Jump to content

IA06


Guest Free Willy

Recommended Posts

någon från Ia06 som har lust att beskriva tjänsten som C Ledningsgrupp 1/2.. såg nån pdf med indelning på alla grupper men skulle vilja ha lite mer förklaringar... varför två st. skyttar på gruppen tex,osv... PMa gärna..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 749
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

någon från Ia06 som har lust att beskriva tjänsten som C Ledningsgrupp 1/2.. såg nån pdf med indelning på alla grupper men skulle vilja ha lite mer förklaringar... varför två st. skyttar på gruppen tex,osv... PMa gärna..

 

PM:a dina frågor så svarar jag gärna! Precisera gäran mer....

 

//

 

Ljungan

Link to comment
Share on other sites

en fråga som inte direkt gäller liv och död, men.. när nån frågar er vad ni jobbar med, vad svarar ni för att inte bli kvar vid frågan allt för länge?

 

jag tänker mig situationer när man mer av artighet än intresse får frågan vad man jobbar med. Att då börja förklara för en oinsatt är krångligt och tar tid alternativt bara bli fel..

Har ni nån bra "oneliner"/motsvarande? Säger man rörmokare, kassabiträde, telesäljare, layout osv så är det ju klart så, "kontraktsanställd soldat" eller "jag jobbar i försvaret" blir direkt frågor..

Link to comment
Share on other sites

Till mina vänner och afmilj har jag berätta precis vad jag jobbar med, känns väldigt viktigt om det skulle bli framåt med kort varsel att de har en hum om vad man ska göra.

 

Till övriga brukar jag säga att jag jobbar i försvarsmakten och sen direkt leda över samtalet på vad de jobbar med, brukar funka bra.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt inressant fråga baang, känner samma sak.. Ska ju rycka in snart, och jag har lagt så mycket tid på att förklara vad det är jag egentligen ska syssla med att jag börjar tröttna på att höra min egen röst! :rolleyes:

haha fler med samma problem... de mest enerverande var när en av cheferna på jobbet, som jag ansträngt mig för med att förklara vad jag ska göra berättade för andra på jobbet att jag skulle sluta "för han ska in i lumpen"

Link to comment
Share on other sites

Mmm, det är ju lite svårt att förklara vad man ska göra för folk som svarar: -"Nej det kan inte stämma? Vi är ju alliansfria!? Och dessutom har vi värnplikt i sverige, ingen yrkesarmé! ". Det blir liksom rätt långa förklaringar...

 

Fast jag tror att det där löser sig med tiden. Ju närmare vi kommer beredskapsperioden för NBG, desto större medial bevakning kommer det att bli. Med följd att folk iaf får ett hum om vad sjutton det hela handlar om. Då kan man nog modifiera sanningen och säga att man ingår i NBG, så slipper man nog iaf en del frågor.

Link to comment
Share on other sites

Civilanställd handläggare inom Försvarsmakten, brukar jag köra med (ordet handläggare är ofelaktigt en intressedödare)

 

Eller kanske, diversearbetare i försvarsbranchen!

 

/Gomer

Link to comment
Share on other sites

Kan aldrig vara fel och säga "jag jobbar som konsult för försvaret". Det första jag fick lära mig på starta eget kursen för en herrans massa år sedan vara att alla kan kalla sig konsulter! Men håll det lätt för som sagt folk artighetslyssnar bara!

 

För övrigt så är det ju inte för långt från sanningen att kalla NBG för lumpen igen. T3 är ju termin 3 av lumpen! Så chefen hade ju faktiskt rätt!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sen har man ju den gyllene frågan... har du dödat någon?

 

Då brukar jag svara "bara barn så det räknas inte"

 

En gång kom det fram sånna som glider runt och försöker pracka på en grejer och föreningsskit på stan... de var från amnesty... Då svara jag " AMNESTY!!! Då kan jag inte stanna, jag jobbar på BOFORS"

 

Haha, vilka miner

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hijackar det hela lite...

 

Någon som hört något om tilläggstecknet till vplmedlajen som IA06 skulle få.

Eller är det med det som det var med allt annat...

Om 2 veckor

Om 2 månader

Vi visste inte att ni skulle komma

Vi visste inte att ni var så många

 

Ja e´inte bitter !

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

IA06 Lever vidare!!!

 

Nu i form av galleriutställning i stockholm.

 

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines

 

Eftersom jag var engagerad i Journalisten Göran Engströms och Fotografen Bonny Håkanssons arbete med att dokumentera vårt arbete har jag möjlighet att förmedla kontakten om någon är intresserad av att köpa boken med samma namn som utställlningen: Yrke Sodat.

 

PM:a om intresse finns

 

( Jag har inget eget intresse i detta och tjänar inte några pengar på detta. Jag gillar bara boken)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Intressant med tilläggstecknet i vpl-medaljen du talar om.

Har förstått att NBG-soldater kommer få medalj för sin beredskap. (källa insats o försvar)

Deras R10-period är ju kortare tid än den IA06 stod i.

 

Ta den medaljen med en stor dos salt du. Braunstein höll ju på att få hjärtattack när han hörde det.

 

Till alla medalj....sugna: Åk på mission. Där får man minst en. Att stå i beredskap är väl inget att få medalj för. Då borde ju varenda kotten inom vården medaljeras för sina jourtimmar.

Link to comment
Share on other sites

Uppfattar den kommentaren som lite snorkig tyvärr.

Personligen har jag medaljer så jag klarar mig.

Dock ser jag gärna att man är konsekvent i utdelningen.

Det tycker jag inte man är om man medaljerar vissa beredskapsförband och inte andra.

 

Den var jäkligt snorkig, för att inte säga dryg. Måste vara min allergi mot medaljhetsen i FM.

 

Du slår huvudet på spiken direkt dock. Varför ska NBGs beredskapstid ge medalj eller medlajutsmyckning när inte andra beredskapskontrakt inte gjort det?

 

Enda sättet att få ett hyfsat svar på frågan just nu är väl att ringa HKV PROT. Alla mina källor vet bara att det var på tal men att det verkar runnit ut i sanden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Äh, lägg av. Det där är ju bara larv. Klart som fan folk ska få medaljer, det är ett utmärkt sätt att symboliskt uppmärksamma en insats. Vi är tvärtom alldeles för dåliga på att dela ut medaljer och Jante hetsar upp stämningen till max. I Sverige får man typ medalj om man sprungit från Eksjö till Boden, spöat en martininfanteridivision med en toaborste, kastat sig på en atombomb och sedan levt på bottenslam och grodyngel i åttio år bara för man inte hade något bättre för sig. Och sedan förväntas man rycka på axlarna och fnysa att det var väl inget särskilt. Kom inte och säg att det inte betyder något för det är bara att förringa det någon gjort för att tilldelas en medalj. Om du tycker det är pjåsk kan du ju göra bättre själv.

 

Vi ska uppmuntra alla ansatser till att dela ut medaljer och se till att folk åtminstone får det erkännande de förtjänar. Det är fan bättre att åtminstone NBG får medlaj efter ett år än att ingen för det för att det på något vis skulle vara "orättvist".

Link to comment
Share on other sites

Jargongen utomlands brukar vara:

Kolla jänkarna, dom får en medalj för gsu, en för ksp skolan, konstigt att han har många medaljer Ha Ha....

 

Så frågan är varför man skall medaljeras?

 

Kan någon motivera en medaljering på annat sätt än "klart grabben/tjejen ska ha medalj" så lyssnar jag.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom vi är i IA06 tråden och harvar kan jag ju min syn på saken. Och i vanlig ordning när jag skriver mina inlägg är det med en tendens av alkoholpåverkan så: 1) Jag får väl gå in och editera detta i morgon & 2) Ta det för vad det är....

 

IA06 ryckte in i mitten på maj 2006, körde termin 3 och 4. Sen kom det ju till den punkt där folket högre upp ställde sig frågan vad vi ska göra med det kompaniet nu. Jag personligen tror att den insats (6 veckor i Kosovo och 9 i Afghanistan beroende på tjänst) var en produkt av jobbet från folket på P7. Vilka satte upp KS14 tex? Hade det blivit någon insats över huvud taget om inte folket på P7 (och komp.ledningen IA06) hade gjort det jobbet och P7 varit med att sätta upp KS14?

Sagt och gjort vi skickar dem på insats, bra, folket får sina medaljer och är nöjda...eller? Non article 5 och öb medalj för 6 veckor i kosovo. Men det året som många av oss pendlade på 2-veckors basis till skåne för att vara en av de första heltids anställda soldatstyrkorna i Sverige på ett par hundra år då? För att bana väg för en-be-ge och vara just den teststyrka det i mångt och mycket var?

Personligen så har jag gjort mina missioner i Kosovo, fått medaljer för det och sket fullständigt i om jag fått ytterligare en siffra att sätta på öb:s medalj. Däremot kunde det vara intressant med någon form av uppmärksamhet för det året utöver 6 veckors insatsen jag gjorde. Jag pratar inte om en medalj alá yankees "Han bytte kallingar utan att vända dem utochin, ge honom en medalj" utan "Han gjorde ett år som anställd soldat, ge honom nånting mer än pissig lön, barack bredvid ett regemente och ett avsked i förtid" som belöning. Visst, många erbjöds och fick tjänst på ks16, men det är en helt ny grej, det är en mission och det bör belönas för sig.

 

Vad ska man få medalj för i FM?

Jag jobbade på ett regemente som lades ner, därför får jag medalj för det.

Jag jobbade ett år som soldat och därför får jag inte ett piss att visa det med.

 

Sen kommer jag till frågan: Hur skall man belönas för att varit med i en beredskapsstyrka?

Medalj?

Siffra på redan befintlig medalj?

Tillägstecken på redan befintlig medalj (läs vpl medaljen/ribban)?

Min synvinkel säger: Skit samma, men ge folk något att visa upp det med som är rättvist mot vad man har gjort (läs 6 veckor i Kosovo/ett år i beredsksp).

 

Ska det vara skillnad på ett R30 och R10 förband?

Jag vet inte. Kanske, kanske inte.

 

Ska det vara skillnad på NBG och Ia06, Ia07 etc?

Absolut inte!

 

Kontenta: Jag tycker inte vi ska ösa ut medaljer till höger och vänster. Jag tycker man ska få något bevis (i medaljsammanhang) för vad man har gjort. Jag tycker: om man kan dela ut en medalj till någon för att personen jobbade på ett regemente som blir nedlagt så kan man fanimej medaljera folk som vigt sitt civila liv för flera månader för att jobba åt FM med det samma.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Om intresse finns hos gamla Ia06 kollegor så tänkte jag ha en liten reunion av framför allt St/Tr hemma hos mig lör V31. Hör av er om ni är intresserade av att komma till "Bärgarn" Strålin. Om någon annan som känner mig och inte tillhört Ia06 vill komma så är ni naturligtvis välkomna efter att ha gjort intresse anmälan ni också.

Link to comment
Share on other sites

Om intresse finns hos gamla Ia06 kollegor så tänkte jag ha en liten reunion av framför allt St/Tr hemma hos mig lör V31. Hör av er om ni är intresserade av att komma till "Bärgarn" Strålin. Om någon annan som känner mig och inte tillhört Ia06 vill komma så är ni naturligtvis välkomna efter att ha gjort intresse anmälan ni också.

 

Låter farligt det där... du har väl inte för avsikt att grilla eller? :D

 

Tyvärr, hade varit kul, tror ju att jag bor rätt nära dig också... Men det krockar med Emmaboda om jag inte är helt ute och cyklar...

 

//Affe

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...-Kosovostyrkan/

 

Alla IA förband är visst öronmärkta för kosovo

 

nja jag skulle säga att det är en olycklig formulering på mil.se , IA är till för att förstärka i pågående missioner, det är det dom är dimensionerade till idagsläget...

 

/b

 

Vill någon prata om IA09 så gör vi det i den tråden

Link to comment
Share on other sites

http://www.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-fran-...-Kosovostyrkan/

 

Alla IA förband är visst öronmärkta för kosovo

 

nja jag skulle säga att det är en olycklig formulering på mil.se , IA är till för att förstärka i pågående missioner, det är det dom är dimensionerade till idagsläget...

 

/b

 

Vill någon prata om IA09 så gör vi det i den tråden

 

Samma som övriga IA förband då!! ska byta till rätt tråd hädanefter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...