twintip Posted August 4, 2007 Report Posted August 4, 2007 (Har aldrig läst tidningen) Går man efter Stekens tips borde ni göra ett reportage om olika befattningar/förband. Intervjua befäl och några värnpliktiga. Sen kan ni ju alltid försöka få hänga med ut på en övning och beskriva hur det går till på just det förbandet? Bara en idé... kan bli trevligt och läsvärt. Quote
Krook Posted August 4, 2007 Report Posted August 4, 2007 Vad vill ni att vi ska skriva om i tidningen då? Har ni några förslag på ämnen som vi borde ta upp? Jag tycker att ni ska fortsätta på den inslagna vägen men att bredda er syn genom att göra "FMs sak till er" snarare än att vara emot FM i alla lägen (något som varit fallet de senaste åren). Träningshjälp, skulle kunna vara ett artikelämne, snarare än konsten att slippa fys. Så här gör du för att få tjänstgöra internationellt. Så får du bra relation till ditt befäl. Så blir du FA, BFA mm. /K Quote
709 Posted August 4, 2007 Report Posted August 4, 2007 Vad vill ni att vi ska skriva om i tidningen då? Har ni några förslag på ämnen som vi borde ta upp? VPLnytt finns på de flesta bibliotek och är en officiell publikation som nog många som inte ännu gjort lumpen, eller ens mönstrat, kan läsa och se vad FM är. Det borde vara liite positivare om lumpen, inte bara ta upp all skit som rötäggen i organisationen gör. Insats och Försvar har ofta artiklar om genomförda övningar, framförallt de lite större, som visar vad tjänsten verkligen går ut på. Lite mer sånt hos er vore bra. Nu är det lite mer Aftonbladets fredagsbilaga för lumpare. Eller så har jag blivit gubbig. Quote
GC1 Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 Bumpar tråden lite för att inte dra iväg helt åt skogen i tråden om ÖB polisanmäld Frågan om Vplnytt vara eller inte vara är väl minst lika gammal som tidningen. De mest aktuella frågeställningarna borde just nu vara: 1) Vilket värde har tidningen och dess organisation för rekrytering och upprätthållande av militär förmåga och beredskap? 2) Skulle en nedläggning av tidningen och dess organisation påverka vår förmåga eller beredskap menligt? Om man svarar ja på nr 2 på vilket sätt skulle FM drabbas negativt av en nedläggningen av tidningen och dess organistaion? Själv uppfattar jag att tidningen inte har något värde förutom det som LT E beskriver om kängan/medaljen, kul att kolla om någon på egna förbandet fulat ut sig eller åtminstone nämnts. Detta kan i min värld inte rättfärdiga tidningen. Jag tror vidare inte att tidningens nedläggning skulle påverka FM negativt. Skulle det bli fullt krig så kan kommer man att ha journalister som krigsplacerade kan skriva artiklar om/inom FM ram. Blir det inte fullt krig men vi har förband i fält så finns möjligheterna att använda befintlig press. FM har en infoavdelning och den funktionen finns även i staber för att trycka ut infoblad för förbandsnära info för förband i fält eller liknande förhållanden. Quote
Bergmannen Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 Visst innehåller Värnpliktsnytt mycken skit, men om det nu är ett problem, prata med de politiker som ger den sitt uppdrag. Det finns en tanke med att tidningen finns - och det är stå på den värnpliktiges sida. Jag är helt säker på att det behövs givet hur det är att vara värnpliktig (nej, de ska inte tuktas och det är inte roligt när någon skriver det och tror att ryssen står runt hörnet och att de som fänrikar eller lägre bär världens ansvar på sina axlar) och jag är helt säker på att övriga media i Sverige inte skulle uppmärksamma ens hälften av bristerna i försvaret utan Värnpliktsnytt (vilket är trist för de som ertappas med att göra fel, men bra för skattebetalarna och FM i stort) Om sedan tidningen verkligen skriver om värnpliktigas situation är en annan sak, men då ska man följa upp att tidningen sköter sitt uppdrag (som enligt riktlinjerna består av betydligt fler komponenter än bara ovan dock) Alltså - om det är något fel så är det systemet och direktiven från riksdagen samt uppföljningen och ledningen utanför tidningen, inte tidningen. En produkt blir bara så bra som det har resurser, direktiv och ledarskap - något som inte bara gäller Värnpliktsnytt utan hela FM. Quote
konane Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 Tycker inte att den ska läggas ner. Har själv inte gjort lumpen, men tillbringat endel tid läsandes tidningen. Visst inga überrepotage, men mycket spännande. Quote
GC1 Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 Jag lägger inte skulden på VLnytts existens på själva tidningen utan på den som sett till att den finns. Det är ju självklart att det finns folk som vill leka journalist istället för krig, det finns knappast ett motstånd inom tidningen mot dess egen existens, det vore ju som att fråga en LOpamp om han tycker att föreningsrätten spelat ut sin roll..... Quote
23:e komp. Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 De mest aktuella frågeställningarna borde just nu vara: 1) Vilket värde har tidningen och dess organisation för rekrytering och upprätthållande av militär förmåga och beredskap? 2) Skulle en nedläggning av tidningen och dess organisation påverka vår förmåga eller beredskap menligt? Om man svarar ja på nr 2 på vilket sätt skulle FM drabbas negativt av en nedläggningen av tidningen och dess organistaion? Du bör surfa in på Värnpliktstidningens hemsida och läsa om tidningens uppdrag. Ingen av de frågeställningar du presenterat är relevanta. Med anledning av tidningens uppdrag och funktion är mina två frågor högst aktuella. 1) Vilket värde har tidningen för att garantera att ingen vpl behandlas felaktigt utan att det kommer till allmänhetens kännedom, och att de ansvariga kan ställas till svars? 2) Skulle en nedläggning av tidningen och dess organisation påverka allmänhetens insyn i de vpl:as vardag? (Möjlighet för allmänheten att opponera sig) Personligen svarar jag att tidningen är ett instrument av många som garanterar att det går rätt till inom FM. Berättigande finns. FM har redan några interna tidningar som kan fungerar som propaganda, men även i dem finner man självkritik. Ett sundhetstecken. Quote
Krook Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 Vi kan väl lugnt konstatera att blaskan har en vikande målgrupp och att det finns nya behov att fylla. Soldatperspektiv är bra men det ska vara soldaten i gemen, inte bara GU-soldater. Jag är helt säker på att man skulle kunna lyfta tidningen mycket genom att ha en annan inriktning och visa mer av yrkesrollen i tex. NBG eller ISAF. Approachen måste bli mer pro än con, över hela linan. Det är allt för mycket gnäll och för lite konstruktivism. "Så här gör du för att lura systemet" är det en artikelapproach som gynnar FM och soldaten? Nej, men ofta har VPL-nytts artiklar den approachen. I senaste numret (som jag ögnat igenom) så finns en bra inlaga, den om disciplinärendehantering. Den diskuterar sunt kring ämnet disciplinpåföljd mm. Det är det bästa som kommit från VPL-nytt någonsin, tror jag. @23:e komp Du har inte funderat på att VPL-nytts uppdrag inte är i paritet med övriga FMs omsvängning och med dess efterföljande prioriteringar och behov? VPL har mer medinflytande än någonsin varför ett gnällplank inte behövs. 1. Allmänheten kanske får reda på det men det innebär inte att ansvariga ställs till svars i större omfattning eftersom det sköts enligt gällande regler och rutin och inte genom uthängning i VPL-nytt. 2. Nej och tämligen irrelevant. Är VPL-nytt det allmännas kanal till värnpliktiga? Det är ju knasigt. @GC1 1. Ringa 2. Nej I dess nuvarande form @Bergmannen som svar från den andra tråden Man behöver inte använda propaganda. Att vara försvarsvänlig innebär inte att sopa problem under mattan, det innebär att belysa dessa utifrån ett perspektiv som gynnar försvarsförmågan. FM har sin "Insats och Försvar" men jag saknar soldatperspektivet i den och förordar därför ett magasin för "boots on the ground" men jag vill inte läsa basse-gnäll. Demokrati är en styrelsemodell, inte något som direkt har med unga blivande journalister att göra. Quote
Bergmannen Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 @Bergmannen som svar från den andra trådenMan behöver inte använda propaganda. Att vara försvarsvänlig innebär inte att sopa problem under mattan, det innebär att belysa dessa utifrån ett perspektiv som gynnar försvarsförmågan. FM har sin "Insats och Försvar" men jag saknar soldatperspektivet i den och förordar därför ett magasin för "boots on the ground" men jag vill inte läsa basse-gnäll. Demokrati är en styrelsemodell, inte något som direkt har med unga blivande journalister att göra. Tidningen tillkom under en tid då värnplikten var betydligt mer omfattande än i dag - sant. Det är dock fortfarande många värnpliktiga som far illa, faktiskt fler i % än vad det var när antal värnpliktiga var som störst - sen om det beror på en ökad rapporteringsvilja eller minskad pennalism, det ska vara osagt. Men det är precis attityden "basse-gnäll" som är odemokratisk. Om någon upplever en kränkning så är det en kränkning. Och nu är vi tillbaka till den attityd som från ÖB, med anledning av hur man hanterade det kränkande brevet till chefredaktören, och nedåt i organisationen fortfarande lever på många platser. FM vill skildras på ett visst sätt, så SKA det vara. FM bestämmer själv sitt eget regelverk, sätter sina normer och värderingar som ofta är vitt skiljda från samhället utanför. Både delar av FM och HV tar inte helt sällan lagen i egna händer. Detta - i kombination med bristen på insyn vilket är en delvis naturlig följd av verksamheten - utgör ett potentiellt hot mot demokratin. Detta är precis den anledning som gör att FRA är skiljt FM. Eller FortV. Eller Pliktverket. Eller Värnpliktsnytt. Och FM har alltid varit jättearga på att de inte får kontrollera allt själv. Medan verkligheten är att man faktiskt inte ens får ihop den verksamhet man ansvarar för. Och att då ertappas med att göra fel när man inför politikerna vill visa hur duktig man är, hur mycket man är en del av sin tid och hur mycket man faktiskt SKULLE klara av att ta HELA ansvaret - ja, det blir jobbigt. Dessutom är det jävligt omanligt, bögigt, förlorar-aktigt eller bara basse-gnäll att ertappas med att misslyckas - själva grejen bygger ju på att vinna! Naturligtvis generaliserar jag - men att de här inslagen finns kvar syns exempelvis i den här tråden. Den är flera som rakt upp och ner inte gillar att det skrivs negativt, det handlar inte om VAD man skriver utan ATT man skriver negativt. Sedan kan man bli arg på hårvinklingar, visst, men nio av tio försvarsanställda jag träffat blir svinsura även när SVT och DN rapporterar negativt - oavsett om innehållet är sant eller inte, hårvinklat eller inte. Jag tror att försvaret behöver granskas - betydligt hårdare och betydligt mer än vad som sker i dag då den granskningen kan driva ett nödvändigt kulturskifte i organisationen. Och då kanske inte Värnpliktsnytt är rätt media, men det är vad som finns i dag. Såg ovan också någon som sade att resurserna behövs någon annanstans. Det finns tusentals andra saker att göra först med mycken större besparing men då krävs effektivitet... men eftersom man fortfarande betalar drift för både Milo och Fo-stabernas A och B anläggningar + sändarannex (totalt handlar det om 100-tals större anl som inte behövs) trots att organisationerna utgått sedan många år och bergen inte fyller någon funktion samtidigt som man inte kan utrusta NBG, då blir jag orolig. Att man sitter på radiofrekvenser som inte används och som skulle kunna inbringa 100-tals miljoner om de såldes på den öppna marknaden är inte heller relevant - men att släcka Värnpliktsnytt är det, för de skriver dumnma saker och kostar pengar. (de har skrivit alla de här sakerna jag rapade upp) Återigen, minus trams om lumparnas sexliv och annat skit, så är dessa nyheter högst relevanta - det finns ingen annan som ringer i klockan och som budbärare är man aldrig omtyckt. Quote
Krook Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 // Text borttagen av moderator // Bergmannen tycks inte ens försöka att se vad det är jag och flera med mig skriver, utan trummar på i samma gamla mantra: "Värnpliktiga plågas av dumma officerare och VPL-nytt är de värnpliktigas möjlighet att göra något". // Text borttagen av moderator // /K Quote
Doggydriver Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 (edited) Ett alternativ jag kastar in här; kanske låta tidningen följa övriga FM's väg? Mer fast anställd personal (om behovet finns, fortsätta med vpl "informationssoldater" men att dessa utör en mindre del), och låta tidningen täcka in en större del av FM, dvs vpl samt US, NBG och registerförband? Vet inte om fast anställda (Yoff osv) har någom form av egen facktidskrift eller motsvarande Ett granskande medium är lite av en demokratisk förutsättning, men nischen börjar som sagt bli för smal. Tanken att värnpliktsnytt skulle bli en egen tidning (Hylla FM-i-vått-och-torrt-nytt) är en tanke som gör mig mörkrädd. Personligen anser jag att den inte håller särskilt hög klass (kanske 15% av innehålelt tycker JAG är intressant), men det finns ett behov. /Edit: Stavfel och tillägg: Föga förvånande att folk blir förbannade när deras yrke granskas med negativa omdömen som resultat. Jag hade blivit rosenrasande, men det hör inte hit. Det är en nödvändighet. /Edit2: Ser att Krook skrev ungefär samma sak i granntråden. Där ser man. Edited October 11, 2007 by Toll Quote
Bergmannen Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 // Text borttagen av moderator // Bergmannen tycks inte ens försöka att se vad det är jag och flera med mig skriver, utan trummar på i samma gamla mantra: "Värnpliktiga plågas av dumma officerare och VPL-nytt är de värnpliktigas möjlighet att göra något". // Text borttagen av moderator // /K Krook, du tycks inte se att du faller på eget grepp. Jag skrev just att din kommentar om basse-gnäll är odemokratisk och att det är en tråkig kultur som det ordet utrrycker och att den visar på en del av den negativa kultur som finns inom FM kring oliktänkande, det första du gör är att göra dig till ett med gruppen och på så sätt söka frysa ut den som är av annan åsikt. Vad kommer härnäst - könsord och anklagelser om att inte vara patriot - jag kanske är vapenvägrare också eller representerar jag basse-gnället? Snälla - låt oss hålla en sansad nivå. Även om du och jag inte är av samma åsikt. Quote
Krook Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 Krook, du tycks inte se att du faller på eget grepp. Jag skrev just att din kommentar om basse-gnäll är odemokratisk och att det är en tråkig kultur som det ordet utrrycker och att den visar på en del av den negativa kultur som finns inom FM kring oliktänkande, det första du gör är att göra dig till ett med gruppen och på så sätt söka frysa ut den som är av annan åsikt. Vad kommer härnäst - könsord och anklagelser om att inte vara patriot - jag kanske är vapenvägrare också eller representerar jag basse-gnället? Snälla - låt oss hålla en sansad nivå. Även om du och jag inte är av samma åsikt. Du lyssnar inte på mina åsikter och du kan tydligen inte ta till dig att det finns en annan framtid för av icke-reguljära informationsofficerare i FM. Du kan tydligen inte ta till dig att även jag vill ha en genomlysning av FM. Du tycks också falla ner i ett "offer-läge" med avsikt (uttalad eller ej) att skuldbelägga motparten. Det är ett numera klassiskt trick. Jag är inte nöjd med det. Jag använder sällan könsord och om du är patriot eller ej är jag inte förmögen att avgöra men det är intressant att det är sånt du lägger upp som förväntat nästa steg i debatten. Får man vad man förtjänar och är det dubbelsidigt? Demokrati är ett statsskick, punkt slut. Att jag tycker att VPL-nytt är en otidsenlig kvarleva från invasionsförsvarets jättekullar med värnpliktiga och att dess informativa värde och innehåll är undermåligt och kännetecknas av "bassegnäll" har inte med något statsskick att göra. Det handlar om att jag tycker att det finns mängder av bättre saker att göra en att fortsätta trumma på med VPL-nytt i dess nuvarande form. Jag tyckte inte om tidningen när jag gjorde lumpen. Jag tyckte inte om den när jag gjorde min första mission och heller inte andra, tredje och fjärde. Jag har inte uppskattat den som Hemvärnssoldat heller eftersom den inte har varit nyanserad. /K Edit: Något eget grepp har jag inte märkt av alls, än mindre fallit på Som Blågul så slog jag ihop två trådar i samma ämne, så det kan ha fått till följd att vissa upprepar sig i tråden och nu vet ni varför. Quote
Dobberman Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 En fråga jag ställt mig är hur tongången skulle bli om man i ""Officers-nytt"" gav ut kängor eller medaljer till namngivna Vpl? Vi som truppförare på XXKomp X Plut vill ge en känga till Vpl Larsson för att han är ett rikspucko som inte kan vårda sitt vapen. Föga djävla troligt att DETTA skulle passera obemärkt eller hur? Eller man låter folk från Officerskåren gnälla av sig om idioter till Vpl som inte kan lära sig bädda en säng på 3v i en tidning som även sprids bland Vpl. Bara en fundering. ÄR man lovligt byte bara för att man jobbar i FM eller är det så folk TROR att man är det? Quote
23:e komp. Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 // Text borttagen av moderator // Bergmannen tycks inte ens försöka att se vad det är jag och flera med mig skriver, utan trummar på i samma gamla mantra: "Värnpliktiga plågas av dumma officerare och VPL-nytt är de värnpliktigas möjlighet att göra något". // Text borttagen av moderator // /K Jag tror inte vpl plågas mer än andra kategorier av underställda. Däremot tror jag att möjligheten att lyfta vissa problem till ytan är större om det finns ett oberoende(konsekvensneutralt) granskningsorgan. De kommersiella medierna granskar i stort sett bara det som säljer. Vissa problem som de vpl lever med är så att säga inte kommersiellt gångbara, men inte desto viktigare för det. De vpl väl och ve handlar långt i från enbart om plågsamma överordnade. Det ligger i sakens natur att man inte kan granska sig själv på ett objektivt sätt. Åtminstone inte med trovärdighet. Värnpliktsnytt måste vara skild från FM i det avseendet. FM förändras nu i snabb takt, och det innebär att de vpl situation förändras med det. Vi har hundratals svenska tidskrifter, och hundratusentals i världen. Ingenting talar för att situationen skulle bli bättre för att man lägger ned en av dem. Den enda anledning jag kan se, för att lägga ned en granskande tidning, är att man är rädd för att oegentligheter skall komma till allmänhetens kännedom. Om tidningen riktar sig till allmänheten? Indirekt så smittar tidningens artiklar av sig till hela mediavärlden, om den lyfter ett angeläget ämne. VPL är ett smalt ämne, och kan således inte bevakas på kommersiella grunder. Alla granskare bevakar kontinuerligt vad andra skriver om. Man suger upp vad som händer, och nyhetsvärderar. Som alla andra tidningar så måste Värnpliktsnytt aktivt arbeta med att fånga läsekretsens intresse. Det betyder att man måste göra en tidning som lockar till läsning. Det kan innebära att man även måste varva med sådant som inte är jätteviktigt i sak, men som ändå berör den yngre generationen. Och vad ungdomar i allmänhet intresserar sig för torde vara allmänt känt vid det här laget. Det innebär att allt som publiceras inte intresserar alla. En kvällstidning innehåller allt från politik till senaste horoskop, varvat med det som lockar, nämligen skvaller, sex, mode, livsstil etc. Värnpliktsnytt är ett organ som har möjlighet att göra något för de värnpliktiga, och inte tvärt om.(Det är inte de vpl fackförening) Redaktionen är helt självständig och arbetar på samma redaktionella grunder som andra granskande tidningar. Inriktning anges av ägaren, men utformning och publicering bestämms av tidningen.Medinflytandesystemet skall inte blandas ihop med tidningen. De spelar olika roller på arenan. Quote
Bergmannen Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 (edited) Krook, du tycks inte se att du faller på eget grepp. Jag skrev just att din kommentar om basse-gnäll är odemokratisk och att det är en tråkig kultur som det ordet utrrycker och att den visar på en del av den negativa kultur som finns inom FM kring oliktänkande, det första du gör är att göra dig till ett med gruppen och på så sätt söka frysa ut den som är av annan åsikt. Vad kommer härnäst - könsord och anklagelser om att inte vara patriot - jag kanske är vapenvägrare också eller representerar jag basse-gnället? Snälla - låt oss hålla en sansad nivå. Även om du och jag inte är av samma åsikt. Du lyssnar inte på mina åsikter och du kan tydligen inte ta till dig att det finns en annan framtid för av icke-reguljära informationsofficerare i FM. Du kan tydligen inte ta till dig att även jag vill ha en genomlysning av FM. Du tycks också falla ner i ett "offer-läge" med avsikt (uttalad eller ej) att skuldbelägga motparten. Det är ett numera klassiskt trick. Jag är inte nöjd med det. Jag använder sällan könsord och om du är patriot eller ej är jag inte förmögen att avgöra men det är intressant att det är sånt du lägger upp som förväntat nästa steg i debatten. Får man vad man förtjänar och är det dubbelsidigt? Demokrati är ett statsskick, punkt slut. Att jag tycker att VPL-nytt är en otidsenlig kvarleva från invasionsförsvarets jättekullar med värnpliktiga och att dess informativa värde och innehåll är undermåligt och kännetecknas av "bassegnäll" har inte med något statsskick att göra. Det handlar om att jag tycker att det finns mängder av bättre saker att göra en att fortsätta trumma på med VPL-nytt i dess nuvarande form. Jag tyckte inte om tidningen när jag gjorde lumpen. Jag tyckte inte om den när jag gjorde min första mission och heller inte andra, tredje och fjärde. Jag har inte uppskattat den som Hemvärnssoldat heller eftersom den inte har varit nyanserad. /K Edit: Något eget grepp har jag inte märkt av alls, än mindre fallit på Som Blågul så slog jag ihop två trådar i samma ämne, så det kan ha fått till följd att vissa upprepar sig i tråden och nu vet ni varför. Ja du, dina åsikter får stå för dig och ingen försöker ta ifrån dig rätten att tycka att Värpan är skit, men eftersom du är moderator och går igenom tråden så ser du säkert att det är fler här som är av annan åsikt än du så av respekt för alla så kanske du kan hålla ner tonen. Det ÄR helt ok att ha olika åsikter, att respektera det och diskutera det är en del av demokratifundamentet. Men nu är det inte dem det handlar om - du bemöter fortfarande inga argument utan ger uttryck för ilska och frustration. Basse-gnäll är hur du än vrider och vänder på det ett nedlåtande uttryck - om du tror att det gynnar rekryteringen till FM, att nykläckta universitetsstudenter tänker "Gud va roligt, på soldf betecknas oliktänkande och ifrågasättande som basse-gnäll av de med erfarenhet, jag måste till FM direkt, hur söker jag?" så är jag av annan åsikt. Hade du själv gillat den jargongen som nykläckt student? ***********MODERERAT*********** Edited October 11, 2007 by rille116 Personangrepp onödigt att skriva Quote
Krook Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 Läs hela den sammanslagna tråden igen då Bergmannen så får du se hur landet ligger på detta forum. Du kan även i andra trådar se vad jag tycker i andra ämnen så som mångfald (som är bättre än enfald). Jag har bemött argument och det redan innan du kom in i matchen. Exempelvis så kan du se att en av de gamla vpl-nyttarna finner min idé om vpl-nytt "intressant". /K Edit: @23:e komp Jag håller med om din analys men tycker att genomförandet (vplnytt) är för dåligt och för smalt. Quote
Kingecho1 Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 Det var år och dag sen jag läste tidningen men jag kan inte se någon försämring om tidningen skulle utvecklas och höja sig någon nivå. Är väl inget som säger att tidningen inte kan fortsätta granska FM och dess verksamhet bara för att man byter ut de värnpliktiga journalisterna mot utbildade journalister. Snarare kan jag bara se positivt på den saken. Det borde ju iaf höja kvaliten på vad som skrivs oavsett om de värnpliktiga idag gör ett gott jobb eller ej, (förutsatt att kompetent personal då anställs). Att man sedan utvecklar målgruppen från värnpliktiga till att också nå ut till de anställda soldater som idag ingår i NBG och liknande styrkor ser jag bara som bra då dagens verksamhet har en annan fokus än gårdagens!! Quote
Psilander Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 Vpl-nytt är försvarsmaktens svar på Aftonbladet - För mycket gnäll, för lite konstruktiv kritik - Faktagranska artiklarna bättre, det är pinsamt låg nivå på kunskapen om FMs system etc. - Ta bort allt pubertalt trams som kängan och medaljen etc. - Smeknamnet "Motståndsnytt" kanske är en väckarklocka Åtgärder - Bli ett medium för att lära vpl om de andra vapenslagen - Sluta gnäll, påpeka oriktigheter sakligt - Skaffa en militär chefredaktör Quote
23:e komp. Posted October 11, 2007 Report Posted October 11, 2007 (edited) @23:e kompJag håller med om din analys men tycker att genomförandet (vplnytt) är för dåligt och för smalt. Visst kunde man tänka sig att man anställer färdigutbildade journalister, men det förutsätter att de inte anställs av FM. Man kan ju ha både och. Man bör även skildra NBG och US i högre grad, i syfte att skapa ett intresse. Men glöm inte vad tidningen har för syfte. Ur varnpliktsnytt.se Citat; Värnpliktsnytt är en tidning av och för Sveriges totalförsvarspliktiga. Tidningen kom till efter ett riksdagsbeslut. Riksdagen ville ha en oberoende tidning som på ett fritt och opartiskt sätt kunde granska försvaret och totalförsvarsplikten. Genom åren har tidningen stått för en rad avslöjanden som på olika sätt bidragit till att förbättra såväl arbetsmiljö som utbildning för landets totalförsvarspliktiga.Slut citat. Om totalförsvarsplikten upphör kommer tidningen likväl att fylla ett behov. Nämligen att granska FM på samma sätt, men ur de anställdas perspektiv. Som jag sagt tidigare, så har försvarsmakten egna tidningar vars syfte är att informera och propagera för verksamheten. Läs detta så klarnar nog mitt resonemanghttp://tidningenhemvarnet.se/ Nu har jag läst hela varnpliktsnytt.se och kan inte hitta speciellt mycket FM negativ publicitet. Varierande reportage, som mestadels ger en inblick i de vpl vardag. Löpande FM anknutna nyheter samt lite insändare. Detta är en ögonblicksbild, och ger just nu inget stöd åt dem som anser att det är en FM negativ tidning. Kritisk behöver inte vara synonymt med negativ. Edited October 11, 2007 by 23:e komp. Quote
GC1 Posted October 12, 2007 Report Posted October 12, 2007 Till er som hårdnackat försvara VPLnytt med argument som anknyter till den demokratiska rätten att ha en tidning och däri skriva ner sin arbetsgivare, att de uppmärksammar missförhållanden mm. Borde det inte i just de fallen vara bättre att ha riktiga journalister som kan sin sak? Sakgranskningen var ialla fall under min GU katastrofal, kopplingen till mitt förband var lika stark som mellan dagiset solblomman och 82:a luftburna. "Journalisterna" kunde knappt klä sig i uniform och var helt bortkollrade i skogen så att det skulle vara bra med vpl på redaktionen för att behålla kopplingen till förbanden kändes mer som ett totalt missgrepp, man fick vare sig bra reportrar eller soldater. Som sagts tidigare så undrar jag hur det skulle mottas av VPLkongressen om man i ett förbands interntidskrift/infoblad hade en spalt där man kunde skriva tex: Pissbassarna på 2:a är dumma i huvudet för dom kan inte ta ett anfallsmål..... Eller Skytten på ED är så jävla bra o söt för hon hjälper alltid till med annat när dom andra soldaterna går ner på stan o festar... Jag ser JO, JK, polisen, åklagarmyndigheter, JÄMO och ÖB på språng redan nu, vad beror det på? Är skillnaden anställningsformen? Borde man inte bedömas som i resten av samhället? Quote
Faers Posted October 14, 2007 Report Posted October 14, 2007 Jag kna inte säga mer än att hela vår pluton är missnöjda med vpl-nytt. Tidningen har kommit med lögner rakt ut (een liten sak, men återkommer till det) och är bara negativ hela tiden. Vi hittar inte mkt positivt, för dte är bara fel på försvaret och så. Visst, fel ska lyftas fram, men en stukad tumme ska inte ha mer plats än att en vpl (exempel, vet inte om dte skett) gjort en stor insats. För dte mesta är det gnällgnällgnäll. En del som läste tidningen innan inryck fick intrycket av att alla befäl var skit, utrustningen var kass och hälften avbröt. Inget av det har stämt. Sen de "testerna" de har där de ska kora bästa förband är rent löjliga, och fientliga mot en del förband. Om vår matsal sade de bl a att vi blivit lovade grädde till pannkakorna, vilket vi aldrig blivit, och att mattanterna åt grädden själva i köket. Jag behöver väl inte understryka hur absurt ett sånt påstående är? Sen så är väl inte granskande = negativt? Verkar som om en del av de "journalisterna" har sett kalla fakta en gång för mkt. Granskande kan och BÖR även vara ngt positivt. Sen så är de väldigt selektiva när det gäller förband att skriva om. Det ska antingen vara det enda i sitt slag eller det största. Nej, bort med den skitblaskan, den ger jag inte mkt för. Ge oss en bra, OBJEKTIV tidning som kan lyfta fram både bra och dåliga saker. Quote
23:e komp. Posted October 14, 2007 Report Posted October 14, 2007 Är man seriöst intresserad av en skrotning av tidningen får man ta sig i kragen och påverka politikerna. Alltså, inte göra samma sak som man hävdar att tidningen gör, kasta skit etc. Tidningens vara eller inte vara är en politisk fråga. Likaså gäller detta redaktionens sammansättning. Nu gäller att redaktionen skall bestå av vpl, vad vi än tycker. De vpl har rätt, och skall enl. gällande ordning förmedla hur de uppfattar FM. Om vi andra inte tycker att det stämmer med våran uppfattning så må det vara så. Vi kan via andra kanaler uttrycka hur vi uppfattar FM. Se det hela som vågskålar. Jag tycker själv att vissa tidskrifter ger en, för mig, verklighetsfrämmande bild av vårat samhälle. Skall de inte få finnas då, eller? Glöm inte syftet med tidningen. Quote
241 Posted October 15, 2007 Report Posted October 15, 2007 VPL ska absolut ha rätt att få tycka osv. Om en tidning är deras kanal så visst. Men problem uppstår ju när tidningen verkar köra sitt egna stuk och verkligen köpa allt som påstås, källgranskningen eller sanningshalten verkar komma i andra hand. Bara en sån sak som att höra med båda sidor av staketet är ju otroligt tunt. Disciplinen verkar vara 0 där. Quote
GC1 Posted October 15, 2007 Report Posted October 15, 2007 Är man seriöst intresserad av en skrotning av tidningen får man ta sig i kragen och påverka politikerna. Alltså, inte göra samma sak som man hävdar att tidningen gör, kasta skit etc. Tidningens vara eller inte vara är en politisk fråga.Likaså gäller detta redaktionens sammansättning. Nu gäller att redaktionen skall bestå av vpl, vad vi än tycker. De vpl har rätt, och skall enl. gällande ordning förmedla hur de uppfattar FM. Om vi andra inte tycker att det stämmer med våran uppfattning så må det vara så. Vi kan via andra kanaler uttrycka hur vi uppfattar FM. Se det hela som vågskålar. Jag tycker själv att vissa tidskrifter ger en, för mig, verklighetsfrämmande bild av vårat samhälle. Skall de inte få finnas då, eller? Glöm inte syftet med tidningen. Så nästa val skall jag rösta på det parti som har en reformering av VPLnytt på sin agenda.... Att jämföra tex en aftontidning med betalande köpare(och presstöd iofs) med en tidning bemannad och betalad av den egna organisationen är inte riktigt rätt. det vore skillnad om aftonpressen gransakde sig själv i det egna mediet. Syftet med tidningen är ädelt men har inte hängt med i svängarna de sista åren känner jag. En minimalistisk VPLkull med enormt medinflytande över allt som rör deras VPL har en tidning som skall beskriva deras vardag för dem av personer som inte själva genomfört en vplutb? Någonstans vid enorma kullar IB77 och utbildningsmetodik som inte passar sig i tryck hade tidningen förmodligenm ett stort värde, idag när vi utbildar så pass få soldater per år att de stående beredskapsförbanden är en stor del av armen (förutom hemvärnet, jag vet men räknar inte så...) så ser verkligheten lite annorlunda ut. Quote
23:e komp. Posted October 15, 2007 Report Posted October 15, 2007 Vad jag förstått så är Vplnytts redaktion bemannad av vpl. Vpl som samtidigt studerar mediekunskap. Den som står för utb. bör kanske fundera på om utb. håller den kvalitet som vore önskvärd. Kanske här man skall börja, innan man sågar tidningen som sådan. Redaktionen bör kanske ges möjlighet att fördjupa sig i mediaetik etc. Verkar som om det är här det brister. Alla verkar ju eniga om att tidningen som sådan "kan" vara bra. Det man protesterar mot är vissa delar av innehållet. Quote
Minky Posted October 15, 2007 Report Posted October 15, 2007 Personligen tyckte jag om att läsa värnpliktsnytt när jag gjorde min värnplikt. Dels för att den tar upp viktiga frågor men samtidigt informerar om vad andra förband gör. Sen förstår jag att officerare ogillar tidningen för att den väcker obehagliga frågor ang. en jargong som jag själv anser är hopplöst utdöd. Enligt mig fyller värnpliktsnytt en viktig uppgift så länge Sverige har en värnpliktslag. När försvaret går över till att se värnpliktiga som anställda så kan man börja diskutera tidningens eventuella framtid. Quote
GC1 Posted October 15, 2007 Report Posted October 15, 2007 Vad jag förstått så är Vplnytts redaktion bemannad av vpl. Vpl som samtidigt studerar mediekunskap. Den som står för utb. bör kanske fundera på om utb. håller den kvalitet som vore önskvärd. Kanske här man skall börja, innan man sågar tidningen som sådan. Redaktionen bör kanske ges möjlighet att fördjupa sig i mediaetik etc. Verkar som om det är här det brister.Alla verkar ju eniga om att tidningen som sådan "kan" vara bra. Det man protesterar mot är vissa delar av innehållet. Min "sågning" av tidningen grundar sig främst på att det är en tidning som av någon anledning ses som ett oumbärligt demokratiskt instrument, samtidigt som man bemannar den med folk som inte kan anses vara proffs på det de gör. Som jag sagt tidigare, de som tillmäter VPLnytt det största värdet borde fundera på om det är bassar vi vill ha för att föra fram de svåra frågorna? Att sedan hävda att ingen annan skulle göra det känns för mig främmande då media i övrigt inte sällan gottar sig i tveksamheter inom FM. Mitt förslag är fortfarande (och nej jag har inte pratat med mitt lokala partiombud ännu) skrota tidningen i dess nuvarande form och ersätt den antingen med ett kapitel i Insats och Försvar, eller bemanna åtminstone tidningen med riktiga reportrar med gedigen bakgrundsutb inom FM i stället för att ta Vpl med begränsad utb inom både journalistik och FMs olika roller. Quote
Björn- Posted October 15, 2007 Report Posted October 15, 2007 Mitt förslag är att precis som om mycket annat i lumpen kan man få fylla i ett frågeformulär om vad man tycker och tänker om Värnpliktsnytt. Om alla vpl jorde det så får man väl en rättvis bild av tidningen. Det borde vara feedback så att det räcker. Sen kan feedbacken användas till att förändra tidningen eller helt enkelt avskaffa den eller byta ut den. Själv tycker jag att en förändring borde vara att istället för att ha en artikel om vad några vpl på LV6 tycker om gröna påsar så kan man ha en artikel där man jämför militärmatsalar med varandra eller kanske skriva om hur dålig man man fick ute i fält på vissa håll och sedan komma med lite kritik om ett riktigt problem. Det är ju faktist en chanst att göra något nyttigt. Jag tror att dom flesta skulle uppskatta sådanna articklar mer än "Snuskfester" och sexställningsguider. Björn Quote
Recommended Posts