liedholm Posted March 22, 2006 Report Posted March 22, 2006 Och det är väll för marstridarna som har störst användning för FOK igentligen. Håller inte med dig där riktigt. Ha i åtanke att det kan vara bra för alla aspiranter att fräscha upp sina soldatkunskaper och även så fungerar FOK som teambuilding där du lär känna dina framtida kollegor. Dessutom så kan det vara bra om t ex Uh-off har åtminstone C-kort innan det är dags för funktionsskola. Kort å gott så kan jag tänka mig att FOK är så mkt mer än att bara leka krig och panga vapen. Quote
hellbeck Posted March 30, 2006 Report Posted March 30, 2006 Hur har det gått för folk här på furumet. Har några kommit in eller sitter alla fortfarande i väntans tider som en annan? Quote
Svanberg Posted March 30, 2006 Report Posted March 30, 2006 Och det är väll för marstridarna som har störst användning för FOK igentligen. Håller inte med dig där riktigt. Ha i åtanke att det kan vara bra för alla aspiranter att fräscha upp sina soldatkunskaper och även så fungerar FOK som teambuilding där du lär känna dina framtida kollegor. Dessutom så kan det vara bra om t ex Uh-off har åtminstone C-kort innan det är dags för funktionsskola. Kort å gott så kan jag tänka mig att FOK är så mkt mer än att bara leka krig och panga vapen. Håller med dig där, har hört horribla historier av vänner som genomfört MHS. Utan att peka på något speciell vapenslag, har hört t.ex. flottister som aldrig sovit i tält eller använt Ak5?! andra med två veckors soldatutbildning. Så jag anser att FOK är en nödvändig del av utbildningen av officerare. Tänk dig själv ett par månaders juckande i skogen som vilken basse som helst - underbart... Quote
mdn Posted March 30, 2006 Report Posted March 30, 2006 (edited) Hur har det gått för folk här på furumet. Har några kommit in eller sitter alla fortfarande i väntans tider som en annan? Själv ska jag till psykologen nästa vecka. "Min" flottilj skickar ut antagningsbesked ungefär samtidigt som de civila högskolorna gör detta, så det blir lite väntan efter det. Utsikterna är ganska hoppfulla också: mindre än 35 sökande till 20 platser. Utan att peka på något speciell vapenslag, har hört t.ex. flottister som aldrig sovit i tält eller använt Ak5?! andra med två veckors soldatutbildning. Skyldig! Ingen FOK ser det ut att bli för oss om vi kommer in heller. Själv ser jag inga konstigheter med det då vi inte utbildats till soldater, utan till sjömän. /mdn Edit: Jag uttryckte mig lite otydligt här. Se mitt inlägg nedan. Edited March 30, 2006 by mdn Quote
Krook Posted March 30, 2006 Report Posted March 30, 2006 Hur har det gått för folk här på furumet. Har några kommit in eller sitter alla fortfarande i väntans tider som en annan? Själv ska jag till psykologen nästa vecka. "Min" flottilj skickar ut antagningsbesked ungefär samtidigt som de civila högskolorna gör detta, så det blir lite väntan efter det. Utsikterna är ganska hoppfulla också: mindre än 35 sökande till 20 platser. Utan att peka på något speciell vapenslag, har hört t.ex. flottister som aldrig sovit i tält eller använt Ak5?! andra med två veckors soldatutbildning. Skyldig! Ingen FOK ser det ut att bli för oss om vi kommer in heller. Själv ser jag inga konstigheter med det då vi inte utbildats till soldater, utan till sjömän. /mdn Även en sjöman (och dessutom officer) förväntas kunna reda sig själv och sitt personliga vapen. En FOK kan ge många fördelar: - Tar "beväringen" ur den blivande officeren - Allmän uppfräschning av militära kunskaper - Lära känna andra ur kullen bättre innan skolstart - Kvalitetssäkring av aspiranterna så att endast värdiga skickas - Kompletteringsutb vid behov (C-kort mm) - Inkomst mellan muck och skolstart /Krook Quote
KD803 Posted March 30, 2006 Report Posted March 30, 2006 flottister som aldrig sovit i tält eller använt Ak5?! Det är väl inte konstigare än att de flesta i från armén och flygvapnet aldrig använt vare sig kpist eller AK4 - vilket tills alldeles nyligen var de eldhandvapen som flottan använder... Quote
Vikström Posted March 30, 2006 Author Report Posted March 30, 2006 Ingen som fått svar från I19? Quote
mdn Posted March 30, 2006 Report Posted March 30, 2006 Jag uttryckte mig lite konstigt i mitt tidigare inlägg. Vad jag menade var att det inte är konstigt om flottister inte har skjutit AK5 eller sovit i tält. Angående FOK så tycker jag att det skulle vara bra även för flottisterna av bland annat de anledningar som Krook anger. Dessutom skulle nog alla tjäna på en viss likriktning genom att t.ex. ge flottisterna utbildning på AK5 och låta dem prova på markstrid. /mdn Quote
Victorr Posted March 30, 2006 Report Posted March 30, 2006 Väntar på besked (kollar frenetiskt telefonsvaren och mailen varje dag ). Någon som vet när 4 sjöstridsflj. får sina besked? / Wik Quote
Murtaz Posted March 31, 2006 Report Posted March 31, 2006 (edited) Väntar på besked (kollar frenetiskt telefonsvaren och mailen varje dag ).Någon som vet när 4 sjöstridsflj. får sina besked? / Wik Ring och fråga. Då vet de att du är intresserad! Ringde själv och fick då många svar!(I19) Edited March 31, 2006 by Murtaz Quote
Vikström Posted March 31, 2006 Author Report Posted March 31, 2006 Undertecknad är antagen till I19 FYOP med start vecka 618. Fick besked per telefon för 5 minuter sen. Någon mer? Quote
Power King Posted March 31, 2006 Report Posted March 31, 2006 Jag ska till P7 (markstrid) antagen och klar. Quote
navyseal Posted April 4, 2006 Report Posted April 4, 2006 Vilka olika krav finns för att komma in på officershögskolan? Har alla tjänster samma krav när det gäller styrka, löpning och så vidare? Quote
Andreas Posted April 4, 2006 Report Posted April 4, 2006 Vilka olika krav finns för att komma in på officershögskolan? Har alla tjänster samma krav när det gäller styrka, löpning och så vidare?En koll här samt en sökning på forumet bör ge svar på dina frågor. Quote
Nimitz Posted April 7, 2006 Report Posted April 7, 2006 Hur kul är det att komma som första reserv... Snacka om att snubbla på mållinjen.... Quote
Power King Posted April 7, 2006 Report Posted April 7, 2006 Första reserv kommer du nog in på ska du se. Alltid någon som tackar nej. Quote
Victorr Posted April 8, 2006 Report Posted April 8, 2006 @Nimitz Du faller nog över mållinjen ska du se... /Wik Quote
Krook Posted April 12, 2006 Report Posted April 12, 2006 Antagningarna har visst börjat trilla in hos folk. Några fler från Forumet? /Krook Quote
Power King Posted April 12, 2006 Report Posted April 12, 2006 Jag rycker in nästa måndag =) ska bli riktigt kul. Quote
Jelzin Posted April 12, 2006 Report Posted April 12, 2006 Antagningarna har visst börjat trilla in hos folk. Några fler från Forumet? /Krook Ja. YOP Sign. Ser fram emot FOK:en! Svårt glad. Quote
nahoj84 Posted April 13, 2006 Report Posted April 13, 2006 Nu har jag också fått det på papper: Antagen till YOP HKPFLJ med FOK början den 12/7 Quote
Guest linc Posted April 13, 2006 Report Posted April 13, 2006 Nu har jag hört det ryktas om att YOP 06 är sista kullen som går på värnpliktsförmåner igen, någon som kan bekräfta/dementera? Quote
Vikström Posted April 13, 2006 Author Report Posted April 13, 2006 @linc Jag har från något håll hört att även mhs 07-10 kommer gå på vpl förmåner. Men det är inget som jag vet säkert. Läs hela tråden så tror jag någon som är anställd i firman nämner det. Quote
Guest linc Posted April 13, 2006 Report Posted April 13, 2006 Ja, det är det som har sagts tidigare, jag funderade mest på om det fortfarande är det som gäller eller om det sags något nytt. Ursäkta om jag uttryckte mig oklart. Quote
simon Posted April 13, 2006 Report Posted April 13, 2006 Var det kullen 07-10 som var sista kullen med betald utb.? Quote
Recommended Posts