Jump to content
Sign in to follow this  
Nifelhel

Vapenmaskering/Ak

Recommended Posts

@c3grp

Nej det enda jag kan se är en kondom, på siktet, som jag inte riktigt vet varför den sitter där.

Nej, helt riktigt, jag kommer inte heller att färgmaskera vapnet, läser man några inlägg upp så kan man se att jag hamnar hos RK om jag tar mig för något sådant och det vill jag ju som sagt inte. Eftersom jag tyvärr är ganska god vän med herr Murphy och blivit känd som "AK-förstöraren no. 1" har jag tagit det säkra före det osäkra och tillverkat ett skydd för mitt RPS i stil med och inspirerat av engelsmännens skydd för sina susat-sikten. Då jag inte vill vara först med ett totaldemolerat RPS är det både regn- och stötskyddat. Fler frågor på det?

Edited by c3grp

Är ditt skydd fylld med någon form av stoppning eller är det ett enkelt lager tyg?

Jag funderar på ett liknande i M/90- mönster. Men då brinner väl både sikte och påse upp.. ;)

@flamdämpare

Jag använder Blackhawks optikskydd på mina bössor och det är gjort av cordura med ett lager av nåt som jag vid en hastig besiktning skulle bedöma som liggunderlagsmaterial. Skyddar mycket bra och är lättare att ta av än ett vapenfodral. :lol:

62SP05BK_1.jpg

Edited by scattergun

@c3grp

Kapten O på StadsSKytte? vilken bataljon/kompani? :baskerFN:

Förstår vad du menar med "kondomen", men ser inte nödvändigheten. Siktet tål ju en hemuliskt massa, och pösfan är bara i vägen. Dessutom är siktet redan stötskyddat och vattentätt(ner till minst 25m har jag för mig). Det är liksom inte ett civilt sikte utan är specat för militär verksamhet.

Och förstör du så mycket mtrl så får du väl se till att öva mera då. ;)

Automatkarbin 4 <--- Finns i förråd

Rödpunktssikte <--- Finns i förråd

Så bara jobba vidare, inget håller för evigt....

Edited by Nifelhel

Nifelhel, jag är övertygad om att du säger samma sak till dina klienter som patrullerar gator och torg ,O

1: Södra Skånska Gruppen förkortas SSK, av nån anledning befanns ju SSG vara i högsta grad olämpligt. :baskerKav:

2: Nifelhel; gör du som du finner bäst så gör jag som jag finner bäst. OK? ;)

dsc045015ob.jpg

Det finns folk som tar det här med att måla sina vapen VERKLIGT allvarligt!

Edited by c3grp

@C3grp och Nifelhel

SSK är först och främst en vedertagen förkortning för sjuksköterska.

@Nifelhel

Siktet vattentätt ned till 25m? Snacka om att sminka en gris, men visst kiss..förlåt hemvärnet kanske ska verka under vatten ;)

@C3grp och Nifelhel

@Nifelhel

Siktet vattentätt ned till 25m? Snacka om att sminka en gris, men visst kiss..förlåt hemvärnet kanske ska verka under vatten ;)

Det är väl inte för att HV ska kunna verka i vatten, utan mer om nån ramlar i :baskerKav:

edit: språk...

Edited by drmagoo

RPS EHV tål 10 m vattendjup. Det betyder i vanlig ordning att det inte är ok att dyka med siktet, bara man håller sig över 9,5 meters nivån. Det är samma tekniska standard som för klockor. Ingen klok människa dyker med klocka som är specad till 10 meter, även om man håller sig ovanför 10 metersnivån. 10 meter betyder att siktet tål fukt och vatten, möjligen att sänkas ner en bit i vatten under kontrollerade former.

Siktet är robust och kommer inte gå sönder av vare sig vatten i rikliga mängder eller ett eller annat slag, men det är fortfarande optik vi talar om och inte en infanteriyxa med eggskydd. Håller siktet sedan inte vid normalt aktsam användning ska det reklameras.

jag frågade en officer på sdg som i sin tur frågade sin chef på södra skånska gruppen om man fick måla sin ak svaret han fick var "Om han gör några målningsarbeten på vapnet kommer han att bli ersättningsskyldig och eventuellt anmäld" :camo::angry:

jag frågade en officer på sdg som i sin tur frågade sin chef på södra skånska gruppen om man fick måla sin ak svaret han fick var "Om han gör några målningsarbeten på vapnet kommer han att bli ersättningsskyldig och eventuellt anmäld" :camo::angry:

Kan du fråga han som frågade en annan som kanske visste något om han kan peka på ett beslut, gärna skriftligt, som behandlar maskering av vapen och dess begränsningar?

Hörsägen är skit värt.

jag frågade en officer på sdg som i sin tur frågade sin chef på södra skånska gruppen om man fick måla sin ak svaret han fick var "Om han gör några målningsarbeten på vapnet kommer han att bli ersättningsskyldig och eventuellt anmäld"  :camo:  :angry:

Kan du fråga han som frågade en annan som kanske visste något om han kan peka på ett beslut, gärna skriftligt, som behandlar maskering av vapen och dess begränsningar?

Hörsägen är skit värt.

skall försöka fixa det i morgon

@C3grp och Nifelhel

@Nifelhel

Nej möjligen på Livgardet och dess tattarbat/komp. SSk är och förblir StadsSkytte.

Hört talas om sjövärnet? Dem kan ju trilla i vattnet då måste det vara tätt.

------------------------------------------------------------------------------------

@Inf

Det tål mycket mer än 10m, iaf sade dem så på fabriken när jag var där.

@C3grp

Baaa! Måste ni ta någon annans vedertagna förkortning hela tiden? Är ni så avis på specialförbanden inom FM? ;)

@Tollen

Klart jag gör! Kliver dem in i min sfär så är det jag som bestämmer, passar det inte så kan dem gå igen.

@joppe

Jag håller med 2Sharp. Visa ett reglemente motsvarande, inte enskild MDgrpCh's tankar å åsikter.

Hmm ersättningskyldig på en ak? Kul! Vart köper jag en ersättare då? Får ta och kolla med det lokala HA om dem har nån över... :angry:

Hmm ersättningskyldig på en ak? Kul! Vart köper jag en ersättare då? Får ta och kolla med det lokala HA om dem har nån över... :ph34r:

LOL, ja.. det skulle vara något där...

Jag ser personligen inte VAD man skulle ersäta, tejpar du vapnet är det inte helt sällan limrester kvar, tas bort med lämpligt lösningsmedel, likaså lämplig färg.

@ joppe, tack, jag hade verkligen uppskattat info :angry:

lite OT.

fäster färgen på tyg, dvs nylon och liknade?

efter att ha sprungit på viss civilfärgad utr på stadium, ser jag ett användnings område.

känner att färgen blir billigare än att vid varje övn dra fram en rulle gaffa och bunta ihop RU-hobbiten med.

Edited by bushman

@C3grp

Baaa! Måste ni ta någon annans vedertagna förkortning hela tiden? Är ni så avis på specialförbanden inom FM? ;)

Enkelt; snor ni vårt land snor vi era förkortningar! :dribble:

Scania Propria

Tejp kan tom se ganska så snyggt ut om det görs bra, som tex den här AI AW'n som en kompis skickat bild på till mig.

Hpim0428.jpg

:dribble:

@Nifelhel: Trevligt att du också varit på fabriken. Som du vet är det dock stor skillnad på vad huvuddelen av exemplaren egentligen klarar och vad tillverkare lämnar garantier på att det ska klara. Den skillnaden är oftast ännu större om man jämför vad en tillverkare säger vid besök på fabriken utan att behöva stå för det vid reklamationer eller motsvarande med vad samma tillverkare faktiskt garanterar. Typ "Vår garanti säger bara att den här stridsvagnen håller för 120 mm pil i fronten, men den tål egentligen en taktisk kärnladdning i fronten".

Jag vidhåller att det är dumt att använda sikten specade för 10 meter vatten vid dykeriverksamhet om man inte på grund av läget absolut måste, oavsett om huvuddelen av siktena skulle klara det. Ingen vill väl vara den som står där med vatten i siktet?

Att RPS EHV tål en hel del både vatten och annan misshandel är ställt utom tvivel, men det är alltid dumt att misshandla saker och det gäller optik i högre grad än stålspett och liknande.

För att försöka komma tillbaka till topic: Vad upplever du som den största fördelen att ha målat akn? Finns det några nackdelar?

jag frågade en officer på sdg som i sin tur frågade sin chef på södra skånska gruppen om man fick måla sin ak svaret han fick var "Om han gör några målningsarbeten på vapnet kommer han att bli ersättningsskyldig och eventuellt anmäld"  :huh:  :D

Hörsägen är skit värt.

Nu har jag kollat med själv med en löjtnant som är ansvarig i materielärenden på södra skånska gruppen och han sa att det inte fanns något skriftligt beslut att det var förbjudet att måla ak med avtagbarfärg, bara att vapnet skulle kunna återställas till urspungligt skick och att vapnet inte hindras i dess funktion.

Alltså måste bowflagen kunnas jämställas med tejp.

Nu har jag kollat med själv med en löjtnant som är ansvarig i materielärenden på södra skånska gruppen och han sa att det inte fanns något skriftligt beslut att det var förbjudet att måla ak med avtagbarfärg, bara att vapnet skulle kunna återställas till urspungligt skick och att vapnet inte hindras i dess funktion.

Alltså måste bowflagen kunnas jämställas med tejp.

Precis i de tankebanorna jag själv befinner mig...

Det skulle vara intressant med något skriftligt att hänvisa till den dagen någon bränner topplocket och skall tackla en för att man maskerat vapnet dock.. :lala:

Gott med lite mer info..

Jag är medveten om att tejp kan bli en kladdig massa om man har det på varma delar av vapnet men på de delar som inte blir varma kan man kanske använda en sådan här tejp?

SP3DT.JPG

Bredd 3 tum dvs drygt 7,5 cm.

Edited by kronvrak

Guest Squadleader

Vart någonstans införskaffar man sådan tejp och vad kostar den?

Såg plötsligt en mängd av användningsområden passera förbi framför ögonen :/

Vart någonstans införskaffar man sådan tejp och vad kostar den?

Såg plötsligt en mängd av användningsområden passera förbi framför ögonen  :/

Finns på av sidor som säljer tillbehör för bågjakt, finns även olika typer och färgställningar t ex här

http://www.wingsupply.com/shop/Scripts/pro...sp?d=966&p=1022

Edited by kronvrak

Det är mynningsskydd till AK5 som numera levereras med AK4B!

Så att vi slipper slå ut tänderna på varandra när AK:n hänger tex på ryggen.

Jasså ??

Jag har inte sett nått mynningsskydd bland mina pryttlar.. :baskerPa:

Kanske är olika beroende på MD/grupp...

Det är mynningsskydd till AK5 som numera levereras med AK4B!

Så att vi slipper slå ut tänderna på varandra när AK:n hänger tex på ryggen.

Jasså ??

Jag har inte sett nått mynningsskydd bland mina pryttlar.. :huh:

Kanske är olika beroende på MD/grupp...

Jag tillhör MDS/södra skånska gruppen, och vi fick ut mynningsskyddet i samband med ombeväpning till AK4B i början av december!!!

/Danne :)

Har meckat på lite Tan...får se när det kommer bilder.

Nå? :camo:

Ja det skulle vara kul att se .

Vilken Typ av övning genomför ni nu i fredstid som gör att ni måste maskera vapnet med färg för att skapa överlevnad?

Känns som att det finns viktigare saker att spendera tid och pengar på än vapenkamofleringsmateriel, vad ni sen gör när Hemvärnsberedskap råder i riket och angriparen har varit synlig i grannkomunen är en annan sak.

Lägg krutet på att bli ett med naturen genom fysiskträning istället för att skaffa substitut för ett fältmässigt beteende. :camo:

Jadu Gustav Bertil 3 intressant frågeställning.

Varför har vi camouflageuniform? Vi behöver ju inte camouflera oss för någon just nu. Så varför slita på dessa dyra uniformer i onödan när vi alla kan ha motoroverall som är mycket billigare.

Vänta tills Hemvärnsberedskap råder i riket och angriparen har varit synlig i grannkomunen?!?!? Är det inte lite sent att då att sätta sig ner och fundera på vad man kan förbättra och införskaffa?

Substitut? det får stå för dig det...blanda inte in mig i dina göromål.

Det må vara klichéer, ordstäv osv Men det ligger ett uns sanning i dem om man stannar upp och lyssnar på dem som vet.

Preaparatus Supervivet = Den förberedde överlever

Train as you fight and fight as you train.

Vad jag gör med mina pengar skall du högaktningsfullt skita i. Dem har jag jobbat ihop helt själv och du har inget att säga om det.

Sen undrar jag om du bara är korkad eller om du bara gör dig till. För läsförståelsen verkar inte vara på topp.

Jag citerar mig själv ifrån trådens första inlägg.

Vänligen kom inte med några bannor, uppläxningar osv, dem är jag inte intresserad av. Och kommer således inte ta till mig dem heller...