Jump to content

Recommended Posts

Posted

Oavsett vilken årskull som blir första som går studiemedelsfinansierat kommer det att vara trevligt för oss som går nu just före. När första kullen som gått på studiemedel går ut kommer det att bli ett ganska stort lönelyft. Trevligt för som som inte tagit lån alls och för oss som tagit lån till annan utbildning tidigare

• Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Kan väl tycka att det är värt att betala för sin utbildning om det är så att lönen sedan motsvarar detta. Men med FM frinns en aspekt till att ta med i tanken, nämligen om man verkligen får jobb. Lite tjurigt att plocka 3 år CSN och sedan bli "utkastad" som YOP 03-05.

Var inte PHS gratis för ett tag sedan? Lönerna borde ju ha åkt upp sedan de fick börja ta CSN för utb.

Posted
När jag var på info om YOP så sa dom att kullen 06-09 var troligtvis sista kullen med gratis utbildning.

Simon, Power King m.fl.

Jag citerar mig själv:

Vet inte om det har nämnts här men från och med kursstart 2008 blir YOP/ROP studiemedelsfinansierat så ni som funderar; nästa år är sista året det är värt att söka!
Posted
Vet inte om det har nämnts här men från och med kursstart 2008 blir YOP/ROP studiemedelsfinansierat så ni som funderar; nästa år är sista året det är värt att söka!
Så svaret på min fråga är alltså att det ligger fast och att det i nuläget ser ut som att det kommer att fortsätta göra det?

Du får ursäkta om jag tar upp frågan igen men jag är antagen till YOP men är lite fundersam på om jag ska hoppa på det nu eller vänta ett år. Om det är studiemedelsfinansierat eller inte kanske inte är helt avgörande för vad jag väljer men det är ändå något jag vill väga in i mitt beslut.

Posted
Så svaret på min fråga är alltså att det ligger fast och att det i nuläget ser ut som att det kommer att fortsätta göra det?

Du får ursäkta om jag tar upp frågan igen men jag är antagen till YOP men är lite fundersam på om jag ska hoppa på det nu eller vänta ett år. Om det är studiemedelsfinansierat eller inte kanske inte är helt avgörande för vad jag väljer men det är ändå något jag vill väga in i mitt beslut.

Ja, i nuläget är det så. Som bekant är inget hugget i sten vad gäller FM. Det är dock inget tvivel om att det kommer att bil studiemedelsfinansierat. Ändras detta tror jag dock att det är sannolikare att det kommer komma senare än 2008 än att det blir tidigare. Detta pga att Högskoleverket precis gjort en utredning som pekade på att YOP/ROP inte var högskolemässiga än.

Posted (edited)
Ja, i nuläget är det så. Som bekant är inget hugget i sten vad gäller FM.

No shit Sherlock. ;) Rekryoff på LSS höll det heller inte för uteslutet att sista året på YOP06-09 skulle bli studiemedelsfinansierat. Den som lever får se. Men det gör inget, de är garanterade anställning efter examen. ÖB lovar...

Edited by BJE
Posted
Rekryoff på LSS höll det heller inte för uteslutet att sista året på YOP06-09 skulle bli studiemedelsfinansierat.
Den info jag fått har sagt är att börjar man med vpl-förmåner så avslutar man med vpl-förmåner. Så jävla typisk FM att den högra handen inte vet vad den vänstra gör! Sånt här som får ett vanligt universitet att framstå som ett under av organisatiorisk effektivitet. Helt j*vla oacceptabelt att inte har mer än 24 månaders framförhållning.
Posted
Helt j*vla oacceptabelt att inte har mer än 24 månaders framförhållning.

Välkommen till verkligheten i dagens Försvarsmakt. :D Det är svårt att planera framåt om man ska vara ett "insatt insatsförsvar"...

En annan sak att tänka på är att innan YOP06-09 tar examen så kommer FB08... Så vad de än säger till er idag så kan det ha ändrat sig innan examen.

Posted

Kommer även ROP vara studiemedelsfinansierat framöver?

Kommer det vara någon skillnad rent utbildningsmässigt mellan RO och de YO som bara läser ett år?

När införs den ettåriga varianten av YOP?

Posted

Erbjuder FM studentlägenheter eller dyl i Stockholms trakten om man studerar vid karlberg, eller är det något man måste ordna med själv?

Läste igenom endel info och pdf från mil.se men hittade inget egentligt svar.

Posted
Erbjuder FM studentlägenheter eller dyl i Stockholms trakten om man studerar vid karlberg, eller är det något man måste ordna med själv?

Läste igenom endel info och pdf från mil.se men hittade inget egentligt svar.

Ekonomi, boende, fritid

Under studietiden på Karlberg bor du kostnadsfritt i enkelrum med studentrumsstandard.

Förvisso en gammal artikel, men jag ser ingen anledning till att detta inte skulle gälla även nya kullar.

Posted
Antagningarna har visst börjat trilla in hos folk. Några fler från Forumet?

/Krook

Ja, P4, markstrid för mig.

:lala:

Posted (edited)
Vad innebär inriktningen markstrid mer exakt? Är det alltifrån 90-officerare till skyttet till 122-officerare?

Utbildningslinjerna som det var senast våren 05 då jag arbetade en kort tid på MSS var: skytte, mek (Strf 9040), stridsvagn och jägare/spaning.

EDIT: Som jag förstått det nu kommer det även bli en Patgb 203 inriktning.

Edited by Mats
Posted
Vilka ska läsa på MHSH?

Jag kommer att göra närmsta året på ROK T2 i Halmstad, det blir vad jag förstår varvat MHS och BasUh skolan.

Posted
Ekonomi, boende, fritid
Under studietiden på Karlberg bor du kostnadsfritt i enkelrum med studentrumsstandard.

Förvisso en gammal artikel, men jag ser ingen anledning till att detta inte skulle gälla även nya kullar.

Låter bra om det stämmer, studentlya på 3500/mån hoppas man slippa om man platsar.

Posted

Har just fåttkursorder fyop 2006 I19.

Lite siffror för de intresserade:

Förband yoff/resoff

SkyddC 3/1

AR 9/3

Pbat 9/3

AJB 5/3

samt 6 tekniker till G4

summa 42 elever

Posted

Är det någon som har en uppfattning om vad som väger tyngst när man söker och sedan blir antagen eller inte?

Posted
Har just fåttkursorder fyop 2006 I19.

Lite siffror för de intresserade:

Förband yoff/resoff

SkyddC 3/1

AR 9/3

Pbat 9/3

AJB 5/3

samt 6 tekniker till G4

summa 42 elever

Men ni får väl inte samma utbildning? Det är väl flera inriktningar?

Posted
Är det någon som har en uppfattning om vad som väger tyngst när man söker och sedan blir antagen eller inte?

OT: Betyder det att du lagt ner tanken på värvning/greencard/medborgarskap i USA? /OT

Så vitt jag har förstått det gör de en samlad bedömning av allt du har med dig, typ civila meriter från skolor och kurser, militära högskoleprovet (om man nu fortfarande gör det, min erfarenhet är från 2001), militära vitsord, om du gjort GU på samma förband, osv. Vad som väger tyngst är svårt att säga, beror antagligen på hur många sökande man har. Exempelvis blev jag antagen till I5 2001 trots att jag gjort GU i flottan, men med få sökande och erfarenhet från US gick det bra ändå. Tackade dock nej...

Som tagits upp tidigare så är tipset att ringa till Rekryteringscentrum/förbandet och fråga! Då vet de att du är motiverad om inte annat.

Lycka till allihop!

Posted (edited)
OT: Betyder det att du lagt ner tanken på värvning/greencard/medborgarskap i USA? /OT

Så vitt jag har förstått det gör de en samlad bedömning av allt du har med dig, typ civila meriter från skolor och kurser, militära högskoleprovet (om man nu fortfarande gör det, min erfarenhet är från 2001), militära vitsord, om du gjort GU på samma förband, osv. Vad som väger tyngst är svårt att säga, beror antagligen på hur många sökande man har. Exempelvis blev jag antagen till I5 2001 trots att jag gjort GU i flottan, men med få sökande och erfarenhet från US gick det bra ändå. Tackade dock nej...

Nejdå, jag håller alla olika alternativ öppna, efter att ha sökt jobb nu i ett halvår(deltid) så inser jag att ett fast arbete med någorlunda säkerhet är bättre än att ha 4 års examen i x ämne som 2 av mina släktingar och sedan sitta arbetslös igen i något år med studieskulden i ryggsäcken. Vårbudgeten var väll inte speciellt imponerande på mig heller. Men jag tänkte ge det ett försök, det kanske kan vara värt det. Jag förlorar troligtvis inget på det. ;)

Tackar för svaret.

OT/ En stor del i det hela är att jag blivit motiverad till fysisk träning(löpning) på ett sätt som jag aldrig varit tidigare, så dom gränser jag trodde jag hade ett år sedan har passerats för länge sedan, och det finns mycket mer att ta. Det har egentligen varit det enda hindret förut.

Edited by Vinter
Posted
Men ni får väl inte samma utbildning? Det är väl flera inriktningar?
Första skedet v.618-623 (motorutbildning) är gemensamt. Sedan v.624-630 är det FM standard och enskilda studier på valfri studieort. V.631-634 bedrivs bataljonsvis utbildning/verksamhet till onsdag v.634 då återsamlas I19 och AR, plockar ut M/87, äter middag med C I19 och börjar packa ihop sitt pick och pack inför flytt till halmstad/sthlm.

I stort sett det enda som finns i detalj på schemat är fysisk träning varannan dag :)

Posted
Vilka ska läsa på MHSH?

Som det verkar nu ska hela OP 06-09 läsa den FM-gemensamma delen på MHSH.

Sagesman är en anställd på MHSK och skälet är att nästa kull kommer att börja med det FM-gemensamma för att Högskoleverket anser att det är mer högskolemässigt än att börja med tjänstegrensspecifik utbildning.

Det innebär att 07-10 läser på MHSK samtidigt som 06-09 läser på MHSH.

/Krook

Posted

Vilka ska läsa på MHSH?

Som det verkar nu ska hela OP 06-09 läsa den FM-gemensamma delen på MHSH.

Den info jag fått är att jag (tekniker) kommer börjar med att läsa tjänstegrenspecifikt år 1, vilket betyder Halmstad. Och sedan flytta till MHSK för att läsa det FM-gemensamma år 2.

Men inte mig emot att vara i Halmstad 2 år, det är en kanonstad, bra mycket bättre än sthlm i mitt tycke :ph34r:

Källa: HYB G4 I19

Posted

Är tanken nu då alltså att man först läser ett tjänstespecifikt år, därefter ett fm gemensamt och slutligen ett tjänstespecifikt igen.

Varför denna orgasnisation? Fördelar?

Posted
Är tanken nu då alltså att man först läser ett tjänstespecifikt år, därefter ett fm gemensamt och slutligen ett tjänstespecifikt igen.

Varför denna orgasnisation? Fördelar?

Nja. Grundtanken var: Termin 1 och 2 tjänstespecifikt, Termin 3 Arenaspecifikt (mark, sjö, luft), Termin 4 FM-gemenamt, Termin 5 och 6 tjänstespecifikt.

Hur utfallet blir får kadetterna nog se.

Ett syfte med den gemensamma delen är att man ska lära sig av varandras olika tjänstegrenar för att förstå helheten. Och då kan det vara bra om man vet något om den egna grenen innan och eftersom alla inte läser för sitt GU-förband så...

Först lär man sig en del om det egna, därefter lär man sig om generella saker och om andra för att hitta sin roll i FM, slutligen fördjupar man sig inom eget skrå.