Bergmannen Posted May 26, 2006 Report Posted May 26, 2006 Vänner, söker bilder från tre olika objekt: - Exteriört och inslag samt invändgt av en Bas 90 KC - Flygplanstunneln på Fällfors (enda berghangaren utanför fredsflottilj) - PS860 anläggning - bilder på inslag och tunnel för rrgc/t bilder på schaktet för upp och ner hss av radar samt luckor på hjässa dräller det av så dessa är endast sekundärt av ntresse) Tack alla hjältar! Quote
KD803 Posted May 26, 2006 Report Posted May 26, 2006 - PS860 anläggning - bilder på inslag och tunnel för rrgc/t Det lär bli svårt eftersom det råder fotoförbud på dessa. Du får nog nöja dig med de bilder som FM publicerat på webben, de är godkända för publicering. Quote
volt Posted May 26, 2006 Report Posted May 26, 2006 Jag tyckte att det var lite pittoreskt med alla turister som skulle ta sig från Kosta glasbruk till Orrefors och som var tvungna att passera rakt över banan Vissa hade ögon som pingisbollar när de kom fram och skulle korsa banan. Sen att klargöringsplatserna utgjorde en bra campingplats med 220V m.m. inte ingår i allemansrätten kan vara svårt för en del att veta. Vissa tider under sommaren så såg man fler utländska bilar än svenska. /BL1 Jag jobbade som KC på TFU-GB i Kosta vecka 20, BJE:s iaktagelse stämmer fortfarande; spånhögar på södra H-banänden, (för mig) nya betonggrisar där vägen korsar Helge och taxibanor utplacerade. Basen ser dock ut att vara i gott skick i övrigt, men då är det bara en lekmans bedömning. BasC intakt (jag var där), används för "uthyrning" i största allmänhet (militär allmänhet). Önskemål från från Kosta skjutfält är ju att kunna plocka ner en Herka med övande personal och materiel för vidare befordran inom skjutfältet. Önskemålet lär ju inte besannas i närtid...men upplägget och potential finns ju! När jag var där för något år sedan hade ONI just avlutat prickskytte från hkp på fältet och SSG var där samtidigt med i princip hela fältet avlyst samtliga dagar (typ 4)...så fältet har ju potential. Swedec är en frekvent kund, marinbasen och F17 (läs flygbasjägare och övrig vpl-utb, mm) likaså. G16 är ju idealiskt ur TFU-GB-synpunkt (grupps försvarsstrid), liksom Ideskruv. Vill dit igen! /volt Quote
J.K Nilsson Posted May 27, 2006 Report Posted May 27, 2006 Önskemål från från Kosta skjutfält är ju att kunna plocka ner en Herka med övande personal och materiel för vidare befordran inom skjutfältet. Önskemålet lär ju inte besannas i närtid...men upplägget och potential finns ju! Delar av Frösöbasen var idealiskt för det ändamålet men det har ingen betydelse. J.K Nilsson Quote
Maskinarn Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 mälardalen. på väg 55 söder om strängnäs finns det två likadana skjul som på strängnäsfältet hangarer?samt en vad jag gissar är en klargöringsficka, det jag undrar är hur skulle planen ta sig därifrån? det finns ingen bred rak landsväg i närheten Quote
Skuggan Posted May 31, 2006 Report Posted May 31, 2006 mälardalen. på väg 55 söder om strängnäs finns det två likadana skjul som på strängnäsfältet hangarer?samt en vad jag gissar är en klargöringsficka, det jag undrar är hur skulle planen ta sig därifrån? det finns ingen bred rak landsväg i närheten fins det någon flygplats eller liknande i närheten? isåfall rör det sig troligen om ett "bakom" område, dvs ett bakre läge för flygplanen där de har lägre beredskap... står ganska mycket om det tidigare i tråden ;) Quote
Maskinarn Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 svar ja strängnäsbasen ligger typ en mil därifrån, men det är ganska kurviga småvägar för att ta sig dit därifrån. och som skrivet svårt att lyfta där, klurigt. Quote
KD803 Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 Bakom eller snarare uom kan ligga tämligen långt ifrån allt vad rullbanor heter. Tanken med dessa var just att hålla sig borta ifrån de där långa raksträckorna som Ivan nog skulle bomba... Så att det inte finns någon raksträcka i närheten av uppställningsplatserna är alltså normalt. Quote
Skuggan Posted June 2, 2006 Report Posted June 2, 2006 ja, jag bedömer också mtp vad som tidigare skrivits i tråden att det handlar om ett Uom till Strängnäs.... Uom för Råda basen tex ligger närmare F7 än Råda (och däremellan är det ca 2 mil, så mao drygt en mil till Råda från Uom) (om det nu stämmer att F7 och Råda delar Uom) Quote
lhansson Posted June 15, 2006 Report Posted June 15, 2006 Åmsele Ska passera på väg (ännu mer) norrut snart och har hittat huvudbanan på Eniro, samt två banor i närheten, en norr om och en öster om huvudbanan. Allt öster om älven. Men det borde finnas fler om jag förstått rätt? Kan någon med insikt klargöra för en novis Quote
Troppchefen Posted June 15, 2006 Author Report Posted June 15, 2006 ÅmseleSka passera på väg (ännu mer) norrut snart och har hittat huvudbanan på Eniro, samt två banor i närheten, en norr om och en öster om huvudbanan. Allt öster om älven. Men det borde finnas fler om jag förstått rätt? Kan någon med insikt klargöra för en novis Den 4:e banan ligger väster om bana H, parallellt med denna. Utgör del av länsväg 363 Quote
Jons75 Posted June 21, 2006 Report Posted June 21, 2006 En fundering om Byholma. Är det någon som vet när väg 25 mellan avfarten in till Byholma (väg 545) och ca 1 mil västerut fick sitt nuvarande utseende? Quote
Närsky Posted June 28, 2006 Report Posted June 28, 2006 Var Barkarby BAS90 bas? Huvudbas eller sidobas (till vilken bas)? Vem hade ansvar för basbataljonen etc? Quote
Bergmannen Posted June 29, 2006 Report Posted June 29, 2006 Var Barkarby BAS90 bas?Huvudbas eller sidobas (till vilken bas)? Vem hade ansvar för basbataljonen etc? Barkarby fick aldrig Bas 90 status, detta syns kanske tydligast i och med att den inte har några kortbanor. I o f s skulle man väl kunna ha bogserat till Bromma, men mig veterligt fanns inga sådana planer, och det ryms hurusom inte inom Bas 90 modellen. Däremot var Barkarby reservbas till F16 i Uppsala som för övrigt också hade hand om bland annat Gimofältet, Borlänge, Tierpsfälten, Tullinge och en handfull till - exempelvis Hässlö där man faktiskt var baserad en kortare tid på 80-talet då berghangaren på Uppsala bygdes om. I dag är det endast FMLOG som representerar militären på Barkarby, och då mestadels i gamla berghangaren (märkligt att den funktionen inte flyttats till Ärna förresten i kostandssparingssyfte - någon som vet vad berget på Ärna används till nu, efter att man slutade ta emot tsunami-offren där?) Quote
KD803 Posted June 29, 2006 Report Posted June 29, 2006 någon som vet vad berget på Ärna används till nu, efter att man slutade ta emot tsunami-offren där?) Ingenting. Det var tänkt att OpE skulle få sin ledningscentral där nere men av kostnadsskäl så hamnade den ovan jord i stället. Tanken är väl fortfarande att man ska kunna flytta ner den ifall hotbilden/ekonomin förändras. Quote
imint Posted June 29, 2006 Report Posted June 29, 2006 någon som vet vad berget på Ärna används till nu, efter att man slutade ta emot tsunami-offren där?) Ingenting. Det var tänkt att OpE skulle få sin ledningscentral där nere men av kostnadsskäl så hamnade den ovan jord i stället. Tanken är väl fortfarande att man ska kunna flytta ner den ifall hotbilden/ekonomin förändras. Du menar; Dom höga herrarna kom på att det var inte så kul att sitta nere i ett bergrum hela dagarna utan att kunna se solen över Ärna Quote
Bergmannen Posted July 1, 2006 Report Posted July 1, 2006 någon som vet vad berget på Ärna används till nu, efter att man slutade ta emot tsunami-offren där?) Ingenting. Det var tänkt att OpE skulle få sin ledningscentral där nere men av kostnadsskäl så hamnade den ovan jord i stället. Tanken är väl fortfarande att man ska kunna flytta ner den ifall hotbilden/ekonomin förändras. Du menar; Dom höga herrarna kom på att det var inte så kul att sitta nere i ett bergrum hela dagarna utan att kunna se solen över Ärna OK - innebär det att före detta LFC Puman nu endast inrymmer StriC? Jag var helt säker på att OpE var en av hyresgästerna där - men om så ej är fallet, vad används Puman till i dag förutom StriC och utbildnings StriC, eftersom dessa två inte på långa vägar täcker upp ytorna därnere? Är det massa tomma rum - alltså INGENTING precis som med bergahangaren på Ärna? Quote
KD803 Posted July 1, 2006 Report Posted July 1, 2006 OK - innebär det att före detta LFC Puman nu endast inrymmer StriC? Jag var helt säker på att OpE var en av hyresgästerna där - men om så ej är fallet, vad används Puman till i dag förutom StriC och utbildnings StriC, eftersom dessa två inte på långa vägar täcker upp ytorna därnere? Är det massa tomma rum - alltså INGENTING precis som med bergahangaren på Ärna? OpE, eller OPIL som det hette då, skulle mycket riktigt flytta till "Berget" men det ändrades till Näsby park. Enligt elaka rykten just för att "Dom höga herrarna kom på att det var inte så kul att sitta nere i ett bergrum hela dagarna". Sedan kom 11 september och någon kom på att fortifikatoriskt skydd hade sina fördelar, varpå man ändrade beslutet igen till att man skulle flytta till Uppsala och inreda den då lediga berghangaren. Under resans gång så kom man på att detta kostar pengar, alternativt glömde man behovet av fortifikatoriskt skydd, så nu sitter OpE i motsvarande skyddsklass som man haft i Näsby park... I gamla Puman finns det nog en hel del tomma rum, precis som det gör i Kobran. Det mesta av verksamheten torde vara koncentrerad till den nya tunneln. Quote
Bergmannen Posted July 2, 2006 Report Posted July 2, 2006 (edited) OK - innebär det att före detta LFC Puman nu endast inrymmer StriC? Jag var helt säker på att OpE var en av hyresgästerna där - men om så ej är fallet, vad används Puman till i dag förutom StriC och utbildnings StriC, eftersom dessa två inte på långa vägar täcker upp ytorna därnere? Är det massa tomma rum - alltså INGENTING precis som med bergahangaren på Ärna? OpE, eller OPIL som det hette då, skulle mycket riktigt flytta till "Berget" men det ändrades till Näsby park. Enligt elaka rykten just för att "Dom höga herrarna kom på att det var inte så kul att sitta nere i ett bergrum hela dagarna". Sedan kom 11 september och någon kom på att fortifikatoriskt skydd hade sina fördelar, varpå man ändrade beslutet igen till att man skulle flytta till Uppsala och inreda den då lediga berghangaren. Under resans gång så kom man på att detta kostar pengar, alternativt glömde man behovet av fortifikatoriskt skydd, så nu sitter OpE i motsvarande skyddsklass som man haft i Näsby park... I gamla Puman finns det nog en hel del tomma rum, precis som det gör i Kobran. Det mesta av verksamheten torde vara koncentrerad till den nya tunneln. Tack för svar - och herregud vilket kapitalslöseri... vore det då inte smartare att krigsplacera OpE i Bålsta så att de tomma lokalerna får någon funktion om man ändå betalar för avfuktning och annan drift? Kanske klokt att avveckla Barkarby helt (och låta det bli typ Aeroseum eller vad det kan bli) flytta den verksamheten till Uppsala (vilket är mer effektivt också för folket i Kungsängen plus att berget på Uppsala har bevakning 24/7 vilket inte Barakrby har... Dessutom kan tung transport landa på Ärna, men inte på Barkarby... Men inte då - istället står det en berghangar tom i Uppsala. Två tredjedelar ev en gammal LFC står oanvänd... Ingen som funderat på att förlägga ex. arméregementen direkt på flygbaserna istället - logistik och hela klabbet. Särskilt i denna tid då snabba internationella insatser står högt på agendan borde det vara rimligt? Flytta t ex. all verksamhet i Enköping och Kungsängen till Ärna, flytta Skövdes regementen till Såtenäs... bara exempel... Ber om ursäkt för att jag låter känslorna flyta över - men faktum är att kostnadseffektiviteten och synergi sökandet inom organisation och funktion är skrämmande låg inom den svenska försvarsmakten... Självklart skall vi behålla så mycket som möjligt, men går inte det eller behövs inte det - centralisera och effektivisera. Sluta upp med regionalpolitiken och tänk på nyttan och uppgiften istället. Såja. Nu är jag klar. Enough said, dessutom OT - sorry. Edited July 2, 2006 by Bergmannen Quote
KD803 Posted July 2, 2006 Report Posted July 2, 2006 Att flytta ett regemente till Ärna vore mindre smart. Den stora bristen idag är nämligen att det inte finns ett närövningsfält. Däremot kanske idén om att "flytta Barkarby till Ärna" skulle vara funkis. Problemet där är väl att OpE fortfarande "äger" berghangaren och har option på att flytta ner där. Quote
Bergmannen Posted July 2, 2006 Report Posted July 2, 2006 Att flytta ett regemente till Ärna vore mindre smart. Den stora bristen idag är nämligen att det inte finns ett närövningsfält. Däremot kanske idén om att "flytta Barkarby till Ärna" skulle vara funkis. Problemet där är väl att OpE fortfarande "äger" berghangaren och har option på att flytta ner där. Oh man, sorry - jag trodde Marma fortfarande användes aktivt. My mistake. Quote
KD803 Posted July 2, 2006 Report Posted July 2, 2006 Oh man, sorry - jag trodde Marma fortfarande användes aktivt. My mistake. Marma används fortfarande, även om det nu lyder under Livgardet sedan F16 lades ner. Men med närövningsfält så menar jag ett där man i princip kan fotmarschera ut, inte ett dit det är åtta mil. Sådana där som alla arméförband har men inte flygflottiljer. Förutom F4 och F7, men det vet vi ju hur många värnpliktiga det övas där nu för tiden... Quote
baskermann Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33106 Quote
Närsky Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33106 Vilka baser är verkligen aktiva idag? Mälardalsbaserna: Vilka var huvudbaser resp sidobaser/reservbaser? Vem ansvarade för resp bas? Quote
Bergmannen Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 http://www.f21.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33106 Vilka baser är verkligen aktiva idag? Mälardalsbaserna: Vilka var huvudbaser resp sidobaser/reservbaser? Vem ansvarade för resp bas? Om du med Mälardalsbaserna menar attackens baser under Bas 90 org så var Kjula huvudbas, Hässlö, Strängnäs, Gimo och Arboga sidobaser. Runt respektive sidobas fanns naturligtvis också reservstrippar i form av vägbanor, men dessa hade inte Bas 90 standard (exempelvis öster om Västerås längs E18). Under de sista åren av drift för dessa baser ansvarade F7 för samtliga utom Gimo och Västerås. Hur det var tidigare angående gruppering (tung attack från F6 eller F7 eller lätt attack från F20/F5) vet jag inte. Angående Tullinge, Bromma och Barkarby så tror jag inte dessa räknades som "Mälardalsbaser" (som mig veterligen är ett attack-uttryck) utan helt tillföll jakten som sidobaser åt F1/F16 under sina sista levnadsår (gäller ej Bromma naturligtvis) Det finns säkert någon annan som vet mer. Av Mälardalsbaserna finns i dag ingenting kvar överhuvudtaget som knyter an till FV - det skulle vara om det finns något kvar av CVA förstås, men det kan säkert någon annan mer om... Jag har inte räknat in Skavsta och Björkvik i Mäldalsbaserna då dessa sannolikt inte hör hemma där. Quote
Skuggan Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 vart var stridsledningen för västgötabaserna grupperad? tror det är lfc jag avser. dvs den stril som ledde "ÖB´s hammare" som attacken kallades. har jag rätt om jag säger Billingen utanför Skövde? Quote
KD803 Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 (edited) vart var stridsledningen för västgötabaserna grupperad?tror det är lfc jag avser. dvs den stril som ledde "ÖB´s hammare" som attacken kallades. har jag rätt om jag säger Billingen utanför Skövde? Varken spaning eller attack stridsleddes på samma sätt som jakten. Däremot fanns befattningen savak (spanings- och attackövervakare) i lfc som hade till uppgift att "hålla ett öga" på spanings- och attackföretag och kunna ge dem en förvarning om fi flyg. Uppdragen däremot genomförde de på egen hand utifrån uppdragsorder före start. Vad jag misstänker att du undrar över är var Attackeskadern hade sin krigsstabsplats. Enligt Operation Garbo så är det Billingen Men det var inget lfc. Edited July 3, 2006 by BJE Quote
Skuggan Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 vart var stridsledningen för västgötabaserna grupperad?tror det är lfc jag avser. dvs den stril som ledde "ÖB´s hammare" som attacken kallades. har jag rätt om jag säger Billingen utanför Skövde? Varken spaning eller attack stridsleddes på samma sätt som jakten. Däremot fanns befattningen savak (spanings- och attackövervakare) i lfc som hade till uppgift att "hålla ett öga" på spanings- och attackföretag och kunna ge dem en förvarning om fi flyg. Uppdragen däremot genomförde de på egen hand utifrån uppdragsorder före start. Vad jag misstänker att du under över är var Attackeskadern hade sin krigsstabsplats. Enligt Operation Garbo så är det Billingen Men det var inget lfc. det är mycket möjligt... men jag vet att det funnits verksamhet i Billingen, har personligen varit inne i de yttre delarna av ett bergrum, och det verkade vara ett tämligen skitstort bergrum (det rum jag först kom in i såg typ ut som en berghangar, dock kunde man givetvis inte ha flyg där då ingången låg mitt ute i skogen och bara en liten skogsväg ledde dit. i inre änden av rummet mins jag att det fans ett lodrätt schakt, ca 3-5m i diameter och omöjligt att se ändarna på (verkade bra djupt iaf) och vid sidan fans en gång till ett annat stort rum där det fans iaf 2 stängda dörrar i sidan rep änden på. längre än så fick jag inte gå då de sade att det var hemligt, detta var runt 1999 ungefär. i dagsläget lär det väl dock vara nedlagt, men vore ändå kul att veta vad som funnits där. vill minnas att jag fått bilder tagna på utsidan som visar vad som verkar vara 2 stora ventilationsgaller på en betongvägg som är gjuten mot berget.. Quote
Bergmannen Posted July 3, 2006 Report Posted July 3, 2006 (edited) vart var stridsledningen för västgötabaserna grupperad?tror det är lfc jag avser. dvs den stril som ledde "ÖB´s hammare" som attacken kallades. har jag rätt om jag säger Billingen utanför Skövde? Varken spaning eller attack stridsleddes på samma sätt som jakten. Däremot fanns befattningen savak (spanings- och attackövervakare) i lfc som hade till uppgift att "hålla ett öga" på spanings- och attackföretag och kunna ge dem en förvarning om fi flyg. Uppdragen däremot genomförde de på egen hand utifrån uppdragsorder före start. Vad jag misstänker att du under över är var Attackeskadern hade sin krigsstabsplats. Enligt Operation Garbo så är det Billingen Men det var inget lfc. det är mycket möjligt... men jag vet att det funnits verksamhet i Billingen, har personligen varit inne i de yttre delarna av ett bergrum, och det verkade vara ett tämligen skitstort bergrum (det rum jag först kom in i såg typ ut som en berghangar, dock kunde man givetvis inte ha flyg där då ingången låg mitt ute i skogen och bara en liten skogsväg ledde dit. i inre änden av rummet mins jag att det fans ett lodrätt schakt, ca 3-5m i diameter och omöjligt att se ändarna på (verkade bra djupt iaf) och vid sidan fans en gång till ett annat stort rum där det fans iaf 2 stängda dörrar i sidan rep änden på. längre än så fick jag inte gå då de sade att det var hemligt, detta var runt 1999 ungefär. i dagsläget lär det väl dock vara nedlagt, men vore ändå kul att veta vad som funnits där. vill minnas att jag fått bilder tagna på utsidan som visar vad som verkar vara 2 stora ventilationsgaller på en betongvägg som är gjuten mot berget.. Sök på nätet efter en plats som kallas Björn, i fredstid övade man någonstans i Skaraborg ovan jord, men i skymning skulle man ha suttit i Mölndal - resten får du räkna ut själv. Se vidare tråden här http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/21161.htm Vad som rymdes i Billingen - jag vet inte. Civilförsvarets anläggning för Skövde kommun och Skaraborgs länsstyrelse kanske? Who knows - har hört många som spekulerat pga av antennerna på toppen av Billingen, men LFC är ett stort no-no. Dessutom kallades attacken ÖB:s Klubba (inte hammare) och den innefattade mot slutet samtliga jet divisioner på F15, F6 och F7 - det är bara det att attackens roll och gruppering i Mellersta och Norra Sverige är mycket mindre känd än dito på Västgöta och Mälarbaserna. Lätta attacken (SK60) ingick aldrig i "klubban" så vitt jag vet... Edited July 3, 2006 by Bergmannen Quote
Recommended Posts