Jump to content

Recommended Posts

Posted
när jag låg inne 04-05 på i5 så tejpade vi våra ak-n vita på initiativ av våra befäl. dock så skulle det alla ha samma "mönster/tejpning). tyckte att det vart stor skillnad till det bättre.

undrar om det är nån här som har provat vapenfärgen de har på militaryshop.se(terräng).

En i vår instaspluton har målat sin AK4 med den vapenfärgen, han finns på forumet så om du frågar honom så visar han nog upp den på bild, (joppe)

• Replies 279
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
vad tykte er chef om detta?

Vi var å övade i helgen, det var ingen som sa något, det blev typ ett "hm" men inte mer, den färgen är ju ganska lätt att få bort så det är ju inget problem igentligen.

Posted
vad tykte er chef om detta?

Jag tyckte inget speciellt. Om ett grönt eller fläckigt eller föralldel vitt vapen gör mina soldater bättre så har jag inga invändningar.

Posted

En sak jag funderat över är varför det läggs så mycket tid på att maskera ex. vis. vapen vintertid, när stridsvästen man bär oftast är grönfärgad. har sett vissa bilder med tejpade västar/fickor men också väldigt många där västen är i orginal och vapnet vintermaskerat. Någon med bra förklaring?

Posted
En sak jag funderat över är varför det läggs så mycket tid på att maskera ex. vis. vapen vintertid, när stridsvästen man bär oftast är grönfärgad. har sett vissa bilder med tejpade västar/fickor men också väldigt många där västen är i orginal och vapnet vintermaskerat. Någon med bra förklaring?

Lägg dig ner i snön och låt ett omaskerat vapen sticka upp över snö kanten, mitt förslag.

Posted

Jag som chef har inget problem med om mina soldater maskerar sina Ak, det må vara med tejp eller färg.

Bara vapnet går att återställa till sitt ursprungliga skick och att säkerheten inte påverkas.

• 3 months later...
Posted

mil.se

Om nu egenmålade vapen självantänder är den här killen klart illa ute.

Är det någon som har provat att komma till förådet emd ett vapen i liknande skick? Eller köps det en ny burk med grönfärg inför rotation?

//KNI

Guest Triggerpuller
Posted
mil.se

Om nu egenmålade vapen självantänder är den här killen klart illa ute.

Är det någon som har provat att komma till förådet emd ett vapen i liknande skick? Eller köps det en ny burk med grönfärg inför rotation?

//KNI

Eller så tar man som vanligt bara bort färgen/maskeringen i samband med slutvård?

Vad jag inte förstår är hur kull efter kull av vpl vid norrlandsförbanden överlevt när de vittejpat sina vapen med tejp utan BOA?

Posted

Vad för slags färg är det då man använder om den är så lätt att få bort men tål vardagen? Jag har noll koll på de bitarna, så upplys mig gärna. Tejp är ganska solklart hur jag avlägsnar

Posted
Vad för slags färg är det då man använder om den är så lätt att få bort men tål vardagen? Jag har noll koll på de bitarna, så upplys mig gärna. Tejp är ganska solklart hur jag avlägsnar

Militaryshop har vapenfärg som är borttagbar.

Saxat från webshopen:

023-311 Svart 145

023-312 Brun 145

023-313 Olivgrön 145

023-314 Mörkgrön 145

023-315 Färgborttagare 195

023-310 Vit 145

023-316 Sand 145

Posted

Testat att läsa tråden?

Det framgår redan på sidan 1 att det finns speciell färg för maskering av vapen.

Posted
när jag låg inne 04-05 på i5 så tejpade vi våra ak-n vita på initiativ av våra befäl. dock så skulle det alla ha samma "mönster/tejpning). tyckte att det vart stor skillnad till det bättre.

undrar om det är nån här som har provat vapenfärgen de har på militaryshop.se(terräng).

En i vår instaspluton har målat sin AK4 med den vapenfärgen, han finns på forumet så om du frågar honom så visar han nog upp den på bild, (joppe)

dsc00184dm1.th.jpg

Posted
OT men:

Är det ett spännband som du använder som vapenrem?

nej det är en 3 punkts vapenrem

Posted
OT men:

nej det är en 3 punkts vapenrem

Gah :D

Tyckte att plast saken vid halsen såg ut som en såndär hake på mindre spännband..

• 6 months later...
Posted

en liten enkel fråga:

då vi nu mer inriktar vår försvarmakt på insatser utomlands kanske FMV skulle lägga ner lite jobb på att göra AK5C mer "missionsanpassad"?

1caddaf6-dcf5-4d56-b58a-4670361b9721.jpg

är detta något som kan dyka upp för mer sydliga missioner?

(t-shirten kanske inte riktigt passar in i värdegrunden BWTF)

Posted

Bushman: Färgen menar du? Det tycker jag också :ph34r:

Finns ju vapenfärg som man bara sprayar på och sen kan avlägsna med en borttagningsspray.

Den finns bl.a. på Terräng. Har inte provat den själv men den lär väll funka? Det brukar deras grejjor göra :uzi

Jag tycker det låter som ett riktigt vettigt alternativ

Posted

tänkte mer hela vapendelar.

handskyddet kan väl tex inte vara allt försvårt att få kakhi?

men vapenfärg är ju ett alternativ, vilket förmodligen som sagt BOA's inom kort.

underbart iaf att det händer något även på vapenfronten.

Posted

Bushman: Vad känar man på att ha dem tillverkade i kahki?

Jag tror det är lite billigare att bara ha två sprayburkar á 145-195kr :banghead:

Känns som att det finns andra ställen där man kan stoppa pengarna istället för att ta fram och tillverka handskydd i kahki. Sååå jobbigt är det faktiskt inte att spraya lite ;)

Posted
Bushman: Vad känar man på att ha dem tillverkade i kahki?

Jag tror det är lite billigare att bara ha två sprayburkar á 145-195kr :rolleyes:

Känns som att det finns andra ställen där man kan stoppa pengarna istället för att ta fram och tillverka handskydd i kahki. Sååå jobbigt är det faktiskt inte att spraya lite ;)

nä det är inte jobbigt att spraya och det är inte jobbigt att tejpa dem vita heller.

men jag tänker lite på livslängd och möjligheten att kunna anpassa "gamla bettan" till insatsen.

och tänk på våra vapentekniker, de behöver få jobba lite :)

Posted

Instämmer. Om våran vapen aldrig kommer användas i gröna länder, varför ska de då vara gröna? Frågan är väl vad det kostar att ändra på.

Posted
OT men:

Gissar på att det är Quickshooter.

Quickshooter

Och det är ej samma rem(Snabbrem AK4/ AK5) som dom säljer på Terräng(militaryshop)

/raven

• 4 months later...
Posted

det är inte ok att måla sin AK4:a

mitt vapen har blivit beslagtaget i vapenkontrollen

Posted (edited)

Men Joppe, du skulle inte målat den i rosa med blå prickar på. :dribble:

Vad sa de som anledning då? Det kan ju inte sabbat vapnets funktion med lite färg på kolven/handskyddet. Om nu inte vapnet var doppat i färgbad och det var gegga överallt förstås.

Då borde det ju vara värre att maskera pangen genom att binda massa masknät och tygremsor överallt.

Edited by -donTomaso-
Posted

Men Joppe, du skulle inte målat den i rosa med blå prickar på. :dribble:

Vad sa de som anledning då? Det kan ju inte sabbat vapnets funktion med lite färg på kolven/handskyddet. Om nu inte vapnet var doppat i färgbad och det var gegga överallt förstås.

Då borde det ju vara värre att maskera pangen genom att binda massa masknät och tygremsor överallt.

min chef ringde mig o berättade att dom tog den o dom gav bara förklaringen att det var fel färg på vapnet

vapnet funkar helt perfekt utan eldavbrott

Vid inventeringen?

japp

Posted

Men Joppe, du skulle inte målat den i rosa med blå prickar på. :rolleyes:

min chef ringde mig o berättade att dom tog den o dom gav bara förklaringen att det var fel färg på vapnet

vapnet funkar helt perfekt utan eldavbrott

Fick du nån kvittens på vapnet?