Troppchefen Posted March 15, 2006 Author Report Posted March 15, 2006 (edited) hur som helst är sträckan betydligt äldre än Råda basen, min gisning är tidigt 60 tal eller tom tidigare.dvs inte nåt som byggts i samband med Rådas utbyggnad till BAS 90. Jag antar att du menar äldre än utbyggnaden till bas 90 som du nämner längre fram i texten. Redan vid andra världskriget fanns ju i området ett krigsflygfält med fältnummer 20 Björnegården sedan blev det väl bas60 i samma veva som det stora flertalet (dvs slutet på 50, början på 60). Och då undrar jag om Råda och Såtenäs redan då delade uppställnings- och klargöringsområden? (mina kunskaper om F7 är ju som sagt begränsade så det vore intressant att veta) Appropå kortbanor i västergötland så kom jag ihåg att jag hade sett detta Appropå Fpl 35 på Rinkaby fanns detta I texterna på SFF hemsida får man också se att smalbanan vid Revingehed är en av Sveriges äldsta (från 50-talet). Friliggande bvanor har ju nyss varit upp för disskution. Och sist hittade jag detta, flyghangar på Skillingaryds skjutfält. Jag hade ingen aning om att Skillingaryd varit Arméflygfält. Det lustiga i kråksången är att jag har tillbringat förhållandevis mycket övningstid där nere och även stått en halv kväll inne i "hangaren" och kapat ved (enmetersklabbar är inte kompatibla med tältspis m/63) utan att ha den blekaste aning vad jag stod i för något . Gammal kvarlämning från den tiden ArtSS låg här. Edit: Beklagar om taxivägen ser ut som en bana men det är mycket lättare att dra ett rakt sträck än en kurva i det hyperavancerade ritprogrammet Paint/ Paintbrusch . Det skulle som BJE nämnt vara en flygplansväg/taxiväg. Anledningen till att bilderna ser lite skumma ut är att jag måste först skriva ut dem och sedan scanna in. Bmp filer har en förmåga att bli ganska stora. Edited March 15, 2006 by Troppchefen Quote
Skuggan Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 (edited) hur som helst är sträckan betydligt äldre än Råda basen, min gisning är tidigt 60 tal eller tom tidigare.dvs inte nåt som byggts i samband med Rådas utbyggnad till BAS 90. Nej, eftersom fickorna längs den vägen för det mesta är mindre än de "Viggen-fickor" som Bas 90-baserna fick så är den uppenbarligen äldre än så. Däremot så lär den ha ingått i Råda-Såtenäs bansystem. det är möjligt, dock ligger den ungefär 3 mil från rådabasen och ca 5km från Såtenäs, så troligast är att den tillhör(t) såtenäs... men tack iaf, har fått någorlunda svar på vad det förmodligen är iaf råda känner jag till mycket bättre, så där vet jag ganska exakt vart bakom osv ligger (dock vet jag inte vart uom ligger, men det kan jag nog ta reda på) hur är det med hasslösa? vet att Hasslösa och Hovby är förbundna via landsvägen mellan lidköping och skara (har inte koll på vägnummret där) och att det tills för några år sedan fans iaf 4 stora "hangarer" (modell välvda plåtskjul, törebodabågar?) där dörrarna svängdes upp (kanske inte ens var för flyg, minnet säger att dörrarna var för små) samt en likadan hangar (står fortfarande kvar) vid Hovby (i bakre området där det fans värn, baracker, matsal (plåtskjul) samt massa annat... (ligger precis vid taxibanan och har 4st STORA fpl fickor som numera försetts med bullervallar på 3 sidor) tror jag har ett par bilder från det området på Hovby (som numera är till 80% rivet) [edit] lägger till lite bilder, blågul får säga till om de är A: för stora, B: visar hemliga saker (fans inga skyltar vad jag kunde se) ledningsbarrack? SK16? Hangar/Törebodabåge? Vad är detta? det är militärt iaf, men som synes är det "maskerat" för att se civilt ut, fönstren är ju inte riktiga (bara ramar som är fastspikade på fasaden för att likna fönster) satt några "brandutr" skyltar på dörrarna.. det sista huset ligger ca 150m från banänden och granne med en brukshundsklubb. fans lite värn mm i skogen bredvid (igenväxt det mesta dock) så, vad exakt föreställer bilderna? Edited March 16, 2006 by Skuggan Quote
KD803 Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 det är möjligt, dock ligger den ungefär 3 mil från rådabasen och ca 5km från Såtenäs, så troligast är att den tillhör(t) såtenäs... Som sagts tidigare, Råda-Såtenäs utgör en bas. Det jag menade är att den vägen troligtvis ingår i basens system av flygplanvägar, även om de gamla flygplanfickorna inte längre används som sådana. Ursprungligen var den förmodligen bakom eller uom till Såtenäs. Quote
Guest Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 "..blågul får säga till om de B: visar hemliga saker.." Blir lite fundersam... Är det utlagt på nätet så finns det ute. Hjälper inte om B-G rensar på forumet. Tänk efter före, behåll din pusselbit etc. Sorry, om jag verkar som "Hemliga Arne".. Quote
Troppchefen Posted March 16, 2006 Author Report Posted March 16, 2006 Vad är detta?det är militärt iaf, men som synes är det "maskerat" för att se civilt ut, fönstren är ju inte riktiga (bara ramar som är fastspikade på fasaden för att likna fönster) satt några "brandutr" skyltar på dörrarna.. det sista huset ligger ca 150m från banänden och granne med en brukshundsklubb. fans lite värn mm i skogen bredvid (igenväxt det mesta dock) så, vad exakt föreställer bilderna? Barracken är nog en gammal flygtjänstbarrack, på vissa baser kunde det finnas ganska många sådana och ofta i anslutning till Bakom, Uom etc. Hangaren kan nog vara en "törebodabåge" som fått annat användningsområde. Törebodabågen är en limträkonstuktion från just Töreboda och kan se lite olika ut även om det som de flesta refererar till är skärmskydden som kunde finnas i norra banänden på en jaktbas. På första sidan i det här ämnet finns en bild på en ej ombyggd fälthangar. Ladugården skulle jag tro är ett förråd och kan kanske vara en civil gård som inlemmats i basen, finns många sådana exempel runt om i landet med allehanda mtrl innuti. (tror ladvärn går bort) Skyddsrummet, var det beläget vid huvudbanan? Quote
Skuggan Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 "..blågul får säga till om de B: visar hemliga saker.." Blir lite fundersam... Är det utlagt på nätet så finns det ute. Hjälper inte om B-G rensar på forumet. Tänk efter före, behåll din pusselbit etc. Sorry, om jag verkar som "Hemliga Arne".. det är nog relativt lugnt, allt utom "hangaren" är riven idag ändå. Vad är detta? det är militärt iaf, men som synes är det "maskerat" för att se civilt ut, fönstren är ju inte riktiga (bara ramar som är fastspikade på fasaden för att likna fönster) satt några "brandutr" skyltar på dörrarna.. det sista huset ligger ca 150m från banänden och granne med en brukshundsklubb. fans lite värn mm i skogen bredvid (igenväxt det mesta dock) så, vad exakt föreställer bilderna? Barracken är nog en gammal flygtjänstbarrack, på vissa baser kunde det finnas ganska många sådana och ofta i anslutning till Bakom, Uom etc. Hangaren kan nog vara en "törebodabåge" som fått annat användningsområde. Törebodabågen är en limträkonstuktion från just Töreboda och kan se lite olika ut även om det som de flesta refererar till är skärmskydden som kunde finnas i norra banänden på en jaktbas. På första sidan i det här ämnet finns en bild på en ej ombyggd fälthangar. Ladugården skulle jag tro är ett förråd och kan kanske vara en civil gård som inlemmats i basen, finns många sådana exempel runt om i landet med allehanda mtrl innuti. (tror ladvärn går bort) Skyddsrummet, var det beläget vid huvudbanan? det var beläget ca 20m från barracken (fans fö 5 barracker varav 1 med fästen för högantenner o dyl, satt även ett kopplingsskåp på väggen. sedan fans ett stort plåtskjul också som förmodligen fungerat som matsal (mycket stolar, samt uppställningsplats för kokgrupp utanför (bla permanent vedupplag m/stort samt ett ännu större vedskjul ca 500m bort), fans en STOR flygplansficka, bedömmer att det lätt hade gått att parkera ett Herkules där. detta är dock en sidobas till Hasslösa (eller var rättare sagt, hasslösa är nedlagt och Hovby köptes för 6 mille av Lidköpings kommun år 2000, då påbörjades även rivning av anläggningarna) det fans även lite andra byggnader i området som jag INTE tänker lägga upp bilder på (verkade vara mobförråd el dylikt, tjocka ståldörrar och tjocka betongväggar) ang ladan så tillhör den ingen gård, men det fins en gård inte långt därifrån som är militär (eller har varit) och den ser ut som en typisk svensk bondgård. värnpjäser har funnits i omgivningen en gång i tiden (2 vet jag med säkerhet vart de var, eventuellt vet jag 2 till) allt detta ligger i DIREKT anslutning till banan. (i NO banänden på bana 06/24) Quote
Koskela Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 "Ladan" är ingen bondgård, det är ett så kallat täckt flygplanvärn, från den gamla goda tiden. Utbyggnaden på baksidan är till för att rymma planets bakparti. Dessa flygplanvärn finns det gott om på gamla flygbaser från VK2. Efter att jetplanen kom tillFv blev dessa obsoleta och byggdes om till förråd. Andra varianter på öppnaflygplan är uppskottade U-formade jordvallar, 3- 4 meter höga, fanns även de försedda med uttag för flygplanets bakparti. Ofta finns de grupperade två och två, och ja, det var från tiden innan jet, permanetntlagda banor och Bas 60 fanns. Koskela Quote
Skuggan Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 (edited) "Ladan" är ingen bondgård, det är ett så kallat täckt flygplanvärn, från den gamla goda tiden. Utbyggnaden på baksidan är till för att rymma planets bakparti. Dessa flygplanvärn finns det gott om på gamla flygbaser från VK2. Efter att jetplanen kom tillFv blev dessa obsoleta och byggdes om till förråd. Andra varianter på öppnaflygplan är uppskottade U-formade jordvallar, 3- 4 meter höga, fanns även de försedda med uttag för flygplanets bakparti. Ofta finns de grupperade två och två, och ja, det var från tiden innan jet, permanetntlagda banor och Bas 60 fanns. Koskela ok, ja det fins ett flertal "mystiska" jord formationer (sett ur mina ögon iaf, bla ett som ligger ca 100m från ladan, rätt in i skogen) vad gäller ladan så är den vänd FRÅN banan (dvs är det vad du säger skulle planet stått vänt med baken mot banan), och förmodligen såg terrängen lite annorlunda ut då jag i dag inte ser hur man skulle kunna taxa ut ens ett litet plan därifrån (slyskogen runtomkring fans nog inte där när det användes till sitt ursprungliga syfte) hm.. när jag tänker på det... det har nog funnits en värnpjäs precis bredvid, dock är den väldigt väl maskerad under ett ca 3x4x2m plåtskjul (omålad veckad plåt), trodde först det var nåt annat, men tar man bort all slyskog så hade den tillsammans med en av de andra pjäserna perfekt täckning över inflygningszonen på banans NO ände och över hela banslutet (innan ladan gör att den hamnar i mask).... ganska smart maskerat om man frågar mig... hade den ett underjordiskt rum (vilket jag förmodar) ligger ingången dold 10talet meter därifrån... vi kan altså bekräfta att basen använts före jetåldern? (mtp ladan mm) vill ni ha en översiktsbild går det att hitta här sök på Hovby och väl sedan det som ligger i Lidköpings kommun så fins flygbasen upp till höger (ni får kanske zooma ut lite för att hitta) ladan är lätt att se om ni kollar i den östra banänden, fortsätter ni längs flygplansvägen österut kommer ni se ca 14st flygplansfickor som avslutas med hangaren jag visade bild på, precis innan den ligger alla barrackerna mm. det området är svårt att se på flygfotot, men jag kanske kan rita upp hur det såg ut innan de började riva om det är önskvärt. själva banlayouten inkl taxibanorna är tämligen likt den jakbas 60 ritning som Troppchefen ritade. bredvid banan fins en kortare gräsbana som används för segelflyg idag (kanske rester av en gammal gräsbana?), det har legat ett pjäsvärn precis bredvid denna, 5m från det "gamla" flygledartornet. OT: fasen, dethär med gamla flygbasers historia är ju intressant.. Edited March 18, 2006 by Skuggan Quote
Troppchefen Posted March 18, 2006 Author Report Posted March 18, 2006 Det var lite naivt av mig att ovan tro att ladvärn går bort . Den har nog däremot fått en helt ombyggd fasad. Om det är ett ladvärn så borde "hangarporten" ha gått ända upp till takets början, dåtidens flygplan hade ju sporrställ och kunde bli ganska höga vid fronten. På "standardtypen" av ladvärn fanns det innanför porten vajerspel som man firade ner nästan hela långsidan varvid flygplanet kunde bogseras ut. Mycket riktigt är området från andra världskrigets början och utgjorde fält 21 Ekgården. Då du ändå är i området kanske du kan avlägga en liten rapport över krigsfält 22 Sävare, vore kul att veta om någonting i dag påminner om att det varit ett flygfält. Quote
Skuggan Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 Det var lite naivt av mig att ovan tro att ladvärn går bort . Den har nog däremot fått en helt ombyggd fasad. Om det är ett ladvärn så borde "hangarporten" ha gått ända upp till takets början, dåtidens flygplan hade ju sporrställ och kunde bli ganska höga vid fronten.På "standardtypen" av ladvärn fanns det innanför porten vajerspel som man firade ner nästan hela långsidan varvid flygplanet kunde bogseras ut. Mycket riktigt är området från andra världskrigets början och utgjorde fält 21 Ekgården. Då du ändå är i området kanske du kan avlägga en liten rapport över krigsfält 22 Sävare, vore kul att veta om någonting i dag påminner om att det varit ett flygfält. Sävare? har det funnits fält där? har du någon geografisk referens på vart fältet skall ha funnits? (typ, ri och avst från Sävare Kyrka) Ekgården, ja.. så heter den närmsta gården ja... har du fler fält i området som du vill att jag skall spana lite extra efter? (kommer nog ta lite turer när snön har försvunnit, blir lättare att se saker då) Quote
Troppchefen Posted March 18, 2006 Author Report Posted March 18, 2006 Sävare? har det funnits fält där? har du någon geografisk referens på vart fältet skall ha funnits? (typ, ri och avst från Sävare Kyrka) Ekgården, ja.. så heter den närmsta gården ja... har du fler fält i området som du vill att jag skall spana lite extra efter? (kommer nog ta lite turer när snön har försvunnit, blir lättare att se saker då) Jag har tyvärr inte den blekaste aning om var fältet var förlagt, men det måste ju i alla fall vara en förhållandevis flack terräng och (åtminstånde då) stor öppen yta. Jag får forska vidare på Sävare. Sedan är ju frågan vad du tycker ligger i närheten och vad du är intresserad av för sorts fält. Några exempel på fält i närheten: Jung (Badened, Fä 5) Saleby (Jonstorp, Fä 7) dessa baser är jag osäker på precis vart de legat och någorlunda beskrivning är hittade ur "Svenskt militärflyg - Propellerepoken" av Lennart Andersson Alla "moderna" baser i området härstammar från krigsåren på ett eller annat sätt och förhoppningsvis kan man hitta lämningar därefter. Quote
Skuggan Posted March 18, 2006 Report Posted March 18, 2006 (edited) vi säger allt inom 2 mil... eller för enkelhetens skull, dra en båge mellan skara och såtenäs (F7) med centrum i lidköping. och flack terräng... du, västgötaslätten är tämligen jätteplatt, fan vet om inte skåne är mer kuperat Brännebrona har väl också varit ett gammalt krigsfält? isåfall är det en civil flygklubb numera (fortfarande gräsbana) Saleby ligger inom lämpligt avstånd.. problemet med de flesta fälten skulle jag tro är att de numera är delar av åkrar osv och därför totalt omöjliga att känna igen, speciellt från marken... skulle vara mycket enklare om man kunde få ri och avst från lämpliga landmärken (ex kyrkor, de brukar ju generellt sett ha stått där de står i åtminstone ett par hundra år) de moderna fält jag känner till (förutom kortbanor) är Hasslösa, Hovby, Råda och Såtenäs Hovby har som redan nämnts en hel del kvarlämmningar från krigsåren, Hasslös har jag inte varit på, men även där kan det finnas en del om det inte rivits iom avvecklingen, Råda blev nog det mesta av de äldre lämmningarna förstörda iom ombyggnaden till Bas 90 (förutom en gamma flygplanslada som jag precis kom på att det fins kvar), på Såtenäs fins en del kvar men det mesta är förmodligen rivet, dessutom svåraste stället att komma in och fotografera på. edit: söker jag på jonstorp på lantmäteriets sida (sverigebilden) och väljer lidköpings kommun så får jag upp en bild centrerad på ett stort fält som ser ut att vara slytäckt eller iaf inte uppodlat. hmm... zoomar jag ut lite så ser det ut att kunna vara ett gammalt flygfält, dock är mina ögon helt otränade så jag är inte säker... men vill ni se själva så sök på JONSTORP och bläddra ner i listan tills ni hittar LIDKÖPING i VÄSTRA GÖTALANDS LÄN. Edited March 18, 2006 by Skuggan Quote
Troppchefen Posted March 18, 2006 Author Report Posted March 18, 2006 Jag rättar mig själv lite. Fält 5 heter Badene och inte Badened. Lite information kanske du kan få här? Quote
111 SSK BAT Posted April 3, 2006 Report Posted April 3, 2006 Hangaren på Byholma Här kommer en bild på hangaren som testades på Byholma. Jag tackar MDN för plats med bilden å det ödmjukaste. Quote
KD803 Posted April 3, 2006 Report Posted April 3, 2006 Här kommer en bild på hangaren som testades på Byholma. Det fanns även ett exemplar på Borlängebasen. Quote
simon Posted April 3, 2006 Report Posted April 3, 2006 Haha, tog två bilder på hangaren, samt ena vägbanan på Byholma så sent som i lördags. Finns intresse? Quote
Troppchefen Posted April 3, 2006 Author Report Posted April 3, 2006 Haha, tog två bilder på hangaren, samt ena vägbanan på Byholma så sent som i lördags. Finns intresse? Ja nog finns intresse alltid!! Vore kul att återse Byholma igen . Ska själv ge mig ut på lite expeditioner då snön smält bort lite mer i de mellersta och norra regionerna av vårat land. Tallhed, Borlänge och Kramfors samt ett antal f.d. baser till kommer i alla fall att få besök framöver Quote
simon Posted April 4, 2006 Report Posted April 4, 2006 (edited) Ok, here goes. Kupolhangar Reservbana, bild 1 Reservbana, bild 2 Husen man skymtar i sista bilden användes av försvaret för förläggning av personal. Har även fått för mig att det satt någon form utav ledning där. Någon annan kanske kan fylla i. Edited April 4, 2006 by simon Quote
Kamrat07 Posted April 5, 2006 Report Posted April 5, 2006 Någon som har koll på en bas utanför Molkom, Värmland? Quote
Beafer Posted April 5, 2006 Report Posted April 5, 2006 Det kan inte vara Brattforsheden? Krigsflygfält 16 hette detta och håller just nu på att restaureras av den lokala flygklubben stödd av länsstyrelsen. Quote
J.K Nilsson Posted April 9, 2006 Report Posted April 9, 2006 Husen man skymtar i sista bilden användes av försvaret för förläggning av personal. Har även fått för mig att det satt någon form utav ledning där. Någon annan kanske kan fylla i. Fredstida förläggning i fall. J.K Nilsson Quote
Skuggan Posted April 11, 2006 Report Posted April 11, 2006 (edited) råkade läsa i fredagens exemplar av Nya Lidköpings Tidningen att krigsfält 5 (Badene) skall rustas upp ovh bli turistmål. tydligen bor den siste som var vakt på fält 5 kvar i ett av husen på fältet (tror tom det var den gamla vaktstugan, eller i vart fall det hus där vaktstyrkan låg förlagd) dessutom fins 2 ladvärn kvar och är idag i bruk som halm lager, flertalet värn och skyttegravar eller rester därav fins kvar i området. även den byggnad som koket huserade i fins kvar. allt detta skall altså rustas upp (till vad jag förstod saken som) ursprungligt skick (med 3 asfalterade banor) Fält 5, Badene ligger utanför orten Kvänum på varaslätten i västergötland för den som är intresserad ;) edit: menar givetvis fält 5 fält 7 låg utanför vinninga Edited April 11, 2006 by Skuggan Quote
Skuggan Posted April 13, 2006 Report Posted April 13, 2006 Idag var det ytterligare en kort artickel om restaureringen av Fält 5 "Badene" i lokaltidningen. personal från F7 och F7 flotiljmuseum har varit och kollat på platsen dock kunde de inte bidra med hjälp eller ekonomiskt stöd i nuläget (projektet har inte kommit tillräckligt långt än) så det är bara några civila eldsjälar som jobbar på det nu. btw, det gamla köket är numera ett värdshus ;) Quote
Magnus Posted April 23, 2006 Report Posted April 23, 2006 Någon som har koll på en bas utanför Molkom, Värmland? Kolla in Brattforsheden flygklubbs hemsida. Det finns en del intressanta bilder m.m. där. Quote
Bliss Posted April 23, 2006 Report Posted April 23, 2006 Bliss, har du sett uppställningsområdet väster om Everöds flygplats? Jag var där och knallade runt en sommardag för något år sedan och redan då började det bli igenväxt. Kunde dock räkna mig till 19 st klargörningsfickor längs en en bana som gick i en cirkel i skogen. Fanns även en del hårdgjorda ytor utöver det, bland annat en betongbelagd gångväg (bredd som en cykelväg knappt) som gick upp till landsvägen genom skogen. Kunde dock inte klura ut va den var till... Jag har funderat på om det det fanns/finns någon mer landningsmöjlighet till Everöd, men inte hittat någon. Tycker bara det låter konstigt att man kunde basera så många som 20 fpl i området + fler bort mot Degeberga, men ändå bara ha en landningsmöjlighet... Vet vilket område du tänker på men har inte haft möjlighet att titta där än, ska ta ett snack med Kompanichef först, vill ha ryggen fri Skulle vara kul att gå en rejäl runda där ute, undrar om det finns nån nedlagd KC där ute nånstans också. Det är taget! Jag får väl skylla på att jag var ung och dum när jag sprang runt där och tittade, men det kändes kusligt nerlagt alltihopa så... Tror inte anläggning ingår i Kriorg nu mera... Jag spanande efter skumma jordhögar, kullar och dylikt men hittade väl inget som jag kan se. Ligger inte KC i smaband med rullbanan? Har nu fått tillåtelse från Kompanichefen att kika på området. Alla tips om var någonstans man skall börja leta efter skyddsrum, värn och andra intressanta objekt (KC?) emmottages tacksamt, går alldeles utmärkt att skicka pm också Quote
KD803 Posted April 23, 2006 Report Posted April 23, 2006 Alla tips om var någonstans man skall börja leta efter skyddsrum, värn och andra intressanta objekt (KC?) emmottages tacksamt, går alldeles utmärkt att skicka pm också Skyddsrum hittar du i anslutning till t ex klargöringsplatser. De ligger där personal var tvungna att uppehålla sig inom primär risk, dvs inom 500 meter från rullbanan. KC, om det finns någon, hittar du genom att leta efter radiomaster. De står i två grupper, en sändar- och en mottagargrupp. Mottagargruppen brukar stå i direkt anslutning till KC. Men det enda du lär se av KC är nedgången som sällan är särskilt imponerande (tänk utedass med ryggen mot en kulle). Quote
Bliss Posted April 23, 2006 Report Posted April 23, 2006 Jag bugar och bockar, nu har jag något att gå efter. Quote
Jelzin Posted April 25, 2006 Report Posted April 25, 2006 Jag bugar och bockar, nu har jag något att gå efter. Bliss, du må rapportera vad du finner i området som kan vara av intresse. Kanske är området värt ett nytt besök. Quote
Bliss Posted April 27, 2006 Report Posted April 27, 2006 @ Jelzin Jodå, någon form av rapport lär det allt bli. Quote
Recommended Posts