Jump to content

Recommended Posts

Posted

en liten fråga, har inte ens gjort GU så jag undrar inte för min egen skull men jag satt bara och funderade lite och läste den här tråden.

Undrade hur mkt de går på gymnasiebetyg när de rekryterar till MHS? om man har väldigt bra betyg från lumpen typ X-9-9 men har dåliga skolbetyg kan man då blir ratad för någno med tex X-8-8 med bättre skolbetyg?

och andra vägen dvs om man har x-7-7 men väldigt bra skolbetyg kan det då väga över? har ni några idéer?

• Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det handlar inte bara om hur många MVG eller om du har X-9-9. Det handlar minst lika mycket om vad du gått för gymnasieprogram samt vad du är grundutbildad till under din värnplikt så det är mycket svårt att säga vad som väger över och inte när det gäller siffror och bokstäver.

/J

Posted
Det handlar inte bara om hur många MVG eller om du har X-9-9. Det handlar minst lika mycket om vad du gått för gymnasieprogram samt vad du är grundutbildad till under din värnplikt så det är mycket svårt att säga vad som väger över och inte när det gäller siffror och bokstäver.

/J

...och vad du söker som.

Söker du tex som Amfskytte så gynnas du av höga militära betyg inom samma tjänstegren (markstrid) men om du söker någon mer teknisk tjänst såsom Sambandsofficer eller tom Teknisk officer så betyder dina civila meriter/betyg mer.

/Krook

Posted

/J

jaha okej, men menar du att vissa gymnasielinjer föredras framför andra? och lika med olika utbildningar under GU?

Posted
jaha okej, men menar du att vissa gymnasielinjer föredras framför andra? och lika med olika utbildningar under GU?

En gammal klasskamrat kom in som teknisk officer inom KA, men han var först tvungen att läsa in naturtekniskt på komvux. man kan tvingas att komplettera, men nu vet jag inte exakt hur dom sköter det.

Posted

/J

Program såsom Teknisk eller Naturvetenskapligt brukar rankas högt.

Avseende GU så beror det mycket på vilken kategori du söker. Söker du till SÄK-officer så är det fördelaktigt att ha gjort GU som MP, Flygbasj, Bassäk och dylikt i chefsbefattning (grpch, toch).

Ju mer du kan om det du söker till desto bättre så att säga.

• 1 month later...
Guest Vargtass
Posted

Börjar FOYP F21 på måndag (Flygtekniker)... Ska bli spännande att träffa alla :P

Nån som har nån siffra på hur många kadetter det är sammantaget?

• 3 weeks later...
Posted

En fråga till er lyckliga som lyckats komma in i år: Har ni fått veta utbildningsplanen för de kommande 3 åren? Dvs vilka år sker utbildningen på funktionskola och vilka år på MHS?

Tack på förhand

-Cosmo

Posted
En fråga till er lyckliga som lyckats komma in i år: Har ni fått veta utbildningsplanen för de kommande 3 åren? Dvs vilka år sker utbildningen på funktionskola och vilka år på MHS?

Tack på förhand

-Cosmo

Det sägs att år 1 och 3 är på respektive funktionsskola och år 2 läser man försvarsgemensamt på MHS.

• 3 weeks later...
Posted

Vet någon vad sim-/livräddningskraven är för ytbärgare??

Har sökt sonar-op till -07

" Behörighet Ytbärgare (Sonarop.)

-Endast yrkesofficers tjänst

-En tillika tjänst för anställda inom helikopterflottiljen

-Särskild förmåga simning/livräddning krävs

-Genomförd lämplighetsprövning hos RekryC Utk

-Normalt färgseende, syn 1.0 på vardera öga utan korr. glas

-Längd min 160cm max 190

-Vikt max 95kg "

-- citat www.hkpflj.mil.se

• 9 months later...
Posted

Nu är första året avklarat! Ett år fyllt av både motlut och medlut, att ha pluggat på en i princip helt nystartad skola har varit... intressant för att säga det minsta. Det jag tar med mig från det första året är allt nytt folk jag lärt känna, och hur stelbent en skola kan drivas.

Ni andra då? Hur ser era intryck ut från t1-2?

Väl mött i halmstad i höst.