Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bara att önska lycka till till er som sökt! har själv inte sökt pga ekonomiska skäl. Det ska ni vara glada för för nu har ni en kandidat mindre att slåss om platserna....

....hade jag sökt så hade jag blivit antagen...

• Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Funktionsskola år 1, MHS år 2, funktionsskola + praktik år

Var finns denna information att läsa??

Antagligen ingen annan stans än där du läste den...

Detta blev fastslaget helt nyligen.

Posted

HEHE jag har en idiot vad det gäller forum.

Jag skulle infoga ditt svar och skriva " Var finns denna information att läsa??" råkade dock ta fel tidigare inlägg och bifoga så jag tog bort infogningen och fetmarkerade ditt svar istället och skrev min fråga.

Så jag har inte läst informationen någon stans. Har du ngn länk till infon?

Posted

HEHE jag har en idiot vad det gäller forum.

Jag skulle infoga ditt svar och skriva " Var finns denna information att läsa??" råkade dock ta fel tidigare inlägg och bifoga så jag tog bort infogningen och fetmarkerade ditt svar istället och skrev min fråga.

Så jag har inte läst informationen någon stans. Har du ngn länk till infon?

Jag menade vad jag skrev; antagligen bara här. Rekryc är ju inte särskilt snabba med info så där lär det dröja. Kursplanen är nu, vad jag har hört, fastslagen. Resultatet i stort blev det jag skrev ovan.

@Victorr: En funktionsskola är t.ex. MSS, Luftstridsskolan eller ArtSS. Alltså en skola som utbildar kadetterna på just den inriktningen.

Posted
Bara att önska lycka till till er som sökt! har själv inte sökt pga ekonomiska skäl. Det ska ni vara glada för för nu har ni en kandidat mindre att slåss om platserna....

? Ödmjukt ?

Posted

? Ödmjukt ?

Snälla barn kommer till himlen, vi andra kommer hur långt som helst...

Posted

? Ödmjukt ?

men fastnar med foten i skiten hos FM?? ,O:banana8-/:)

Posted

? Ödmjukt ?

Lycka till! :lala:

Posted

Vet inte om det har nämnts här men från och med kursstart 2008 blir YOP/ROP studiemedelsfinansierat så ni som funderar; nästa år är sista året det är värt att söka!

Posted
Vet inte om det har nämnts här men från och med kursstart 2008 blir YOP/ROP studiemedelsfinansierat så ni som funderar; nästa år är sista året det är värt att söka!

Finns det officiella källor på det, eller är det "bara" som snacket går i firman?

Posted

? Ödmjukt ?

Svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst :lala:

Posted (edited)

Jag har hört att det skulle bli studiemedelsfinansierat redan nästa år. Det verkar cirkulera en massa rykten, är det 2008 som gäller?

Edited by linc
Posted

Finns det officiella källor på det, eller är det "bara" som snacket går i firman?

Jag tror att det sades under det senaste förbandschefsmötet, hur som helst är det fastslaget att det blir så.

Posted

det är väl lika värt att söka till YOP som till polis eller annan högskole utbildning som också är studiemedelsfinansierad!

skulle inte tveka för två öre att hoppa på YOP trots det att man är tvungen att ta studielån (vilket jag redan gör visserligen)

Posted

Vad jag har förstått det har S1 fått 20 platser. Vilken fördelning det är sedan mellan tekniska befattningar och ROP vet jag inte.

Häftigt av dem att bara ta in 18 till tester då.....

Bara 18 st till tester?

Stämmer inte riktigt. Betydligt fler namn på den sändlistan jag fick.

Vad jag har förstått det har S1 fått 20 platser. Vilken fördelning det är sedan mellan tekniska befattningar och ROP vet jag inte.

17 platser till YOP Sign och 3 platser till blivande tekniker.

/Krook

Alltså inga ROP alls... verkar variera ganska mkt det där beroende på förband. S1 som inte tar in några reservare, och LV6 som tar en hyffsat många. Hur kommer det sig att behoven är så olika?

Guest Pelagios
Posted

LV 6

YOP truppofficer: 7 platse

YOP tekniskofficer: 4 platser

ROP: 10 platser

Sökande: 107

Posted
Alltså inga ROP alls... verkar variera ganska mkt det där beroende på förband. S1 som inte tar in några reservare, och LV6 som tar en hyffsat många. Hur kommer det sig att behoven är så olika?

YOP och ROP redovisas separat. S1 har 20 YOP-platser och till dessa antas endast YOP-aspiranter, självklart eller hur?

S1/LedS har inte genomfört ROP på många år dock har man skickat några ROP:are till andra skolor, tex UndSäkC.

En anledning till att det varierar mellan förbanden är efterfrågan på Reservare. De förband som S1 sätter upp har förhållandevis små andelar Reservare jämfört med tex. Mekförbanden.

Dessutom är tillgången på Reservare stor. Det är tämligen stor övertalighet men de flesta är äldre som inte gör många timmar i FMs tjänst.

/Krook

• 3 weeks later...
Posted

Någon som fått höra något ännu? Jag fick besked vid fackintervjun att besked skulle lämnas vecka 612-613. Så jag sitter som på nålar nu, nästan iaf :P

Posted (edited)
FOK?

Förberedande Officers Kurs

Så att alla ligger på samma nivå, typ :clap:

Edit; Pucktvåa...

Edited by marcuzt
Posted

Någon som sökt något inom flygvapnet?

Enligt min rekryt off så kommer inte FV att ha någon FOK. Har ni hört det samma eller är denne bara dåligt informerad? (Hoppas på det senare :huh: )

Posted

Då har vi exakt samma källa på den infon. Det kan nog ha varit ett smart drag av dig att välja bort dem. Inte så smart av mig att bara söka dem :(

Man undrar ju av vilken anledning dem väljer bort den? Är det pga av pengabrist tro?

Posted (edited)

Med tanke på att helikopterflotiljen har 30 platser till MHS varav bara två är markstrid så kanche dom inte har kapacitet att ha en fok för 30pers. Och det är väll för marstridarna som har störst användning för FOK igentligen.

Helikopterflotiljen känns inte så lockande om man vill arbeta med markstrid som var det som jag sökte. Känns som det är väldigt underprioreterat.

Edited by Power King
Posted

Jo så kan det ju tänkas vara. Synd bara att inte få samma utgångsläge som andra markstridare från andra förband.

Min högst personliga tro är att markstridsbiten kommer att utvecklas där men det kan nog vara som du säger i dagsläget.