Krook Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 ... Eller...lycka till alla som sökt och passar "bäst" in för det jämställda och demokratiska FM. Nu får du ta och utveckla det du skrivit. Vad menar du? Menar du att jämställdhet och demokrati är något negativt? Menar du att det skulle vara något fel med att ta in de som passar bäst i organisationen? Det verkar så på ditt inlägg och du bör utveckla det. /Krook Quote
hellbeck Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 Jag har sökt YOFF på LG och fick idag papprerna för rekryteringsprocessen. Hela 4 dagar på LG fyllda med tester v.10. Så jag undrar om det är någon mer som kommer att vara där och göra testerna med mig. Speciellt om det är någon "utifrån" Sthlm som ska som jag sova på LG under dessa 4 dagar. Quote
Guest matte Posted January 28, 2006 Report Posted January 28, 2006 Nej Krook, det menar jag absolut inte. Det jag menar är att det inte alltid är de bästa som kommer in. I år har Försvarsmakten krav på sig hur det rekryteras. Även FM ska ha en organisation som speglar samhället. Och det är väl egentligen inte något fel med det...om det nu inte vore så att det kommer behövas kvotering för att uppfylla det kravet. Dvs det kanske inte alltid blir de bästa som kommer in... Quote
Badboy Posted January 28, 2006 Report Posted January 28, 2006 @ matte: Jag tror jag förstår hur du tänker, men det kommer ut lite onyanserat.. Att inte bara ta in de bästa individerna baserat på resultat från 10 km löpning, PEK och betyg kan faktiskt vara bättre för organisationen i stort. Dock är jag allergisk mot kravunderskridande kvotering, det är en helt annan sak. /Magnus B Quote
Guest matte Posted January 28, 2006 Report Posted January 28, 2006 Badboy: "Att inte bara ta in de bästa individerna baserat på resultat från 10 km löpning, PEK och betyg kan faktiskt vara bättre för organisationen i stort. " Det håller jag med om till hundra procent. Det jag menar är....förbandet vill ha person X eftersom den personen uppfyller ovanstående, presterar bra resultat samt skulle passa bra som kollega. Person X2 har sämre resultat, passar sämre som kollega men är mer "politiskt korrekt". Vem blir antagen? - Jo person X2! Quote
Badboy Posted January 28, 2006 Report Posted January 28, 2006 Person X2 har sämre resultat, passar sämre som kollega men är mer "politiskt korrekt". Vem blir antagen? - Jo person X2! Det verkar som att du upplevt något specifikt tillfälle som du drar dina slutsatser från, så det kan jag inte ifrågasätta.. Jag antar att du med "politiskt korrekt" menar kvinnor, nysvenskar, skåningar ( ) t ex? Värderingen att de "passar sämre som kollegor" får stå för dig och jag antar att det också rör sig om en speciell händelse..? Eller menar du att Svenska försvarsmaktens officerare ger en soldat 10 7 7 trots att de vet att denne inte kommer att bli en god kollega? Att de därefter skulle vara sådana syltryggar att de väljer att bära fram denna person de egentligen inte gillar till att bli officer, för att därefter umgås dagligen med denna individ? Det vore trevligt om du fyller i din profil lite också, det ger lite bakgrund till uttalanden och kan göra att det är lättare att förstå vad du säger och varför. Mvh, Magnus B Quote
Guest matte Posted January 28, 2006 Report Posted January 28, 2006 (edited) Specifikt tillfälle? Ja den rekrytering som sker just nu. Det finns en styrning, högt uppifrån, om att rekrytering till MHS 2006 skall ske enligt det jag kallar "politiskt korrekt". Är du tex tjej med invadrarbakgrund har du större möjligthet att bli antagen. Inga värderingar i det - jag har sett många invandrartjejer som varit duktiga soldater. För mig spelar det ingen roll vilken bakgrund, kön, ras osv man har. Huvudsaken är att det blir en duktig soldat eller officer i slutänden. För att tala klarspråk. Kvotering kommer väga tyngre i årets rekrytering än vad det gjort innan. Kvotering kommer väga tyngre än vad förbanden själva vill. Det finns alltså riktlinjer och styrningar för detta. Jag skriver bara det jag vet - andra får reagera. Edited January 28, 2006 by matte Quote
Vikström Posted January 29, 2006 Author Report Posted January 29, 2006 Jag skriver bara det jag vet - andra får reagera. Jahapp... Då kommer självklart följdfrågan, hur vet du det? Påståenden som inte kan styrkas, är allmänt illa omtyckt här i krokarna. Quote
liedholm Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 Det är väl bara att prata med oss som inte ens blir kallade till intervju om ni funderar vad som menas med kritiken på försvarsmaktens sätt att rekrytera nya officerare. De av er som tycker att allt går rätt till kan väl berätta hur någon genom ett två år gammalt papper kan avgöra hurvida någon är duglig som officer. Inse att om det står mellan en kille och en tjej eller mellan någon från ett annat förband och en från det egna förbandet så tar man tjejen eller den från det egna förbandet hellre än man kallar den "okända" på intervju, så fungerar samhället oavsett vilken bransch man befinner sig inom. Quote
Vikström Posted January 29, 2006 Author Report Posted January 29, 2006 Det är väl bara att prata med oss som inte ens blir kallade till intervju om ni funderar vad som menas med kritiken på försvarsmaktens sätt att rekrytera nya officerare.Ja då frågar jag dig då. Vad menas med kritiken och vad är din personliga syn på saken? Quote
Krook Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 Positiv särbehandling är inget nytt och det diskuteras i flera trådar här på forumet. Min syn: Det gynnar FM att få in fler kvinnor och personer med invandrarbakgrund i organisationen. Det missgynnar FM att kön och etnicitet i vissa fall går före allmän lämplighet och duglighet. Positiv särbehandling är oftast inte uppskattat av tjejer då de kan stämplas som "inkvoterade" även fast de kanske inte är det. På rekrytering i stort: Visst antas det en och annan KKFNES:are men rekryteringen är oftast riktig. /Krook Quote
QuizQuoz Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 (edited) Någon som vet vad resultatet av detta blev? Apprå på positiv särbehandling / inkvotering. Edited January 29, 2006 by QuizQuoz Quote
liedholm Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 Om jag inte missförstått hela processen så fyller den sökande i den av FM framtagna blanketten med de obligatoriska uppgifterna om sig själv. Utöver detta så är man fri att skicka in alla andra handlingar som man tror gynnar den egna ansökan. Utifrån dessa papper så väljer förbandet vem de vill kalla till nästa steg. Det är här som "kändisskapet" kommer in i bilden, eftersom det inte utifrån några papper går att avgöra vilken potential någon har för officersyrket, så väljs de som någon på förbandet känner igen eller de som har bra betyg från värnplikten. Min åsikt är att alla sökande som uppfyller de grundläggande kraven och inte för tillfället gör värnplikt bör kallas till någon form av intervju, för att på så vis ha chansen att ge en rättvis bild av sig själv. Det finns faktiskt en hel del som inte fick x-9-9 i betyg, men skulle bli ruskigt bra officerare om de bara fick chansen. I dagens läge så anser jag att man inte har råd att välja bort folk pga att de inte känner någon på förbandet eller har fina papper att visa upp. De flesta förändras trots allt ganska mycket efter att de har muckat och varit ute i verkligheten några år. Den som påstår att rekrytering funkar kan alltid börja med att fundera på hur många rötägg och dåliga pedagoger det finns inom officerskåren och hur de kan ha kommit dit. Quote
Turboharry Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 Den som påstår att rekrytering funkar kan alltid börja med att fundera på hur många rötägg och dåliga pedagoger det finns inom officerskåren och hur de kan ha kommit dit. Eller så kan man fundera på hur många rötägg och dåliga pedagoger det finns på den övriga arbetsmarknaden. Jag upplever det som att andelen rötägg är betydligt större ute i det civila mörkret än hos FMs personalkår. Quote
Trekker Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 Om jag inte missförstått hela processen så fyller den sökande i den av FM framtagna blanketten med de obligatoriska uppgifterna om sig själv. Utöver detta så är man fri att skicka in alla andra handlingar som man tror gynnar den egna ansökan. Utifrån dessa papper så väljer förbandet vem de vill kalla till nästa steg. Det är här som "kändisskapet" kommer in i bilden, eftersom det inte utifrån några papper går att avgöra vilken potential någon har för officersyrket, så väljs de som någon på förbandet känner igen eller de som har bra betyg från värnplikten. Min åsikt är att alla sökande som uppfyller de grundläggande kraven och inte för tillfället gör värnplikt bör kallas till någon form av intervju, för att på så vis ha chansen att ge en rättvis bild av sig själv. Det finns faktiskt en hel del som inte fick x-9-9 i betyg, men skulle bli ruskigt bra officerare om de bara fick chansen. I dagens läge så anser jag att man inte har råd att välja bort folk pga att de inte känner någon på förbandet eller har fina papper att visa upp. De flesta förändras trots allt ganska mycket efter att de har muckat och varit ute i verkligheten några år. Den som påstår att rekrytering funkar kan alltid börja med att fundera på hur många rötägg och dåliga pedagoger det finns inom officerskåren och hur de kan ha kommit dit. Alla som inte blir bättre eller mognar under tiden efter värnplikten då? Klart man antar sådana man känner eller gjorde bra ifrån sig under värnplikten, varför chansa? Någonstanns måste man börja sålla, annars har antagningsnämnden att göra under större delen av året. Quote
NordicFear Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 (edited) Om jag inte missförstått hela processen så fyller den sökande i den av FM framtagna blanketten med de obligatoriska uppgifterna om sig själv. Utöver detta så är man fri att skicka in alla andra handlingar som man tror gynnar den egna ansökan. Utifrån dessa papper så väljer förbandet vem de vill kalla till nästa steg. Det är här som "kändisskapet" kommer in i bilden, eftersom det inte utifrån några papper går att avgöra vilken potential någon har för officersyrket, så väljs de som någon på förbandet känner igen eller de som har bra betyg från värnplikten. Min åsikt är att alla sökande som uppfyller de grundläggande kraven och inte för tillfället gör värnplikt bör kallas till någon form av intervju, för att på så vis ha chansen att ge en rättvis bild av sig själv. Det finns faktiskt en hel del som inte fick x-9-9 i betyg, men skulle bli ruskigt bra officerare om de bara fick chansen. I dagens läge så anser jag att man inte har råd att välja bort folk pga att de inte känner någon på förbandet eller har fina papper att visa upp. De flesta förändras trots allt ganska mycket efter att de har muckat och varit ute i verkligheten några år. Den som påstår att rekrytering funkar kan alltid börja med att fundera på hur många rötägg och dåliga pedagoger det finns inom officerskåren och hur de kan ha kommit dit. Det skulle vara svårt för Förbanden att kalla som söker till interjuv, t.ex. P4 har ca 180 sökande, skulle alla dom kallas på interjuv som snit behandlings tiden är 1h. Då skulle dom behöva av mer än en hel månad bara till interjuver per interjuvare. när jag var på interjuv 03/04 så var dom 3st som interjuvade mig. känns lite som slöseri med pengar inom en hårt pressad organisation. det kommer alltid att vara så att den som har gjort bäst ifrån sig och har dom finaste papperna som har dom största chanserna att syssla med det dom vill. Det måste finna en anledning till att dom har bra betyg m.m. så det är bara att bita i det sura äpplet, jobba hårdare och söka igen. läs kurser på högskolan lär dig pilla navel ludd på bästa sätt bara du sedan kan knyta det till din fördel. OM du nu inte blev kallad till interjuv så betyder det att du inte har lyckats sälja dig själv tillräckligt bra för att vara intressant, så gå igenom din ansöka igen gruna på var det var som inte var bra. Gör om gör rätt och lycka till nästa gång. Edited January 29, 2006 by NordicFear Quote
JTS Posted January 29, 2006 Report Posted January 29, 2006 (edited) [besserwisser] IntervJU, inte Interjuv. [/besserwisser] Edited January 29, 2006 by jake the snake Quote
Vikström Posted January 29, 2006 Author Report Posted January 29, 2006 Min åsikt är att alla sökande som uppfyller de grundläggande kraven och inte för tillfället gör värnplikt bör kallas till någon form av intervju, för att på så vis ha chansen att ge en rättvis bild av sig själv. Det finns faktiskt en hel del som inte fick x-9-9 i betyg, men skulle bli ruskigt bra officerare om de bara fick chansen.Visst i den mest rosenskimrande av världar skulle alla och en var få komma på intervju, men nu är inte verkligheten sådan. Som sagts tidigare, någonstans måste man börja sålla. Och att bara x-9-9 skulle ha en chans är skit, har själv x-7-8 och varit antagen två (2) gånger (som nummer ett av dom sökande, båda gångerna). Vad det beror på att jag blivit antagen? Det kan jag inte helt svara för men troligen har min "sociala kompetens" mycket med saken att göra, att jag dessutom har en ganska bred grund inom olika teknikområden, lär ha spelat in. Men pudelns kärna är ändå att det inte är genomförbart att låta samtliga intresserade söka, även om det kanske hade vaskat fram ett antal kandidater som man nu missar. Sorgligt men sant. Quote
Fredriksson Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Om jag betygar att Matte är insatt, och resten svamlar; är det "jättekonstigt fredsmässigt" då? Quote
kadaver Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Jag blev ej antagen, men fick skriftligt besked. Alltid något, men man får ju lite frågeställare i huvudet angående urvalet.. Stod bl.a. annat att jag saknade civilt körkort? Okey, jag som bifogat både styrkt kopia samt omnämt vad jag arbetar som i mitt personliga brev (lastbilschaufför). Fick ju mig att bli en smula konfunderat, var även fordonsförare i min befattning som också står. Life sucks, then you die! Grattis till alla som börjar YOP/ROP i höst! Quote
liedholm Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Ett sista elakt litet inlägg ska jag försöka åstadkomma innan jag accepterar att de inte ville ha mig. En del här påpekar att det inte är ekonomiskt och/eller tidsmässigt genomförbart att kalla alla sökande på intervju, men det borde inte vara svårt att lösa. För hur vi än räknar på det så måste det i längden bli billigare och bättre att lägga ner mer tid och pengar på antagningsprocessen än att kosta på någon en 3-årig utbildning för att då upptäcka att personen ifråga inte är lämplig för yrket, man har faktiskt ansvar för andra människors liv och då håller det inte att bete sig hur som helst. Detta är mina tankar, men självklart är jag öppen för de som har en avvikande åsikt. Quote
Trekker Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Ett sista elakt litet inlägg ska jag försöka åstadkomma innan jag accepterar att de inte ville ha mig. En del här påpekar att det inte är ekonomiskt och/eller tidsmässigt genomförbart att kalla alla sökande på intervju, men det borde inte vara svårt att lösa. För hur vi än räknar på det så måste det i längden bli billigare och bättre att lägga ner mer tid och pengar på antagningsprocessen än att kosta på någon en 3-årig utbildning för att då upptäcka att personen ifråga inte är lämplig för yrket, man har faktiskt ansvar för andra människors liv och då håller det inte att bete sig hur som helst. Detta är mina tankar, men självklart är jag öppen för de som har en avvikande åsikt. Men varför ska man kalla alla på antagning när man likaväl kan gå på folk man känner eller haft under hans/hennes värnplikt. Det borde ju ge mest rättvis utdelning, då får försvaret personer som de vet hur de fungerar och hurdana dom är. Allt handlar om meriter och vilka man känner, välkommen till verkligheten i Sverige. Quote
Greenment Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Har fått besked om att de har mottagit min ansökan , men inget mer .. Lite mer information skadar inte, självklart vill man veta när svar kommer, o s v.. Aja den eviga väntan som vanligt Quote
NordicFear Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Sökte till 3 regemnten och har blivt kontaktad av alla. P4 - med tanke på att du har sökt till andra regementen samt att vi har över 180 sökande så kommer vi inte behandla din ansökan här. Har blivt kallad till intervju på de andra två P7 och LV6. så maskineriet fungerar bara olika snabbt, P7 var snabbast där tog det 4 dar sen så blev jag kallad. LV6 ringde förra veckan och P4 veckan före det. Det är ju ingenting som hindrar en från att ringa och små sparka på dom och på så sätt visa upp sitt intresse för att bli antagen. dom vill ju anta en engagerad person och inte en som sitter med tumman uppe i arslet och får näring genom dropp. Quote
Power King Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Jag sökte fem förband och blivigt kontaktad av alla. K3 dit ska jag vecka6 och göra tester. P7 dit ska jag på fredag för interjuver. Helikopterflotiljen ska dit och göra interjuver men vi har inte kommit överens om något datum. P4 hadde så många sökande så det blev nej. ING2 skulle kontakta dom igen om jag inte blev antagen någon annanstans. Quote
simon Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Vilket förband har haft flest sökande? Quote
NordicFear Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Vilket förband har haft flest sökande? skulle gissa på P4 med 180 sökande. inte sett uppgifter på alla regementen men dom jag har sett så är P4 populärast Quote
Trekker Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Det skadar inte att ringa upp något gammalt befäl man hade under GU och se om inte han kan kontakta någon på det regementet man söker till, eller skriva ett brev som man inkluderar med betyg och övriga ansökningshandlingar. Sådana grejer brukar oftast vägas tyngre än GU betygen. Men det kanske är lite sent nu? Quote
Krook Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Det skadar inte att ringa upp något gammalt befäl man hade under GU och se om inte han kan kontakta någon på det regementet man söker till, eller skriva ett brev som man inkluderar med betyg och övriga ansökningshandlingar. Sådana grejer brukar oftast vägas tyngre än GU betygen. Men det kanske är lite sent nu? Det brukar gå att komplettera ansökningarna med sånt i efterhand. Give it a go. /Krook Quote
mdn Posted January 30, 2006 Report Posted January 30, 2006 Wow, ni har i alla fall blivit kontaktade! För min del hade jag lika gärna kunnat sticka ner min ansökan i en orwellisk minneslucka istället för i en brevlåda. Inte ett enda livstecken från förbandet. Jag har försökt få tag i personalhandläggaren vid flertalet tillfällen, helt utan resultat. Det senaste jag hörde var att han är på tjänsteresa - i över två veckor! Men, men, ubåtsflottiljen har ju sin alldeles egna effektivitet... /mdn Quote
Recommended Posts