Vikström Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 Ja, är det nån mer som ska söka och till vad? Själv vill jag bli tekniskofficer på strif eller art i Boden. BG får gära flytta om jag är på fel plats. Quote
Hornet Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 Teknisk Of P4 STRV eller HJF någonstans hade jag väll tänkt alternativt MarkstridsOF men det blir svårare tror jag Quote
KD803 Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 Teknisk Of P4 STRV eller HJF någonstans hade jag väll tänkt alternativt MarkstridsOF men det blir svårare tror jag Satsa på teknisk officer du. Det är bristvara idag och kommer så att vara framöver, medan markstridare går det tretton på dussinet av. Quote
Andreas Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 Ska inte söka själv (inte minst då FM inte känns som den ultimata arbetsgivaren ) men har ett antal bekanta som tänker söka. Intresset verkar dock helt logiskt minska i takt med strulet som följer med FB04 och dess efterspel... Quote
Jelzin Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 Jag vet att vissa förband har någon ålder, tex att man helst inte ska va över 23 när man söker till YOP. Vet någon om detta är något som är vedertaget i hela Firman? Jag hittade inget på RekryC:s hemsida. Själv är jag nämligen sugen på att söka, men inte än. Känner att jag behöver lite tid att reflektera och kanske ha några civila erfarenheter mellan GU och ev YOP, men då är kanske risken att man blir för gammal!? :( Quote
johanp Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 det gäller för flygförare, tror även att du bara får ett försök på att söka till det också(?) Quote
Jelzin Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 det gäller för flygförare, tror även att du bara får ett försök på att söka till det också(?) Och det gäller inte på vanliga YOP? Jag menar. I vissa sammanhang kan jag tycka att det kanske är fördel att ha inte lite "gammalt" folk med lite erfarenhet från andra jobb. Quote
Sgt1clHansson Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 det gäller för flygförare, tror även att du bara får ett försök på att söka till det också(?) Och det gäller inte på vanliga YOP? Jag menar. I vissa sammanhang kan jag tycka att det kanske är fördel att ha inte lite "gammalt" folk med lite erfarenhet från andra jobb. Hur menar du? Kan du utveckla ditt resonomang? Quote
johanp Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 nej bara för flygförare vad jag har förstått Quote
Power King Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 Jag ska söka. Markstrid K3 blir det för min del. Och då förhoppningsvis då GRK tjänst. Quote
Jelzin Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 det gäller för flygförare, tror även att du bara får ett försök på att söka till det också(?) Och det gäller inte på vanliga YOP? Jag menar. I vissa sammanhang kan jag tycka att det kanske är fördel att ha inte lite "gammalt" folk med lite erfarenhet från andra jobb. Hur menar du? Kan du utveckla ditt resonomang? Det jag menar, även om jag skrev det lite dåligt, är att det kanske är en fördel att ha blandat med folk till YOP. Inte bara killar och tjejer som söker direkt efter GU utan även folk som har lite civil arbetslivserfarenhet i stridssäcken, och således är lite äldre, säg 27-30. Sen har jag också hört av källor från vissa förband att man helst inte ska va äldre än runt 23 år när man söker till YOP (jag syftar inte på flygförare). Därför var jag lite orolig hurvida det gick att söka YOP överhuvudtaget när man är lite äldre, eller om olika förband har olika krav. Quote
KD803 Posted December 12, 2005 Report Posted December 12, 2005 Sen har jag också hört av källor från vissa förband att man helst inte ska va äldre än runt 23 år när man söker till YOP (jag syftar inte på flygförare). Därför var jag lite orolig hurvida det gick att söka YOP överhuvudtaget när man är lite äldre, eller om olika förband har olika krav. Det finns ingen formell åldergräns för YOP längre bortsett från flygförare. Själv började jag MHS när jag var 32 och jag var inte äldst (även om det var nära ). Men det är ju upp till antagningsnämnden på respektive förband och det är väl inte otänkbart att vissa förband har en inofficiell åldersgräns. Mitt tips är att du ringer rekryteringsofficeren på det/de förband du är intresserad av och frågar vad de har för inställning. Quote
Guest matte Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 (edited) Ett tips till er som ska söka. Ni kans öka flera förband samtidigt. Glöm inte bort förband som inte syns och hörs så mycket. Jag tänker i det här fallet på Luftstridsskolan i Uppsala. En fågel viskade i mitt öra att det tydligen inte är så många som har sökt dit... På LSS finns det mesta vad Flygvapnet har att erbjuda. Från Säkerhetsförband/Markstrid, via Stab UH, via Strilare till en hel drös med tekniska tjänster. www.lss.mil.se Edited December 13, 2005 by matte Quote
QuizQuoz Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 @matte SambandsOff?? Är det förresten någon som vet vad FMTS, gamla FMHS vill ha för nya officerare? Quote
Guest matte Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 (edited) QuizQuoz: Jajamen. Det också. http://www.f20.mil.se/article.php?id=13641 Följ länken där finns en organisationsskiss på vad som ingår. LSS är det enda förbandet som utbildar vpl mot Strilbataljon. Edited December 13, 2005 by matte Quote
corneliu Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 (edited) Ett tips till er som ska söka. Ni kans öka flera förband samtidigt. Glöm inte bort förband som inte syns och hörs så mycket. Jag tänker i det här fallet på Luftstridsskolan i Uppsala. En fågel viskade i mitt öra att det tydligen inte är så många som har sökt dit... På LSS finns det mesta vad Flygvapnet har att erbjuda. Från Säkerhetsförband/Markstrid, via Stab UH, via Strilare till en hel drös med tekniska tjänster. www.lss.mil.se Man ska ju inte skylta med vad man ska söka ju... Då kan man ju få mer konkurrens... Corneliu som söker YOP via LSS Edited December 13, 2005 by corneliu Quote
Tomas Eriksson Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 En snabb fråga, vad skiljer en tekniskofficer från en vanlig officer vid tex ett art regemente? Quote
johanp Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 (edited) du jobbar t.ex. med att laga saker istället för att använda dem, samt så utbildar du nog inte vpl i lika stor grad. Edited December 13, 2005 by johanp Quote
Nimitz Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Om man har sökt till fler än ett förband, måste man då göra militära högskoleprovet och fystesterna på samtliga platser? Att fackintervju och psykologintervju skall genomföras av respektive förband antar jag.. Quote
Krook Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Om man har sökt till fler än ett förband, måste man då göra militära högskoleprovet och fystesterna på samtliga platser? Att fackintervju och psykologintervju skall genomföras av respektive förband antar jag.. Svar nej. MHS-provet och psykologsamtal genomförs 1 gång. MHS-provet har dessutom en giltighetstid på 2 år så att man inte behöver göra om det i händelse av att man inte blir antagen vid första försöket. Giltighetstiden för psykologsamtalet vet jag dock ej. Om du har klarat fyskraven vid ett förband är det högst otroligt att du måste göra om dessa under samma rekryteringsperiod förutom om förbandet har högre krav än det där du gjorde dina tester. "Fackintervjun" är det dock möjligt att du får göra om, men inte säkert. /Krook Quote
Greenment Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 Har haft ansökningshandlingarna undanlagt i över 1 år snart, hehe 15 januari är sista ansökningsdatum, (jag är alltid sen med och skicka in sånt :P) Kommer att söka till 1.amf (amf1) . Vet inte riktigt om jag skulle passa in som yoff, visst har jag haft intresse , men det lär jag få veta efter psykologen.. Minns att jag alltid började flina, när det var visitation på morgonen av rakning , kängputs , uniform m.m.. Kan det bara vara jag som tyckte det såg lustigt ut när befälet närmade sig med hastigt snärtiga huvudvridningar som man skulle bemöta på samma sätt, började alltid flina..... Och tanken bara på att utsätta rekryter för det utan och flina hmm njea håller jag masken? det vet jag inte! dumma mig <--- Quote
Nimitz Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 @Krook; Tack. Fackintervjun är väl då till för att respektive kompani/motsv skall få en uppfattning om dig så den bör väl göras flera gånger.. Men men, den som lever får se.. Quote
QuizQuoz Posted December 14, 2005 Report Posted December 14, 2005 (edited) MHS-provet har dessutom en giltighetstid på 2 år så att man inte behöver göra om det i händelse av att man inte blir antagen vid första försöket. Attans! Skrev mitt prov 04 så det blir väl till att skriva det igen då. Psykologen sa ju att det va bra, G8 . Var kan man hitta info om provets delar, och betygsnivår för den delen också? Har för mig att det var med nån konstig del. Edited December 14, 2005 by QuizQuoz Quote
Vikström Posted December 17, 2005 Author Report Posted December 17, 2005 Skickade in papprena i fredags, har dock inte bestämt mig till 100% hur jag ska göra. Är för många frågetecken än så länge. Men det klarnar med all säkerhet vad det lider. Quote
106 Posted December 18, 2005 Report Posted December 18, 2005 Om man har sökt till fler än ett förband, måste man då göra militära högskoleprovet och fystesterna på samtliga platser? Att fackintervju och psykologintervju skall genomföras av respektive förband antar jag.. Svar nej. MHS-provet och psykologsamtal genomförs 1 gång. MHS-provet har dessutom en giltighetstid på 2 år så att man inte behöver göra om det i händelse av att man inte blir antagen vid första försöket. Giltighetstiden för psykologsamtalet vet jag dock ej. Det jag hört från RekryC är att man endast får göra MHS provet en gång, inget om någon giltighetstid. Psykologsamtalen görs om varje ansökningsomgång, men vad jag förstått samordnas det och fystesterna så att det inte behöver göras för varje förband. Quote
Krook Posted December 18, 2005 Report Posted December 18, 2005 Om man har sökt till fler än ett förband, måste man då göra militära högskoleprovet och fystesterna på samtliga platser? Att fackintervju och psykologintervju skall genomföras av respektive förband antar jag.. Svar nej. MHS-provet och psykologsamtal genomförs 1 gång. MHS-provet har dessutom en giltighetstid på 2 år så att man inte behöver göra om det i händelse av att man inte blir antagen vid första försöket. Giltighetstiden för psykologsamtalet vet jag dock ej. Det jag hört från RekryC är att man endast får göra MHS provet en gång, inget om någon giltighetstid. Psykologsamtalen görs om varje ansökningsomgång, men vad jag förstått samordnas det och fystesterna så att det inte behöver göras för varje förband. Då har det ändrats för så var det tidigare. Kom man inte in på första försöket så fick man en möjlighet till innan man var tvungen att göra om alla testerna inkl MHS-provet. Men som sagt kan det ha ändrats. /Krook Quote
NordicFear Posted December 18, 2005 Report Posted December 18, 2005 Ska söka till tekniskofficer P4 inrikt Stridsfordon... håller ännu på att plockar ihop de sista papprerna... Quote
BARBIE Posted December 18, 2005 Report Posted December 18, 2005 tanken har ju sagit en att söka, men man får väl se hur det blir? kanske RO kunde vara något? Quote
Vikström Posted December 18, 2005 Author Report Posted December 18, 2005 Det jag hört från RekryC är att man endast får göra MHS provet en gång, inget om någon giltighetstid.Det där kan jag dementera direkt, jag har personligen gjort testet 2 gånger. Quote
Recommended Posts