Jump to content

Recommended Posts

• Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
kanske av intresse för någon:

[bild på staplar]

edit: bilden är ifrån värnpliktsnytt och visar antal sökanden till de olika förbanden

Hmm... inga sökande alls till Artreg. Det verkar ju som om det var dit man skulle sökt! :banghead:

Posted (edited)

Pratade md rekryc för ett par dagar sedan

Enligt dem har Färdmek/hkptek 18 platser, 50 har sökt.

Besked i april/maj då ansökningsperioden förlängdes till januari.

Edited by Drv/Gunner Wedberg
Posted

kanske av intresse för någon:

[bild på staplar]

edit: bilden är ifrån värnpliktsnytt och visar antal sökanden till de olika förbanden

Hmm... inga sökande alls till Artreg. Det verkar ju som om det var dit man skulle sökt! :banghead:

Alla som vill jobba på A9 söker till I19. På pappret har A9 ingen "egen" personal, man är anställd av G1 I19 och kommenderad till A9. Eller nått i den stilen om jag fattat rätt.
Posted

Marinen får 136 platser till OHS 06. Är det någon som vet hur fördelningen ser ut mellan amf och flottan? Gärna en kvalificerad gissning.

Posted

Är det någon mer än mig här som sökt till F7? Och i så fall, har ni fått några besked än. Börjar bli lite orolig när folk är i väg och testar sig.

På måndag blir det till att ringa Såtenäs.

Posted

@Koovee

Ok, mycket intressant då det tyder på att FYOP kommer att gå i lokal regi (precis som förut). Har pratat om detta tidigare med min hyb och han sa att FYOP möjligen skulle gå i i central regi och under en avsevärt kortare tid än vad som varit vanligt. Han vart också mycket intresserad när han fick höra din information, och skulle höra av sig till regstaben för om möjligt få mer klarhet. Budet från I19 regstab hittills har varit att inget är bestämt (såå ovanligt :Malaj: ) .

Posted

@Koovee

Ok, mycket intressant då det tyder på att FYOP kommer att gå i lokal regi (precis som förut). Har pratat om detta tidigare med min hyb och han sa att FYOP möjligen skulle gå i i central regi och under en avsevärt kortare tid än vad som varit vanligt. Han vart också mycket intresserad när han fick höra din information, och skulle höra av sig till regstaben för om möjligt få mer klarhet. Budet från I19 regstab hittills har varit att inget är bestämt (såå ovanligt :Malaj: ) .

Det intryck jag fick var att det skulle skötas lokalt, för att plutonerna skulle få "känna" på de nya... Men sen vet vi ju att flyget inte är som alla andra... :P

Jag har lärt mig att man skall vara försiktig med hur man vidarebefordrar en förståelse som uppstått mellan två personer, framförallt om det var via telefon. Sådana saker kan lätt misstolkas och leda till svårigheter för andra.

"Fyllnadstjänstgöringen har för övrigt fått ett preliminärt startdatum, måndag v 616"
Fyllnadstjänstgöring som i FYOP/FOK?

Tja, något sådant ja. Snckade lite med rekryteringsofficeren å tydligen var den inte obligatorisk, iaf inte hela. Så i samband med testerna så skulle vi disskutera om det skulle gå att pussla ihop med EN04. Dessutom kan jag säga att det var nio sökande till de fyra platserna som markteletekniker, å alla uppfyllde tydligen inte skolkraven.

Jag har hört att det ev är många många fler som söker markteletekniker nu, verkar som om sökande fråna andra förband kan tänka sig markteletekniker.. Bara vad jag hört, många rykten blir det...Tror jag skall ringa och ta reda på FAKTA i stället...

Posted

Någon som vet hur laser opererad syn klassas vid ansökan? Ger det minus/plus eller eller kanske inte har någon roll, kunde inte hitta mycket info.

Tackar.

Posted
Någon som vet hur laser opererad syn klassas vid ansökan?

<gissningar>

För stridsflygare så är det ju specifikt angivet att man inte får ha opererad syn för att det i den mycket speciella yrkesrollen kan utgöra ett problem. Följdaktligen gissar jag på att man har gjort bedömningen att det är funkis för övriga officersbefattningar. Såvitt jag vet så är det inga problem vid t.ex. SUB3 med laseropererad syn.

</gissningar>

/mdn

Posted

Vid rekryteringarna till specialförbanden har de enligt mil.se accepterat opererade ögon, alltså borde det rimligtvis vara ok för vanliga officerare.

När det gäller flygning har även luftfartsverket sagt nej för de som ännu inte har cert. Om man redan har cert men genomför en operation måste ögonen kontrolleras av någon särskilt utsedd läkare innan man får fortsätta flyga. Det är alltså inte bara militärt som det är direkt diskvalificerande att ha korrigerat synfel genom operation.

Posted
Vid rekryteringarna till specialförbanden har de enligt mil.se accepterat opererade ögon, alltså borde det rimligtvis vara ok för vanliga officerare.

Tackar tackar, då får man kanske börja ligga i och hårdträna, tror inte man kommer lång genom att klara baskraven.

Flygförare är man för gammal för :D

Posted (edited)

lite info om platsfördelningarna:

Lv6 har totalt fått 21 platser till YOP/ROP 06

YOP truppofficer 7 platser

YOP tekniker 4 platser

ROP 10 platser

källa: brev från Lv6.

någon annan som fått besked om antalet plaster?

Edited by NordicFear
Posted

Jag har sökt sonar på ubåtsflottiljen, gjorde provet förra veckan. Väntar på besked om när jag ska till farbror psykdoktor o prata..

Är det någon som vet var första året kommer vara (tänkte mest på marinen) blir det Karlberg elelr Karlskrona? Har hört olika, någon som vet?

Posted
Jag har sökt sonar på ubåtsflottiljen, gjorde provet förra veckan. Väntar på besked om när jag ska till farbror psykdoktor o prata..

Är det någon som vet var första året kommer vara (tänkte mest på marinen) blir det Karlberg elelr Karlskrona? Har hört olika, någon som vet?

Funktionsskola år 1, MHS år 2, funktionsskola + praktik år 3

Posted

Tydligen ska vi på vår flottilj få besöka hjärnskrynklaren under vecka 614 om man ska tro damen som höll i mitt MHS-prov. Lt U skulle höra av sig.

/mdn

Posted
Vad jag har förstått det har S1 fått 20 platser. Vilken fördelning det är sedan mellan tekniska befattningar och ROP vet jag inte.

Häftigt av dem att bara ta in 18 till tester då.....

Posted (edited)

Funktionsskola år 1, MHS år 2, funktionsskola + praktik år

Var finns denna information att läsa??

Edited by nahoj84
Posted
Häftigt av dem att bara ta in 18 till tester då.....

Det är fler omgångar än den som genomförs sent v613, såvitt jag förstått.

Posted
Vad jag har förstått det har S1 fått 20 platser. Vilken fördelning det är sedan mellan tekniska befattningar och ROP vet jag inte.

När jag var på S1 och gjorde de första proven inför YOP i början av februari pratades det om att S1 skulle få ca 25 platser (antalet var tydligen inte helt fastställt än) varav 3 var för tekniska officerare

Posted (edited)

Tydligen ska vi på vår flottilj få besöka hjärnskrynklaren under vecka 614 om man ska tro damen som höll i mitt MHS-prov. Lt U skulle höra av sig.

/mdn

Hehe, då får vi ju hoppas att psykdoktorn kan ta det via telefon, v. 614 är ju jag i San Diego, kommer hem v.617 hahaha, men men..

Har du sökt? Vad i sådana fall?

Edited by J.Thern
Posted

/mdn

v614 i Stockholm är det en bekant från 1. ubflj fick höra gällande psykologintervju vid samtal med just Lt U så sent som i veckan, dock sökte han inte till ubåt utan till 3:e sjöstrid.
Posted

17 platser till YOP Sign och 3 platser till blivande tekniker.

/Krook

Posted
Hehe, då får vi ju hoppas att psykdoktorn kan ta det via telefon, v. 614 är ju jag i San Diego, kommer hem v.617 hahaha, men men..

Har du sökt? Vad i sådana fall?

Klart man har sökt! Förhoppningvis ska jag bli tele på 1,ubflj.

/mdn