Jelzin Posted May 10, 2006 Report Posted May 10, 2006 Nästa år ska det bli helt annat rekryteringssystem vad jag har hört. Man skall söka till ett fack/inriktning, och sedan när man är färdigutbildad får man söka de vakanser som finns vid de olika förbanden. Alltså inte som nu när man "vigs" till ett regemente. Vad säger ni om detta? Jag tycker det verkar lite mindre bra. Quote
Vikström Posted May 11, 2006 Author Report Posted May 11, 2006 Alltså inte som nu när man "vigs" till ett regemente.Man är inte "vigd" till något förband idag heller, det står var och en fritt att söka tjänster på vilket förband som helst. Quote
Beafer Posted May 11, 2006 Report Posted May 11, 2006 Alltså inte som nu när man "vigs" till ett regemente.Man är inte "vigd" till något förband idag heller, det står var och en fritt att söka tjänster på vilket förband som helst. Söker man inte tjänster på ett speciellt förband när man söker nu för tiden? Quote
Jelzin Posted May 11, 2006 Report Posted May 11, 2006 Alltså inte som nu när man "vigs" till ett regemente.Man är inte "vigd" till något förband idag heller, det står var och en fritt att söka tjänster på vilket förband som helst. Jo, men man söker ju till efter förband, gör ev FOK och delar av utbildningen i dess regi (vad jag förstår det som) och i slutändan förväntas man också vilja ta anställning vid det förbandet. Detta skall tydligen bort. Quote
Noname Posted May 11, 2006 Report Posted May 11, 2006 Det roliga (enligt mig) i sammanhanget är att min mer eller mindre kvalificerade gissning är att denna Rekryoff som Kn_Ken hänvisar till är en och samma person. Ha! Du menar alltså att han inte är schizo? /Pegin med allmänt skev humor Quote
Vikström Posted May 12, 2006 Author Report Posted May 12, 2006 Alltså inte som nu när man "vigs" till ett regemente.Man är inte "vigd" till något förband idag heller, det står var och en fritt att söka tjänster på vilket förband som helst. Söker man inte tjänster på ett speciellt förband när man söker nu för tiden? Man söker inte en tjänst, man söker till en utbildning. Efter avslutad utbildning kan man söka en tjänst. Quote
Krook Posted May 12, 2006 Report Posted May 12, 2006 Tydlighet är bra och därför försöker jag: Nuläge: Du söker skola via ett förband, företrädelsevis det förband du främst vill jobba på. Det innebär att du tillhör förbandet under skoltiden. Framtidsbild: Du söker skola, när du är klar söker du anställning vid ett förband. Således ingen förbandstillhörighet under skoltiden. /Krook Quote
106 Posted May 12, 2006 Report Posted May 12, 2006 Framtidsbild:Du söker skola, när du är klar söker du anställning vid ett förband. Således ingen förbandstillhörighet under skoltiden. Kommer man ta in efter förbandens behov också, eller riskerar man att stå där med ett stort antal arbetslösa truppare men jättebrist på tekniker? Quote
Krook Posted May 13, 2006 Report Posted May 13, 2006 Framtidsbild: Du söker skola, när du är klar söker du anställning vid ett förband. Således ingen förbandstillhörighet under skoltiden. Kommer man ta in efter förbandens behov också, eller riskerar man att stå där med ett stort antal arbetslösa truppare men jättebrist på tekniker? Det har ingen uttalat men jag hoppas att man styr in det så att det erbjuds X antal platser på skolan för varje kategori. Annars kommer det garanterat bli allmänhetens åkning med överskott respektive brist i olika kategorier. /Krook Quote
Vikström Posted May 14, 2006 Author Report Posted May 14, 2006 Kommer man ta in efter förbandens behov också, eller riskerar man att stå där med ett stort antal arbetslösa truppare men jättebrist på tekniker?Vi kan ju bara hoppas att man kommer att nyttja behovsantagning och att MHS inte kommer att finansieras enligt samma model som övriga högskolor och universitet. Då kommer vi ganska snart att ha en skev truppar/tekniker fördelning, och inte helt otroligt en sänkt utbildningskvalitet. Quote
Vinter Posted May 14, 2006 Report Posted May 14, 2006 Vi kan ju bara hoppas att man kommer att nyttja behovsantagning och att MHS inte kommer att finansieras enligt samma model som övriga högskolor och universitet. Då kommer vi ganska snart att ha en skev truppar/tekniker fördelning, och inte helt otroligt en sänkt utbildningskvalitet. Jag ser faktiskt inte det som ett problem, det kommer alltid finnas personer som inte väljer att fortsätta anställning inom FM. Och behovet till US kommer att vara högre i framtiden. Om nu utbildningen är civilt meriterande ser jag det som possitivt att fler kan studera och täcka upp behov som kanske kommer i framtiden. Vi har en hel del pensionsavgångar inom ett decennium. Quote
Vikström Posted May 16, 2006 Author Report Posted May 16, 2006 (edited) @Vinter Ser du inget problem i sänkt utbildningskvalitet? Och hela svängen runt det förmodade "civila meritvärde" som utbildningen skall komma att ha, orkar jag inte ens gå in på, men ju mer jag hör om det dessto mer verkar det som en hastlösning som framför allt aspiranterna kommer att få ta en smäll för. Men för att rapportera lite om vad som händer i Boden så kan jag rapportera att det idag vältes en lastbil, och att en vilsen skara ur lastbilsutbildningen begav sig på en 2 mils felkörning. Enkel väg :P edit: stavning och så vill jag påpeka att ingen kom till skada vid vältningen. Edited May 16, 2006 by Vikström Quote
Vinter Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 @VinterSer du inget problem i sänkt utbildningskvalitet? Och hela svängen runt det förmodade "civila meritvärde" som utbildningen skall komma att ha, orkar jag inte ens gå in på, men ju mer jag hör om det dessto mer verkar det som en hastlösning där framför allt aspiranterna att få ta en smäll för. Jodå, men man får se på det mer realistiskt. Det har pratats om att det kan bli högre omsättning på officerare i framtiden och detta är ju ett sätt att få ett större urval. I takt med minskad värnplikt och högre och mer krav på officerare i US, är det troligt att det blir vanligare att sadla om för endel när dom skaffar familj. man får ta det goda med det onda, lägre kostnader och större urval till priset av något annorlunda upplägg. Vi får se, det har ju inte hänt så mäcket ännu. FM har även börjat bygga på en sjukvårds del(FSC), och erbjuder RO utbildningar till sjukvårdsutbildade och på sikt anställning som Yoff. Så det händer en hel del under ytan. Quote
Skoglund Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 Vikström: Du hade påbörjat FYOP/FOK; hur ser era förmåner ut? Dagersättning? Hyresbidrag för boende på hemort? Har ni ersättning under uppehållet ("studier på egen ort")? Vill inte framstå som girig eller nåt, men fick nyss reda på att jag antagits till YOP Hkpflj, och vi kommer att genomföra FOK under sommaren, så jag behöver veta om man måste sommarjobba ändå? Sen undrar jag om det är någon som vet när YOP börjar till hösten? / Skoglund Quote
Jelzin Posted May 16, 2006 Report Posted May 16, 2006 Sen undrar jag om det är någon som vet när YOP börjar till hösten? / Skoglund Skolan ska börja måndag vecka 635, alltså den 28:e augusti. Sedan vet jag inte om det är samma även för helikopterförare. Quote
hellbeck Posted May 18, 2006 Report Posted May 18, 2006 Någon som vet hurvida det är bestämt om man kommer att använda båda skolorna (Karlberg och Halmstad) eller FM bara kommer att använda sig av en av skolorna? Känns ju som i FM sanna anda det blir billigare att bara ha en skola för alla kadetter och det är dessutom bara en årskull till och börja med. Quote
SweMedic Posted May 18, 2006 Report Posted May 18, 2006 Nån som vet när P4 drar/drog igång sin FOK ??? Quote
Pego Posted May 18, 2006 Report Posted May 18, 2006 Nån som vet när P4 drar/drog igång sin FOK ??? Förra måndagen, alltså 8/5 Quote
hellbeck Posted May 18, 2006 Report Posted May 18, 2006 Nån som vet när P4 drar/drog igång sin FOK ??? Förra måndagen, alltså 8/5 Hur lång är P4 FOK? Quote
Roary Posted May 18, 2006 Report Posted May 18, 2006 FOKen brukar pågå tills skolan börjar, dvs den 25/8:e.. Quote
Skoglund Posted May 19, 2006 Report Posted May 19, 2006 Är det någon som vet om man får värnpliktsersättning även under det övningsuppehåll ("studier på valfri ort") som är mitt under FOK:en/FYOP:n? Var nämligen tvungen att tacka nej till mitt planerade sommarjobb idag, så jag hoppas att så är fallet. :( Sen har jag hört att man inte FÅR jobba samtidigt som man har värnpliktsersättning - är det någon som vet något om det? / Skoglund Quote
hellbeck Posted May 19, 2006 Report Posted May 19, 2006 Är det någon som vet om man får värnpliktsersättning även under det övningsuppehåll ("studier på valfri ort") som är mitt under FOK:en/FYOP:n? Var nämligen tvungen att tacka nej till mitt planerade sommarjobb idag, så jag hoppas att så är fallet. :( Sen har jag hört att man inte FÅR jobba samtidigt som man har värnpliktsersättning - är det någon som vet något om det? / Skoglund Så vitt jag har förstått de har vi värnpliktsersättning under hela FOKen och hela utbildningen YOP/ROP. Även när vi har ledighet. Det där med jobb vet jag inget om men jag har svårt att se att FM skulle ha något emot om du på din friatid vill jobba lite extra. Quote
Sttochen Posted May 19, 2006 Report Posted May 19, 2006 Är det någon som vet om man får värnpliktsersättning även under det övningsuppehåll ("studier på valfri ort") som är mitt under FOK:en/FYOP:n? Var nämligen tvungen att tacka nej till mitt planerade sommarjobb idag, så jag hoppas att så är fallet. :( Sen har jag hört att man inte FÅR jobba samtidigt som man har värnpliktsersättning - är det någon som vet något om det? / Skoglund P4 FOK inleddes med tre veckor självstudier, där eleverna inte hade värnpliktsersättning. Tror man får jobba medan man har värnpliktsersättning, typ helgjobb. Vet flera som gjorde så under skolan osv. Är du osäker kolla med pers på ditt förband Quote
KD803 Posted May 19, 2006 Report Posted May 19, 2006 Är det någon som vet om man får värnpliktsersättning även under det övningsuppehåll ("studier på valfri ort") som är mitt under FOK:en/FYOP:n? Ja, ni får vplersättning även när ni är hemma. Sen har jag hört att man inte FÅR jobba samtidigt som man har värnpliktsersättning - är det någon som vet något om det? Visst får du jobba om du har vplersättning. Däremot kan Försäkringskassan dra in/minska eventuellt bostadsbidrag om du tjänar över en viss summa. Bostadsbidraget är nämligen inkomstbaserat. Quote
Skoglund Posted May 20, 2006 Report Posted May 20, 2006 Tackar för all hjälp, det är skönt att det finns folk som är lite mer insatta än jag. Har väl tyckt att det verkar orimligt att man inte skulle få ersättning under ledigheten eftersom man tvingas avstå ev sommarjobb. Ville dock gärna veta säkert, eftersom man som fattig student inte har så mycket att leva på under sommaren utan sommarjobb eller motsv. Men nu får det va nog tjatat om ersättningar hit och dit, eller sen info. Ett stort grattis till alla andra som kommit in - ska bli kul att träffa de av er som ska till Hkpflj och/eller MHSH! / Skoglund Quote
Vikström Posted June 5, 2006 Author Report Posted June 5, 2006 Snart är undertecknad på väg upp till Boden för att under morgondagen delta som statist i Föreningen P5:s nationaldagsevenmang (läs: åka på vc-plats i pbv301 ). På onsdag påbörjas sista veckan innan sommaruppehållet på FYOP. Dom som klarat C-teorin ska köra upp för civilt C-kort och övriga för militärt förarbevis. Vi ska även få ut någon form av essäuppgift som skall skrivas under ledigheten. Vi är ett gäng på 5-6 personer som funderar på att gå fallskärmskurs under sommaren också, vi ska bara undersöka möjligheterna för att få finansiering från firman. Quote
nahoj84 Posted June 5, 2006 Report Posted June 5, 2006 Vi ska även få ut någon form av essäuppgift som skall skrivas under ledigheten. Hur många "poäng" omfattar denna eller mer förenklat; Hur omfattande ska den vara och vilket ämne är det som gäller? För övrigt: Känns så härligt att du tar semester i stort sätt samtidigt som jag BÖRJAR min FOK /J Quote
Vikström Posted June 5, 2006 Author Report Posted June 5, 2006 (edited) Hur många "poäng" omfattar denna eller mer förenklat; Hur omfattande ska den vara och vilket ämne är det som gäller? För övrigt: Känns så härligt att du tar semester i stort sätt samtidigt som jag BÖRJAR min FOK /J Har ingen aning om omfattningen, men gissningsvis inte speciellt stort. Ang ledigheten är jag eg rätt missnöjd. Måste finnas något vettigare att göra än att fysa och skriva uppsats på eget bevåg i 7 veckor. Edited June 5, 2006 by Vikström Quote
LT Posted June 6, 2006 Report Posted June 6, 2006 Måste finnas något vettigare att göra än att fysa och skriva uppsats på eget bevåg i 7 veckor. Fysa, skriva uppsats och läsa SoldF? Skämt åsido, vad är kurschefens uttalade mål med er FYOP? Låter kul med C-kort, vore inte helt fel (och ganska så praktiskt) att ta det såpass tidigt. Vi på det lokala signalregementet lär få vänta till nästa vår eller så. Samtidigt känns det som att man borde kunna hinna med mer under sommaren, eller hur? Finns det någon med erfarenheter från MHS H som kan berätta hur det är där? Miljö, traditioner och whatnot? Quote
Recommended Posts