Jump to content

IA06

Recommended Posts

Posted
Som jag har förstått det ska vi hela tiden prioteras och ges bästa möjliga utrustning.

Haha... "XXXX är ett prioriterat förband"

Hört den förrut? Skulle inte lita på ett ord innan ni står där med utrustningen i hand.

På IA03 utbildningen lovade KC att om dom skulle sättas in någonstans så skulle dom få AK5D eller motsv.....hade vi det på LA03? nope 8-/

• Replies 749
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Fins en tråd om det där i Luckan.

Komemr vakanserna för IA06 att komma up på nätet innom en snarframtid?

Posted
Fins en tråd om det där i Luckan.

Komemr vakanserna för IA06 att komma up på nätet innom en snarframtid?

för bövelen sanqvist....RING dom direkt och tjöta och tjöta mycket :D:banana

Posted
usch å fy :D

Vi ska ha våran slutövning i Norge ju...

Otroligt tragiskt, dödliga olyckor under värnpliktstjänstgöring är alltid hemska.

Men på vilket sätt har detta med IA06 att göra, förutom att båda skall delta i en övning i Norge?

Posted

usch å fy :D

Otroligt tragiskt, dödliga olyckor under värnpliktstjänstgöring är alltid hemska.

Men på vilket sätt har detta med IA06 att göra, förutom att båda skall delta i en övning i Norge?

De var inte värnpliktiga utan anställda soldater (grenaderer).

Guest Free Willy
Posted

usch å fy :Malaj:

De var inte värnpliktiga utan anställda soldater (grenaderer).

Ja gubbarna kom väl från de vi ska öva tillsammans med. Telemarkarna!

Posted
Oss.... :huh:

Hahaha den odödliga optimismen som bara finns direkt efter antagningen till en ny mission eller enhet.

:baskerFN:

Ps. Så länge det finns några kartonger the så är du väl nöjd Börje? Minns nog att du inte klarade dig utan dem i Kosovo! Ds.

Posted

Svarade ju inte tidigare i diskutionen, varit på kurs.

2531 blev det. 253X får gärna PM:a mig!

Ha det gott, för det har jag! :D

/Forsberg of IA06... :happy:

Posted
En liten sväng tillbaka i diskussionen...

Vi kommer få sommaruniform, M/90K.

Ökenuniformen ?

Skåne må vara sandigt men det är nog lite att ta i !

Menar du inte 90 L ?

GMY

Inte för att gå annans ärende, men 90L ska väl avskaffas? Min uppfattning var att den skulle ersättas med Fältuniform 90 TR GR/BE (Tropik Grön resp Beige).

Den är iaf under upphandling. Den kommer inte ha några blixtlås på skjorta eller byxor. Jackan kommer att ha huva med böjbar "skärm", napoleonfickor och sidofickor som FU90. Det var det jag kom ihåg, kan vara så att byxorna har sprund med blixtlås, minns inte riktigt.

Posted (edited)
Inte för att gå annans ärende, men 90L ska väl avskaffas? Min uppfattning var att den skulle ersättas med Fältuniform 90 TR GR/BE (Tropik Grön resp Beige).

Den är iaf under upphandling. Den kommer inte ha några blixtlås på skjorta eller byxor. Jackan kommer att ha huva med böjbar "skärm", napoleonfickor och sidofickor som FU90. Det var det jag kom ihåg, kan vara så att byxorna har sprund med blixtlås, minns inte riktigt.

90 L avsakaffas !!!

Källa ?

Låter väldigt dumt ! Gillar 90 L

Men som sagt 90K på revinge ?

GMY

EDIT: Stavar som en kratta trots lång akademisk utbildning.... Var är mitt rättstavnings program... !!!

Edited by Sgt 1cl HuggyBear
Posted

Glömde källa. Hörsägen plus upphandlingsinfo på FMV:s hemsida. Länk finns här: http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=1600

Kommer vara väldigt lik 90L, så du behöver inte oroa dig, snarare en utveckling än en avveckling, slarvigt uttryckt av mig.

Skulle väl kunna tänka mig att 90 beige ges ut att ha i beredskapssyfte. (Och för att glassa i! :P ) Kanske inte som normalt tjänsteplagg. OBS! Spekulationer.

Posted

LA05 kör med den nya 90T, kände på den i helgen och den verkade riktigt shysst. kan säkert funka nere i den skånska värmen...

/T

Posted

FMVs aktuella upphandlingar

291197-AI689114

Field Uniform 90 Tropic.

Anbud inne senast 3 april 2006.

Någon som har bild på denna 90T?

Posted

2122 och 2123 Har nu anslutit IA06 vill eventuella La02 kollegor som ska med, höra av sig. Även övriga på komp som vill lära känna sina bärgare är välkomna. syns i skåneland. Mvh Strålin.

Ps Backman hälsar.

Guest Free Willy
Posted
2122 och 2123 Har nu anslutit IA06 vill eventuella La02 kollegor som ska med, höra av sig. Även övriga på komp som vill lära känna sina bärgare är välkomna. syns i skåneland. Mvh Strålin.

Ps Backman hälsar.

Gott att ha lite goa gubbar i bärgargruppen. Väl mött på P7 :baskerKav:

Posted

:=o Bärgare är ju näst intill den viktigaste gruppen på kompaniet.

Enligt min erfarenhet i alla fall :sniper:

Jag får bara stämma in i att vi borde ha ett IA 06 forum. Då är frågan om det ska ske hos Soldf eller i egen regi.

Förslag?

Posted
;-) Bärgare är ju näst intill den viktigaste gruppen på kompaniet.

Enligt min erfarenhet i alla fall ;-)

Jag får bara stämma in i att vi borde ha ett IA 06 forum. Då är frågan om det ska ske hos Soldf eller i egen regi.

Förslag?

Tycker ett eget forum låter som en bra idé, tror vi ska köra vårat eget race om det nu ska vara ett stängt forum och låta soldf vara det öppna forum det är i dags läget! Det som behövs är väl någon som har kunskapen/tiden/viljan att sätta upp och sköta det, ser många fördelar med ett sådant forum.

Posted

Jag skulle kunna ta tag i det. Hur ska vi hålla koll på personerna på forumet då? Och vilka underavdelningar bör vi ha?

Posted
Jag skulle kunna ta tag i det. Hur ska vi hålla koll på personerna på forumet då? Och vilka underavdelningar bör vi ha?

Oj, nu djuplodar vi direkt ;-)

Att hålla koll på medlemmarna borde inte vara så svårt, alla får ett personligt lösenord sen gäller det att hålla på det motsv.

Underavdelningarna känns som något som växer fram under tiden, bäst vore väl någon med insikt på ia03:s forum som kan komma med tips och ideér vi kan "kopiera" från dem...

Helt fel vore det väl inte med en militär del och en civil del, antar att det blir mer viktigt för IA06 än IA03 då vi är många som näst intill ska bo "på varandra". I övrigt kan jag bara komma på en given tråd: Rykten om missionsområden...

Är själv riktigt dåligt insatt i hur sådant här funkar, antar man måste ha en server att lägga det på, kostnad?

Någon som vet hur IA03:s funkade, bra eller an.. dåligt?

Hoppas du inser vilket ansvar du tagit på dina axlar, 15/5-06 är det banne mej bäst för dig att du har resultat att presentera! :P

Posted

Har lagt upp ett litet forum nu.. Bara en försöksutgåva, men men.

PM:a mig med befnr, namn och mailadress, så fixar jag konto.

Posted

IA03 forumet funkar mycket bra och lever fortfarande (nåja, Bravos del i varje fall :baskerPa: ).

De kategorier som finns i forumet är helt enkelt de olika plutonerna.

Sen finns där en dagboksdel, nyheter, plutonslistor med namn + befattningsnummer samt en kategori av Övrigt.

Varje gubbe har en egen presentation (benämns min sida) och egen bild på sig själv. Möjlighet att skriva i andras klotterplankt finns här.

Som ett vanligt internet-community alltså.

Forumet har varit bra tycker jag, man kan ventilera rykten, verksamhet, utrustning och annat intressant.

Forsberg:

Du har pm

Posted

Om det är någon som är en hejare på forum och sånt kan ni gärna höra av er till mig. Tar emot all hjälp jag kan få.

Det som känns oklart är huruvida vi ska använda ett ganska "basic" forum, eller om man ska vräka på lite mer som ia03 ditot.

Iom att det är över en längre tid så borde man satsa på det senare.

Jag kommer med uppdateringar löpande, men PM:a gärna er info så kan vi börja diskutera på det tillfälliga forumet.

/Foppa

Posted

Jag har inte lusläst alla inlägg än men jag tror inte det är nämt något om de nya fys-kraven för IA06 och ev NBG. När jag pratade i tel med tekniske C komp så nämde han bla annat att alla ska klara av att springa milen på 55min, och frågade om detta skulle bli ett hinder.

Fan jag som knappt orkar hämta posten. Men men 44 dagar återstår, så lite träning ska man väl hinna med.

Obs detta är ej ett rykte.

Posted

55min på milen har funits några år nu det som är nytt för alla dock är fält testet 2km på 11min 15sec med full stridsutrustning det kan bli halvjobbigt

Posted

va e de för prat om eget forum??????? :):camo: tänk på attvi gammelyxor måste kunna ta del av era vedermödor och konstatera att det var bättre förr :/ va e de för fel på detta forum?? :banana