttegruppchef på P18, och jag kan säga direkt att det finns inte dom skjutavstånden på Gotland som motiverar ersättning av stridsvagnarna med pv-robot. Skjutavstånden är oftast ganska korta i småbruten terräng och lågvuxen skog. Pv-robot kan nog funka i Skåne och på de större slätterna i Syd- och Mellan Sverige, men på Gotland behövs stridsvagnar i allra högsta grad.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Perman said:

 

Jag gjorde lumpen som pansarskyttegruppchef på P18, och jag kan säga direkt att det finns inte dom skjutavstånden på Gotland som motiverar ersättning av stridsvagnarna med pv-robot. Skjutavstånden är oftast ganska korta i småbruten terräng och lågvuxen skog. Pv-robot kan nog funka i Skåne och på de större slätterna i Syd- och Mellan Sverige, men på Gotland behövs stridsvagnar i allra högsta grad.

 

/Per

Och  RB 57 som även Gotlands hemvärn nu väl har börjat träna med.

 

Men behöver Gotland de högvärdigaste strv 123 vi skulle skaffa/uppgradera. Vet att Gotland ofta har fått det man ansåg som sämre. 

 

Men om de får behålla ett kompani med strv 122. Eller något mindre skyddade tyska Leo2A5. Så bör väl dessa räcka. Då vi förväntas väl inte stora stridsvagnsslag på Gotland. Då fi beräknas få svårt vid en invasion att samtidigt få med sig flera strv

 

Så jag hoppas att vi utökar med 44 st som istället uppgraderas till en strv 123/Leo2A7S. Istället för att bara uppgradera från befintliga. Summan var väl tidigare  aktuell då man bara ville göra remo på samma antal.

 

Då blir ett kompani strv 122 över. Som då kan ingå i Livgardets lätta brigad tillsammans med Cv90. För att då även få möjlighet att förstärka Gotland. Som de har ansvaret för.  

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Perman said:

 

Jag gjorde lumpen som pansarskyttegruppchef på P18, och jag kan säga direkt att det finns inte dom skjutavstånden på Gotland som motiverar ersättning av stridsvagnarna med pv-robot. Skjutavstånden är oftast ganska korta i småbruten terräng och lågvuxen skog. Pv-robot kan nog funka i Skåne och på de större slätterna i Syd- och Mellan Sverige, men på Gotland behövs stridsvagnar i allra högsta grad.

 

/Per


Det jag menar är att om man har 120 stridsvagnar (och vi kommer inte ha fler det är fantasier som vare sig står i persp eller öb militära råd) så tror jag det är bättre och ger mer effekt med två riktiga mek brigader a 60 stridsvagnar än 3 med ~30 och några på Gotland. Det blir så att säga vare sig hackat eller malet.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...