Jump to content

Luftvärn - nuvarande och framtida behov?


Recommended Posts

11 minutes ago, Slenke said:

Detta är ju Frankrike så de kommer insistera på motköp och då ligger ju något av deras luftvärn nära tillhands om nu inte nåt av CAMM görs av MBDA i Frankrike?

 

Både MICA och CAMM tillverkas ju av MBDA även om det förvisso är olika delar av MBDA. Och CAMM innehåller också en hel del teknik från Aster, samt använder en raketmotor som tillverkas av franska Roxel.

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Slenke said:

Detta är ju Frankrike så de kommer insistera på motköp och då ligger ju något av deras luftvärn nära tillhands om nu inte nåt av CAMM görs av MBDA i Frankrike?

 

Annars hade ju Mistral varit något för såväl Armén som Marinens amfibie men även vissa fartyg i flottan.

 

Ursäkta franskan men här nämns GlobalEye specifikt: https://meta-defense.fr/2024/01/30/saab-globaleye-visite-macron-suede/

Alla länder i princip kräver motköp och om Saab kan sälja in globaleye på Airbus så öppnar sig en mycket större marknad. Storbritannien ville inte ens titta på globaleye pga att den inte var på en tillräckligt stor plattform.

Edited by Peo
Link to comment
Share on other sites

Ser inga större problem med motköp av redan beställda AMP och METEOR. Samt att vi satsar på Mistral 3 i dess olika former. Med även lösningar till fartyg och fordon. Landbaserade CAMM/ER ser jag inte heller som något problem.  Vi satsar ju redan på CAMM till Visby och till kommande Luleå. Skulle vi sedan hänga på med CAMM-MR till Luleå och Patriot RB103. Så är det inte heller något stort motstånd från mig.;-)

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, madman said:

Ser inga större problem med motköp av redan beställda AMP och METEOR. Samt att vi satsar på Mistral 3 i dess olika former. Med även lösningar till fartyg och fordon. Landbaserade CAMM/ER ser jag inte heller som något problem.  Vi satsar ju redan på CAMM till Visby och till kommande Luleå. Skulle vi sedan hänga på med CAMM-MR till Luleå och Patriot RB103. Så är det inte heller något stort motstånd från mig.;-)

Nu behöver ju inte motköpen handla om just vapen, det kan vara så basalt som att öka utbudet på franska viner på Systembolaget också.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/31/2024 at 6:12 PM, Pärmtroll said:

 

Både MICA och CAMM tillverkas ju av MBDA även om det förvisso är olika delar av MBDA. Och CAMM innehåller också en hel del teknik från Aster, samt använder en raketmotor som tillverkas av franska Roxel.

Behöver ju nödvändigtvis inte vara robotarna… exempelvis i iris-t slm är det ju Airbus som gör stridsledningen osv

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Rauta said:

Förekommer verkligen den här typen av motköp EU länder emellan?

 Ja verkligen, det är ju en mycket stor utgift att köpa något för miljardtals kronor, särskilt av ett litet land.
 det blir en säkrare finansiering av köpet om man vet att man tjänar något tillbaka.

 

Tänk dig att du köper en sprillans ny bil och får din gamla i inbyte, då har du också säkerställt en del av finansieringen, lite så.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chassi said:

 Ja verkligen, det är ju en mycket stor utgift att köpa något för miljardtals kronor, särskilt av ett litet land.
 det blir en säkrare finansiering av köpet om man vet att man tjänar något tillbaka.

 

Tänk dig att du köper en sprillans ny bil och får din gamla i inbyte, då har du också säkerställt en del av finansieringen, lite så.


Okej, I stand corrected. 
 

Fanns ju nåt EU-direktiv om inköp av försvarsmateriel som så vitt jag förstod skulle förhindra sådant i normalfallen, men det kan ju ha ändrats. 
 

Sen fattar jag ju att det kanske finns olika sätt att komma runt det osv, och att lagstiftningen förmodligen inte är helt vattentät, särskilt om vi pratar om EU-federala regler.

 

Just termen industriella samarbeten sväljer väl det som tidigare innefattade mer ogenerade motköpskrav och avtal kan jag tänka.

Edited by Rauta
Link to comment
Share on other sites

”Sammarbete” är en omskrivning för att ens egna industri ska in och kladda för att göra det mer nationellt så man blir beroende av egna försvarsindustrin.

 

Exempelvis Acheron MP som Saab av någon anledning jag inte begriper ska in och pilla på och vips så blir det nåt unikt svenskt som bara Saab kan tillverka för vår FM och säkert även till en högre kostnad. Är säkert omöjligt att blanda svenska och franska robotar.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Peo said:

Behöver ju nödvändigtvis inte vara robotarna… exempelvis i iris-t slm är det ju Airbus som gör stridsledningen osv

 

Absolut. Mad CAMM menade jag det kompletta systemet och inte bara roboten. Var kanske lite otydlig.

 

54 minutes ago, Slenke said:

Exempelvis Acheron MP som Saab av någon anledning jag inte begriper ska in och pilla på och vips så blir det nåt unikt svenskt som bara Saab kan tillverka för vår FM och säkert även till en högre kostnad. Är säkert omöjligt att blanda svenska och franska robotar.

 

Trams. SAAB ska inte alls "in och pilla" i Akeron MP, RBS58 använder helt vanliga standard Akeron MP. Vad SAAB och MBDA däremot ska samarbeta om är möjliga framtida vidareutvecklingar av Akeron och/eller utveckling av nya pv-robotsystem, framförallt kopplat till BLOS förmåga.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pärmtroll said:

 

Absolut. Mad CAMM menade jag det kompletta systemet och inte bara roboten. Var kanske lite otydlig.

 

 

Trams. SAAB ska inte alls "in och pilla" i Akeron MP, RBS58 använder helt vanliga standard Akeron MP. Vad SAAB och MBDA däremot ska samarbeta om är möjliga framtida vidareutvecklingar av Akeron och/eller utveckling av nya pv-robotsystem, framförallt kopplat till BLOS förmåga.

 

If you say so. Men när är tanken att vi ska få Akeron MP samt kommer det hela tillverkas i Frankrike eller i Sverige? Än så länge har vi väl bara beställt ett fåtal enheter för ”utprovning”?

Link to comment
Share on other sites

"Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har tecknat avtal om tillverkning av verkansdelar för medeldistansmissilen MMP med MBDA France. Arbetet kommer att utföras av Saabs schweiziska dotterbolag Saab Bofors Dynamics Switzerland (SBDS) och leveranserna är planerade till 2017."

 

Från 2015. Så Saab var med i projektet långt innan Sverige köpte in det.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Slenke said:

If you say so. Men när är tanken att vi ska få Akeron MP samt kommer det hela tillverkas i Frankrike eller i Sverige? Än så länge har vi väl bara beställt ett fåtal enheter för ”utprovning”?

 

RBS 58 beställdes förra året och är under införande på Livgardet och 12 motoriserade skyttebataljon as we speak. Systemet tillverkas mig veterligen i Frankrike.

 

FMV.se

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Slenke said:

”Sammarbete” är en omskrivning för att ens egna industri ska in och kladda för att göra det mer nationellt så man blir beroende av egna försvarsindustrin.

 

Exempelvis Acheron MP som Saab av någon anledning jag inte begriper ska in och pilla på och vips så blir det nåt unikt svenskt som bara Saab kan tillverka för vår FM och säkert även till en högre kostnad. Är säkert omöjligt att blanda svenska och franska robotar.

Tittar man inte på en typ AMP för längre räckvidd mot deras 4-5 km. Så om SAAB är med och utvecklar en sådan robot. Så ser jag det mer som att man fyller ett eget hål mot vad andra  har på marknaden.  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Från budgetunderlaget 2025, Utveckling 2025-2030.

Så brigaderna verkar få ett hyfsat långräckviddigt system.

 

 "Vidare påbörjas
anskaffning av luftvärn till brigader och stridsgrupp, vilket syftar till att öka
förmågan att bekämpa moderna stridsflyg och kryssningsrobotar. Anskaffningen
omfattar eldenhet inklusive luftvärnsrobotar, spaningsradar och
stridsledningssystem. Därutöver anskaffas buret luftvärn till jägar- och
specialförband"

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Mainrr said:

Från budgetunderlaget 2025, Utveckling 2025-2030.

Så brigaderna verkar få ett hyfsat långräckviddigt system.

 

 "Vidare påbörjas
anskaffning av luftvärn till brigader och stridsgrupp, vilket syftar till att öka
förmågan att bekämpa moderna stridsflyg och kryssningsrobotar. Anskaffningen
omfattar eldenhet inklusive luftvärnsrobotar, spaningsradar och
stridsledningssystem. Därutöver anskaffas buret luftvärn till jägar- och
specialförband"

Kan absolut tolkas så, det krävs ju höjdtäckning som rbs70 inte kan erbjuda.

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Peo said:

Skulle inte dra så långtgående slutsatser av den raden.

Står ju här i perspektivstudien från 2022 att man vill ha brigad och divisionsluftvärn med 40km räckvidd

 

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/2-om-forsvarsmakten/dokument/perspektivplan/perspektivstudie-2022-forsvarsmakten.pdf

 

sid 57

Edited by Svein
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Svein said:

Står ju här i perspektivstudien från 2022 att man vill ha brigad och divisionsluftvärn med 40km räckvidd

 

https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/2-om-forsvarsmakten/dokument/perspektivplan/perspektivstudie-2022-forsvarsmakten.pdf

 

sid 57

Ja jag vet och ändå har man köpt in mshorad med 9km. Upp till 40 km står det, inte 40km. Allt under 40km uppfyller ”<40km”.

Underskatta inte politikernas vilja att berika Wallenberg och Saabs förmåga att ge försvarsmakten skygglappar.

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Peo said:

Ja jag vet och ändå har man köpt in mshorad med 9km. Upp till 40 km står det, inte 40km. Allt under 40km uppfyller ”<40km”.

Underskatta inte politikernas vilja att berika Wallenberg och Saabs förmåga att ge försvarsmakten skygglappar.

Förstår vad du menar, perfekt att helt förlita sig på ett system som inte kan skjuta genom moln till exempel.

Edited by Svein
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Svein said:

Förstår vad du menar, perfekt att helt förlita sig på ett system som inte kan skjuta genom moln till exempel.

Absolut, hursomhelst det är ffa att dra långtgående slutsatser från den enda raden om ”moderna stridsflyg och kryssningsrobotar” jag vänder mig mot. Rb70 kan göra det, man måste bara vara på rätt plats och målet ha rätt beteende.

Innan man fått pengar och beställt något så tror jag inte ett ögonblick på att en fv öb kommer stärka luftvärnet. De (flygvapnet) har historiskt kämpat för att skrota det (luftvärnet) helt.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Svein said:

Förstår vad du menar, perfekt att helt förlita sig på ett system som inte kan skjuta genom moln till exempel.

Eller att helt fritt flyga på 4-5 km höjd bara man befinner sig ett par kilometer vid sidan om systemet. Eller på 8 km höjd en kilometer åt sidan.

Link to comment
Share on other sites

Öb har ju skrivit att luftvärn är prioriterat nu när vi går in i Nato. 

 

Dom shorad system som är beställda som demostratorer har ingenting med brigadluftvärn att göra. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2/2/2024 at 6:45 PM, Pärmtroll said:

 

RBS 58 beställdes förra året och är under införande på Livgardet och 12 motoriserade skyttebataljon as we speak. Systemet tillverkas mig veterligen i Frankrike.

 

FMV.se

Det var bra att man tidigarelade det ett år mot tänkta 2024. Sedan ser jag inga problem i om SAAB även skulle vara med i en utveckling av AMP-ER. Då konkurrerande lösning redan kan erbjuda sådana förmågor. Dessa kunde då bli en ersättning till RB17. 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mainrr said:

Öb har ju skrivit att luftvärn är prioriterat nu när vi går in i Nato. 

 

Dom shorad system som är beställda som demostratorer har ingenting med brigadluftvärn att göra. 

 

 

Förstår verkligen inte varför vi ska ha en demonstrator på RB70 SHORAD. Då SAAB redan lanserat sådan lösning 2017/2018. Finnarna släpper sin enda ASRAD lösning med RB70 robotar. Och väljer fordonsburna Stinger på dem istället.

 

Kanske att det i viss mån är motiverat med RBS98 demonstrator. Men vad är skillnaden mot befintliga RBS98. Då en fristånde X1 radar borde vara bättre. Då möjligheten att använda den även för annat syfte ökar.

 

Men kanske det är dags med RBS23-ER istället.;-)

Nej släpp RB70 lösningen och använd befintliga. Följt av möjligen lite uppgraderingar av RB70 NG. Om vi nu har så många robotar. Satsa istället på MISTRAL 3 med deras olika lösningar. Då skulle även våra gamla korvetter etc. kunna få ett bättre luftskydd med bara manuellt drivna SIMBAD. 

 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, madman said:

Förstår verkligen inte varför vi ska ha en demonstrator på RB70 SHORAD. Då SAAB redan lanserat sådan lösning 2017/2018. Finnarna släpper sin enda ASRAD lösning med RB70 robotar. Och väljer fordonsburna Stinger på dem istället.

 

Kanske att det i viss mån är motiverat med RBS98 demonstrator. Men vad är skillnaden mot befintliga RBS98. Då en fristånde X1 radar borde vara bättre. Då möjligheten att använda den även för annat syfte ökar.

 

Men kanske det är dags med RBS23-ER istället.;-)

Nej släpp RB70 lösningen och använd befintliga. Följt av möjligen lite uppgraderingar av RB70 NG. Om vi nu har så många robotar. Satsa istället på MISTRAL 3 med deras olika lösningar. Då skulle även våra gamla korvetter etc. kunna få ett bättre luftskydd med bara manuellt drivna SIMBAD. 

 

Demonstratorn på rbs98 är med fristående radar, om tanken är att knyta dem 1:1 i eldenheten eller 1 per pluton vet jag inte om det framgick. Sen kan vi börja fundera hur många rbs98 enheter vi har efter att Tyskland köpte en bunt.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, ATK1797 said:

Är det Mistral 3 som är tänkt som bärbar Lv robot eller finns det andra alternativ där ute?

Stinger är på tal för Amf enligt rykten som nått mina öron.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...