Jump to content

Recommended Posts

Posted
Och det är väll för marstridarna som har störst användning för FOK igentligen.

Håller inte med dig där riktigt. Ha i åtanke att det kan vara bra för alla aspiranter att fräscha upp sina soldatkunskaper och även så fungerar FOK som teambuilding där du lär känna dina framtida kollegor. Dessutom så kan det vara bra om t ex Uh-off har åtminstone C-kort innan det är dags för funktionsskola. Kort å gott så kan jag tänka mig att FOK är så mkt mer än att bara leka krig och panga vapen.

• Replies 460
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Och det är väll för marstridarna som har störst användning för FOK igentligen.

Håller inte med dig där riktigt. Ha i åtanke att det kan vara bra för alla aspiranter att fräscha upp sina soldatkunskaper och även så fungerar FOK som teambuilding där du lär känna dina framtida kollegor. Dessutom så kan det vara bra om t ex Uh-off har åtminstone C-kort innan det är dags för funktionsskola. Kort å gott så kan jag tänka mig att FOK är så mkt mer än att bara leka krig och panga vapen.

Håller med dig där, har hört horribla historier av vänner som genomfört MHS. Utan att peka på något speciell vapenslag, har hört t.ex. flottister som aldrig sovit i tält eller använt Ak5?! andra med två veckors soldatutbildning.

Så jag anser att FOK är en nödvändig del av utbildningen av officerare. Tänk dig själv ett par månaders juckande i skogen som vilken basse som helst - underbart...

Posted (edited)
Hur har det gått för folk här på furumet. Har några kommit in eller sitter alla fortfarande i väntans tider som en annan?

Själv ska jag till psykologen nästa vecka. "Min" flottilj skickar ut antagningsbesked ungefär samtidigt som de civila högskolorna gör detta, så det blir lite väntan efter det. Utsikterna är ganska hoppfulla också: mindre än 35 sökande till 20 platser.

Utan att peka på något speciell vapenslag, har hört t.ex. flottister som aldrig sovit i tält eller använt Ak5?! andra med två veckors soldatutbildning.

Skyldig! Ingen FOK ser det ut att bli för oss om vi kommer in heller. Själv ser jag inga konstigheter med det då vi inte utbildats till soldater, utan till sjömän.

/mdn

Edit: Jag uttryckte mig lite otydligt här. Se mitt inlägg nedan.

Edited by mdn
Posted
Hur har det gått för folk här på furumet. Har några kommit in eller sitter alla fortfarande i väntans tider som en annan?

Själv ska jag till psykologen nästa vecka. "Min" flottilj skickar ut antagningsbesked ungefär samtidigt som de civila högskolorna gör detta, så det blir lite väntan efter det. Utsikterna är ganska hoppfulla också: mindre än 35 sökande till 20 platser.

Utan att peka på något speciell vapenslag, har hört t.ex. flottister som aldrig sovit i tält eller använt Ak5?! andra med två veckors soldatutbildning.

Skyldig! Ingen FOK ser det ut att bli för oss om vi kommer in heller. Själv ser jag inga konstigheter med det då vi inte utbildats till soldater, utan till sjömän.

/mdn

Även en sjöman (och dessutom officer) förväntas kunna reda sig själv och sitt personliga vapen.

En FOK kan ge många fördelar:

- Tar "beväringen" ur den blivande officeren

- Allmän uppfräschning av militära kunskaper

- Lära känna andra ur kullen bättre innan skolstart

- Kvalitetssäkring av aspiranterna så att endast värdiga skickas

- Kompletteringsutb vid behov (C-kort mm)

- Inkomst mellan muck och skolstart

/Krook

Posted
flottister som aldrig sovit i tält eller använt Ak5?!

Det är väl inte konstigare än att de flesta i från armén och flygvapnet aldrig använt vare sig kpist eller AK4 - vilket tills alldeles nyligen var de eldhandvapen som flottan använder...

Posted

Jag uttryckte mig lite konstigt i mitt tidigare inlägg. Vad jag menade var att det inte är konstigt om flottister inte har skjutit AK5 eller sovit i tält.

Angående FOK så tycker jag att det skulle vara bra även för flottisterna av bland annat de anledningar som Krook anger. Dessutom skulle nog alla tjäna på en viss likriktning genom att t.ex. ge flottisterna utbildning på AK5 och låta dem prova på markstrid.

/mdn

Posted

Väntar på besked (kollar frenetiskt telefonsvaren och mailen varje dag :) ).

Någon som vet när 4 sjöstridsflj. får sina besked?

/ Wik

Posted (edited)
Väntar på besked (kollar frenetiskt telefonsvaren och mailen varje dag :banghead: ).

Någon som vet när 4 sjöstridsflj. får sina besked?

/ Wik

Ring och fråga. Då vet de att du är intresserad!

Ringde själv och fick då många svar!(I19)

Edited by Murtaz
Posted

Vilka olika krav finns för att komma in på officershögskolan? Har alla tjänster samma krav när det gäller styrka, löpning och så vidare?

Posted
Vilka olika krav finns för att komma in på officershögskolan? Har alla tjänster samma krav när det gäller styrka, löpning och så vidare?
En koll här samt en sökning på forumet bör ge svar på dina frågor.
Posted
Antagningarna har visst börjat trilla in hos folk. Några fler från Forumet?

/Krook

Ja. YOP Sign.

Ser fram emot FOK:en!

Svårt glad.

:lala:

Posted

Nu har jag hört det ryktas om att YOP 06 är sista kullen som går på värnpliktsförmåner igen, någon som kan bekräfta/dementera?

Posted

@linc

Jag har från något håll hört att även mhs 07-10 kommer gå på vpl förmåner. Men det är inget som jag vet säkert. Läs hela tråden så tror jag någon som är anställd i firman nämner det.

Posted

Ja, det är det som har sagts tidigare, jag funderade mest på om det fortfarande är det som gäller eller om det sags något nytt.

Ursäkta om jag uttryckte mig oklart.