Valpen Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 Jag vill bara upprepa att jag absolut inte är bitter eller sorgsen över att inte komma med.När det kommer till kritan så är det ju faktiskt så att det är inte för min skull sånt här finns. Då vill jag tillägga att jag ÄR mycket bitter och sorgsen över att jag inte kom med. :( (Om de nu inte tog med mig utan att ringa ) FAN OCKSÅ! Fast det kommer fler tillfällen. Får väl satsa på bg:n istället... Quote
201 Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 LA04 hade 2 öls regel på mässen under hela missionen och även på Swedint, undra om det kommer införas på IA06......bra eller anus med 2 öls regel på mission? ANUS! Bätte hade varit med 1ölsregel i missionsområdet och tjänstbarhetsprincipen under utb och beredskap. I missionen finns det aldrig tillfällen som tillåter någon att vara mer än 1ölsberusad... EDIT. I min värld. Vill inte ha förstärkning som luktar öl om man hamnar i skiten. Lite OT, men jag luftar min åsikt ändå. Jag kan tänka mig flera tillfällen... Men det krävs lite känsla för att finna de tillfällena, det vill säga det gäller att ta ansvar för sitt eget agerande och välja tillfällena med omsorg och sunt förnuft. I min värld avgör missionområdet, konfliktnivån, det egna förbandets status och den allmänna atmosfären i missionsområdet valet av tillfälle och antalet "pivo". Om sedan förstärkningen råkar luktar öl när jag sitter i skiten, så gör inte det något så länge som vederbörande agerar enligt den standard som jag förväntar mig från en Svensk soldat som har klarat sig igenom de gallringsprocesser och utbildningsnivåer som vi har inom FM och US. Tvåölsregel under utbildning hemma i lugna Svedala, när ska förbandsandan och gruppkänslan infinna sig? Ska det ske under tv-kvällar eller i sprutkön på sjukan? Men detta är min värld och jag respekterar om det luktar sockerdricka i Borns värld. Quote
1630 Börje Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 Ngn som vet i fall "campen" kommer ligga inne på P7 eller utanför? Quote
Guest Free Willy Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 LA04 hade 2 öls regel på mässen under hela missionen och även på Swedint, undra om det kommer införas på IA06......bra eller anus med 2 öls regel på mission? ANUS! Bätte hade varit med 1ölsregel i missionsområdet och tjänstbarhetsprincipen under utb och beredskap. I missionen finns det aldrig tillfällen som tillåter någon att vara mer än 1ölsberusad... EDIT. I min värld. Vill inte ha förstärkning som luktar öl om man hamnar i skiten. Lite OT, men jag luftar min åsikt ändå. Jag kan tänka mig flera tillfällen... Men det krävs lite känsla för att finna de tillfällena, det vill säga det gäller att ta ansvar för sitt eget agerande och välja tillfällena med omsorg och sunt förnuft. I min värld avgör missionområdet, konfliktnivån, det egna förbandets status och den allmänna atmosfären i missionsområdet valet av tillfälle och antalet "pivo". Om sedan förstärkningen råkar luktar öl när jag sitter i skiten, så gör inte det något så länge som vederbörande agerar enligt den standard som jag förväntar mig från en Svensk soldat som har klarat sig igenom de gallringsprocesser och utbildningsnivåer som vi har inom FM och US. Tvåölsregel under utbildning hemma i lugna Svedala, när ska förbandsandan och gruppkänslan infinna sig? Ska det ske under tv-kvällar eller i sprutkön på sjukan? Men detta är min värld och jag respekterar om det luktar sockerdricka i Borns värld. Instämmer! Quote
Guest bergström Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 Ngn som vet i fall "campen" kommer ligga inne på P7 eller utanför? när det ringde mig sa dom att den låg en bit utanför Quote
ahla Posted March 14, 2006 Report Posted March 14, 2006 Igår fick jag ett roligt svar av min plut. chef på psk komp P7. Är antagen till IA06, Alpha Quebec. Förare på Foxtrot Alpha. Har inte läst igenom hela tråden. Men lite info om ni inte redan visste. Campen, som kommer heta Camp Gripen, kommer vara förlagd inne på P7s område, men avsides, för er som vet, i skogen bakom tvättbytet. Vi kommer få sommaruniform, M/90K. 3 vagnsplutoner, vilket jag tycker är lite tråkigt, vi kör 4 vagnspluton nu och det funkar skitbra. Kommer få en egen mäss uppe på kasern. Ja det är väl det som är mest intrssant. Är det någon annan som ska ligga på IA06, så lägg gärna till mig på msn. ([email protected]) Mvh Strf90 Förare Ahlgren Quote
Born Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 (edited) LA04 hade 2 öls regel på mässen under hela missionen och även på Swedint, undra om det kommer införas på IA06......bra eller anus med 2 öls regel på mission? ANUS! Bätte hade varit med 1ölsregel i missionsområdet och tjänstbarhetsprincipen under utb och beredskap. I missionen finns det aldrig tillfällen som tillåter någon att vara mer än 1ölsberusad... EDIT. I min värld. Vill inte ha förstärkning som luktar öl om man hamnar i skiten. Lite OT, men jag luftar min åsikt ändå. Jag kan tänka mig flera tillfällen... Men det krävs lite känsla för att finna de tillfällena, det vill säga det gäller att ta ansvar för sitt eget agerande och välja tillfällena med omsorg och sunt förnuft. I min värld avgör missionområdet, konfliktnivån, det egna förbandets status och den allmänna atmosfären i missionsområdet valet av tillfälle och antalet "pivo". Om sedan förstärkningen råkar luktar öl när jag sitter i skiten, så gör inte det något så länge som vederbörande agerar enligt den standard som jag förväntar mig från en Svensk soldat som har klarat sig igenom de gallringsprocesser och utbildningsnivåer som vi har inom FM och US. Tvåölsregel under utbildning hemma i lugna Svedala, när ska förbandsandan och gruppkänslan infinna sig? Ska det ske under tv-kvällar eller i sprutkön på sjukan? Men detta är min värld och jag respekterar om det luktar sockerdricka i Borns värld. Jag har väl antagligen haft turen att tjänstgöra med soldater som haft förmågan att teambuilda utan att blanda in alkohol i för stor mängd. Iallafall när det gäller missionsområdet, i svedala nämnde jag tjänstbarhetsprincipen. Jag är på inget sätt nykterist eller anhängare av IOGT NTO. Men jag skiljer på jobb och fritid. Fritid finns för mig inte i missionsområdet, bara olika grader av vila/återhämtning. Låter kanske larvigt och sockerdrickaaktigt, men det bryr jag mig inte om. Finns en anledning till att man inte får köra bil på fyllan, och jag antar att det är av samma anledning som att jag inte vill ha alkoholpåverkade kollegor med skarpladdade vapen. Personligen kör jag enligt den principen, ni andra gör som ni vill eller som chefen vill. EDIT. Har ett civilt jobb sedan 8 år tillbaka som kräver att jag är helt nykter, antagligen därför jag vant mig vid att inte dricka en droppe alkohol dagen innan jag ska jobba. Edited March 15, 2006 by Born Quote
Hornet Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 (edited) håller med dig 0 dricka i missions område och tjänstbar under utbildning vilket innebär tyker jag att vet du att du bara ska våra matriel dagen efter så gör det inget om man är lite dålig... Detta tyker jag ska gälla på alla missioner inte bara IA06 (där jag fö inte är med) Edited March 15, 2006 by Sandqvist Quote
Sgt 1cl HuggyBear Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Fråga ! Har någon fått papperna om antagning i brevlådan ? Jag blev uppringd, fick kommentaren "anstäld" och väntar nu hoppfullt på papprena. GMY Quote
Eldståhl Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Fråga !Har någon fått papperna om antagning i brevlådan ? Jag blev uppringd, fick kommentaren "anstäld" och väntar nu hoppfullt på papprena. GMY Preliminärt så skickas antagningsbeskeden ut under vecka 13 och 14 dvs 27/3-7/4. Quote
Guest Free Willy Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Fråga ! Har någon fått papperna om antagning i brevlådan ? Jag blev uppringd, fick kommentaren "anstäld" och väntar nu hoppfullt på papprena. GMY Preliminärt så skickas antagningsbeskeden ut under vecka 13 och 14 dvs 27/3-7/4. Fick mitt idag...mmmmumma!! Quote
PansarKnekten Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Fick papper i lådan idag. Uttagen! Befattningsnummer 2147 Quote
Sgt 1cl HuggyBear Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 2 ½ h efter jag skrev mitt inlägg kom svaret. Vi ses på revinge GMY Quote
Guest anfly Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 fick svar idag med kryss i rätt ruta så att säga Quote
Eldståhl Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Grattis till alla som fick sitt besked idag Quote
markstrid Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 (edited) fan va gött assfuckad ännu engång man platsar tydligen inte nån fuckin stans men ja ä inte bitter lycka till ni som blevo utvalda Edited March 15, 2006 by markstrid Quote
alfie Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Ramlade in ett litet brev... och ett stort. Det lilla: Antagen, BV för sjv Det stora: Minnesboken KS11, tror ni att upprymd är ett milt ord för hur jag känner mig! Quote
Mikegamma Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Fick papper i lådan idag. Uttagen! Befattningsnummer 2147 vi e i samma grupp Quote
1630 Börje Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 (edited) Fick papper i lådan idag. Uttagen! Befattningsnummer 2262 Edited March 15, 2006 by 1630 Börje Quote
ahla Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Visste i måndags att jag var med. Men ändå skönt att ha det på papper också. Så idag kom brevet, befattningsnr 2322. Är det någon mer som ska vara på Alpha Quebec, eller någon som ska tjänstgöra som förare strf90. Lägg till mig på msn. Ha de bra och grattis till alla som är med. Quote
JohanssonX99 Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 De måste ha ringt till en innan man får brev om att man är antagen? Även som en vanlig skytteslusk? Annars ser det ju ganska mörkt ut för min del. Quote
Kingecho1 Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 De måste ha ringt till en innan man får brev om att man är antagen? Även som en vanlig skytteslusk? Annars ser det ju ganska mörkt ut för min del. Måste var ett starkt ord och visst måste de inte ha gjort det!! Men troligt är att de borde ha gjort det!! Ps. Det enda brevet jag fick från FM idag innehöll ju bara nån tråkig mögelutredning från LA01 Ds. Quote
alfie Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 LA04 hade 2 öls regel på mässen under hela missionen och även på Swedint, undra om det kommer införas på IA06......bra eller anus med 2 öls regel på mission? ANUS! Bätte hade varit med 1ölsregel i missionsområdet och tjänstbarhetsprincipen under utb och beredskap. I missionen finns det aldrig tillfällen som tillåter någon att vara mer än 1ölsberusad... EDIT. I min värld. Vill inte ha förstärkning som luktar öl om man hamnar i skiten. Lite OT, men jag luftar min åsikt ändå. Jag kan tänka mig flera tillfällen... Men det krävs lite känsla för att finna de tillfällena, det vill säga det gäller att ta ansvar för sitt eget agerande och välja tillfällena med omsorg och sunt förnuft. I min värld avgör missionområdet, konfliktnivån, det egna förbandets status och den allmänna atmosfären i missionsområdet valet av tillfälle och antalet "pivo". Om sedan förstärkningen råkar luktar öl när jag sitter i skiten, så gör inte det något så länge som vederbörande agerar enligt den standard som jag förväntar mig från en Svensk soldat som har klarat sig igenom de gallringsprocesser och utbildningsnivåer som vi har inom FM och US. Tvåölsregel under utbildning hemma i lugna Svedala, när ska förbandsandan och gruppkänslan infinna sig? Ska det ske under tv-kvällar eller i sprutkön på sjukan? Men detta är min värld och jag respekterar om det luktar sockerdricka i Borns värld. Jag har väl antagligen haft turen att tjänstgöra med soldater som haft förmågan att teambuilda utan att blanda in alkohol i för stor mängd. Iallafall när det gäller missionsområdet, i svedala nämnde jag tjänstbarhetsprincipen. Jag är på inget sätt nykterist eller anhängare av IOGT NTO. Men jag skiljer på jobb och fritid. Fritid finns för mig inte i missionsområdet, bara olika grader av vila/återhämtning. Låter kanske larvigt och sockerdrickaaktigt, men det bryr jag mig inte om. Finns en anledning till att man inte får köra bil på fyllan, och jag antar att det är av samma anledning som att jag inte vill ha alkoholpåverkade kollegor med skarpladdade vapen. Personligen kör jag enligt den principen, ni andra gör som ni vill eller som chefen vill. EDIT. Har ett civilt jobb sedan 8 år tillbaka som kräver att jag är helt nykter, antagligen därför jag vant mig vid att inte dricka en droppe alkohol dagen innan jag ska jobba. Alltså först och främst måste vi göra viss skillnad på mission och IA06 under utbildning/i beredskap. I missionen, beroende på tjänst/beredskap tycker jag en öl eller två kan vara okej, men det man skall ha klart för sig är att det är tamejfan ens skyldighet att fixa det man åtagit sig. Som förare dricker jag aldrig kvällen innan jag ska gå på beredskap/köra, varken militärt eller civilt, av en enkel anledning: Är jag inblandad i nånting kommer jag alltid ha med mig att jag drack kvällen innan, även om det inte är mitt fel. IA06 är för mig ett 40 timmars jobb med beredskap, dvs jag har minst 24 timmar på mig. Skall jag utbildas dagen efter ja då får jag väl hålla igen... Är det ledigt över helgen... ja då är det vilket jobb som helst. Vet inte många jobb där cheferna tycker det är dobro att folk luktar alkohol på jobbet. Quote
Guest Free Willy Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 LA04 hade 2 öls regel på mässen under hela missionen och även på Swedint, undra om det kommer införas på IA06......bra eller anus med 2 öls regel på mission? ANUS! Bätte hade varit med 1ölsregel i missionsområdet och tjänstbarhetsprincipen under utb och beredskap. I missionen finns det aldrig tillfällen som tillåter någon att vara mer än 1ölsberusad... EDIT. I min värld. Vill inte ha förstärkning som luktar öl om man hamnar i skiten. Lite OT, men jag luftar min åsikt ändå. Jag kan tänka mig flera tillfällen... Men det krävs lite känsla för att finna de tillfällena, det vill säga det gäller att ta ansvar för sitt eget agerande och välja tillfällena med omsorg och sunt förnuft. I min värld avgör missionområdet, konfliktnivån, det egna förbandets status och den allmänna atmosfären i missionsområdet valet av tillfälle och antalet "pivo". Om sedan förstärkningen råkar luktar öl när jag sitter i skiten, så gör inte det något så länge som vederbörande agerar enligt den standard som jag förväntar mig från en Svensk soldat som har klarat sig igenom de gallringsprocesser och utbildningsnivåer som vi har inom FM och US. Tvåölsregel under utbildning hemma i lugna Svedala, när ska förbandsandan och gruppkänslan infinna sig? Ska det ske under tv-kvällar eller i sprutkön på sjukan? Men detta är min värld och jag respekterar om det luktar sockerdricka i Borns värld. Jag har väl antagligen haft turen att tjänstgöra med soldater som haft förmågan att teambuilda utan att blanda in alkohol i för stor mängd. Iallafall när det gäller missionsområdet, i svedala nämnde jag tjänstbarhetsprincipen. Jag är på inget sätt nykterist eller anhängare av IOGT NTO. Men jag skiljer på jobb och fritid. Fritid finns för mig inte i missionsområdet, bara olika grader av vila/återhämtning. Låter kanske larvigt och sockerdrickaaktigt, men det bryr jag mig inte om. Finns en anledning till att man inte får köra bil på fyllan, och jag antar att det är av samma anledning som att jag inte vill ha alkoholpåverkade kollegor med skarpladdade vapen. Personligen kör jag enligt den principen, ni andra gör som ni vill eller som chefen vill. EDIT. Har ett civilt jobb sedan 8 år tillbaka som kräver att jag är helt nykter, antagligen därför jag vant mig vid att inte dricka en droppe alkohol dagen innan jag ska jobba. Alltså först och främst måste vi göra viss skillnad på mission och IA06 under utbildning/i beredskap. I missionen, beroende på tjänst/beredskap tycker jag en öl eller två kan vara okej, men det man skall ha klart för sig är att det är tamejfan ens skyldighet att fixa det man åtagit sig. Som förare dricker jag aldrig kvällen innan jag ska gå på beredskap/köra, varken militärt eller civilt, av en enkel anledning: Är jag inblandad i nånting kommer jag alltid ha med mig att jag drack kvällen innan, även om det inte är mitt fel. IA06 är för mig ett 40 timmars jobb med beredskap, dvs jag har minst 24 timmar på mig. Skall jag utbildas dagen efter ja då får jag väl hålla igen... Är det ledigt över helgen... ja då är det vilket jobb som helst. Vet inte många jobb där cheferna tycker det är dobro att folk luktar alkohol på jobbet. Jag vet inte vad ni tycker men allt ni säger är för mig rent jävla bond förnuft! Mycket säger sig självt. Frihet under ansvar är det i särklass bästa sättet att hantera detta. Varför stifta en massa lagar om hur mycket man får dricka? Den som stiftar sådana lagar är i mina ögon en jävligt dålig ledare/chef som inte vågar ta konflikter och gör det jävligt enkelt för sig. Vi är alla myndiga vi alla har ett ansvar. Att sköta jobbet, missionen, beredskapen, insatsen. Kamrathjälp! Så mycket civilkurage måste man ha att man kan säga till sin polare...nä du det räcker! Tycker detta är en fjantig diskussion. Vi får se vad KC har för civilkurage...tror dock inte att det kommer att bli någon två öls regel. Mer öl åt folket...och IA06! Quote
Born Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 (edited) Alfie, helt på din linje. Missionen är ett 24/7 jobb med ett par veckors ledighet utanför missionsområdet. Och mer än 2 öl är oacceptabelt (återigen enligt mig) även om beredskapen är mycket låg och även om man har en tjänst som inte är direkt kopplad till AORet. Detta följs vad jag vet ganska väl. IA06 kommer förhoppningsvis få de riktlinjer som anses lämpligast (dvs jobba på veckorna och festa på helgerna) Även civila arbetsgivare har alkoholpolicy, så varför skulle inte militära ha det? Antar jag gjort klart för vad jag tycker. Så om inget annat så dumpar jag gärna diskussionen. Den borde som sagt vara inte ens uppkommit. EDIT. Kan hålla med om att det inte ska behövas någon regel för hur mycket man får hälla i sig. Sunt förnuft borde gälla, men vissa har inte så sunt förnuft. Edited March 15, 2006 by Born Quote
Ing Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Jag vet inte vad ni tycker men allt ni säger är för mig rent jävla bond förnuft! Mycket säger sig självt. Frihet under ansvar är det i särklass bästa sättet att hantera detta. Varför stifta en massa lagar om hur mycket man får dricka? Den som stiftar sådana lagar är i mina ögon en jävligt dålig ledare/chef som inte vågar ta konflikter och gör det jävligt enkelt för sig. Vi är alla myndiga vi alla har ett ansvar. Att sköta jobbet, missionen, beredskapen, insatsen. Kamrathjälp! Så mycket civilkurage måste man ha att man kan säga till sin polare...nä du det räcker! Tycker detta är en fjantig diskussion. Vi får se vad KC har för civilkurage...tror dock inte att det kommer att bli någon två öls regel. Mer öl åt folket...och IA06! MYCKET väl talat! Quote
wizeguy Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Yepyep, bef. nr 2416...ser fram emot 20 mån till i grönt Quote
Snabeldraken Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Jag vet inte vad ni tycker men allt ni säger är för mig rent jävla bond förnuft! Mycket säger sig självt. Frihet under ansvar är det i särklass bästa sättet att hantera detta. Varför stifta en massa lagar om hur mycket man får dricka? Den som stiftar sådana lagar är i mina ögon en jävligt dålig ledare/chef som inte vågar ta konflikter och gör det jävligt enkelt för sig. Vi är alla myndiga vi alla har ett ansvar. Att sköta jobbet, missionen, beredskapen, insatsen. Kamrathjälp! Så mycket civilkurage måste man ha att man kan säga till sin polare...nä du det räcker! Tycker detta är en fjantig diskussion. Vi får se vad KC har för civilkurage...tror dock inte att det kommer att bli någon två öls regel. Mer öl åt folket...och IA06! MYCKET väl talat! Jag tycker det i slutändan handlar om att ha "Känsla för feeling" ibland vill man festa till det och har man inget som hindrar dagen efter så varför inte? Jag låg på finsk camp och vi hade ALLTID var 5:e vecka grillkväll för hela campen med gratis öl och vin och grillar som gick varma Vad jag vet så var det inga problem med detta, snarare så var det så att det lättade upp stämningen rejält och det kändes mer som att chefen litade på att alla är stora nog att kunna dricka alkohol. Jag måste säga att jag tyckte rejält synd om er i bravo när fältartisterna kom.. (Fast jag har ju iofs ett kort på Free Willy där han visar att han kan roa sig utan alkohol... ) Quote
Taipan Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 haha, ja det var då jag som startade denna heta diskussion som verkar ha berört många Många bra åsikter....då kanske det blir jag som avslutar denna diskussion också, utan att kommit fram till något förutom det klassiska! Frihet under ansvar! Ingen som ska ligga på Bravo pluton? Quote
Guest Free Willy Posted March 15, 2006 Report Posted March 15, 2006 Jag vet inte vad ni tycker men allt ni säger är för mig rent jävla bond förnuft! Mycket säger sig självt. Frihet under ansvar är det i särklass bästa sättet att hantera detta. Varför stifta en massa lagar om hur mycket man får dricka? Den som stiftar sådana lagar är i mina ögon en jävligt dålig ledare/chef som inte vågar ta konflikter och gör det jävligt enkelt för sig. Vi är alla myndiga vi alla har ett ansvar. Att sköta jobbet, missionen, beredskapen, insatsen. Kamrathjälp! Så mycket civilkurage måste man ha att man kan säga till sin polare...nä du det räcker! Tycker detta är en fjantig diskussion. Vi får se vad KC har för civilkurage...tror dock inte att det kommer att bli någon två öls regel. Mer öl åt folket...och IA06! MYCKET väl talat! Jag tycker det i slutändan handlar om att ha "Känsla för feeling" ibland vill man festa till det och har man inget som hindrar dagen efter så varför inte? Jag låg på finsk camp och vi hade ALLTID var 5:e vecka grillkväll för hela campen med gratis öl och vin och grillar som gick varma Vad jag vet så var det inga problem med detta, snarare så var det så att det lättade upp stämningen rejält och det kändes mer som att chefen litade på att alla är stora nog att kunna dricka alkohol. Jag måste säga att jag tyckte rejält synd om er i bravo när fältartisterna kom.. (Fast jag har ju iofs ett kort på Free Willy där han visar att han kan roa sig utan alkohol... ) Va?! Detta kan icke vara sant! Jag är en stolt och seriös krigare...hehe... Nä men självklart kan jag konstien i att ha roligt utan sprit...speciellt när det är beredskap Quote
Recommended Posts