Dr. T-68 Posted August 2, 2006 Report Posted August 2, 2006 För mig som helst håller mig nära vattnet var detta en yttrest informativ tråd. Jag har använt eniro och kikat på många av platserna. En sak som jag tycker är lite trist är att Ålem norr om Kalmar numera blivit fattigmans motorväg (mitträcke) och att utrustning blivit flyttad. Om man jämför Ålem med andra platser på eniro så ser den maskad ut? Varför detta om den är nerlagd? Quote
lhansson Posted August 3, 2006 Report Posted August 3, 2006 Åmsele Ska passera på väg (ännu mer) norrut snart och har hittat huvudbanan på Eniro, samt två banor i närheten, en norr om och en öster om huvudbanan. Allt öster om älven. Men det borde finnas fler om jag förstått rätt? Kan någon med insikt klargöra för en novis Den 4:e banan ligger väster om bana H, parallellt med denna. Utgör del av länsväg 363 Har lagt upp lite bilder från Åmsele besöket på http://hem.bredband.net/b399210/ Precis som Björkvik har nya ägaren stängslat in hela området. Jisses vilket jobb! Quote
Kiowa Posted August 5, 2006 Report Posted August 5, 2006 Jag hade tänkt åka förbi Fönebasen (Färila) imorgon och se vad som händer där, men så var denna artikel i lokala tidningen nu i morse: "FÖNE Nu har Råsjö Torv kört igång sitt försöksprojekt med att torka torv på flygfältet. En av de nedlagda start- och landningsbanorna vid flygbasen i Föne har tagits i besittning. På den av solen varma, nästa heta, asfaltytan, torkar torven som den aldrig kan göra ute på de blöta myren. Det som tidigare tog två till tre veckor, om vädret var bra, går på bara två eller tre dagar. Bana C på Föne flygfält, 1,1 kilometer lång, 18 meter bred och med en total på två hektar, har blivit något helt annat, än den ursprungligen var avsedd för. Där militära flygplan tidigare startat och landat ligger nu ett tunt lager av våt torv utspridd för torkning" (mm.) Quote
Bergmannen Posted August 6, 2006 Report Posted August 6, 2006 (edited) Kamrater, har med ljus och lykta i över ett år sökt information om tunneln i Fällfors och nu är den ju avvecklad så jag hoppas på bättre tur med följande frågor: 1. När byggdes tunneln? 2. Hur många plan kunde rymmas därinne? (35 resp 37) 3. Var den stötvågsskyddad som en traditionell berghangar? 4. Inrymde den även KC samt mindre reservdels- och vapen-förråd? 5. Fanns därinne några logements delar för ff eller andra högre officierare med ankn till flygtjänst som skulle utgå ifrån berget? 6. Var på fältet ligger tunneln och hur många inslag finns det? 7. Användes den aktivt någon gång och i så fall när och av vem? 8. Bilder från anläggn. tas tacksamt emot - oavsett om de är av lumparkaraktär eller annat. Hilsen: Bergmannen (som är bofast i Mälardalsregionen och därmed har svårt att spontant besöka platsen själv) Edited August 6, 2006 by Bergmannen Quote
Xenon Posted August 11, 2006 Report Posted August 11, 2006 Mycket intressant tråd!! Tog mig ett tag att läsa igenom den. Heder åt Troppchefen och alla som tillfört mycket matnyttig läsning. Själv är jag mycket intresserad av just gammla flygbaser. Var själv och kollade lite i och omkring F5 Ljungbyhed för att par dagar sedan. På vägen mellan Krika och Ljungbyhed hittar man infarten till uppställningsplatsen. Vänster om man kommer från F5 hållet, stooor korsning som inte går att missa. Det var inget jättespännande mer än en massa uppställningsplatser och en motorkörningsplats med en jättestor järnkonstruktion bakom. Dock hittade jag ett undrligt ställe. Längst in på den längsta rakan (svårt att förklara utan karta) går det en stig som svänger åt vänster. Där fanns en inhängnad ca 10 x 10 m och därinne fanns en platta av betong. Vad användes den till? Vidare på stigen som nu övergår i en grusväg finns en nergrävd betongkonstruktion, ca 5 m lång. Hur långt in i kullen den går vet jag inte. Vad är det? Såg ingen ingång från vägen. Härligt att utforska gammla baser! Ska ta en dag eller två att åka och kolla på de där jag själv var en gång i tiden, nämligen Byholma och Kosta. Finns det något kvar där förutom en jäkla massa timmer, iaf i Byholma? Är de öppna och är det tillåtet att vandra omkring där. Måste ju kolla om vår skylt "Camp Bya" fortfarande sitter kvar! Mvh, Joakim Quote
Maskinarn Posted August 12, 2006 Report Posted August 12, 2006 Har nu varit och tittat på kjulabasen, finns två kupoler två hangarer och två törebodabågar kvar samt några andra byggnader och vad jag tror maskeringsutrustning helt öppet, väl värt ett besök om man har vägarna förbi. Quote
106 Posted August 12, 2006 Report Posted August 12, 2006 Tittade lite på F8, F18 och Bromma på eniros flygbilder. På F8 finns det två runda ytor vid vägen som går ungefär från nedfarten till berghangaren och bort mot tornet, dessutom finns det två likadana strax norr om dessa på en sidoväg. Är det gamla avfyringsplatser för Rb68? Hur många robotar hade varje robotdivision? Tänker då bland annat på att F8 hade två divisioner, en skoldivision och en "riktig". Quote
Bertil Ludvig 1 Posted August 13, 2006 Report Posted August 13, 2006 Dock hittade jag ett undrligt ställe. Längst in på den längsta rakan (svårt att förklara utan karta) går det en stig som svänger åt vänster. Där fanns en inhängnad ca 10 x 10 m och därinne fanns en platta av betong. Vad användes den till? Vidare på stigen som nu övergår i en grusväg finns en nergrävd betongkonstruktion, ca 5 m lång. Hur långt in i kullen den går vet jag inte. Vad är det? Såg ingen ingång från vägen. Betongkonstruktionen som finns i kulle skulle kunna vara en av de gamla kupolskydden som brukade innehålla en av underväxlarna på en BAS 60. Svårt att säga utan att ha sett bilder Suck dessa fina och fuktiga krypin saknar man verkligen inte. /BL1 Quote
Bergmannen Posted August 13, 2006 Report Posted August 13, 2006 Tittade lite på F8, F18 och Bromma på eniros flygbilder.På F8 finns det två runda ytor vid vägen som går ungefär från nedfarten till berghangaren och bort mot tornet, dessutom finns det två likadana strax norr om dessa på en sidoväg. Är det gamla avfyringsplatser för Rb68? Hur många robotar hade varje robotdivision? Tänker då bland annat på att F8 hade två divisioner, en skoldivision och en "riktig". Ja, det är Bloodhound platser - vet inte svaren på resten av dina frågor dock Quote
Troppchefen Posted August 13, 2006 Author Report Posted August 13, 2006 En intressant och ganska bortglömd del av flygvapnet med robotdivisionerna. Lite matnyttig läsning i ämnet och som rätar ut en del frågetecken finns HÄR! Quote
517 Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 (edited) På gamla Lv3s område (Norrtälje) står en rb68 uppställd. De gamla robotplatserna 8st syns fortfarande från motorvägen 8 st. Dessa användes endast i utbildningssyfte. De gånger jag såg plattorna användes (88-89), var när Helikopter 4C kom på besök från Berga. Utbildningen av de sista 2 robotdivisionerna skedde tydligen 1978, vilka då var krigsbaserade på dåvarande F 8 Barkarby. Edited August 15, 2006 by 517 Quote
johanp Posted August 14, 2006 Report Posted August 14, 2006 På gamla Lv3s område (Norrtälje) står en rb68 uppställd. De gamla robotplatserna 8st syns fortfarande från motorvägen 8 st. Lust att peka ut på en karta (typ eniro)? Är det officiellt såhär efter nedläggningen vart de skulle placeras i krig? Quote
Fa/Kapten Posted August 16, 2006 Report Posted August 16, 2006 Åmsele Ska passera på väg (ännu mer) norrut snart och har hittat huvudbanan på Eniro, samt två banor i närheten, en norr om och en öster om huvudbanan. Allt öster om älven. Men det borde finnas fler om jag förstått rätt? Kan någon med insikt klargöra för en novis Den 4:e banan ligger väster om bana H, parallellt med denna. Utgör del av länsväg 363 Har lagt upp lite bilder från Åmsele besöket på http://hem.bredband.net/b399210/ Precis som Björkvik har nya ägaren stängslat in hela området. Jisses vilket jobb! Kul att se lite bilder från Åmsele, vilket var "min bas" under alla år i FV. Någon som vet vilken den nya ägaren är och vad bana H och området däromkring ska användas till ?? Quote
Bergmannen Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 Jag har ett par frågor angående Gimo-basen i Uppland. Jag har länge undrat när basen användes sista gången för övning eller incidentberedskap och också undrat över vilka förband som övat där/var grupperade där - särskilt mot slutet. När jag gjorde vpl 1989 på F16 så bemannade vi som ryckte in på flottiljen detachemten Tierp samt Rimbo (Riala) och Bålsta. Men inget Gimo. Därför undrar jag också vem som stod för bastroppen på Gimo. Vidare undrar jag om detaljer som var UOM låg för Gimo och hur lång Gimo-rakan på väg 292 egentligen är - användes hela som reservbana till Bana H och fanns det fler reservbanor i och med det utsatta läget direkt vid kusten? Tacksam för hjälp! Quote
Troppchefen Posted August 20, 2006 Author Report Posted August 20, 2006 Med de båda böckerna Svenskt Militärflyg; Propellerepoken av Lennart Andersson samt F21 Nyckelflottilj i Norr (utgiven av Norrbottens flygflottilj) gav jag mig iväg på en mindre exkursion i trakterna kring Boden. Jag har här tittat närmare på två f.d. flygbaser: Fält 31 Unbyn och Fält 32 Heden. Två fält med som skiljer ungefär en månad i ålder och som båda har följt med under försvarets utveckling in i modern tid, men med helt olika förutsättningar. Unbyn är ett fält söder om Boden som byggdes 1940 med tre banor i triangelformation. På platsen byggde man 15 st vallvärn och några ladvärn. Av ladvärnen fanns inget kvar men däremot några vallvärn vilket var det första jag möttes av. Träpalissaden i ett av de 15 B-vallvärnen Under efterkrigstiden har fältet nyttjats av flera olika grupper (men mycket lite av flygvapnet) bl.a. flygklubbar. Men den stora nyttjaren var Bodens garnison och där bl.a. AF1/Hkpskvadronen som stridstränade med sina Hkp 9. Övningsfältet ligger under Bodens skjutfält och viss övningsverksamhet har bedrivits även dagsläget. Den längsta banan (1000 m) blev asfalterad men sönderkörd under senare år av bl.a. stridsvagnar. Med snabb fart skjuter växtligheten upp och asfalten spricker sönder. Här står jag mitt på den sydliga av de tre banorna, att detta varit ett flygfält syns inte allt för mycket. Och som det är med vegetation så har den en förmåga att växa mer där människan tidigare hållit marken ren,. Nästa anhalt blev Hedenbasen som tillkom samma år som Unbyn men som blev moderniserad till Bas 60 standard och blev även en av de absolut mest använda baserna i Norrland under 60 och 70-talet då den tjänstgjorde som övningsbasbataljon. Fältet som nyttjas av Bodens garnison används bl.a. till fordonsutbildning och skyddstjänst. Banan sett från söder. En flygplanplats vid Hedens bakre klargöringsområde. Stilstudie av den tidigare så vanligt förekommande "törebodabågen". "Mysrum" i ett Sk10 kupolskyddsrum. Och där slutade resan för denna gång. @Bergmannen Gimo var på slutet sidobas till Tierp (med F16 som huvudman) tillsammans med Rörberg (Gävle). Till detta har vi även en reservbas vid kommungränsen Älvkarleby/Tierp efter kustvägen (Rv76) Quote
Närsky Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 @Bergmannen Gimo var på slutet sidobas till Tierp (med F16 som huvudman) tillsammans med Rörberg (Gävle). Till detta har vi även en reservbas vid kommungränsen Älvkarleby/Tierp efter kustvägen (Rv76) Vilka typer av baser var följande (om de överhuvud taget användes)?: Barkarby, Tullinge, Skavsta, Malmslätt, Björkvik Quote
Bergmannen Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 (edited) @Bergmannen Gimo var på slutet sidobas till Tierp (med F16 som huvudman) tillsammans med Rörberg (Gävle). Till detta har vi även en reservbas vid kommungränsen Älvkarleby/Tierp efter kustvägen (Rv76) Vilka typer av baser var följande (om de överhuvud taget användes)? Barkarby - först var den Svea Flygflottilj F8, därefter krigsbas åt F16 tom 1994 tror jag Tullinge - först var den Södertörns Flygflottilj F18 till nedläggning 1974, sedan krigsbas under F13 men användes av de flesta förband för framskjuten övning ute över Östersjön. Under sista åren bemannad med ff från Uppsala, vars Petter Röd (ursprungligen Adam Gul) baserades där. Lades ner helt 1986. Skavsta - Södermanlands Flygflottilj F11 lades ner 1980 - vet ej krigsbas-historik efter det, någon annan vet säkert vad som hände på fältet innan Ryanair kom dit. Björkvik - krigsbas till F13, avvecklad i slutet av 90-talet. Hur kan du åberopa Närskydd utan att veta något om ovan? NSKY die, pilots fly, min vän! Edited August 20, 2006 by Bergmannen Quote
106 Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 Gimo var på slutet sidobas till Tierp (med F16 som huvudman) tillsammans med Rörberg (Gävle). Var Rörberg tänkt som sidobas från början? Tänker på att man inte har några platser för jakten i vare sig Helge norr eller syd. Quote
KD803 Posted August 20, 2006 Report Posted August 20, 2006 Tullinge - först var den Södertörns Flygflottilj F18 till nedläggning 1974, sedan krigsbas under F13 men användes av de flesta förband för framskjuten övning ute över Östersjön. Under sista åren bemannad med ff från Uppsala, vars Petter Röd (ursprungligen Adam Gul) baserades där. Lades ner helt 1986. F 18 Flygvapnets Södertörnsskolor lades ner 1986. Men lades basen verkligen ner då? Var där på StrilS 1991 och vill minnas att det fanns bastropp där då. Det stod i alla fall en hel del "basfordon" i lilla berget då. Quote
Närsky Posted August 21, 2006 Report Posted August 21, 2006 @Bergmannen Gimo var på slutet sidobas till Tierp (med F16 som huvudman) tillsammans med Rörberg (Gävle). Till detta har vi även en reservbas vid kommungränsen Älvkarleby/Tierp efter kustvägen (Rv76) Vilka typer av baser var följande (om de överhuvud taget användes)? Barkarby - först var den Svea Flygflottilj F8, därefter krigsbas åt F16 tom 1994 tror jag Tullinge - först var den Södertörns Flygflottilj F18 till nedläggning 1974, sedan krigsbas under F13 men användes av de flesta förband för framskjuten övning ute över Östersjön. Under sista åren bemannad med ff från Uppsala, vars Petter Röd (ursprungligen Adam Gul) baserades där. Lades ner helt 1986. Skavsta - Södermanlands Flygflottilj F11 lades ner 1980 - vet ej krigsbas-historik efter det, någon annan vet säkert vad som hände på fältet innan Ryanair kom dit. Björkvik - krigsbas till F13, avvecklad i slutet av 90-talet. Hur kan du åberopa Närskydd utan att veta något om ovan? NSKY die, pilots fly, min vän! Ställde tydligen frågan luddigt... Flottiljhistorian är känd för mig men inte hur dessa baser tänkte användas som krigsbaser. Om de överhuvudtaget skulle göra det. Frågan kan även gälla civila flygplatser som Bromma och Arlanda då tex Sturup tydligen var sidobas till Ljungbyhed och Landvetter till Hagshult. Quote
Term Posted August 21, 2006 Report Posted August 21, 2006 Har kikat runt på eniro lite och letat flygbaser! Och med tanke på det jag sett irl och på eniro så verkar Jockmokk och Fäila var dom baserna som var bäst uppbyggda enligt BAS90! Kan ha frågat det förut men är det nån som vet om man kan få tag på AnBas böckerna nånstans??? Quote
CBRN-fåne Posted August 21, 2006 Report Posted August 21, 2006 F11 (Skavsta) togs snabbt över av ortens lokala motorförmågor när flottiljen lades ner och redan innan det skedde fanns det planer på civilflygplats där. Området tömdes och grindarna öppnades nästan på en gång så jag har svårt att tro att det planerades för att området skulle ingå i bassystemet efter nedläggningen. Jag är uppvuxen precis där flygplanen flög ut över Östersjön och sedan kom hem igen så jag hade ett svårt att sova ett tag efter nedläggningen när det blev lite för tyst. Quote
KD803 Posted August 21, 2006 Report Posted August 21, 2006 F11 (Skavsta) togs snabbt över av ortens lokala motorförmågor när flottiljen lades ner och redan innan det skedde fanns det planer på civilflygplats där. Området tömdes och grindarna öppnades nästan på en gång så jag har svårt att tro att det planerades för att området skulle ingå i bassystemet efter nedläggningen. Fast att Skavsta blev en civil flygplats är inget hinder. Det finns flera helt civila flygplatser som var avsedda som sidobaser. Quote
Troppchefen Posted August 21, 2006 Author Report Posted August 21, 2006 (edited) Var Rörberg tänkt som sidobas från början? Tänker på att man inte har några platser för jakten i vare sig Helge norr eller syd. Verkar som sagt knepigt speciellt i detta fall då Fortifikationsverket både anlade och drev fältet ända till 1999, lite extra asfalt till uppställningsplatser hade man kunnat kosta på sig (Nu har jag aldrig varit där och sett hur det ser ut på riktigt, men även på flygfältkartor saknas uppställningsplatser i banändarna samt taxibana. Har kikat runt på eniro lite och letat flygbaser! Och med tanke på det jag sett irl och på eniro så verkar Jockmokk och Fäila var dom baserna som var bäst uppbyggda enligt BAS90! Kan ha frågat det förut men är det nån som vet om man kan få tag på AnBas böckerna nånstans??? Kan du utveckla "bäst utbyggd" , helt klart är att det inte är allt för mycket annan verksamhet som störs vid båda dessa fälten. Bokserien Anvisning för Basbataljon som tillkom 1987-88 är väl lite av flygbasbibeln i sammanhanget . Många är nog uppbrunna/återvunna så jag skulle vilja säga att du först borde testa hos något förbandsbokförråd (eller Försvarets bok och blankettförråd, om det nu heter så )där det var länge sedan man rensade utgången litteratur ur alternativt soptippen och i sista hand Tradera eller motsvarande. EDIT: Tillägg angående Skavsta: Titta på gamla F12 i Kalmar som lades ned samma år som F11 och som sedemera blev sidobas i Kosta flygbasgrupp. Edited August 21, 2006 by Troppchefen Quote
Bergmannen Posted August 21, 2006 Report Posted August 21, 2006 Har kikat runt på eniro lite och letat flygbaser! Och med tanke på det jag sett irl och på eniro så verkar Jockmokk och Fäila var dom baserna som var bäst uppbyggda enligt BAS90! Kan ha frågat det förut men är det nån som vet om man kan få tag på AnBas böckerna nånstans??? Bäst uppbyggd? Hm, Fällfors, Kubbe, Åmsele, Gunnarn - förstår inte hur de skulle skilja sig markant från ovan. Om dina ord handlar om spridning så sätter jag nog Vidsel före både Jokkmokk och Färila. Quote
Troppchefen Posted August 21, 2006 Author Report Posted August 21, 2006 (edited) Nu är det ju inte riktigt så enkelt att säga den är "bäst" och den är "sämst" . Det är ju lite mer komplext än att titta hur banorn ligger på låt oss säga eniro.se. Det är så väldigt mycket man måste väga in för att utse någon mer eller mindre lämplig. Det är så mycket vi inte ser. exempelvis hur sambandssystem etc. är uppbyggda för att kringå avbrott. Så gott som varenda bas har sina patentlösningar i förhållande till de geografiska förutsättningar. Sedan skulle jag vilja säga att alla viktiga vägar är inte "svarta" , infrastrukturen för markförbanden (d.v.s. basbataljonen) är nog så viktiga. Att störa civila är inget problem i detta fall, i krig är annan verksamhet underordnad (och det är för en invasion de är byggda) @Bergmannen ; om vi ska prata spridning så skulle jag vilja slå ett slag för Frösö/Ope (med andra ord det går inte riktigt att jämföra så) Edited August 21, 2006 by Troppchefen Quote
106 Posted August 21, 2006 Report Posted August 21, 2006 (edited) Nu har jag aldrig varit där och sett hur det ser ut på riktigt, men även på flygfältkartor saknas uppställningsplatser i banändarna samt taxibana. I det fallet är eniro din vän. Det går lätt att se att kartorna stämmer i det avseendet, endast en taxibana från mitten på banan till hangarerna. Edited August 21, 2006 by 106 Quote
Term Posted August 22, 2006 Report Posted August 22, 2006 Kan du utveckla "bäst utbyggd" , helt klart är att det inte är allt för mycket annan verksamhet som störs vid båda dessa fälten. Det jag menade med "bäst uppbyggd" var ett väl utbyggt och sammanhängande bansystem med banor, taxibanor, flygplansvägar och flygplansplatser! Dock kan man ju inte avgöra hur det ligger till med alla flygplansplatser via bilderna på eniro men man kan se hur banor och flygplansvägar hänger ihop! Och i det hänseendet så tycker jag att Färila och Jockmokk ligger bäst till! Men sen så är jag mycket väl medveten om alla dom andra parametrarna i BAS90 som du radade upp Troppchefen! Men jag uttryckte mig lite felaktigt från början! Quote
517 Posted August 22, 2006 Report Posted August 22, 2006 Kan du utveckla "bäst utbyggd" , helt klart är att det inte är allt för mycket annan verksamhet som störs vid båda dessa fälten. Det jag menade med "bäst uppbyggd" var ett väl utbyggt och sammanhängande bansystem med banor, taxibanor, flygplansvägar och flygplansplatser! Dock kan man ju inte avgöra hur det ligger till med alla flygplansplatser via bilderna på eniro men man kan se hur banor och flygplansvägar hänger ihop! Och i det hänseendet så tycker jag att Färila och Jockmokk ligger bäst till! Men sen så är jag mycket väl medveten om alla dom andra parametrarna i BAS90 som du radade upp Troppchefen! Men jag uttryckte mig lite felaktigt från början! Fullt utbygd bas 90: huvudbana + 4 st rullbanor, BasC, KC, fpl-platser mm samt tillhörande sidobaser (2 st) och ev 1 st reservbas. Vad jag känner till blev endast ett fåtal attackbaser fullt utbygda på det viset. vad gäller jaktbaserna har målsättningen aldrig varit enl beskrivningen ovan. Quote
106 Posted August 22, 2006 Report Posted August 22, 2006 Fullt utbygd bas 90: huvudbana + 4 st rullbanor Helge + B-E? Fanns det någon bas med fyra kortbanor? Har nämligen aldrig sett fler än tre (+ helge). Quote
Recommended Posts