Jump to content

Biljettkontrollanter

Aquila

Recommended Posts

Tänkte ställa en fråga till de här på forumet som är mer insatta i lagar och förordningar än vad jag är.

I helgen var jag och hälsade på en kompis i Göteborg. När vi skulle ta spårvagnen hem till honom brydde han sig inte om att stämpla. Som ett brev på posten kommer det naturligtvis fram en civilklädd biljettkontrollant som vill titta på biljetterna. Min kompis som inte stämplat blir då tillsagd att visa legetimation för att sedan få 800:- i böter.

Det jag undrar är vad biljettkontrollanter får kräva av en. Måste man visa legetimation och vad får de göra om man inte vill legitemera sig?

PS. Har sökt efter liknande tråd men inte hittat DS.

EDIT: Lyckades på nåt sätt dubbelposta tråden.

• Replies 384
  • Created
  • Last Reply

Detta är bara vad jag har hört men iaf. Vad jag har hört så får dem be om legitimation/namn men du är inte tvingad att lyda. Likväl så får dem inte hålla kvar dig på platsen. Dem kan alltså tillkalla väktare som tvingar dig att visa leg men de får inte hålla kvar dig tills dess att väktarna kommer. Även om det låter löjligt så tycker jag att det verkar rimligt då jag har svårt att tro att så lågutbildad personal kan ha sådana befogenheter.

Nu kommer säkerligen en del hysteriska forumanvändare åter invända mot att jag uttalar mig - men varken biljettkontrollanter eller väktare kan "tvinga" dig att visa leg.

Detta är bara vad jag har hört men iaf. Vad jag har hört så får dem be om legitimation/namn men du är inte tvingad att lyda. Likväl så får dem inte hålla kvar dig på platsen. Dem kan alltså tillkalla väktare som tvingar dig att visa leg men de får inte hålla kvar dig tills dess att väktarna kommer. Även om det låter löjligt så tycker jag att det verkar rimligt då jag har svårt att tro att så lågutbildad personal kan ha sådana befogenheter.

Jodå, de har rätt att hålla dig kvar, då brottet som du har begått är bedrägligt beteende. Och om jag inte missminner mig så ingår fängelse i straffskalan för detta brott.

Jag hör alltför ofta på scannern att polisen får åka till någon hållplats för att där identifiera personer som biljettkontrollanten vill kolla upp.

Jodå, de har rätt att hålla dig kvar, då brottet som du har begått är bedrägligt beteende. Och om jag inte missminner mig så ingår fängelse i straffskalan för detta brott.

Jag hör alltför ofta på scannern att polisen får åka till någon hållplats för att där identifiera personer som biljettkontrollanten vill kolla upp.

Är du allvarlig? Du menar alltså att han får ta tag i min arm och hålla i mig där tills polis kommer?

Hehe låt dom jobba för dom dära 800kr...

Nu är jag emot att man plankar, har man ett biljettsystem så kan man slanta upp 15kr eller vad det nu kostar..

Eller så går man. :huh:

Men som tidigare talare, dom har inte ordningvakts förordnande (vlket nog är väldigt ovanligt att en ordningsvakt får förordnande att "bevaka" en linje)

Dom är på sin höjd anställda av transportbolaget, vissa av dom som jag har sett har inte kunnat uppvisa papper på att dom ens får kontrollera färdtillstånd.

Så det finns bara 1 ipå transporten som kanske får, och det är chaffören han får väl dessutom slänga av dig..

Men oftast blir det polisen som får åka dit och begära id...

Alla andra anställda inklusive väktare måste uppvisa papper samt dom får nog inte tvinga dig till något mer än ett så kallat envars gripande= stå på plats till polis anländer..

(hoppas jag har alla rätt nu??)

Är du allvarlig? Du menar alltså att han får ta tag i min arm och hålla i mig där tills polis kommer?

Japp, han får dock inte bruka mer våld än vad nöden kräver. Och just detta är en tolkningsfråga.

Kanske kan någon av foumets poliser bringa klarhet i frågan?

När du passerar en spärrlinje så måste du ha ett färdbevis, det färdbeviset måste du visa upp på anmodan.

Här ligger hela finemanget, du är tvungen att VISA upp färdbeviset, det räcker inte att säga du är inte snut du får inte kolla mig.

om du inte visar upp färdbeviset så har du gjort dig skyldig till bedrägligt beteende som kan ge fängelse och vips så kan man göra ett envarsgripande.

vad gäller våldsanvändning så kan man som sagts tidigare använda det våld som krävs för att kvarhålla den gripne. hur mycket våld skulle ni använda för att slippa en trafikavgift?

en sansad människa kan på sin höjd tjafsa lite tills snuten kommer och då visa upp både färdbevis och leg, att försöka kuta eller slå sig fri slutar nästan garanterat i tingsrätten och då talar vi inte om 800 spänn.

Är det verkligen brottsligt att inte uppvisa färdbevis eller legitimation? Jag lyckas inte hitta rekvisitet i nämnd paragraf eller för den delen på annat håll i lagboken...

Edit: Klumpiga fingrar...

Håhåjaja...

Den som begår ett brott varpå fängelse kan följa kan gripas av envar på bar gärning. Inga konstigheter.

Bedrägligt beteende har fängelse i straffskalan, och begås bland annat av den som utnyttjar transport utan att göra rätt för sig.

Den som uppsåtligen tjuvåker kan alltså gripas av vem som helst. Vid gripandet får försvarligt våld användas till exempel om den gripne försöker undkomma. Alltså hålla fast, om den gripne försöker gå därifrån.

Det som envar inte kan göra är att kräva id-handling. De kan som Goran mycket riktigt säger be att få se den, men de får inte tvinga dig att visa upp den. När polisen dyker upp är det bäst att plocka fram id, eftersom du annars grips på riktigt och tas in till stationen...

Strikt talat ser jag inga oegentligheter, eftersom kompisen faktiskt hade gjort sig skyldig till brott, eller hur? Det är inte brottsligt att inte visa upp färdbevis eller legitimation. Däremot att tjuvåka.

En annan fick betala 800 spänn för att ha somnat och missat konduktören på tåget mellan Uppsala och Stockholm... :huh:

Vänta nu, missade DU konduktören för att du sov?

Han då? Gick han bara rakt förbi dig?

En annan fick betala 800 spänn för att ha somnat och missat konduktören på tåget mellan Uppsala och Stockholm... :huh:

Vänta nu, missade DU konduktören för att du sov?

Han då? Gick han bara rakt förbi dig?

Inte för att jag förstår varför du inte hade giltig biljett när du åkte på den sträckan Yossarian men ja The Swede.

Hoppar du på ett SJ-tåg utan giltig biljett är det din skylldighet att anmäla detta till konduktören så att han kan ta betalt av dig.

Jaha, tack för svaren.

Ställer ytterligare en fråga angående ämnet; Om man inte skulle haft legetimation på sig och muntligen få uppge sitt namn,personnummer. Behöver man då uppge de fyra sista siffrorna till kontrollanterna, har hört någonstans att man endast måste uppge dessa för polisen.

De gånger jag har åkt tåg har konduktörerna haft ordentlig koll på vilka som är nypåstigna och om jag någon gång sovit har jag blivit väckt med frågan om jag har biljett.

Jag med, men det är inte alltid det fungerar så.

Du har hört rätt. Billjetkontrollanterna är endast intresserade av vilken dag du är född, och det finns således inget krav på att lämna de fyra sista siffrorna i personnumret till dem. Detta för att kontrollanterna skall kunna skräddarsy ett horoskop för dig som delas ut tillsammans med kontrollavgiften.

</sarkasm>

Jaha, tack för svaren.

Ställer ytterligare en fråga angående ämnet; Om man inte skulle haft legetimation på sig och muntligen få uppge sitt namn,personnummer. Behöver man då uppge de fyra sista siffrorna till kontrollanterna, har hört någonstans att man endast måste uppge dessa för polisen.

På Pendeltåget och Tunnelbanan måste du det, annars ringer kontrollanten farbror blå, som hämtar på nästa station. Jag har observerat dylikt några gånger.

Guest Mungoose
När du passerar en spärrlinje så måste du ha ett färdbevis, det färdbeviset måste du visa upp på anmodan.

Här ligger hela finemanget, du är tvungen att VISA upp färdbeviset, det räcker inte att säga du är inte snut du får inte kolla mig.

om du inte visar upp färdbeviset så har du gjort dig skyldig till bedrägligt beteende som kan ge fängelse och vips så kan man göra ett envarsgripande.

När man passerar en spärrlinje utan färdbevis gör man sig INTE skyldig till bedrägligt beteende, då det först är i den stund man begagnar sig av transporten bedrägligt beteende kan bli aktuellt.

För att undvika ytterligare raljerande och partsinlagor i ämnet vill jag pro forma nämna ordningslagen, där penningböter (enligt o-botskatalogen) finns föreskrivet för den som uppehåller sig innanför ingångsspärren utan giltigt färdbevis, något som naturligtvis endast påverkar polisens arbete.

Man är inte på något vis tvungen att visa upp sitt färdbevis. Däremot kan nämnas att man med ett sådant agerande bryter det civilrättsliga avtal man ingått med motparten SL, vilket naturligvis inte kan föranleda någon som helst form av tvångsingripande.

I enlighet med vad tidigare sagts är brottet bedrägligt beteende förvisso fullbordat i den stund en gärningsman färdas med t.ex. tunnelbanan utan att ha erlagt avgift för detta. Brottet som sådant är gripbart i enlighet med RB 24:7 2st, enär fängelse kan följa på det aktuella brottet, vilket majoriteten av forumanvändarna tycks känna till. Dock måste i sammanhanget även nämnas att ytterligare ett krav för gripande stipuleras i ovan paragraf, nämligen det att gärningsmannen skall gripas på bar gärning eller flyende fot, vilket enligt praxis innebär att kontrollanten/väktaren/kassörskan ska se brottet begås. I fallet med kontrollanter i kollektivtrafik, där möjlighet till förskottsbetalning föreligger, torde detta vara mycket svårt att uppnå, enär man här måste VETA att personen saknar giltigt färdbevis.

Om en kontrollant följer efter en person under minst den tid ett säsongskort är giltigt och tillser att denne inte inhandlar något färdbevis under perioden, är det teoretiskt möjligt att efter denna period genomföra ett envarsgripande för det fall personen nyttjar kollektivtrafik. Annars är så ej fallet.

Ett tillägg till Mungoose's inlägg: Det är inte olagligt (bedrägligt beteende) att ha råkat tappa/slarva bort biljetten, alltså kan du som privatperson aldrig vara säker på att den biljettlösa resenären gjort sig skyldig till brott.

//C DK012 - som dock betalar för sig

Guest Mungoose
Ett tillägg till Mungoose's inlägg: Det är inte olagligt (bedrägligt beteende) att ha råkat tappa/slarva bort biljetten, alltså kan du som privatperson aldrig vara säker på att den biljettlösa resenären gjort sig skyldig till brott.

//C DK012 - som dock betalar för sig

Helt rätt...såväl första som andra stycket...frågan är bara om myndighetspersoner kan vara säkra? :baskerKav:

Nu kan jag bara prata för Skånetrafiken, som kanske har andra regler än övriga städer i Sverige.

I de allmänna resevillkoren står det att man måste visa upp biljett (numer kan man även köpa dem på tåget).

Om man inte visar upp biljett alt köper en ny så får man böter.

För ett antal år sedan så jobbade jag som kontrollant på pågatågen och då kunde man inte köpa biljett ombord.

Kunde man inte uppvisa biljet (oavsett om man inte köpt, eller tappat biljett) så fanns det risk för böter (även vi kunde ha "snälla" dagar och bara hytta lite med pekfingret).

Brottet ifråga var bedrägligt beteende och envarsgripande om så krävdes. Kunde man inte visa leg. så fick de uppge sitt pnr. Det första jag gjorde var att räkna på pnr för att se att det stämde. Därefter ringde jag Polisen och kollade upp uppgifterna. Ibland hade man en magkänsla också och då slog poliserna även relationsfrågor (vad heter mamma/pappa/syster, vilken bil äger familjen osv).

Under det året jag arbetade hann jag skriva ut ett antal böteslappar, behövde aldrig handgripligen hålla kvar någon och till sist behövde jag aldrig kalla polis till platsen.

Detta är ett antal år sedan så jag ber om ursäkt för att jag inte minns exakt vilka stycken jag hänvisade till just då..

Kan någon kort förklara för mig hur tågordningen är om jag är ombord på (t.ex) tunnelbana, har löst färdbiljett men den är tappad eller stulen, och jag blir stoppad för kontroll.

Om tappad = straffavgift, kan jag till viss del förstå. Men om den är stulen?

Ska jag då betala böterna, polisanmäla stölden, gå tillbaka till SJ/SL/någon annan, och säga "titta här, jag betalade faktiskt, men någon tog biljetten, ge tillbaka min straffavgift."?

Om man blir jagad av ett beväpnat ungdomsgäng och springandes passerar en spärrlinje begår man alltså ett brott, bedrägligt beteende och riskerar ett straff som smäller högre i straffskalan än att jaga i flock? Att jaga i flock är svårt att bevisa, emedan att passera en spärrlinje utan färdbevis är kristallklart.

Kan någon kort förklara för mig hur tågordningen är om jag är ombord på (t.ex) tunnelbana, har löst färdbiljett men den är tappad eller stulen, och jag blir stoppad för kontroll.

Ska jag då betala böterna, polisanmäla stölden, gå tillbaka till SJ/SL/någon annan, och säga "titta här, jag betalade faktiskt, men någon tog biljetten, ge tillbaka min straffavgift."?

Du är skyldig att ha kvar biljetten tills dess du passerat utgångsspärren. Det står i det avtal du ingår med SL (om vi nu talar om Sthlm) när du använder fördmedlet.

Skulle du bli bestulen på biljetten så informerar du kontrollanten om detta. Denne kommer då skriva ut en bot åt dig och samtidigt informera dig om att du om du vill överklaga boten ska vända dig till SL:s kundtjänst (SL Center). Detta står också på boten du får i handen. SL fattar sedan beslut om huruvuda din bot avskrivs eller ej.

Självklart kan du fortsätta att vägra betala och dra det hela till Tingsrätten. Om det nu är värt besväret.

Guest Mungoose
Nu kan jag bara prata för Skånetrafiken, som kanske har andra regler än övriga städer i Sverige.

I de allmänna resevillkoren står det att man måste visa upp biljett (numer kan man även köpa dem på tåget).

Om man inte visar upp biljett alt köper en ny så får man böter.

För ett antal år sedan så jobbade jag som kontrollant på pågatågen och då kunde man inte köpa biljett ombord.

Kunde man inte uppvisa biljet (oavsett om man inte köpt, eller tappat biljett) så fanns det risk för böter (även vi kunde ha "snälla" dagar och bara hytta lite med pekfingret).

Brottet ifråga var bedrägligt beteende och envarsgripande om så krävdes. Kunde man inte visa leg. så fick de uppge sitt pnr. Det första jag gjorde var att räkna på pnr för att se att det stämde. Därefter ringde jag Polisen och kollade upp uppgifterna. Ibland hade man en magkänsla också och då slog poliserna även relationsfrågor (vad heter mamma/pappa/syster, vilken bil äger familjen osv).

Under det året jag arbetade hann jag skriva ut ett antal böteslappar, behövde aldrig handgripligen hålla kvar någon och till sist behövde jag aldrig kalla polis till platsen.

Detta är ett antal år sedan så jag ber om ursäkt för att jag inte minns exakt vilka stycken jag hänvisade till just då..

Förlåt mig, men det här är riktigt riktigt fel...kontrollant kan under inga som helst omständigheter utfärda böter. Ej heller polis kan utfärda böter för bedrägligt beteende, då penningböter ej finns angivet som påföljd för brottet i fråga.

Däremot äger trafikutövaren rätt att utfärda tilläggsavgift för den som reser utan giltigt färdbevis, men detta är en rent civilrättslig fråga och har inget med brottet bedrägligt beteende att göra.

Skrämmande...

Du är skyldig att ha kvar biljetten tills dess du passerat utgångsspärren. Det står i det avtal du ingår med SL (om vi nu talar om Sthlm) när du använder fördmedlet.

Skulle du bli bestulen på biljetten så informerar du kontrollanten om detta. Denne kommer då skriva ut en bot åt dig och samtidigt informera dig om att du om du vill överklaga boten ska vända dig till SL:s kundtjänst (SL Center). Detta står också på boten du får i handen. SL fattar sedan beslut om huruvuda din bot avskrivs eller ej.

Självklart kan du fortsätta att vägra betala och dra det hela till Tingsrätten. Om det nu är värt besväret.

Om biljetten förkommit/ blivit stulen har troligtvis inte kontrollanten någon rätt till envarsingripande. Du kan alltså avlägsna dig från platsen utan att han kan lyfta ett finger.

Det kontrollanten skriver ut är inte en bot utan en ny biljett på ett högre belopp.

Du bryter iof mot Ordningslagen men det räcker inte för envarsingripande, då det brottet är ett bötesbrott.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...