Jump to content

Flygbaser och basbataljoner


Troppchefen

Recommended Posts

Nu känner jag inte igen mig i så här gammal utrustning men jag skulle tro att dockan närmast kameran är en TLbi trafikledarbiträde

 

Edit: Jag tror att jag ändrar mig till markTL

 

Vad jag kommer ihåg borde det bli följande plac./tjänster:

 

Framme vid tavlorna:

LUM TAM

 

Första bänkraden:

ORIBEF TL TLBI

 

Andra bänkraden/(övre bänkraden):

LEDBI KLARGLED VB BIVB

 

+ en VXTFNIST i eget "bås"

 

På bilden borde det alltså vara en TL, Trafikledare samt "handen" på TLBI, Trafikledarbiträdet.

Framme vid tavlan en TAM, Tablåmarkör.

 

Du har nog rätt där, problemet är att i de anläggningar jag varit i så var utrustningen utbytt och man satt 4 st på första raden: lvoribef-flygTL-markTL-TLbi vilket rör till det för mig. Men TLbi borde vara den som sitter längst till höger. Personen i båset borde vara en av "mina" grabbar d.v.s en SIS värnpliktig från förmedlingstroppen.

Edited by Troppchefen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 514
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur som helst tyckte flygvapnet att det inte fanns någon ekonomi att behålla värnkanonerna, därför ersattes dessa under senare delen av 90 talet av grk förband istället.

... som också är borta.

Är värnkanonerna bortplockade eller finns de kvar under glasfiberhuvarna?

Link to comment
Share on other sites

. Jag har aldrig begripit mig på att ha kortbanor och klargöringsplatser på huvudvägnätet. Hur 17 var det tänkt att fungera under mobilisering och krig? :blink:

 

Kortbanorna är ju egentligen mest i reserv eller om man vill landa flera samtidigt men då går order ut till de motorcyckelbundna trafikledarbiträdena att åka dit och dit för att stänga av vägen samtidigt som skyddskompaniets räddningsfordon står i beredskap. Planet taxar/bogseras till flygplansplats för plundring eller vad det nu kan vara och trafiken släpps på. Visst finns det vissa fall av banor som är ganska utsatta exempelvis bana Ceasar på Hagshult som utgör del av E4.

Betong och asfalt borde vara den lätta delen. Förslagsvis kan alla nya mobförråd byggas som insyns- och splitterskyddade betonghangarer.

 

Förr var man mer inne på det här med flygplansskydd än vad man är idag med berghangarer och jordkulehangarer m.m. Men så sent som vid införandet av Bas90 på Fällfors (den andra basen att bli Bas90) så byggdes en speciell flygplanstunnel i berget för uppställning av fpl, den fick dock ingen uppföljare och Fällforsbasen håller i skrivandets stund på att avvecklas.

 

Hur som helst tyckte flygvapnet att det inte fanns någon ekonomi att behålla värnkanonerna, därför ersattes dessa under senare delen av 90 talet av grk förband istället.

... som också är borta.

Är värnkanonerna bortplockade eller finns de kvar under glasfiberhuvarna?

 

Jag skulle tro med 99,9% säkerhet att alla som FMV känner till är avvecklade men så sent som 2004 fanns det värnkanoner i vårt land. Var själv och lyfte på en sån där huv vid bankrysset på tullinge (tomt var det ) jag måste säga att det är ganska bra träning, de är ju inte jättelätta (iallafall inte den huven) :P

Edited by Troppchefen
Link to comment
Share on other sites

Avseende ENERYDA fältet

 

Min morfar bodde i dessa trakter (vägen som ligger vid platsen där gamla tl kärran stod mitt på "fältet" leder in till hans gamla gård) så har jag passerat där ett antal ggr.

 

Bland annat 1990 i mitten av Juni Juli då man faktiskt flög där med J35 från F10. Man hade då full bemanning på basen och bland annat 2 räddningsbilar stående bredvid TL hyddan vid samma infart som jag nämnde.

 

Eftersom jag åkt förbi många ggr kom jag att tänka på en sak just nu.

I början av 80 talet var "basen" rätt förfallen med sly växande när banan. I mitten av 80 talet började man att bygga uppdboch renover (siktfältsröja sätta upp nya master dra dit en TL kärra sätta upp nya skåp för el/tle) har till och för mig att vissa av dessa skåpen "splitterskyddade" (med betongringar och jord) med mera. Det var i alla fall en stor förändring... Till det positiva.

I miten av 90 talet började det självklart att gå på andra hållet...

 

KURIOSA Hade som uppgift på en kurs att förberreda en briefing avseende ett företag mot detta fältet. Då var det tagit av ryssen :D

 

Avseende BYHOLMA så är det idag Norra Europas största timerlager :D

 

Se nedan...

 

1.jpg

 

2.jpg

 

4.jpg

 

3.jpg

 

5.jpg

 

 

Avseende F7 baser

 

Kan någon gissa vilken bas detta är??

 

P1010062.jpg

 

P1010139.jpg

 

:P

 

Avseende Björkvik

 

Så används den som dragstrip idag

 

Deras Hemsida

 

Såldes enligt uppgift för 4 mille 2001-2002 (lite osöker på siffran dock)

Även Uråsa används för motoraktiviteter liksom Emmaboda

Link to comment
Share on other sites

Underbar tråd! :D

 

Får väl försöka bidra med något:

 

Everöd hade vad jag förstår det ett bakre klargöringsområde i skogen som ligger strax utanför Degeberga längs rv 19, alltså ca 8-9 km från själva huvudbanan. Det finns även ett större klargörningsområde ca 2 km väst om huvudbanan dit taxibanor leder.

 

Kan inte annat än hålla med, en lysande tråd!

 

Kör mer eller mindre dagligen rv19 och dessa fickor har alltid förbryllat mig, för det första så är de väldigt små och vägpartiet där de ligger är allt annat än en flygplansraka... Var det alltså tänkt att fpl skulle klargöras där för att senare taxas ut till själva huvudbanan via rv 19, är inte 8-9 km en väldigt lång taxisträcka? Vilken flygplanstyp var de utformade efter? Den första och sista fickan var större än de andra, syfte? Skall tilläggas att fickorna blev bortplockade för ett par år sedan.

 

Edit: stavning

Edited by Bliss
Link to comment
Share on other sites

Avseende Björkvik

 

Så används den som dragstrip idag

Används även till annan fordonsrelaterad verksamhet, t ex utbildning. Har själv genomfört utbildning där och grusvägarna omkring fältet är riktigt kul att köra fort på. Tidningen Teknikens Värld gör numer sina tester på Björkvik (testförare är Ruben Börjesson) och i vissa TV-program tycker jag mig känna igen fältet.

En av törebodabågarna har fått väggar på gavlarna så det inte är fullt lika kallt. "Skyddsrummen" bredvid klargöringsplatserna finns kvar.

Link to comment
Share on other sites

Underbar tråd! :D

 

Får väl försöka bidra med något:

 

Everöd hade vad jag förstår det ett bakre klargöringsområde i skogen som ligger strax utanför Degeberga längs rv 19, alltså ca 8-9 km från själva huvudbanan. Det finns även ett större klargörningsområde ca 2 km väst om huvudbanan dit taxibanor leder.

 

Kan inte annat än hålla med, en lysande tråd!

 

Kör mer eller mindre dagligen rv19 och dessa fickor har alltid förbryllat mig, för det första så är de väldigt små och vägpartiet där de ligger är allt annat än en flygplansraka... Var det alltså tänkt att fpl skulle klargöras där för att senare taxas ut till själva huvudbanan via rv 19, är inte 8-9 km en väldigt lång taxisträcka? Vilken flygplanstyp var de utformade efter? Den första och sista fickan var större än de andra, syfte? Skall tilläggas att fickorna blev bortplockade för ett par år sedan.

 

Edit: stavning

 

Kolla på den här bilden: http://www.flygvapennytt.mil.se/images/local/cdgpg5no12.jpg

 

Det är inte så mycket plats man behöver. Man får tänka på att det finns två "nivåer" på vad de här platserna används till. Ren parkering när flygplanen inte skall användas kan ligga ganska långt ifrån start- och landningsbanan - huvudsaken är att planen står i skydd och skyl. Den andra nivån är klargöring, d.v.s. tankning och laddning inför insats. Den bör ju ske betydligt närmare start- och landningsbanan för att tillse att tiden på marken (eller tiden till insats) blir så kort som möjligt.

 

Även om 8, 9 km låter ganska mycket är det nog inte orimligt. Att köra flygplanen på krokiga vägar från uppställnings-/klargöringsplats till bana är inget konstigt.

Link to comment
Share on other sites

Verkar snarare ha varit rena parkeringsplatser i sådana fall. Dessa fickor var betydligt mindre än den på bilden. Om jag inte helt missminner mig så var dock första och sista fickan ej asfalterade utan var beklädda med betong. Finns ju säkert något syfte med det.

 

Enl samtal med kompanichefen på det lokala hemvärnskompaniet så finns det ej någon militär verksamhet alls på Everöd längre, alla lokaler som tillhört FV har tillfallit HV, känns som man skulle ta ett snack till med honom, hade varit kul att se vad som egentligen finns i skogarna där ute.

 

Knislinge används som lagringsplats för stormfällt timmer, ska försöka ta mig upp där en dag och fotografera lite.

 

En liten kul detalj är Vägverket håller på att sätta mitträcken och bygga 2+1väg på väg 21, men flygrakan utanför Klippan klarade sig undan mitträcket.... Klargöringsplatserna där ser mer ut att vara i samma storlek som på bilden du länkade till.

Link to comment
Share on other sites

Verkar snarare ha varit rena parkeringsplatser i sådana fall. Dessa fickor var betydligt mindre än den på bilden. Om jag inte helt missminner mig så var dock första och sista fickan ej asfalterade utan var beklädda med betong. Finns ju säkert något syfte med det.

 

Enl samtal med kompanichefen på det lokala hemvärnskompaniet så finns det ej någon militär verksamhet alls på Everöd längre, alla lokaler som tillhört FV har tillfallit HV, känns som man skulle ta ett snack till med honom, hade varit kul att se vad som egentligen finns i skogarna där ute.

 

Knislinge används som lagringsplats för stormfällt timmer, ska försöka ta mig upp där en dag och fotografera lite.

 

En liten kul detalj är Vägverket håller på att sätta mitträcken och bygga 2+1väg på väg 21, men flygrakan utanför Klippan klarade sig undan mitträcket.... Klargöringsplatserna där ser mer ut att vara i samma storlek som på bilden du länkade till.

 

Det är få klargöringsfickor som är lika stora som den på bilden från länken. Detta är en beredskapsplats för kortbana och dessa är gjorda för att 2 flygplan skall kunna stå där, benämns (om det är på en huvudbas) t.ex. C 1-2 i den norra änden och C 5-6 i den södra. Dessa platser ligger endast i direkt anslutning till banändarnadessa är vinklade mot landningsbanan. En vanlig flygplansplats är inte alls lika stor och rymmer bara ett flygplan och de fickerna som finns i uppställningsområdet i Degerberga som är från Bas 60 är ännu mindre för att rymma dåtidens flygplan J29, A32 etc. Vissa platser byggdes ut för nya bassystem medan andra blev degraderade till reservplatser, lätt att se om platsskyltarna sitter kvar (men det gör de sällan)

 

F151.jpg

Fullstor flygplansplats för fpl 37. (dålig bild, men ingen kan komma och tjata om upphovsrätt iallafall :baskerPa: )

Link to comment
Share on other sites

Då en bild säger mer än tusen ord så tog jag mig en tur mot Degeberga, här är två bilder, den första är på en "vanlig" ficka medan den andra är på den sista fickan (den närmast Degeberga), de två fickorna i början och slutet är större som synes.

 

pict020428ch.jpg

 

pict020523wn.jpg

 

 

:banana

Link to comment
Share on other sites

@Bliss

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men jag antar att du undrar om fickornas storlek.

De mindre fickorna är strategiska och de större fickorna är taktiska.

 

Är med på det, var mest storleken på själva fickan, men det svarade ju troppchefen på.

Tänkte mest att det är lättare att se än att försöka beskriva. De är små.

 

:banana

Link to comment
Share on other sites

Där har vi förklaringen då. Åkte ett par gånger längs den vägen, men det var 04/05. Så antagligen var de redan "återställda" då.

 

Säkert, men om du av händelse finner dig körandes på den vägen igen(Från Kvibille och mot Kustvägen/Gullbrandstorp) så kolla in sly/busk/gräsfickorna på höger sida. "Återställda" javisst, men fortfarande lätta att urskilja!

 

All info om gamla förband/anläggningar som sammanställs i den här tråden/KA:S krigsförband/Radar/Stridslednings-tråden borde ju gå att göra någon kul sammanställningssida om. I anslutning till soldf.com kanske? Jätteintressant ämne som definitivt borde sparas åt eftervärlden. Samma sak tycker jag gäller för de gamla landskapsbrigaderna!

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

All info om gamla förband/anläggningar som sammanställs i den här tråden/KA:S krigsförband/Radar/Stridslednings-tråden borde ju gå att göra någon kul sammanställningssida om. I anslutning till soldf.com kanske? Jätteintressant ämne som definitivt borde sparas åt eftervärlden. Samma sak tycker jag gäller för de gamla landskapsbrigaderna!

 

Eftersom ingen lär orka/ha tid att ta tag i det så tror jag nog mest på den Wiki-lösning som någon föreslog i KA-tråden (tror jag det var).

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att det skulle vara intressant.

 

Det verkar som att KA:s krigsförband är hyfsat väl beskrivna. Också FV StriLorganisation verkar vara relativt väl beskriven. När det gäller den saknas det dock två förbandstyper för att jag tycker den skall vara "komplett":

 

Den optiska luftbevakningens luftförsvarsgruppcentraler (hur många kan de ha varit; ett femtiotal?) och en ganska stor del av radarspaningen, d.v.s. Marinens ksrr/nsrr-anläggningar (som är cirka 40 + x stycken).

Link to comment
Share on other sites

får tipsa om en bra bok som tar upp ämnet (flygbaser)

 

"kalla krigets kronoberg"

Ett län och dess beredskapsplanering

- en del av vårt kulturarv

 

Samuel palmblad

 

 

 

Grymt bra bok för den som är det minsta intresserad av kalla kriget... är man dessutom ifrån trakten är det ännu mer intressant..

massor med bilder ifrån bland annat byholma,eneryda, kosta och uråsa.. men även en massa annatr matnyttigt, som vart olika förband skulle mobiliseras.

 

boken får lätt :clap::huh::worthy::wub: i betyg... (kanske mer ett boktips, men det hör till ämnet)

Link to comment
Share on other sites

@Bliss

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Men jag antar att du undrar om fickornas storlek.

De mindre fickorna är strategiska och de större fickorna är taktiska.

 

Är med på det, var mest storleken på själva fickan, men det svarade ju troppchefen på.

Tänkte mest att det är lättare att se än att försöka beskriva. De är små.

 

:baskerPa:

Bliss, har du sett uppställningsområdet väster om Everöds flygplats? Jag var där och knallade runt en sommardag för något år sedan och redan då började det bli igenväxt. Kunde dock räkna mig till 19 st klargörningsfickor längs en en bana som gick i en cirkel i skogen. Fanns även en del hårdgjorda ytor utöver det, bland annat en betongbelagd gångväg (bredd som en cykelväg knappt) som gick upp till landsvägen genom skogen. Kunde dock inte klura ut va den var till... :huh:

 

Jag har funderat på om det det fanns/finns någon mer landningsmöjlighet till Everöd, men inte hittat någon. Tycker bara det låter konstigt att man kunde basera så många som 20 fpl i området + fler bort mot Degeberga, men ändå bara ha en landningsmöjlighet... :blink:

 

 

får tipsa om en bra bok som tar upp ämnet (flygbaser)

 

"kalla krigets kronoberg"

Ett län och dess beredskapsplanering

- en del av vårt kulturarv

 

Samuel palmblad

 

 

 

Grymt bra bok för den som är det minsta intresserad av kalla kriget... är man dessutom ifrån trakten är det ännu mer intressant..

massor med bilder ifrån bland annat byholma,eneryda, kosta och uråsa.. men även en massa annatr matnyttigt, som vart olika förband skulle mobiliseras.

 

boken får lätt :clap::):worthy::wub: i betyg... (kanske mer ett boktips, men det hör till ämnet)

Ojoj.... låter som ett kommande mål för en djupdykning. Är denna boken ny, gammal? Finns den på ditt lokala bibilotek? Jag har kollat S-hyllan på varenda bibbla jag varit på de senaste 3 åren (däribland Växjö) men ej funnit denna titel...

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på om det det fanns/finns någon mer landningsmöjlighet till Everöd, men inte hittat någon. Tycker bara det låter konstigt att man kunde basera så många som 20 fpl i området + fler bort mot Degeberga, men ändå bara ha en landningsmöjlighet... :baskerPa:

 

20 flygplan låter alldeles för mycket.

 

En gång i stenåldern (för runt 25 år sedan) var jag på F10 och fick då följande tumregel för en bas med jaktflygförband:

 

4 kvadratmil

4 flygplan

400 man per plan

Link to comment
Share on other sites

får tipsa om en bra bok som tar upp ämnet (flygbaser)

 

"kalla krigets kronoberg"

Ett län och dess beredskapsplanering

- en del av vårt kulturarv

 

Samuel palmblad

 

 

 

Grymt bra bok för den som är det minsta intresserad av kalla kriget... är man dessutom ifrån trakten är det ännu mer intressant..

massor med bilder ifrån bland annat byholma,eneryda, kosta och uråsa.. men även en massa annatr matnyttigt, som vart olika förband skulle mobiliseras.

 

boken får lätt :worthy::baskerPa::):blink: i betyg... (kanske mer ett boktips, men det hör till ämnet)

Ojoj.... låter som ett kommande mål för en djupdykning. Är denna boken ny, gammal? Finns den på ditt lokala bibilotek? Jag har kollat S-hyllan på varenda bibbla jag varit på de senaste 3 åren (däribland Växjö) men ej funnit denna titel...

 

köpte boken genom SMB för ett halvår sedan.. tryckår 2005

här (säkert på många fler ställen) kan man köpa den http://www.smalandsmuseum.se/Museet/Aktuel...kallakriget.htm

 

 

står som sagt mycket kul i den.. statens oljelager i blädinge, ledningscentraler, drivmedeslföråd, vilka skolor som skulle vara mob-sjukhus, luftförsvarsgruppcentraler och en massa annat.. hade jag haft en scanner hade jag kunnat lägga upp många bilder från boken som beskriver hur flygfälten var upplaggda

 

köp den!

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

 

Jag har funderat på om det det fanns/finns någon mer landningsmöjlighet till Everöd, men inte hittat någon. Tycker bara det låter konstigt att man kunde basera så många som 20 fpl i området + fler bort mot Degeberga, men ändå bara ha en landningsmöjlighet... :happy:

 

20 flygplan låter alldeles för mycket.

 

En gång i stenåldern (för runt 25 år sedan) var jag på F10 och fick då följande tumregel för en bas med jaktflygförband:

 

4 kvadratmil

4 flygplan

400 man per plan

 

20 flygplan är ju egentligen inga stora summor om man ser tillbaka på en tid då man övade luftstrid division mot division (innan ordet flygsäkerhet uppfunnits). Antalet fickor anger heller inte riktigt hur många flygplan basen ska ha, att jämföra med vissa baser där luckorna är hundratalet.

Jag satt och diskuterade med några civila baseltekniker under en flygvapenövning, dessa förde på tal en övning på Uråsa någongång på 80-talet där upp emot 30 flygplan stod baserad för att under natten lämna basen i rote, till grannarnas stora förtjusning :P

 

Skall fortsätta med resterande F4 baser i morgon kväll tillsammans med lite "fickskola" så vi kan närma oss ett bokslut vad som är vad och en liten uppfräschning av förkortningar typ TLF, MIK, kragg, pugg och BaStab

Link to comment
Share on other sites

jag bor alldeles i närheten av f10, eller det som finns kvar av det.

 

Om man kör norrut över hallandsåsen på gamla E6:an kommer man strax norr om margretetorp till ett antal parkerings fickor samt två stycken hangarer precis vid vägen.

 

jag antar att dessa haft någonting med flyg att göra men precis som nämts i ett tidigare inlägg är det inte lämpligt att lyfta/landa från denna väg och så vitt jag vet inte heller från en närliggande väg.

 

jag undrar därför vad man hade dessa till? parkerade man plan här och taxade ner till f10?

kul om någon vet / fredrik

Link to comment
Share on other sites

jag bor alldeles i närheten av f10, eller det som finns kvar av det.

 

Om man kör norrut över hallandsåsen på gamla E6:an kommer man strax norr om margretetorp till ett antal parkerings fickor samt två stycken hangarer precis vid vägen.

 

jag antar att dessa haft någonting med flyg att göra men precis som nämts i ett tidigare inlägg är det inte lämpligt att lyfta/landa från denna väg och så vitt jag vet inte heller från en närliggande väg.

 

jag undrar därför vad man hade dessa till? parkerade man plan här och taxade ner till f10?

kul om någon vet / fredrik

 

Det är som Troppchefen beskriver i början av tråden:

 

Alldeles vid banan har man (eller snarare hade) ett främre klargöringsområde (framom). För att dölja att flygplan (främst, alltid(?) jaktförband) stod vid banan i högsta möjliga beredskap hade man så kallade törebodabågar. Detta var alltså inga hangarer eller så utan bara ett skyl.

 

När planen inte stod i beredskap utan parkerades (t.ex. för reparationer eller att de helt enkelt inte hade någon uppgift eller högre beredskap) stod de i uppställningsområdet (uom). Där kunde det finnas hangarer för parkering. Dock var själva grundfilosofin spridning, d.v.s. många fler parkeringsplatser än flygplan på basen och att flygplanen roterade runt på platserna. Uom var normalt en bra bit bort från banan/banorna, och det är meningen att flygplanen skall taxa därifrån till banan.

 

Mellan Uom och banan/framom fanns ett bakre klargöringsområde (bakom). Detta var avsett för flygförband med lägre beredskap än jaktförbanden, d.v.s. attack- och spaningsförbanden.

 

Svaret på din fråga är alltså att detta var uom och, ja, flygplanen taxade därifrån till lämplig bana för start och insats.

Edited by evsim
Link to comment
Share on other sites

20 flygplan är ju egentligen inga stora summor om man ser tillbaka på en tid då man övade luftstrid division mot division (innan ordet flygsäkerhet uppfunnits). Antalet fickor anger heller inte riktigt hur många flygplan basen ska ha, att jämföra med vissa baser där luckorna är hundratalet.

 

Men var inte den principiella grunden för baserna att jakten baserade gruppvis (4 fpl) på sina baser, och attacken divisionsvis (8 fpl) på sina? Spaningsdivisionerna uppträdde i bashänseende ungefär som attackförband.

 

1982 hade vi:

11 jaktflygdivisioner (ca 220 flygplan)

5 medeltunga och 5 lätta attackflygdivisioner (ca 150 flygplan)

6 spaningsflygdivisioner (ca 55 flygplan)

 

Detta skulle med mitt resonemang krävt cirka 20 jaktbaser och cirka 15 attackbaser, d.vs. cirka 35 baser.

Edited by evsim
Link to comment
Share on other sites

"Svaret på din fråga är alltså att detta var uom och, ja, flygplanen taxade därifrån till lämplig bana för start och insats"

 

 

Okej.

Vad var anledningen till att man körde bort plan ca 6km från f10:s

område istället för att ha kvar dem i närheten till banan?

 

om någon skulle jämna fpl med marken i händelse av krig så har man i detta fallet ändå ingen stans att lyfta från med de plan som stod här.

Link to comment
Share on other sites

"Svaret på din fråga är alltså att detta var uom och, ja, flygplanen taxade därifrån till lämplig bana för start och insats"

 

 

Okej.

Vad var anledningen till att man körde bort plan ca 6km från f10:s

område istället för att ha kvar dem i närheten till banan?

 

om någon skulle jämna fpl med marken i händelse av krig så har man i detta fallet ändå ingen stans att lyfta från med de plan som stod här.

 

Tja, resonemanget byggde på principen att det är lättare att återställa en sönderbombad bana (alternativt köra flygplanet till en kortbana och verka därifrån) än att bygga 4 - 8 nya flygplan.

 

Varje basbataljon hade ett särskilt kompani, flygfältarbetskompani, för att kunna göra större eller mindre reparationer av banor förutom det dagliga underhållet av banor i form av fälthållning (tänk t.ex. snöröjning).

Link to comment
Share on other sites

Detta skulle med mitt resonemang krävt cirka 20 jaktbaser och cirka 15 attackbaser, d.vs. cirka 35 baser.

 

Nu hade vi inte så många baser och betjänande basbataljoner 1982, men det var kanske 30 stycken i alla fall. I samband med Bas90/Basbat 85/88 införande reducerades antalet baser till 24 (till cirka 16 divisioner av olika slag).

 

Troppchefen har varit inne på det hela och beskrivit lite Bas90/basbat85, men jag repeterar och förtydligar lite grand:

 

Baserna som betjänas av en basbataljon kallas flygbasgrupp.

 

En flygbasgrupp består av en huvudbas och till denna fogas en eller flera sidobaser. Dessutom finns det normalt reservbaser.

 

En huvudbas består normalt av en huvudbana (d.v.s. en vanlig flygplats fast ofta "mitt ute i skogen") och ett antal kortbanor (som också kan ligga "mitt ute i skogen" eller vara raka avsnitt av allmänna vägar som breddats för att kunna ta emot fllygplan). Typsikt omfattar huvudbasen själva huvudbanan och en 3 eller 4 kortbanor. Alla banor sammanlänkas av ett vägnät och i direkt anslutning till detta vägnät finns ett antal flygplanplatser som helt enkelt är parkeringsplatser för flygplan. Avståndet mellan flygplanplatserna skall vara stort (skydd genom spridning). De flygplanplatser som ligger närmast respektive banände (d.v.s. 8 - 10 stycken) är avsedda för klargöring och för att kunna hålla flygplanen i hög startberedskap.

 

Principen bygger på att man har helt rörliga klargöringsresurser, och det innebär att man kan låta ett flygplan landa på en kortbana, direkt börja klargöra det (i princip bara några sekunder efter att det stannat på sin flygplanplats) för nästa uppdrag vända det och starta det igen på kortbanan. Men man kan också låta flygplanet använda basens vägnät för att taxa till annan kortbana (eller huvudbanan) för att starta därifrån.

 

En sidobas i flygbasgruppen är normalt sett en civil flygplats eller en äldre militär flygplats. Gemensamt är dock oftast att de inte är speciellt utbyggda med kortbanor eller flygplanplatser. Lite av reservalternativ alltså.

 

En reservbas är egentligen inget man använder i basen utan betydande utbyggnader. Enbart ett krigsalternativ alltså.

 

Men som sagt, detta är historia nu. Meningen är att vi om något år skall ha minst 1 och högst 2 krigsbaser.

Edited by evsim
Link to comment
Share on other sites

Men som sagt, detta är historia nu. Meningen är att vi om något år skall ha minst 1 och högst 2 krigsbaser.

En till två krigsbaser till 4 divisioner? Inte mkt att hänga i granen... vilka ska behållas då? Hagshult och Jokkmokk är väl de som det övas mest på nu för tiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...