Guest linc Posted January 31, 2006 Report Posted January 31, 2006 S1 skickade ett mail och bekräftade att de hade tagit emot min ansökan. Jag måste säga att jag blev riktigt glatt överraskad av att det gjorde så, nu vet jag i alla fall att den har kommit fram. Quote
NordicFear Posted February 1, 2006 Report Posted February 1, 2006 (edited) Som ni kanske alla vet så har antalet sökande varit väldigt högt men är det nån som har lite koll på hur många det är som har gått vidare till intervju på de olika regementena?? vi har ha en liten uppfattning om hur många man måste slåss med Edited February 1, 2006 by NordicFear Quote
Victorr Posted February 2, 2006 Report Posted February 2, 2006 Blev uppringd igår och ska till Berga på tester v. 606. Någon mer som ska dit? / Wiklander Quote
PIC Posted February 3, 2006 Report Posted February 3, 2006 Lite info ang LG. Det är ca 180 testande under v606, v607 och v610. Till tekniker tjänsterna är det ca 25 intressanta. Antal teknikerplatser är inte klart men brukar ligga på 5st för LG. Quote
Greenment Posted February 4, 2006 Report Posted February 4, 2006 Blev uppringd igår och ska till Berga på tester v. 606.Någon mer som ska dit? / Wiklander Nej väntar fortfarande efter det där telefonsamtalet! Görs testerna över helgen eller under arbetstid? Quote
Vikström Posted February 4, 2006 Author Report Posted February 4, 2006 Jag ska på fackintervju på I19 måndagmorgon. Någon mer som ska? Skulle äga rum nånstans i LV-hallen. Har sedan psykologintervju i "pentagon" på eftermiddagen. Quote
Victorr Posted February 4, 2006 Report Posted February 4, 2006 Görs testerna över helgen eller under arbetstid? Testerna görs som jag förstått på tisdag och onsdag under vecka 606-607. Så det är inte försent! /Wiklander Quote
Vikström Posted February 7, 2006 Author Report Posted February 7, 2006 Så då var man intervjuad och klar. Fick intrycket att både hyb och psykolog var nöjda så nu är det bara att vänta och hoppas. Fick även info om antalet sökande på I19, ca 180 totalt varav 25 till tekniker, I19 kommer (preliminärt) få 6 tekniker platser (preliminärt samtliga inom mekanik) så det är ganska hård konkurens. Har tyvärr inte koll på hur många trupparplatser det blir, men jag gissar att det är rätt många per plats där också. Quote
Jelzin Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Då har man gjort MHS-provet ialla fall! Det var ju ganska svårt tyckte jag iaf. Inte helt lätt! Men jag är ju å andra sidan ganska oslipad för tillfället. Inte pluggat på länge och så. Antar att jag får skylla på det... Fick reda på vid provtillfället att provet i princip bara görs en gång, och att det är det som gäller sedan. Jag som trodde giltighetstiden var två år sen behövde man göra om. Men tydligen inte! Skönt att ha det gjort ialla fall! Nu är det bara att vänta och se. Jag räknar med att inte komma in. Det känns bäst så. Man är ju realist! :P Quote
hellbeck Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 Då har man gjort MHS-provet ialla fall! Det var ju ganska svårt tyckte jag iaf. Inte helt lätt! Men jag är ju å andra sidan ganska oslipad för tillfället. Inte pluggat på länge och så. Antar att jag får skylla på det... Fick reda på vid provtillfället att provet i princip bara görs en gång, och att det är det som gäller sedan. Jag som trodde giltighetstiden var två år sen behövde man göra om. Men tydligen inte! Skönt att ha det gjort ialla fall! Nu är det bara att vänta och se. Jag räknar med att inte komma in. Det känns bäst så. Man är ju realist! :P Själv ska jag göra testerna v.10 på LG Hur såg testet ut? Alla tips är välkomna! Quote
NordicFear Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 (edited) Då har man gjort MHS-provet ialla fall! Det var ju ganska svårt tyckte jag iaf. Inte helt lätt! Men jag är ju å andra sidan ganska oslipad för tillfället. Inte pluggat på länge och så. Antar att jag får skylla på det... Fick reda på vid provtillfället att provet i princip bara görs en gång, och att det är det som gäller sedan. Jag som trodde giltighetstiden var två år sen behövde man göra om. Men tydligen inte! Skönt att ha det gjort ialla fall! Nu är det bara att vänta och se. Jag räknar med att inte komma in. Det känns bäst så. Man är ju realist! :P Själv ska jag göra testerna v.10 på LG Hur såg testet ut? Alla tips är välkomna! Fystesterna som kommer att genomföras hittar du här! Fystester Det kommer även att göras en s.k. fackintervju för att avgöra om hur du skulle klara dig som officer. (mycket likt en vanlig arbetes intervju) Sen så ska man prata med en psykolog och svar på frågor som "vad ville din föräldrar meddela dig genom din uppfostran" och liknande. JÄTTE KUL (NOT). för att sedan kunna avgöra som du speglar samhället och inte har tendenser till att hitta på något dumt vilket är direkt obra för regementet och FM. MHS-provet är snarlikt det som gjorde vi mönstringen förutom att detta är på tid. detta prov ligger som grund för psykolog intervjun. provet speglar hur man funkar som människa, logiskt tänkande , motivation, dumma tendenser. det är inbakat i provet på något skumt sätt. // NordicFear (är klar med alla tester och intervjuer och som nu väntar på besked inom 2-3 veckor) EDIT: stavar ju som ett par skidor som nyligen blivit flisor och överbackade av en arg strv 122 förare Edited February 14, 2006 by NordicFear Quote
Jelzin Posted February 14, 2006 Report Posted February 14, 2006 (edited) Då har man gjort MHS-provet ialla fall! Det var ju ganska svårt tyckte jag iaf. Inte helt lätt! Men jag är ju å andra sidan ganska oslipad för tillfället. Inte pluggat på länge och så. Antar att jag får skylla på det... Fick reda på vid provtillfället att provet i princip bara görs en gång, och att det är det som gäller sedan. Jag som trodde giltighetstiden var två år sen behövde man göra om. Men tydligen inte! Skönt att ha det gjort ialla fall! Nu är det bara att vänta och se. Jag räknar med att inte komma in. Det känns bäst så. Man är ju realist! :P Själv ska jag göra testerna v.10 på LG Hur såg testet ut? Alla tips är välkomna! Det är väl inte särskilt mycket att öva på. Antingen fixar man det galant, hyffsat eller inte alls! Men det har ju liknats vid inskrivningsprovet vid mönstringen, och jag är väl till viss del beredd på att hålla med om det. Fast detta var (självklart) betydligt mer omfattande! Edit: Det sas också att de i princip inte finns några fasta betygsgränser eller liknande på provet, utan att det enbart är ett underlag till psykologintervjun. Dock finns det säkerligen en lägsta nivå där man under den inte är aktuell för en plats. Edited February 14, 2006 by Jelzin Quote
Cinnes Posted February 15, 2006 Report Posted February 15, 2006 Det sas också att de i princip inte finns några fasta betygsgränser eller liknande på provet, utan att det enbart är ett underlag till psykologintervjun. Dock finns det säkerligen en lägsta nivå där man under den inte är aktuell för en plats. Detta är fel, det finns, precis som på mönstringen en 9-gradig stananie skala. Quote
Jelzin Posted February 15, 2006 Report Posted February 15, 2006 Det sas också att de i princip inte finns några fasta betygsgränser eller liknande på provet, utan att det enbart är ett underlag till psykologintervjun. Dock finns det säkerligen en lägsta nivå där man under den inte är aktuell för en plats. Detta är fel, det finns, precis som på mönstringen en 9-gradig stananie skala. Det är taget! Dock var det inte så det sades till mig vid provtillfället. För oss (mig) som inte är överdrivet insatta, vad innebär det med stananieskala, förutom att den är 9-gradig? Quote
Liqi Posted February 15, 2006 Report Posted February 15, 2006 Det är taget!Dock var det inte så det sades till mig vid provtillfället. För oss (mig) som inte är överdrivet insatta, vad innebär det med stananieskala, förutom att den är 9-gradig? En snabb googling leder till följande: Stanine (STAndard NINE) is a method of scaling test scores on a nine point standard scale with a mean of 5 and a standard deviation of two. Alltså, snitt är fem ±1. 1-3 är under medel, 4-6 medel, och 7-9 över medel. Skalan baseras på max-, minimum- och medelprestationer i ett visst test. Quote
johanp Posted February 15, 2006 Report Posted February 15, 2006 När jag skrev testet(precis lagom till FB04... ) för ff så berättade dem att rekryc bara undantagsvis tog in folk som hade presterat sämre än 8 på mönstringens teoridel, dvs. 5 på ff-testets motsv. ung. 8 till 9 på vanliga mönstringen. Vet inte om det är samma för alla off-kategorier? Quote
Vysotskij Posted February 15, 2006 Report Posted February 15, 2006 När jag skrev testet(precis lagom till FB04... ) för ff så berättade dem att rekryc bara undantagsvis tog in folk som hade presterat sämre än 8 på mönstringens teoridel, dvs. 5 på ff-testets motsv. ung. 8 till 9 på vanliga mönstringen. Vet inte om det är samma för alla off-kategorier? Det har jag mycket svårt att tro. Hur stor andel av de inskrivna har 8 eller 9 på i-testet? Quote
johanp Posted February 15, 2006 Report Posted February 15, 2006 när jag mönstrade(2002) så gällde: 1:a -> 3.25% 2:a -> 6.43% 3:a -> 11.68% 4:a -> 16.12% 5:a -> 20.33% 6:a -> 17.83% 7:a -> 12.83% 8:a -> 7.49% 9:a -> 4.04% Quote
NordicFear Posted February 15, 2006 Report Posted February 15, 2006 (edited) När jag skrev testet(precis lagom till FB04... ) för ff så berättade dem att rekryc bara undantagsvis tog in folk som hade presterat sämre än 8 på mönstringens teoridel, dvs. 5 på ff-testets motsv. ung. 8 till 9 på vanliga mönstringen. Vet inte om det är samma för alla off-kategorier? Det har jag mycket svårt att tro. Hur stor andel av de inskrivna har 8 eller 9 på i-testet? Det är dock mycket möjligt att det gäller för U-båtsofficer och Flyg förare! som normalt annars har väldigt höga krav på sig! men för en vanlig markstridare finner jag det mycket otroligt! Edited February 15, 2006 by NordicFear Quote
PIC Posted February 15, 2006 Report Posted February 15, 2006 Jag skrev MHS provet i veckan på LG. Hade man under 4 på provet blev det hejdå på en gång. Quote
Jelzin Posted February 16, 2006 Report Posted February 16, 2006 Jag skrev MHS provet i veckan på LG. Hade man under 4 på provet blev det hejdå på en gång. Jasså där fick man reda på det direkt?! Här får man gå i väntans tider och invänta brevet med det sannolikt negativa beskedet.. :( Quote
NordicFear Posted February 16, 2006 Report Posted February 16, 2006 fick också reda på mitt resultat då jag var och pratade med psykologen då jag sökte första gången! Quote
Guest Pelagios Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Hej (Första inlägget) Sökte YOP på Lv6 och gjorde testerna förra veckan; Iq-test, CTI, fackintervju och psykologen. Fick en 1:a på all matematik, alltså bongard, spatial o.s.v. :( . 5 på ordförståelse och aktuella sammanhang. De sa att de hade ca 60 platser och att ca 100 hade sökt. Sedan fackintervju, fick stanna kvar ¨på regementet för att det inte fanns psykologtid samma dag. Psykologen sammanfattade testerna, intervjun och CTI-formuläret. Sa att de var nöjda men undrade varför så lågt på matten. Är inte testerna 1/3 av bedömingen? Jag förstår att det blir svårare med tanke på konkurransen men ändå (GE ALDRIG UPP). Besked v.10 Quote
Guest Pelagios Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Fick papper idag från LSS, lite tester i mitten av mars å sen psykologen på RekryC i början av april. Undrar när allt drar igång om man blir antagen... Har ju lite annat (EN04) inplanerat också... Ps. totalt 39 stycken kallade till tester på LSS såvitt jag kan se i mina papper Ds. Ok så du har inte gjort testerna??? 39 stycken till LSS yes Quote
NordicFear Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Fick papper idag från LSS, lite tester i mitten av mars å sen psykologen på RekryC i början av april. Undrar när allt drar igång om man blir antagen... Har ju lite annat (EN04) inplanerat också... Ps. totalt 39 stycken kallade till tester på LSS såvitt jag kan se i mina papper Ds. FOK:en på Lv6 börjar v16, P7 vecka 17. skulle gissa på att att dom andra regementena börjar nått liknande. tycker det låter lite väl sent med tester så sent som i April? Quote
johanp Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 (edited) kanske av intresse för någon: edit: bilden är ifrån värnpliktsnytt och visar antal sökanden till de olika förbanden Edited February 20, 2006 by johanp Quote
ArreliuS Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Kanske en länk skulle vara bra? http://varnpliktsnytt.se/nyheter.php?id=2865 Quote
simon Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Någon som kan gissa på hur det kommer sig att just I19/P4/LG/Amf1 har flest antal sökande? Quote
hellbeck Posted February 20, 2006 Report Posted February 20, 2006 Någon som kan gissa på hur det kommer sig att just I19/P4/LG/Amf1 har flest antal sökande? I19 kan det nog bero på att alla med YOFF och ROFF tankar som bor norr om sundsvall vill jobba där. Borta bra men hemma bäst. P4 kan bero lite på samma sak med tanke på att Göteborg ligger i närheten samt att det bor mycket folk i området. Även kan det bero på att pansar är en polulär gren inom FM. LG kan det bero på att det ligger i stockholm med mycket invånare även där. Största anledningen är nog att dessa tre är stora regementen som utbildar många värnpliktiga varje år. Stora kullar värnpliktiga=Fler sökande till YOFF/ROFF Quote
Recommended Posts