Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

IA06

Recommended Posts

• Replies 749
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Nu är ringveckan över, nu kan man sluta vakta sin telefon om man inte redan blivit uppringd.

Posted

Jaha...

Då var det bara att inse att man "kanske" vart uppringd i.o.m det missade samtalet i onsdags och att man inte var tillräckligt intressant att ringa upp igen.....

Trist som fan..... men grattis till er som får platser, kan bli intressant.

/T

Posted
Jaha...

Då var det bara att inse att man "kanske" vart uppringd i.o.m det missade samtalet i onsdags och att man inte var tillräckligt intressant att ringa upp igen.....

Trist som fan..... men grattis till er som får platser, kan bli intressant.

/T

Jag har svårt att se att de "skiter" i nån ifall personen inte svarar. I och med att de har grovgallrat såpass innan de börjar ringa så tror jag inte de lägger ner ifall de inte får tag på personer efter samtal 1.

mina få ören...

Posted (edited)

Rykten talar om tomma platser och att det kommer ringas in i nästa vecka... men vad vet jag... inget

Edited by Dixie
Posted

Hoppet lär ju vara det sista som överger människan...

Är det någon som funderat kring boendet något? barack i 1,5 år i all ära men jag räknar med att "barack byn" går under precis samma regler som resten av regementet.

En fundering jag hade om man kom med att hyra lägenhet, nu skulle visserligen det vara lite lagom svårt att få tag på, men tänka kan man ju göra...

Om man funderar vidare, tv och internet tillgång, matlagningsmöjligheter etc?

Guest bergström
Posted
Hoppet lär ju vara det sista som överger människan...

Är det någon som funderat kring boendet något? barack i 1,5 år i all ära men jag räknar med att "barack byn" går under precis samma regler som resten av regementet.

En fundering jag hade om man kom med att hyra lägenhet, nu skulle visserligen det vara lite lagom svårt att få tag på, men tänka kan man ju göra...

Om man funderar vidare, tv och internet tillgång, matlagningsmöjligheter etc?

När det ringde mig frågade jag om lägenhet och ja det går bra att hyra lägenhet men då får man stå för det själv. När det gäller matlagning så ska ett par baracker dela på ett kök kommer inte ihåg hur många det var. Frågade aldrig om Internet men det är fan ett måste :lol:

Posted

Man bor två och två i en barack, delar kök och hygienutrymme med en annan tvåpersonersbarack. Man har alltså goda möjligheter att laga sin egen mat.

Tv får man nog stå för själv, internet likaså. Jag kan tänka mig att det kommer att finnas telefonjack och möjlighet att fixa abonnemang själv. Annars är tanken att det skall finnas minst en welfare-dator i IA 06 mäss.

Hyra lägenhet själv går bra, men det får man betala själv precis som vilken knegare som helst.

Det finns ett par vakanser, men det rör sig om stab och trossplutonen. Skytteplutonerna är i dagsläget klara.

Posted
Det finns ett par vakanser, men det rör sig om stab och trossplutonen. Skytteplutonerna är i dagsläget klara.

Inte säja sådant... hemmafriden skulle försvinna om jag kom med några sådana idéer... igen...

Posted

Hmm precis vad jag sökt men dessvärre inte blivit uppringt om någon tjänst :( . Well inget är klart förrän antagningsbeskeden skickats ut.

Den som lever får se.

Posted
Man bor två och två i en barack, delar kök och hygienutrymme med en annan tvåpersonersbarack. Man har alltså goda möjligheter att laga sin egen mat.

Tv får man nog stå för själv, internet likaså. Jag kan tänka mig att det kommer att finnas telefonjack och möjlighet att fixa abonnemang själv. Annars är tanken att det skall finnas minst en welfare-dator i IA 06 mäss.

Hyra lägenhet själv går bra, men det får man betala själv precis som vilken knegare som helst.

Och då till frågan om dess sammansättning? Mkt nytt, mkt gammalt eller "Gott och blandat"?

Posted

Blev uppringd förra veckan också.

Det blev ett ja. Ser fram emot att komma igång igen.

losec:

Hälften/hälften fick jag som svar på min fråga om fördelningen nya/gamla på 3:e plut.

Posted

Ungefär 50% yxor, mer eller mindre är mitt intryck.

Det skiljer sig mellan plutonerna, SoT fler yxor, Skytte något färre.

Posted

Är en intervju med KC IA06 i det senaste numret av insats & försvar där han säger 50-50, han säger även att medelålder n i US ligger på 25-26 och han anser att IA06 inte ska vara under det.

Posted

Låter riktigt bra. Hoppas man får samma utslag på BG då det ska sättas i praktiken med mera folk.

Lycka till ni som är med!

Posted

Målsättning är att ha 50 % yxor men sen får man se hur det blir, vagnsvbesättningarna kommer nog till största del vara nya i gamet.

Nu till något totalt onödigt men ändå "bra" att veta, vilken basker blir det? Svarta pansarbaskern eller?

Posted
Målsättning är att ha 50 % yxor men sen får man se hur det blir, vagnsvbesättningarna kommer nog till största del vara nya i gamet.

Nu till något totalt onödigt men ändå "bra" att veta, vilken basker blir det? Svarta pansarbaskern eller?

arméns mörkblå :) som alla andra i US....

Posted
Svar pansarbasker under utbildning och beredskap, Under insats oklart.

hehe underbart! :lol: är det alltid så för insats förband??

du råkar inte veta vilka bef det är vakans på???

Posted
Svar pansarbasker under utbildning och beredskap, Under insats oklart.

hehe underbart! :lol: är det alltid så för insats förband??

En vild gissning är att baskerfärgen har ett visst samband med vilket regemente som utbildar IA06... ;)

Posted

tja jag tyker inte det skulle ha någon betydelse Pansar har svart basker varesig pansar förbandet utbildas på P4 eller på LG (min åsikt) likadant tror jag inte AJB skulle ta på sig en mörkblå om dom skulle utbildas på LG :P handlar om mer än bara färgen ju ;)

Posted
tja jag tyker inte det skulle ha någon betydelse Pansar har svart basker varesig pansar förbandet utbildas på P4 eller på LG (min åsikt) likadant tror jag inte AJB skulle ta på sig en mörkblå om dom skulle utbildas på LG :P handlar om mer än bara färgen ju ;)

och AJB står för? det är sant... EN03 körde ju Ing märket här i Affe, även några använder det nu...

Posted

Fast nu är det inte din åsikt som styr vilka som har vilken baskerfärg, utan uniformsreglementet. ;) Därför bär artilleristerna mörkblå basker, även om de tillhör närskyddet och åker pbv... IA06 utbildas på P7 och alltså bär de svart basker. Skulle IA06 ha utbildats på LG skulle de haft grön eller svart basker beroende på om de skulle tillhöra Dragon- eller Gardesbataljon.

Fast egentligen skulle de ha hjälm, som alla riktiga soldater. :P

Posted
AJB = Arméns JägarBataljon (f.d. K4, typ)

ahh så klart... tackar och nej jag tror inte dom är så sugna på att byta basker om dom ska ut....