FK_Selle Posted January 12, 2006 Report Posted January 12, 2006 Har också slängt in en ansökan nu! Markstrid P4. Fråga: när får man svar? Quote
Vikström Posted January 12, 2006 Author Report Posted January 12, 2006 Fråga: när får man svar? Bedömt cirka veckan före FYOP börjar. Skämt åsido, ibland är förbanden lite sega, men nångång andra februari/mars torde vara rimligt. Quote
FK_Selle Posted January 12, 2006 Report Posted January 12, 2006 Fråga: när får man svar? Bedömt cirka veckan före FYOP börjar. Skämt åsido, ibland är förbanden lite sega, men nångång andra februari/mars torde vara rimligt. Såpass fort alltså! imponerande! Quote
Cosmo Posted January 12, 2006 Report Posted January 12, 2006 Fick ett brev nån vecka efter att jag skickar in min ansökan, där stod det att slutgiltigt svar kommer senast den 30:e april. Har iofs inget emot om svaret kommer tidigare... Quote
Vikström Posted January 13, 2006 Author Report Posted January 13, 2006 Fick ett brev nån vecka efter att jag skickar in min ansökan, där stod det att slutgiltigt svar kommer senast den 30:e april. Har iofs inget emot om svaret kommer tidigare...Blir knepigt om FYOP har samma startdatum som förut, vill minnas att första gången jag sökte skulle vi ha ryckt in 25:e april. Dessutom ska man komma ihåg att man bara är nominerad till YOP när man börjar FYOP, man måste fortfarande klarar FM baskrav osv osv för att antas till YOP. Quote
Power King Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Jag fick svar den 9 Januari från K3 att jag var kallad till förbandet för vidare tester. Det är ju alltid kul. Quote
FK_Selle Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Sker Fyop vid respektive förband? Är det bara dom fystesterna som står på mil.se man gör eller vad mer ingår? Quote
Vikström Posted January 13, 2006 Author Report Posted January 13, 2006 Sker Fyop vid respektive förband? Är det bara dom fystesterna som står på mil.se man gör eller vad mer ingår? Bland annat fysen, men huvudsyftet är att jämna ut kompetensnivån på aspiranterna. Dessutom tar man C-kort om jag inte missminner mig helt. En fråga till do som vet, när byter man ut sin vpl grad till vinkelsergant? Vid inryck fyop eller yop? Quote
KD803 Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Bland annat fysen, men huvudsyftet är att jämna ut kompetensnivån på aspiranterna. Dessutom tar man C-kort om jag inte missminner mig helt. Mig veterligt så är detta förbandsberoende. Vissa förband har FYOP (som vissa fortfarande kallar FOK) i flera månader, andra i veckor, några bara någon dag. Vad man gör under denna skiljer sig också milsvitt. Själv gick jag på trupp hela tiden, vissa av mina kollegor satt istället framför skärmen nere i StriC. På andra förband tog man både C-kort och HLR-instruktorsutbildning. En fråga till do som vet, när byter man ut sin vpl grad till vinkelsergant? Vid inryck fyop eller yop? Vinklarna bärs när man går på MHS, dvs inte under FYOP. Förr fanns det envinklar som bars under FOK, men de har utgått. Jag vet dock att vissa förband fortfarande använde dessa på sin FOK/FYOP, men det är alltså formellt sett fel. Quote
Greenment Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Hmm, hoppas de inte slängde min ansökan då jag missade och skicka med bild/personligt foto, slängde iväg kompletterings brevet idag med Förarbevis + foto, nåväl visst vill man ha svar snabbt Sökte till amf1 / berga.. Quote
NordicFear Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 (edited) En fråga till do som vet, när byter man ut sin vpl grad till vinkelsergant? Vid inryck fyop eller yop? Vinklarna bärs när man går på MHS, dvs inte under FYOP. Förr fanns det envinklar som bars under FOK, men de har utgått. Jag vet dock att vissa förband fortfarande använde dessa på sin FOK/FYOP, men det är alltså formellt sett fel. Har för mig att man blir Sergant! hade två stycke Fyop på min pluton när jag ryckte in på P4. om man fick fänriks grad när man muckade vad får man då för grad under fyop? nån som vet. edit: citaten (behövd inte ha med alla) Edited January 13, 2006 by NordicFear Quote
Krook Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 (edited) Bland annat fysen, men huvudsyftet är att jämna ut kompetensnivån på aspiranterna. Dessutom tar man C-kort om jag inte missminner mig helt. Mig veterligt så är detta förbandsberoende. Vissa förband har FYOP (som vissa fortfarande kallar FOK) i flera månader, andra i veckor, några bara någon dag. Vad man gör under denna skiljer sig också milsvitt. Själv gick jag på trupp hela tiden, vissa av mina kollegor satt istället framför skärmen nere i StriC. På andra förband tog man både C-kort och HLR-instruktorsutbildning. En fråga till do som vet, när byter man ut sin vpl grad till vinkelsergant? Vid inryck fyop eller yop? Vinklarna bärs när man går på MHS, dvs inte under FYOP. Förr fanns det envinklar som bars under FOK, men de har utgått. Jag vet dock att vissa förband fortfarande använde dessa på sin FOK/FYOP, men det är alltså formellt sett fel. De flesta armeförband använder två vinklar under FOK/FYOP. Detta för att underlätta för alla. Dels så får alla aspiranterna samma grad (vissa har ju blivit utnämnda VO/Fk och andra är meniga annars) och dels så slipper man otyget med att sy om uniformer inför MHS-start. Under FOK/FYOP så är man officersaspirant så helt fel är det inte, formellt sett. Inryck FOK på S1 sker två veckor efter muck för innevarande kull, (det borde bli någon gång i slutet på april va?) och den pågår ända fram till skolstart. Dock så kommer några veckors ledighet att inplaneras under sommaren. Under FOK:en fokuseras det på att höja individens personliga färdigheter som soldat och fysiska status (och givetvis testa dessa) samt att göra signalister av aspiranterna. Bara för att man blir uttagen för att göra FOK innebär detta inte att man är garanterad plats på MHS. Håller man inte måttet blir man avskild. Så det gäller att kämpa på. /Krook Edit: Tillägg Edited January 13, 2006 by Krook Quote
henrik Posted January 13, 2006 Report Posted January 13, 2006 Inryck FOK på S1 sker två veckor efter muck för innevarande kull, (det borde bli någon gång i slutet på april va?) och den pågår ända fram till skolstart. Dock så kommer några veckors ledighet att inplaneras under sommaren. Vecka 17 börjar FOK:en på S1. Quote
Guest SP- Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 Har sökt reservoff. luftvärnstjänst på Lv6. FOK:en här börjar måndagen den 17 april och håller på till skolstart med någon veckas uppehåll under sommaren. Quote
NordicFear Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 Är de nån som förstår sig på de nya fyskraven som finns på http://www.rekryc.mil.se. Simming och styrkan är ju rätt lätta och förstå men konditions test BEEP-TEST (shuttle-run) är, och vad det motsvar löplängd eller vad det nu ska motsvara! Quote
LT Posted January 14, 2006 Report Posted January 14, 2006 Är de nån som förstår sig på de nya fyskraven som finns på http://www.rekryc.mil.se.Simming och styrkan är ju rätt lätta och förstå men konditions test BEEP-TEST (shuttle-run) är, och vad det motsvar löplängd eller vad det nu ska motsvara! Beeptest, Multitest och Simprov finns beskrivna i Försvarsmaktens Fysiska Standard. Beeptestet innebär i grunden att man springer mellan två linjer med tjugo meters avstånd. På signal börjar man springa, och vid nästa signal skall man ha hunnit över till andra sidan med minst en fot bakom eller på linjen. Sedan vänder man och springer tillbaka och skall då hinna tillbaka startpunkten i tid till nästa signal, och så håller man på. För att göra det hela lite mer spännande ökar takten allteftersom. Jag vet inte om det är exakt samma tider, men det finns ett beeptest att ladda ner här så att du kan få en uppfattning om tempot. Quote
Greenment Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 Ah beeptestet är jävligt rolig, Den har man sprungit under högstadiet och gymnasiet ett par gånger.. Vet dock ej vilken längd man springer, men vi körde med kortsida - kortsida i en standard gymnastikhall (som kan skilja sig enormt) Antar att det är väl ca 20m sträcka man springer så som tidigare skribent påstog.. Den är inte så farlig har du hyffsad kondition så kommer du lätt upp till 16, det är först efter 14 som man börjar se hur många det är som börjar falla bort.. Nu några år senare så vet jag inte vart jag skulle hamna Quote
kadaver Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 Finns de någon regel hur långt innan man ska bli informerad om ev. FYOP? Med tanke på civila jobb/studier motsv. ? Quote
NordicFear Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 (edited) Finns de någon regel hur långt innan man ska bli informerad om ev. FYOP? Med tanke på civila jobb/studier motsv. ? när jag sökte 04 (P4) så kom beskedet i början av mars...vet inte hur det är på andra förband, kan va så illa att du får reda på det en vecka före inryck. prata med de/det du har sökt till för av få ett bättre svar. Edited January 15, 2006 by NordicFear Quote
FK_Selle Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 Finns de någon regel hur långt innan man ska bli informerad om ev. FYOP? Med tanke på civila jobb/studier motsv. ? när jag sökte 04 (P4) så kom beskedet i början av mars...vet inte hur det är på andra förband, kan va så illa att du får reda på det en vecka före inryck. prata med de/det du har sökt till för av få ett bättre svar. Så kort varsel hoppas jag inte dom har! blir knöligt med det civila jobbet då Quote
sotilas Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 (edited) Även om det blir kort varsel så kan väll inte ens civila arbetsgivare säga nej ???? Sen kan det ju vara smart att informera om att du sökt så dom kan planera verksamheten. edit: Grisfinger Edited January 15, 2006 by Mad Medic Quote
The Swede Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 Även om det blir kort varsel så kan väll inte ens civila arbetsgivare säga nej ????Sen kan det ju vara smart att informera om att du sökt så dom kan planera verksamheten. Vadå? Du har väl en uppsägningstid? Det är inte som när du blir inkallad till värnpliktstjänstgöring eller blir antagen till utlandsstyrkan, det är ett vanligt jobb som alla andra och lagar och regler gäller även i detta fallet. Quote
Vikström Posted January 15, 2006 Author Report Posted January 15, 2006 Finns de någon regel hur långt innan man ska bli informerad om ev. FYOP? Med tanke på civila jobb/studier motsv. ? när jag sökte 04 (P4) så kom beskedet i början av mars...vet inte hur det är på andra förband, kan va så illa att du får reda på det en vecka före inryck. prata med de/det du har sökt till för av få ett bättre svar. Så kort varsel hoppas jag inte dom har! blir knöligt med det civila jobbet då Skojja inte Det är en stor svaghet i rekryteringsförfarandet och något som FM måste göra något åt framledes. Det skulle aldrig accepteras på en civil utbildning. Det påverkar inte dom nymuckade i så stor grad, men för oss som förirrat sig ut i det civila mörkret och vill tillbaka in i värmen är det jäkligt knöligt. En till fråga för dom som vet, finns det någon studentkår, motsvarande på mhs? Quote
kadaver Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 (edited) Blev ju faktiskt en smula bajsnödig. I mitt fall ser jag inte chansen att bli antagen större än tja.. ca 20 %, har inte internationell tjänst i bagaget, inte jättebra civila betyg, ganska ung o.s.v. o.s.v. men söker man inte kommer man definitivt inte in.. Samtidigt vill jag ju inte väcka den björn som sover, (chefen) man blir ju knappast favoriserad om man har för avsikt att inte stanna, det vet ni lika säkert som jag.. Kanske lika bra att ta tjuren vid hornen.. Edit: The Swede var som vanligt snabbare, ang. om det är ett vanligt jobb med uppsägningstid eller inte.. Edited January 15, 2006 by kadaver Quote
sotilas Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 Även om det blir kort varsel så kan väll inte ens civila arbetsgivare säga nej ???? Sen kan det ju vara smart att informera om att du sökt så dom kan planera verksamheten. Vadå? Du har väl en uppsägningstid? Det är inte som när du blir inkallad till värnpliktstjänstgöring eller blir antagen till utlandsstyrkan, det är ett vanligt jobb som alla andra och lagar och regler gäller även i detta fallet. Det är ju sant men informerar man igodtid att man sökt blir det ju lättare att lösa med tex tjänstledighet mm.. Quote
FK_Selle Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 Blev ju faktiskt en smula bajsnödig. I mitt fall ser jag inte chansen att bli antagen större än tja.. ca 20 %, har inte internationell tjänst i bagaget, inte jättebra civila betyg, ganska ung o.s.v. o.s.v. men söker man inte kommer man definitivt inte in.. Samtidigt vill jag ju inte väcka den björn som sover, (chefen) man blir ju knappast favoriserad om man har för avsikt att inte stanna, det vet ni lika säkert som jag.. Kanske lika bra att ta tjuren vid hornen.. Edit: The Swede var som vanligt snabbare, ang. om det är ett vanligt jobb med uppsägningstid eller inte.. Där är mitt problem med! tror inte min chans är sådär jättestor att komma in! Så man vill ju inte reta på sig sin civila arbetsgivare i onödan! Quote
kadaver Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 Vadå? Du har väl en uppsägningstid? Givetvis, men jag tycker nog dom kräver lite för mycket om de vill att man ska säga upp sitt civila jobb för att genomföra FOK. FOK är ju ingen som helst garanti för att du ska bli antagen till MHS? För om jag nu inte missförstått vad det innebär, så tar det inte en helg eller två? Quote
The Swede Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 Även om det blir kort varsel så kan väll inte ens civila arbetsgivare säga nej ???? Sen kan det ju vara smart att informera om att du sökt så dom kan planera verksamheten. Vadå? Du har väl en uppsägningstid? Det är inte som när du blir inkallad till värnpliktstjänstgöring eller blir antagen till utlandsstyrkan, det är ett vanligt jobb som alla andra och lagar och regler gäller även i detta fallet. Det är ju sant men informerar man igodtid att man sökt blir det ju lättare att lösa med tex tjänstledighet mm.. Naturligtvis men mitt svar var angående det du skrev om att arbetgivaren inte kunde säga nej. Han kan säga hur mycket nej han vill om du inte säger upp dig i tid. Vad gäller tjänstledighet är det inget en civil arbetsgivare måste bevilja. Mitt tips: Ring det förband du sökt till och hör med dom när antagningsbeskeden kommer. Quote
Vikström Posted January 15, 2006 Author Report Posted January 15, 2006 Blev ju faktiskt en smula bajsnödig. I mitt fall ser jag inte chansen att bli antagen större än tja.. ca 20 %, har inte internationell tjänst i bagaget, inte jättebra civila betyg, ganska ung o.s.v. o.s.v. men söker man inte kommer man definitivt inte in..Dom flesta sökande är (vad jag vet) nymuckade, alltså har dom inte heller någon av dom färdigheter som du saknar, utom då att dom mycket väl kan ha bättre civila betyg. Men min bild av det hela är att det är din personliga lämplighet som spelar mest roll, jag har själv rätt kassa betyg från gymnasiet men blev antagen som nummer 1 av 8 sökande första gången jag sökte (och då hade jag samma meriter som du har nu). Quote
Krook Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 Skojja inte Det är en stor svaghet i rekryteringsförfarandet och något som FM måste göra något åt framledes. Det skulle aldrig accepteras på en civil utbildning. Det påverkar inte dom nymuckade i så stor grad, men för oss som förirrat sig ut i det civila mörkret och vill tillbaka in i värmen är det jäkligt knöligt. En till fråga för dom som vet, finns det någon studentkår, motsvarande på mhs? Avseende medinflytande så utses Förtroendemän för varje avdelning på skolorna. Dessa genomför möten med skolledning (motsv) med jämna mellanrum, oftast en gång i månaden, samt när särskilt behov uppstår. På MHSK och MHSH så samordnas Avdelningsförtroendemännen av en Huvudförtroendeman. Det mesta rörande tjänsten och levnadsförhållanden hamnar på förtroendemännens bord. Utöver detta så finns på Karlberg Höga Rådet som ansvarar för Traditioner, Baler och annat skoj. Utöver dessa så brukar ämnesföreträdare utses bland kadetterna. Dessa får ett särskilt ansvar för respektive ämne och bollar med lärarna i ämnet, mm. /Krook Quote
Recommended Posts