kadaver Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 Dom flesta sökande är (vad jag vet) nymuckade, alltså har dom inte heller någon av dom färdigheter som du saknar, utom då att dom mycket väl kan ha bättre civila betyg. Men min bild av det hela är att det är din personliga lämplighet som spelar mest roll, jag har själv rätt kassa betyg från gymnasiet men blev antagen som nummer 1 av 8 sökande första gången jag sökte (och då hade jag samma meriter som du har nu). Okey, många jag stött på som söker är folk i 25-26 års ålder, de kunde visst inte söka förr, maxålder på 24 om jag förstått dem rätt. Lite mer optimistiskt ser jag ju på det när du säger så, men samtidigt kan man nog vänta sig en ketchupeffekt. Trots allt varit stängt nu i 2 år. Gällande tjänstledighet för FOKn så tror jag arbetsgivaren, privat som offentlig, måste bevilja det om det är i utbildningssyfte, och jag förmodar att prövning inför en utbildning (dansuppvisning för en balettutbildning, FOK för en officersutbildning liknande)går under samma rubrik. Dock så måste ju oavsett varför du ska ha tjänstledighet, ansöka i god tid, vilket i pricip är kört om det inte kommer snart.. Får väl föreslå någon som kan ta över mitt jobb, så tar jag obetald gratissemester... (någon arbetslös i hallandsregionen med bc-behörighet?) Quote
InfSsk Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 Även om det blir kort varsel så kan väll inte ens civila arbetsgivare säga nej ???? Sen kan det ju vara smart att informera om att du sökt så dom kan planera verksamheten. Vadå? Du har väl en uppsägningstid? Det är inte som när du blir inkallad till värnpliktstjänstgöring eller blir antagen till utlandsstyrkan, det är ett vanligt jobb som alla andra och lagar och regler gäller även i detta fallet. Det är ju sant men informerar man igodtid att man sökt blir det ju lättare att lösa med tex tjänstledighet mm.. Naturligtvis men mitt svar var angående det du skrev om att arbetgivaren inte kunde säga nej. Han kan säga hur mycket nej han vill om du inte säger upp dig i tid. Vad gäller tjänstledighet är det inget en civil arbetsgivare måste bevilja. Mitt tips: Ring det förband du sökt till och hör med dom när antagningsbeskeden kommer. Arbetsgivaren kan inte neka tjänstledighet för studier OM du ansöker senast 6 månader i förväg. Söker du tjänstledigt senare än 6 månader innan kan arbetsgivaren inte neka dig tjänstledigt men däremot skjuta på tjänstledigheten 6 månader. Det är det ungefärliga svaret jag fick av facket. Quote
Krook Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 (edited) Dom flesta sökande är (vad jag vet) nymuckade, alltså har dom inte heller någon av dom färdigheter som du saknar, utom då att dom mycket väl kan ha bättre civila betyg. Men min bild av det hela är att det är din personliga lämplighet som spelar mest roll, jag har själv rätt kassa betyg från gymnasiet men blev antagen som nummer 1 av 8 sökande första gången jag sökte (och då hade jag samma meriter som du har nu). Okey, många jag stött på som söker är folk i 25-26 års ålder, de kunde visst inte söka förr, maxålder på 24 om jag förstått dem rätt. Lite mer optimistiskt ser jag ju på det när du säger så, men samtidigt kan man nog vänta sig en ketchupeffekt. Trots allt varit stängt nu i 2 år. Gällande tjänstledighet för FOKn så tror jag arbetsgivaren, privat som offentlig, måste bevilja det om det är i utbildningssyfte, och jag förmodar att prövning inför en utbildning (dansuppvisning för en balettutbildning, FOK för en officersutbildning liknande)går under samma rubrik. Dock så måste ju oavsett varför du ska ha tjänstledighet, ansöka i god tid, vilket i pricip är kört om det inte kommer snart.. Får väl föreslå någon som kan ta över mitt jobb, så tar jag obetald gratissemester... (någon arbetslös i hallandsregionen med bc-behörighet?) Det är ingen tjänstgöring i enlighet med lagen om totalförsvarsplikt. Det är en yrkesutbildning. Räkna inte med att få tjänstledigt så snabbt om du inte är statligt anställd. En privat arbetsgivare är säkert inte intresserad av att ha kvar någon som vill göra något annat egentligen vilket kan vara till stor hjälp, dock så måste inte denne släppa iväg dig med det korta varslet. FOK är en utbildning syftande till MHS och ingen balettuppvisning. "Säg upp dig idag. Imorgon kan det vara försent" /Krook Edit:Förtydligande Edited January 15, 2006 by Krook Quote
kadaver Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 (edited) Det är ingen tjänstgöring i enlighet med lagen om totalförsvarsplikt. Det är en yrkesutbildning.Räkna inte med att få tjänstledigt om du inte är statligt anställd. En privat arbetsgivare behöver inte medge tjänstledighet. Det förstår jag, men faller yrkesutbildningen under ramen för den typ av studier man får ta tjänstledigt för? Tänkte framöver och e.v. för någon annans räkning, som e.v. tänkt söka i framtiden. FOK är en utbildning syftande till MHS och ingen balettuppvisning. Ajdå, då är jag nog helt fel ute.. Mitt dumma exempel var för att få de utrett om just förberedande uttagning till programmet går under samma kategori som studier av den typen du får ta tjänstledigt för.. Edit: såg ditt förtydligande, även om det inte förtydligade just det "Säg upp dig idag. Imorgon kan det vara försent" Med de premisserna jag har nu, naej. Men tack för informationen och motiveringen. Edited January 15, 2006 by kadaver Quote
InfSsk Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 Det är ingen tjänstgöring i enlighet med lagen om totalförsvarsplikt. Det är en yrkesutbildning. Räkna inte med att få tjänstledigt om du inte är statligt anställd. En privat arbetsgivare behöver inte medge tjänstledighet. Det förstår jag, men faller yrkesutbildningen under ramen för den typ av studier man får ta tjänstledigt för? Tänkte framöver och e.v. för någon annans räkning, som e.v. tänkt söka i framtiden. FOK är en utbildning syftande till MHS och ingen balettuppvisning. Ajdå, då är jag nog helt fel ute.. Mitt dumma exempel var för att få de utrett om just förberedande uttagning till programmet går under samma kategori som studier av den typen du får ta tjänstledigt för.. Edit: såg ditt förtydligande, även om det inte förtydligade just det "Säg upp dig idag. Imorgon kan det vara försent" Med de premisserna jag har nu, naej. Men tack för informationen och motiveringen. Det bästa och enklaste är väl att ta tjuren vid hornen och ta ett snack med arbetsgivaren redan nu och förklara att du har för avsikt att söka och att om du kommer in kommer du att behöva ta tjänstledigt. Förklara att du vill ta tjänstledigt och tycker att det vore trist om du skulle vara tvungen att säga upp dig. Har du en förstående arbetsgivare så förstår han ditt problem och tillsammans kan ni kanske lösa problemet. Quote
Krook Posted January 15, 2006 Report Posted January 15, 2006 Det är ingen tjänstgöring i enlighet med lagen om totalförsvarsplikt. Det är en yrkesutbildning. Räkna inte med att få tjänstledigt om du inte är statligt anställd. En privat arbetsgivare behöver inte medge tjänstledighet. Det förstår jag, men faller yrkesutbildningen under ramen för den typ av studier man får ta tjänstledigt för? Tänkte framöver och e.v. för någon annans räkning, som e.v. tänkt söka i framtiden. FOK är en utbildning syftande till MHS och ingen balettuppvisning. Ajdå, då är jag nog helt fel ute.. Mitt dumma exempel var för att få de utrett om just förberedande uttagning till programmet går under samma kategori som studier av den typen du får ta tjänstledigt för.. Edit: såg ditt förtydligande, även om det inte förtydligade just det "Säg upp dig idag. Imorgon kan det vara försent" Med de premisserna jag har nu, naej. Men tack för informationen och motiveringen. Nu har det förmodligen inte testats i Arbetsdomstolen men jag har svårt att tänka mig att FOK (inom Armén oftast ca 4 månader lång) skulle jämföras med en uttagning inför studier. Det är först och främst en utbildning där de som inte har prognos att klara av MHS eller Officersyrket avskiljs. Testa att söka tjänstledigt, jag vet folk som har fått det även från privata arbetsgivare. Själv så skulle jag aldrig göra det. Har jag bestämt mig för att göra något annat så gör jag något annat även om alternativ 1 går åt skogen. Det brukar inte kännas så bra på arbetsplatsen efter det att jag väl bestämt sig för att testa något annat. Jag berättade för min arbetsgivare att jag hade något på gång och att jag låg bra till och då accepterade han att jag sa upp mig och krävde inte fulla 3 månaders uppsägning. Jag fick tjuva ett par veckor för att hinna i tid. /Krook Quote
Krook Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 Jag träffade några sökanden till MHS idag. De var rätt så tagna efter att ha genomfört det militära högskoleprovet. Och jag som tyckte det var skoj. /Krook Quote
EES Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 Jag träffade några sökanden till MHS idag. De var rätt så tagna efter att ha genomfört det militära högskoleprovet.Och jag som tyckte det var skoj. /Krook Hur ser det ut egentligen? Quote
LT Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 Jag träffade några sökanden till MHS idag. De var rätt så tagna efter att ha genomfört det militära högskoleprovet.Och jag som tyckte det var skoj. /Krook Inneliggande vpl på S1? Hur många sökande är det ur nuvarande kull värnpliktiga? Det var ju bra många fler på informationsmötet än för två år sedan. Så knivigt var ju då provet inte, såvitt jag kan minnas. Quote
Krook Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 Jag träffade några sökanden till MHS idag. De var rätt så tagna efter att ha genomfört det militära högskoleprovet. Och jag som tyckte det var skoj. /Krook Hur ser det ut egentligen? Som ett svårare inskrivningsprov (vid mönstringen) på tid, dvs varje fråga visas bara x antal sekunder. Har du inte hunnit svara så räknas det som ett fel. Titta på den här länken: MHS-test Se även: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...hl=högskoleprov Inneliggande vpl på S1? Hur många sökande är det ur nuvarande kull värnpliktiga? Det var ju bra många fler på informationsmötet än för två år sedan. Vet ej. Dock så hörde jag från en på forumet att det var 88 sökanden totalt på S1 i år. /Krook Quote
LT Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 Vet ej. Dock så hörde jag från en på forumet att det var 88 sökanden totalt på S1 i år. /Krook Tack för snabbt svar! Man får se till att göra rejält bra ifrån sig på provet, alltså... Quote
Greenment Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 Hur är det egentligen och söka som F skalle med 7½ månads vpl bakom sig? Jag tog chansen och skickade iväg ansökan i alla fall, Utlandstjänst kan jag ju totalt glömma, sökt 3 gånger och aldrig har det blivit av.. Kontakter kontakter återigen kontakter! Quote
Jelzin Posted January 18, 2006 Report Posted January 18, 2006 Hur är det egentligen och söka som F skalle med 7½ månads vpl bakom sig? Jag tog chansen och skickade iväg ansökan i alla fall, Utlandstjänst kan jag ju totalt glömma, sökt 3 gånger och aldrig har det blivit av.. Kontakter kontakter återigen kontakter! Citat från RekryC:s hemsida: "Militär behörighet Fullgjort militär grundutbildning som uppgår till minst 10 månader eller som tillsammans med annan kompletterande militär utbildning eller tjänstgöring uppgår till minst 10 månader." Quote
simon Posted January 19, 2006 Report Posted January 19, 2006 (edited) Kommer de kraven ändras, eller innebär det iom det nya vpl-systemet att alla med genomförd GU är behöriga för MHS? Edited January 19, 2006 by simon Quote
NordicFear Posted January 19, 2006 Report Posted January 19, 2006 Är det nån mer än jag här som har blivit kallad till interjuv på P7 den 1/2? fick besked alldeles nyss. så nu gällerdet att plocka undan spritförrådet ett tag och satsa lite mer på tränning.... Quote
Steken Posted January 19, 2006 Report Posted January 19, 2006 Är det nån mer än jag här som har blivit kallad till interjuv på P7 den 1/2?fick besked alldeles nyss. så nu gällerdet att plocka undan spritförrådet ett tag och satsa lite mer på tränning.... Sådär kan du ju inte säga, blir man ju orolig att man blivit ratad redan i första utvalet. Nu har jag ju iofs inte sökt P7 men endå. Om man ska vara helt alvarlig så måste jag säga att jag blir lite imponerad av P7 som är så snabba i vändningarna sen kan jag ju bara gratulera att du har iaf kommit en liten bit på vägen mot YOP 2006. Quote
Nimitz Posted January 19, 2006 Report Posted January 19, 2006 Snabba i vändningarna kan vi ju kalla det. Mhs-provet var i tisdags för första gänget. 120 sökande tror jag de var.. Quote
Steken Posted January 19, 2006 Report Posted January 19, 2006 Finns ju dom som gjort MHS-provet vid ett tidigare tillfälle. Jag t.ex. Quote
NordicFear Posted January 19, 2006 Report Posted January 19, 2006 (edited) Snabba i vändningarna kan vi ju kalla det. Mhs-provet var i tisdags för första gänget. 120 sökande tror jag de var.. till P7? verkar vara rätt så bra med sökande överallt i år. såg att det var över 180 sökande till P4 :( då blir rätt så bra konkurrans om de få platser som finns... Edited January 19, 2006 by NordicFear Quote
KD803 Posted January 19, 2006 Report Posted January 19, 2006 Kommer de kraven ändras, eller innebär det iom det nya vpl-systemet att alla med genomförd GU är behöriga för MHS? Redan nu har alla kunnat söka, även om de är 7,5-månaders. Förbandet ser helt enkelt till att de får ytterligare 2,5 månaders tjänstgöring innan MHS om de vill ha personen i fråga. Quote
Krook Posted January 19, 2006 Report Posted January 19, 2006 Kommer de kraven ändras, eller innebär det iom det nya vpl-systemet att alla med genomförd GU är behöriga för MHS? Redan nu har alla kunnat söka, även om de är 7,5-månaders. Förbandet ser helt enkelt till att de får ytterligare 2,5 månaders tjänstgöring innan MHS om de vill ha personen i fråga. ...och eftersom FM har bekymmer med vikande rekryteringsunderlag för officersyrket så är det högst troligt att nuvarande krav kommer att bibehållas. /Krook Quote
Cinnes Posted January 20, 2006 Report Posted January 20, 2006 Är det nån mer än jag här som har blivit kallad till interjuv på P7 den 1/2?fick besked alldeles nyss. så nu gällerdet att plocka undan spritförrådet ett tag och satsa lite mer på tränning.... Ska på testerna och pårovet på måndag, och om jag går vidare där är det tydligen intervju den 3/2. Quote
aen0 Posted January 20, 2006 Report Posted January 20, 2006 Är det någon som kan svara på några enkla frågor gällande RO, jag har nämligen fått dubbla budskap och inte hittat någon direkt avgörande info. Är det fortfarande så att man får "lön" när man genomför utbildning till reservofficer? Så att man slipper dryga ut sitt studielån och för mig (som läser civ.ing) använda flera år med CSN (max 6 år som nog behövs ändå). Vad ligger i sådana fall denna "lön" på? Ni får väl slå mig på fingrarna om jag har sökt för dåligt. Tack på förhand dock. Quote
Guest linc Posted January 20, 2006 Report Posted January 20, 2006 (edited) Det diskuteras ju att göra officersutbildningarna studiemedelsfinansierade men enligt många som antagligen är bättre insatta i det hela än jag verkar det som om det kan dröja något år innan det blir verklighet om det nu blir det. Så tills vidare kommer man som kadett nog fortfarande att gå på värnpliktsförmånerna. Det är som sagt inte helt säkert än men det lutar åt att det blir så. Pliktverkets sida om värnpliktsförmåner Edited January 20, 2006 by linc Quote
aen0 Posted January 20, 2006 Report Posted January 20, 2006 Tack för svar! En fråga till: När man fyller i sin ansökan så kryssar man även i rutan ung. "jag har förstått att jag kan placeras för tjänstgöring utomlands". Kan detta i praktiken innebära att istället för att jobba som fänrik vid något förband så placeras jag i t.ex. ett skyttekompani i Kosovo? Quote
NordicFear Posted January 20, 2006 Report Posted January 20, 2006 (edited) Tack för svar! En fråga till: När man fyller i sin ansökan så kryssar man även i rutan ung. "jag har förstått att jag kan placeras för tjänstgöring utomlands". Kan detta i praktiken innebära att istället för att jobba som fänrik vid något förband så placeras jag i t.ex. ett skyttekompani i Kosovo? näe det kan det inte men du godkänner kraven som troligtvis kommer att komma om att du ska göra utlandstjänst. de kanske inte kommer att komma de/dom första åren men dom kommer att komma. Det diskuteras ju att göra officersutbildningarna studiemedelsfinansierade men enligt många som antagligen är bättre insatta i det hela än jag verkar det som om det kan dröja något år innan det blir verklighet om det nu blir det. Så tills vidare kommer man som kadett nog fortfarande att gå på värnpliktsförmånerna. Det är som sagt inte helt säkert än men det lutar åt att det blir så. Pliktverkets sida om värnpliktsförmåner meningen vad jag har förstått det rätt så kommer det med Studiemedel att införas då Officerutbildningen kommer att få Högskolestatus och får ett civiltmeritvärde. Man anser inte att de är rimligt att ta studielån för en utbildning som inte har någon betydelse för andra än en arbetsgivare samt att Officeryrket inte längre ses som ett livstidsyrke (vad ÖB vill iaf). dock när YOP/RO får civiltmeritvärde så kommer troligtvis man också bli tvungen att ta studielån. tror att det finns en tråd som disskuterar detta mer! Edited January 20, 2006 by NordicFear Quote
KD803 Posted January 20, 2006 Report Posted January 20, 2006 Tack för svar! En fråga till: När man fyller i sin ansökan så kryssar man även i rutan ung. "jag har förstått att jag kan placeras för tjänstgöring utomlands". Kan detta i praktiken innebära att istället för att jobba som fänrik vid något förband så placeras jag i t.ex. ett skyttekompani i Kosovo? näe det kan det inte men du godkänner kraven som troligtvis kommer att komma om att du ska göra utlandstjänst. de kanske inte kommer att komma de/dom första åren men dom kommer att komma. Jo, det kan du. De senaste YOP02-04 och de ur YOP03-05 som fått anställning fick inskrivet i sina anställningsavtal att de förbinder sig att tjänstgöra i utlandet "i den utsträckning som behövs" (osäker på den exakta formuleringen, men det är innebörden i alla fall). Så du kan alltså bli kommenderad till t ex Kosovo, precis som du kan bli kommenderad till en tjänst i Sverige. Däremot är det inte troligt att arbetsgivaren kommer att utnyttja den möjligheten innan alla möjligheter att få frivilliga är uttömda. Quote
Vikström Posted January 25, 2006 Author Report Posted January 25, 2006 Lite info för dom oinformerade Jag har haft lite mailkontakt med hyb G4, för att få reda på hur psykolog och fackintervjun ligger i tiden. Och det svar jag fick var att I19 kommer genomföra psykologintervjuerna under vecka 606, 607 och 608. För mig och övriga som är tillresande från andra orter ska man (iaf G4) i möjligaste mån utföra fackintervjun i anslutning till psykologintervjun. Quote
Krook Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 På förekommen anledning: Lycka till alla som sökt. Må de bästa komma vidare. /Krook Quote
Guest matte Posted January 27, 2006 Report Posted January 27, 2006 På förekommen anledning:Lycka till alla som sökt. Må de bästa komma vidare. /Krook Eller...lycka till alla som sökt och har de bästa kontakterna. Eller...lycka till alla som sökt och passar "bäst" in för det jämställda och demokratiska FM. Quote
Recommended Posts