Gurkhas Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 (edited) "Vad får dig för övrigt att tro att jag är en av dom som kan påverkas av detta?" Jag vet "Tror du, med hänsyn till det jag skrivit, att jag hade varit öppen med att vara med i ett förband av den här typen?"Ja Edited March 16, 2006 by Gurkhas Quote
Medic Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Om jag är me dig var? Släpp det. Så du tror på största allvar att någon skulle leta upp chefernas familjer och hota dom. Isåfall borde du hålla en lägre profil än att ligga här och skriva inlägg varje dag. ELLER? Jag tror inte att det är sannolikt att någon kommer att leta upp chefernas familjer och hota dom, men jag utgår från att det är en möjlighet om man vill motverka Sveriges nya utrikespolitik av någon anledning. Håller du inte med om att det är sunt att betrakta olika möjligheter, både egna och motståndarens? ...och "motståndaren" i det här fallet skulle vara...?? I Utlandsstyrkan jobbar vi inte med motståndare utan med parter. Quote
Dobberman Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Om jag är me dig var? Släpp det. Så du tror på största allvar att någon skulle leta upp chefernas familjer och hota dom. Isåfall borde du hålla en lägre profil än att ligga här och skriva inlägg varje dag. ELLER? Kan vi inte göra följande: Vi gör offentlig DIN identitet och DIN adress här, så kan dom INTE vill vara i rampljuset slippa det? I övrigt har du inte tillfört en jädrans massa i den här debatten så det kunde bli DITT bidrag till en säkrare värld. Quote
JTS Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Om jag är me dig var? Släpp det. Så du tror på största allvar att någon skulle leta upp chefernas familjer och hota dom. Isåfall borde du hålla en lägre profil än att ligga här och skriva inlägg varje dag. ELLER? Jag tror inte att det är sannolikt att någon kommer att leta upp chefernas familjer och hota dom, men jag utgår från att det är en möjlighet om man vill motverka Sveriges nya utrikespolitik av någon anledning. Håller du inte med om att det är sunt att betrakta olika möjligheter, både egna och motståndarens? ...och "motståndaren" i det här fallet skulle vara...?? I Utlandsstyrkan jobbar vi inte med motståndare utan med parter. En part som vill Sverige illa och som agerar fientligt mot sverige är en motståndare. Quote
Gurkhas Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Dax att släppa den disskutionen lite OT. Dock så är det bara att gå in på mil och kolla, där finns bilder med namn på dem flesta plutchefer som verkar utomlands. Ska vi ha sekretess är det dax att vi börjar rannsaka oss själva. Quote
Guest MRCOOL Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Det kanske är dags att skapa ett IA 06-forum på nätet, i stil med de som finns för IA 03 osv. Där hade kanske sådana här saker kunnat diskuteras mer öppet och ingående. Det är inte alla som behöver veta allt om det här förbandet, det är politiskt känsligt och det finns MÅNGA i landet och utanför som kan tycka att det vore skönt om det här misslyckades. Jag tycker faktiskt att Gurkhas har en poäng här, rent för många som fått ngn form utav SSG-komplex och vill vara hemliga! Quote
JTS Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Jag tror att du har missuppfattat vad som menas. Här är ingen som tror att IA 06 och dess framtida motsvarigheter skall bli hemliga som SSG, däremot kommer ett högre säkerhetstänkande än vad som tidigare varit normen för utlandsstyrkor att gälla. Se bara på vad svenska soldater i Afghanistan har varit med om den senaste tiden. Alla älskar oss inte. Och därmed slutar jag diskutera det här ämnet. Quote
Hornet Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 det handlar om att skydda sig själv och dom man tyker om har inget med något SF-komplex att göra... Tex i HV vill man inte vara med med namn och bild i tidningen hälst för ett namn och en bild kan lätt ledda till din bostad där det kanske fins ett vapen eller hur? I US är det samma sak lokals kan få reda på vem du är var du bor i sverige och så kanske dom har ett par kusiner här som vill hämnas för att du har avbrutit deras planer liknande... Själv gömer jag mig inte bakom dålt ansikte elelr under nick för jag har inget jag kan förlora... Quote
Taipan Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Börjar blir lite väl långdraget ämne som kan diskuteras i evigheter eftersom alla verkar ha olika syn på Sveriges hotbild / svenska soldaters hotbild i Sverige. Dags att droppa kanske? Quote
losec Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Vore högst läpligt att skapa ett IA 06 forum som är exlusivt för dem som är med. Där kan man bubbla och sprida rykten, gnälla och berömma, etc, etc.... Dessa saker vill man ofta hålla inom förbandet och kan ofta vara lämpligt att det så blir. Exemplet på IA 03 sida är god, även om den i det närmaste var för ett kompani. Om man har en egen IA06 sida som ej är öppen för allmänheten kan man dessutom sprida nyheter snabbare. Quote
alfie Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 knappt man vågar skriva här längre Åter till IA06... fick ett samtal från KC (väljer väl att lämna hans namn utanför...), mycket trevligt, han hälsade välkommen och ville ha mina uniformsmått, antar det är för IA06:s nya armaniuniformer. Vilket jobb det måste vara att ensam (antar han är det) ringa runt till 150 pers, men nog imponerade det åtminstonde på mig! Quote
losec Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 knappt man vågar skriva här längre Åter till IA06... fick ett samtal från KC (väljer väl att lämna hans namn utanför...), mycket trevligt, han hälsade välkommen och ville ha mina uniformsmått, antar det är för IA06:s nya armaniuniformer. Vilket jobb det måste vara att ensam (antar han är det) ringa runt till 150 pers, men nog imponerade det åtminstonde på mig! Tecken på gott ledarskap? Hade iofs inte behövt ringa runt och fråga om uniformsmått för att få prata lite med alla hade väl räckt med säga "Hej och välkommen". Trevligt att han är intresserad att prata lite med folket, det är inte alla KC (och PC för den delen) som vill prata med fotfolket. Quote
alfie Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 knappt man vågar skriva här längre Åter till IA06... fick ett samtal från KC (väljer väl att lämna hans namn utanför...), mycket trevligt, han hälsade välkommen och ville ha mina uniformsmått, antar det är för IA06:s nya armaniuniformer. Vilket jobb det måste vara att ensam (antar han är det) ringa runt till 150 pers, men nog imponerade det åtminstonde på mig! Tecken på gott ledarskap? Hade iofs inte behövt ringa runt och fråga om uniformsmått för att få prata lite med alla hade väl räckt med säga "Hej och välkommen". Trevligt att han är intresserad att prata lite med folket, det är inte alla KC (och PC för den delen) som vill prata med fotfolket. Det var den känslan jag fick också, han sa att det var för att de skulle ha uniformer i alla storlekar... Låter bra då jag varit med "nån gång för mycket" att inte få bra skit på kroppen. Fick ett mycket possitivt intryck i alla fall, det fick jag även när de ringde och "intervjuvade". Synd bara att det är så lång tid kvar Quote
Mikegamma Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 tackar nej idag till IA06 det finns gott om yngre förmågor som säkert vill ha min plats .......... Lycka till alla ni som kommer att ta anställning vid IA06 Må pansar guden ha sin hand över er Quote
Taipan Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Det brukar alltid vara ett magiskt kaos på förrådet när man ska hämta sin utrustning, bra initiativ med lite framförhållning....kanske har dom lärt sig efter allt gnäll i åratal (som jag förstått det)! Någon som har hört något nytt om "kittet" exempel: monoT, nya AK5or osv?....vitalt Quote
wizeguy Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Det brukar alltid vara ett magiskt kaos på förrådet när man ska hämta sin utrustning, bra initiativ med lite framförhållning....kanske har dom lärt sig efter allt gnäll i åratal (som jag förstått det)! Någon som har hört något nytt om "kittet" exempel: monoT, nya AK5or osv?....vitalt M/90 sommar och AK5C så vitt jag förstått det, nya AK5:an kan dröja men ska tydligen komma. Inte för att det spelar mig någon roll, men man är ju glad för sina kamrater =) Quote
1630 Börje Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 M/90 sommar och AK5C så vitt jag förstått det, nya AK5:an kan dröja men ska tydligen komma. Inte för att det spelar mig någon roll, men man är ju glad för sina kamrater =) Nya Ak5:an? berätta.... Quote
wizeguy Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 M/90 sommar och AK5C så vitt jag förstått det, nya AK5:an kan dröja men ska tydligen komma. Inte för att det spelar mig någon roll, men man är ju glad för sina kamrater =) Nya Ak5:an? berätta.... AK5C och möjligen D ska tydligen tilldelas IA06, men kan dröja...vilket troligen betyder att man först får ut "vanliga" AK5:an och sedan fram emot sommaren får ut AK5C (alternativt D)...och säkerligen KSP90B (hoppas jag iallafall ) Quote
simon Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 (edited) @1630 Börje AK5C har inte kommit ut på förband ännu. Du måste tänka på någon annan version. AK5 med GRT kanske? Edited March 16, 2006 by simon Quote
JohanssonX99 Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Hade ett dolt nummer idag på luren runt 1300. Man går ju runt och är helt frustrerad nu - om dem ringde, ringer de upp eller ta de bara nästa? Gratulerar till er som kom med och jag håller fortfarande hoppet uppe om att ta del av detta med er. Dock så minskar det efter var dag som går. :( Väl mött Quote
Ing Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 Tog bort lite onödiga inlägg om bl.a. AK5C. Vet man inte vad det är så söker man på forumet nu. Sedan ska folk lära sig att citera, annars kommer jag att ta bort felciterade inlägg också. /Ing, Blågul Quote
106 Posted March 16, 2006 Report Posted March 16, 2006 AK5C har inte kommit ut på förband ännu. Du måste tänka på någon annan version. AK5 med GRT kanske? De första kommer till MSS i början av juni och levereras i större skala under hösten. Var dessa hamnar kan förstås diskuteras, men utlandsstyrkan brukar ju vara prioriterad. Så om IA06 har kontrakt till 071231 så är det inte otroligt att de får ut den någon gång under den tidsperioden. Quote
S-TANK Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 inga STRF/STRV mekar? eller ja några andra fordon Angående vakanser så är det ganska tunt på repgruppen just nu. Är du intresserad så ta kontakt med PersE US. S-Tank Quote
Hornet Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 bettyde det där att det inte fans vakanser eller att ni har tunt med folk? :P (lite trög såhär på en fredag) Quote
S-TANK Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 bettyde det där att det inte fans vakanser eller att ni har tunt med folk? :P (lite trög såhär på en fredag) Förtydligande: Gott om vakanser, tunt med mekaniker... ;) S-Tank Quote
Hornet Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 (edited) aha nice Edit: hittar inget nr eller email på hemsidan så någon får gärna skika ett PM Edited March 17, 2006 by Sandqvist Quote
alfie Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 (edited) Hade ett dolt nummer idag på luren runt 1300. Man går ju runt och är helt frustrerad nu - om dem ringde, ringer de upp eller ta de bara nästa? Gratulerar till er som kom med och jag håller fortfarande hoppet uppe om att ta del av detta med er. Dock så minskar det efter var dag som går. :( Väl mött Tankar: 1) Rekryteringen är klappad och klar, antagningsbeskeden utskickade 2) Folk som tackar nej brukar de alltid ha några i reserv att ringa, (oftast har de blivit uppringda tidigare) 3) Om de ringer ang en tjänst/vakans så har man blivit ganska hårt framgallrad redan (150 pers på 2000 ansökningar) och är ingen slit & släng person. Då ringer de tills de får tag på den person de vill ha tag på. Dock kan det vara så att endel (US) vakanser är lite småbrottom med och om de har några namn som passar och får ett ja tack, då kanske de inte ringer tillbaka till någon de inte fått tag på. 4) Summa sumarum: Ditt samtal kan varit en vakansförfrågan, den kanske ringer tillbaka eller kan ha fått tag på någon annan, kan även varit en telefonförsäljare motsv. Hoppas du fick lite svar på din fundering /Affe Edit: aha nice Edit: hittar inget nr eller email på hemsidan så någon får gärna skika ett PM Prova här, kan funka. Från P7:s IA06 sida För frågor kring IA 06 kontakta:Personalhandläggare IA 06 Lt Ulf Erlandsson Södra skånska regementet P 7 247 82 Södra Sandby vx: 046-368000 Mobil: 076-8474523 telefontid 08:00 - 09:00 samt 14:30 - 15:30 Edit 2: Telefon numret till PersE US är: 018-281000 Edit 3 (Sista): vakans@hkv.mil.se Edited March 17, 2006 by alfie Quote
ahla Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 Fakta, hört från pc IA06. När vi rycker in kommer vi tilldelas AK5, AK5C är "beställd"/på väg till oss. Har aldrig hört talas om att vi ska få AK5D, vet inte vart du fått det ifrån wizeguy? Som jag har förstått det ska vi hela tiden prioteras och ges bästa möjliga utrustning. Tycker diskussionerna här på IA06 forumet den senaste tiden har varit rent ut sagt jävligt långrandiga och uttjatade. Kan inte bättre och mer intressanta frågor diskuteras? Nej nu darar jag till "Bogaland" på slutövning. Ha de fint. På återseende! Quote
Sgt1clHansson Posted March 17, 2006 Report Posted March 17, 2006 Som jag har förstått det ska vi hela tiden prioteras och ges bästa möjliga utrustning. Haha... "XXXX är ett prioriterat förband" Hört den förrut? Skulle inte lita på ett ord innan ni står där med utrustningen i hand. Quote
Recommended Posts