Grg-skytten Posted May 11, 2006 Report Posted May 11, 2006 Här har ni en liten antagen grg-ladd , har hört att jag ska ligga på Charlie... är det någon som reser från stockholm?? svar önskas ASAP. //Krumlinde Japps men ligger på foxtrot bravo, om jag inte minns fel... åker 05:20 tåget från stockholm ned. du då? Även lilla jag tillhör foxtrot bravo. Men jag tar flyget från Gotland 0645 med ett smidigt byte på Bromma! /Grg-skytten Quote
alfie Posted May 13, 2006 Report Posted May 13, 2006 Var och inveterade södra Sverige i veckan och har märkt av jag inte behöver komma mycket söder om lund för att behöva en tolk. Räknar med att vi kommer få en intoduktionsmånad på det skånska språket. För övrigt går det en bil från Borås området nedåt på måndag morgon /Affe Quote
Guest rindö_jeppe Posted May 13, 2006 Report Posted May 13, 2006 Här har ni en liten antagen grg-ladd , har hört att jag ska ligga på Charlie... är det någon som reser från stockholm?? svar önskas ASAP. //Krumlinde Japps men ligger på foxtrot bravo, om jag inte minns fel... åker 05:20 tåget från stockholm ned. du då? Även lilla jag tillhör foxtrot bravo. Men jag tar flyget från Gotland 0645 med ett smidigt byte på Bromma! /Grg-skytten Jag fick inte flyga , så jag kommer att ta tåget ner imorgon (söndag) hoppas jag får sova där, annars så . någon som åker ner på söndag?? typ 17:35 från sthlm C? ring så gör vi sällskap. 0733 1661 22 Quote
Udo Posted May 13, 2006 Report Posted May 13, 2006 Bil avgår ca 0700 till P7 från Borås via Ulricehamn ( och ev Jönköping ) Mån morgon om någon behöver lift finns platser kvar. dvs om någon står ut med två bärgardrägg med P4 bakgrund. Det börjar kittla lite i tårna nu, har ju inte haft gröna kläder på över ett år nu ju. men tacksamt är ju att man vet vad som väntar "Ni är ett prioriterat förband" och så får man söndervårdade Ak5:or från förra årets GU kull och kläder som varit inpregnerade för sisådär en 5 år sen och kanske ett par nya kängor om man råkar ha någon udda storlek. Länge leve Förråden som alltid vill vårt bästa. /2123 Strålin Quote
golffoxtrotfive Posted May 14, 2006 Report Posted May 14, 2006 Lycka till med inryckningen nu grabbar.......men glöm för f*n inte att lämna rapport här i tråden, tänmk på att det finns mycket nyfnikna kamrater som bara älskar historier och massor av bilder Quote
Addwiley Posted May 15, 2006 Report Posted May 15, 2006 Fick ett telefonsamtal om vakans i helgen. Grpchef på skyttet. Tackade nej. Verkar som det dyker upp avhopp i sista stund. Quote
Eldståhl Posted May 15, 2006 Report Posted May 15, 2006 Så var första dagen över med inryckning och uthämtning av persedlar. Allt flöt förvånadsvärt bra med tanke på tidigare erfarenheter med serviceförråd etc. Under resten av veckan kommer det vara en del genomgångar av olika slag, ekonomi, avtal, resor etc men även vissa fysiska tester. Teambuilding sker plutonsvis redan imorgon kväll. Quote
golffoxtrotfive Posted May 15, 2006 Report Posted May 15, 2006 Så var första dagen över med inryckning och uthämtning av persedlar. Allt flöt förvånadsvärt bra med tanke på tidigare erfarenheter med serviceförråd etc. Under resten av veckan kommer det vara en del genomgångar av olika slag, ekonomi, avtal, resor etc men även vissa fysiska tester. Teambuilding sker plutonsvis redan imorgon kväll. Teambuilding är det var jag tror att det är???? :P Quote
JohanErik Posted May 15, 2006 Report Posted May 15, 2006 Så var första dagen över med inryckning och uthämtning av persedlar. Allt flöt förvånadsvärt bra med tanke på tidigare erfarenheter med serviceförråd etc. Under resten av veckan kommer det vara en del genomgångar av olika slag, ekonomi, avtal, resor etc men även vissa fysiska tester. Teambuilding sker plutonsvis redan imorgon kväll. Bra, Eldståhl! Fortsätt skriva här. I alla fall jag är mycket intresserad av hur det artar sig för gamla polare! Lycka till! Quote
Eldståhl Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 Bra, Eldståhl! Fortsätt skriva här. I alla fall jag är mycket intresserad av hur det artar sig för gamla polare! Lycka till! Well kan säga att din stf på KS11 också har hittat vägen in i IA06. ) Quote
Kingecho1 Posted May 17, 2006 Report Posted May 17, 2006 Så hur ser upplägget ut då? Är det bra vibbar eller? Hur stor andel nymuckade är det resp yxor? Hur behandlar befälen en? Hur känns upplägget på T3? Väl värt tiden eller waste of time? 22 veckor är ju ändå 22 veckor (eller vad det nu var)? Vad säger de om beredskapstiden efter T3 perioden? Kommer förbandet stå i R10 beredskap resp R30 beredskap och är det någon skillnad på dem? (Tänkte nu inte på det rent självklara utan mer om ex R30 beredskap sker från hemorten och R10 på förbandsorten). Några av många frågor som jag i alla fall undrar över! Quote
misilias Posted May 18, 2006 Report Posted May 18, 2006 Så hur ser upplägget ut då? Är det bra vibbar eller? Hur stor andel nymuckade är det resp yxor? Hur behandlar befälen en? Hur känns upplägget på T3? Väl värt tiden eller waste of time? 22 veckor är ju ändå 22 veckor (eller vad det nu var)? Vad säger de om beredskapstiden efter T3 perioden? Kommer förbandet stå i R10 beredskap resp R30 beredskap och är det någon skillnad på dem? (Tänkte nu inte på det rent självklara utan mer om ex R30 beredskap sker från hemorten och R10 på förbandsorten). Några av många frågor som jag i alla fall undrar över! Erkänn att du är lite sugen?! Bränn skolböckerna och kliv in i den bekymmer fria världen! Quote
Eldståhl Posted May 18, 2006 Report Posted May 18, 2006 Så hur ser upplägget ut då? Är det bra vibbar eller? Hur stor andel nymuckade är det resp yxor? Hur behandlar befälen en? Hur känns upplägget på T3? Väl värt tiden eller waste of time? 22 veckor är ju ändå 22 veckor (eller vad det nu var)? Vad säger de om beredskapstiden efter T3 perioden? Kommer förbandet stå i R10 beredskap resp R30 beredskap och är det någon skillnad på dem? (Tänkte nu inte på det rent självklara utan mer om ex R30 beredskap sker från hemorten och R10 på förbandsorten). Några av många frågor som jag i alla fall undrar över! Än så länge har vi bara detaljerad information de 3 första veckorna och övergripande resterande 17 veckor. Vi är ett prioriterat försöksförband och har många ögon på oss som vill följa vår utveckling. Huruvida det är ett bra upplägg eller inte får vi utvärdera efteråt. Jag tror att de planerat det på ett väl och avvägt sätt. Första beredskapsskedet är fortfarande under planering och ännu inte riktigt klart. Sista skedet är tänkt att utgöra en del av US. Det finns många olika valmöjligheter och ingenting är bestämt idags datum. R10 gäller hela tiden. Statistik om andel yxor, nymuckade kan du finna här: Statistik Quote
Kingecho1 Posted May 18, 2006 Report Posted May 18, 2006 Erkänn att du är lite sugen?!Bränn skolböckerna och kliv in i den bekymmer fria världen! Är less på skolan det kan jag erkänna! Men klart abstinensen börjar komma nu då man varit hemma över ett helt år. Men IA06 står jag nog över. Öva OBO i 20 veckor....nja? Quote
misilias Posted May 18, 2006 Report Posted May 18, 2006 Är less på skolan det kan jag erkänna! Men klart abstinensen börjar komma nu då man varit hemma över ett helt år. Men IA06 står jag nog över. Öva OBO i 20 veckor....nja? Själv sökte jag inte (var lite less efter siste sol å bad resan) IA06, tänkte att någon anna skulle få chansen att uppfinna hjulet. Så jag hoppas att man kan följa utvecklingen på denna sida?! På tal om OBO, så skall jag troligtvis lära ut det i 10 månader Quote
JohanErik Posted May 20, 2006 Report Posted May 20, 2006 Bra, Eldståhl! Fortsätt skriva här. I alla fall jag är mycket intresserad av hur det artar sig för gamla polare! Lycka till! Well kan säga att din stf på KS11 också har hittat vägen in i IA06. ) Jag trodde nog att han skulle hamna där... :P Befattning på honom? Quote
Vinter Posted May 24, 2006 Report Posted May 24, 2006 Artikel i SVD om situationen för IA06. Kanske en aning kontroversiell. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12746597.asp Quote
Born Posted May 24, 2006 Report Posted May 24, 2006 Samma sak gällde IA03, inget nytt som sagt. "Elitsoldater" mjo, kanske det eller, man får väl se vad det blir av det. Quote
BertilCesar Posted May 24, 2006 Report Posted May 24, 2006 (edited) Det jag reagerade på som alla andra gjorde var just ordet "elitsoldater".. resten är old news känns det som Edited May 24, 2006 by BertilCesar Quote
warhead Posted May 24, 2006 Report Posted May 24, 2006 Såg ett nyhetsprogram på tv igår som hade ett reportage om IA06, kul att se en del gamla bekanta ansikten. Undrar bara hur det kommer sig att de använder sig av pansarbaskern och inte den vanliga utlandsstyrkebaskern. En oviktig fråga men jag är ju nyfiken. Quote
KD803 Posted May 24, 2006 Report Posted May 24, 2006 Undrar bara hur det kommer sig att de använder sig av pansarbaskern och inte den vanliga utlandsstyrkebaskern. En oviktig fråga men jag är ju nyfiken. Därför att IA06 inte är en del av Utlandsstyrkan utan ett fast anställt kompani tillhörande P7 kanske? Quote
Kingecho1 Posted May 24, 2006 Report Posted May 24, 2006 Det jag reagerade på som alla andra gjorde var just ordet "elitsoldater".. resten är old news känns det som Kanske skulle man kalla dem proffssoldater istället? Då de nu har en mer permanent anställning än de vanliga us-soldaterna. Jfr ex. fotbollsproffs med amatörer. Annars så ser jag bara mera tendenser till att grundtanken med IA06 är just att testa och utvärdera inför NBG och kanske inte vara så aktuella till en 01:a. Däremot inte sagt att de inte skulle klara av det!! Quote
alfie Posted May 24, 2006 Report Posted May 24, 2006 jahapp, vad kan man säga, känns som det kan bli precis vad som helst med det här, står fortfarande kvar med min inställning att vi bli kvar i Sverige hela tiden ut, lika bra känns det som. Det mesta i övrigt bra, maten kanske inte den bästa men det känns som petitesser (hur nu det stavas). Quote
Eldståhl Posted May 24, 2006 Report Posted May 24, 2006 Undrar bara hur det kommer sig att de använder sig av pansarbaskern och inte den vanliga utlandsstyrkebaskern. En oviktig fråga men jag är ju nyfiken. Därför att IA06 inte är en del av Utlandsstyrkan utan ett fast anställt kompani tillhörande P7 kanske? Korrekt uppfattat. Artikel i SVD om situationen för IA06. Kanske en aning kontroversiell. http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12746597.asp Det man läser i tidningen får man ta med en nypa salt speciellt när det finns företagsintressen som har försäljning och vinstintressen för ögonen. Det jag reagerade på som alla andra gjorde var just ordet "elitsoldater".. resten är old news känns det som Kanske skulle man kalla dem proffssoldater istället? Då de nu har en mer permanent anställning än de vanliga us-soldaterna. Jfr ex. fotbollsproffs med amatörer. Annars så ser jag bara mera tendenser till att grundtanken med IA06 är just att testa och utvärdera inför NBG och kanske inte vara så aktuella till en 01:a. Däremot inte sagt att de inte skulle klara av det!! Personligen föredrar jag anställd beredskapssoldat. Quote
201 Posted May 24, 2006 Report Posted May 24, 2006 Lite OT Seth är en hyvens kille som vill alla väl. Quote
PansarKnekten Posted May 25, 2006 Report Posted May 25, 2006 Efter 2 veckor på IA06 måste jag bara citera killen från SÄK, MUST: "Ni måste tänka på att ni befinner er i ett skyltfönster" Quote
Vinter Posted May 25, 2006 Report Posted May 25, 2006 Elitsoldater ja. Var det för kontroversiellt att skriva yrkessoldater? Quote
Whitetiger Posted May 25, 2006 Report Posted May 25, 2006 Tänk på att det är en journalist som skrivit artikeln, elitsoldater i rubriken drar nog ögonen till sig...men man undviker inte heller att använda yrkessoldater i texten så helt "politiskt korrekta" försöker de inte vara. Ang. minskyddet så kanske det inte är så konstigt att tillverkaren av stf90 vill propagera för C-versionen Quote
Recommended Posts