Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted (edited)
Vilken Typ av övning genomför ni nu i fredstid som gör att ni måste maskera vapnet med färg för att skapa överlevnad?

Finns det överhuvud taget ngn anledning enligt det resonemanget att Hv ska ha

90-utr i hemmet???

Att det finns en vilja att förbättra sitt uppträdande genom att "öva" ser jag som en

resurs som man inte ska smutskasta...

Lägg krutet på att bli ett med naturen genom fysiskträning istället för att skaffa substitut för ett fältmässigt beteende

*ASGARV*...Ja du..där straffade du ut dig i dessa sammanhang rejält...

DÅ VET ALLA Hv VAD DU TYCKER NU....så slipper du skriva ngt mer i dessa

sammanhang......Blir alla nöjda..

Edited by rille116
  • Replies 279
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jag tänker även främst att bryta konturer än att verkligen kamoflera i "färgbemärkelse".

Det gör du rätt i. Analoga TV-system bygger bland annat just på människans avsevärt bättre förmåga att se skillnader i kontrast än i färg. I dessa system så lägger man därför betydligt mer "krut" på att överföra konstrastinformationen i bilden på ett bra sätt, än att överföra färginformationen i bilden på ett bra sätt.

Posted

Jag känner inte till denna färg ni nämner eller färgborttagningsmedlet. Om Ni målar era vapen eller ej har ju inte jag med att göra, jag ser heller inte något problem med det. Bortsett från eventuella idiotregler..

MEN, vanlig enkomponents sprayburksfärg (och de flesta andra målarfärger, tror jag) tas lätt bort med vanlig thinner, som är betydligt billigare än diverse färgbortagnngsmedel.

Färgbortagningsmedel, bla Biltema & CRC (köpes tex på järnia) funkar bra. OBS! En del plastmaterial reagerer på dessa färgborttagningsmedel. Plasten blir mjuk, specielt om man låter medlet ligga aplicerat en stund, som det enligt bruksanvisning skall göra. Detta problem har jag inte haft med thinner. Men jag har heller inte målat några vapen.

Som sagt, jag vet inte något om dessa vapenspecialfärger mm men ha detta i åtanke när ni tar bort färgen.

JS

Posted (edited)

Man behöver ju inte alltid måla hela vapnet.

till min gruppchef PS: Jag svär på gud att detta inte är min ak4, du kan kolla den sen :)

31455right_full_view-med.jpg

26095HK91_cammo_-3.JPG

Kanske kan vara intressant, gäller det övre vapnet då.

Taget från annat forum, kan vara intressant. Om jag gör fel som "stjäl" detta får ni väl slå mig på fingrarna.

Thanks guys, I made two stencils with a thin sheet of plastic and applied a coat of satin light brown Fusion-Krylon spray, let dry and then the darker brown satin Fusion-Krylon and a mist of the light again to take away the sharp contrast. The Fusion paint totally bonds to any plastic. You have to gouge it with metal for it to scratch.

***If you want to do this at home kids, please don't try to paint on wood. It doesn't hold up and that would just be sacrilegious. Even the most abused wood furniture looks great.***

Edited by facit
Posted (edited)
Vilken Typ av övning genomför ni nu i fredstid som gör att ni måste maskera vapnet med färg för att skapa överlevnad?

Känns som att det finns viktigare saker att spendera tid och pengar på än vapenkamofleringsmateriel, vad ni sen gör när Hemvärnsberedskap råder i riket och angriparen har varit synlig i grannkomunen är en annan sak.

Lägg krutet på att bli ett med naturen genom fysiskträning istället för att skaffa substitut för ett fältmässigt beteende. :wub:

OT-varning.

@GB3

Användandet av vapenmålning har inte med en aktuell hotbild eller övningsutbud att göra. Att låta soldater måla/maskera sitt vapen/utrustning är en del av innnebörden i orden "lös uppgiften". Om förändringen inte negativt påverkar utrustningens säkerhet eller funktion utan har en positiv inverkan på soldatens förhållande till utrustningen så låt dom göra det. När det gäller säkerhet eller funktionsstörningar så är ju en aktuell referens de vapen som är målade i Irak eller Afghanistan lämplig. De vapnen hade omedelbart avmaskerats om de hade påverkats negativt av färgen. Personligen kan jag inte förstå hur delar av FM anser sig veta mer om behovet av vapenmaskering än de som i strid ser ett behov av det, och använder det. Återigen, Så länge vapenmaskering utförs på ett

sätt och med material som inte påverkar säkerheten eller funktionen och utförs på ett snyggt och för uppgiften/terrängen/klimatet lämpligt sätt låt soldaterna göra det. Just nu verkar det stora problemet vara att FM missat en moderniserning och därmed blivit trampad på en öm tå.

Edited by Flamdämpare
Posted
Personligen kan jag inte förstå hur delar av FM anser sig veta mer om behovet av vapenmaskering än de som i strid ser ett behov av det, och använder det. Återigen, Så länge vapenmaskering utförs på ett

sätt och med material som inte påverkar säkerheten eller funktionen och utförs på ett snyggt och för uppgiften/terrängen/klimatet lämpligt sätt låt soldaterna göra det. Just nu verkar det stora problemet vara att FM missat en moderniserning och därmed blivit trampad på en öm tå.

Om man inom delar av FM är paranoida för att soldaterna ska förstöra vapnen genom att måla dem, så kan man väl ge ut skriftlig information om hur vapnen ska målas om de målas. I denna skrift kunde man lista godkända färgtyper, ange ungefärliga mönster och beskriva hur vapnen ska målas (d.v.s. exempelvis vilka delar som får målas respektive inte målas). Kan man publicera uniformsreglementen så borde det väl inte vara så svårt att ge ut ett "uniformsreglemente för målade vapen". Jag tycker att målade vapen verkar klart användbart, då det bidrar rejält till maskeringsfunktionen genom att bryta upp vapnens väldigt karakteristiska form.

Posted
till min gruppchef PS: Jag svär på gud att detta inte är min ak4, du kan kolla den sen :)

Hrm, tur jag känner nån som känner nån annan som faktiskt eventuellt vet vem som kan komma in i vår kasun så inte herr Facit får för sig några idéer...... :wub:

Posted
Preaparatus Supervivet = Den förberedde överlever

Ett Väldigt bra argument.

Varför träna överhuvudtaget annars?

Posted
Tjohoo! jag ska måla mitt RPS på en gång! Eller inte.........min PC är lite för ung för att dö av slag ännu........samtidigt är det ju lite lustigt att det är helt ok att vintermaskera vapen med hjälp av vit tejp odyl?

Kul att man räknas som ung fortfarande, TACK!!!

EN vit kula till c3grp.

B)

• 1 month later...
Posted (edited)

@Flamdämpare

HEAR HEAR! :angry:

Jaha då har man varit på första övningen(stor kompövning) med den målade ak'n. Jag var beredd på att få ta en fight med div olika personal. Men den uteblev konstigt nog. Det blev på sin höjd nån sarkastisk mening och nån sur min samt muttrande. PlutCh var överraskad men inte negativ. Nu får vi se om det blir några efterdyningar när lugnet har börjat lägga sig efter övningen.

Hitills vad jag vet så finns det inget som säger att man inte får måla vapnet. Det känns om FM har missat vissa moderniseringar. kan det månne vara att det saknas kompetens/erfarenhet utav konflikter hos vissa styrande funktioner?

Kan inte annat än hålla med det som Flamdämpare skrev:

Så länge vapenmaskering utförs på ett

*EDIT* Bild kommer snart

Edited by Nifelhel
Posted

Vet inte om behovet av maskering är så stort då Ak4:an ju till stora delar svart eller mörkgrå. Men visst den kanske finns ett reelt behov men jag tycker att det verkar som det är lite väl stor risk att låta var och en maskera på egen hand. Det är ju inte bara risk för driftsstörningar. Som jag ser det är risken att det blir total lekstuga överhängande om var och en får maskera själv. Det är ju inte helt osanolikt att vi får se skräckexempel i stil med rosa lack och en Zebrarandig vapenrem, kanske lite att ta i men ändå. Vi ska väl ändå se så lika ut som möjligt. Som jag ser det är det bästa att låta ev maskering beslutas och genomföras centralt.

Mina fyra-fem ören :D

/Mvh LIQUID_

Posted

@Nifelhel

phiksa upp bilder på den nya målningen så andra än vi som var på övningen kan dräggla lite!

Något som är funkis för en soldat kanske inte är funkis för någon annan varför skall man då tvinga båda att se likadana ut så det inte är funkis för någon???

Nu menar jag i skogen, ej parad, högvakt motsv. Då skall man vara kinesiskt lika!

Posted
hmm... ser bra ut.... men personligen skulle jag nog använt ljusgrön, mörgrönt och brunt.....

Jaha!! Så intressant nu var det ett prov som jag gjorde och jag hade inte lust att köpa alla färgsorter som finns. En burk kostar 58kr och det är svårt att veta hur mycket färg som går åt. Färgen slits dessutom av tämligen raskt så nån större konstnärlig ambition kommer inte på frågan.

Jag vänta med spänning på bilder på DIN målade ak i de färger du ovan nämnt.

Posted

lär nog inte komma i det närmaste läget :huh:

sade ju förresten att det ser bra ut ;)

men personligen ser det lite ljust ut (ser säkert bättre ut i skogen där det skall användas)

dessutom, allt är ju individuellt, eller hur? du får måla din AK precis hur du vill så målar jag som jag vill (om det nu blir nåt måla) så blir alla nöjda och glada :)

Posted

Annars kan det ju vara tänkvärt att använda mera permanenta färger(om det är ok att måla dvs!)

Lauer custom weaponry duracoate finns ju att skaffa med mallar och allt från Midway!

m700_4.jpgm4_11.jpg

Posted

Nifelhel: Ser funktionellt ut.

scattergun: Då är det kanske bättre att man väljer ett grundmönster, förslagsvis med färgerna brun och grå, som man senare kompleterar med ickepermanenta färger.

Mönstret ska funka på egen hand men det ska vara lätt att anpassa till flera olika miljöer med bara en extra färg.

Med grått och brunt som grund.

Stad

+Mörkt grå eller tegel?

Skog på sommaren

+Grön

Skog på vintern och hösten

+Vit, mörkgrön eller beige.

Öken

+Beige

Posted
Vi ska väl ändå se så lika ut som möjligt.

Varför ska hemvärnsoldater se lika ut?

"Varför ska alla Hv-soldater se lika ut ?" Kan du säga Uniformsreglemente ? Oavsett om du går högvakt eller övar i skogen ska alla ha ett likartat utseende. Som Hemvärnssoldat i uniform representerar du FM och då ska du se proper och enhetlig ut.Jag menar inte millimeterprecision. Men om alla får måla sina vapen hur dom vill är det ju samma sak som att var och en får välja uniform själv. Men du kanske tycker att det ser snyggt ut med 20-30 olika unformsvarianter på övning. I så fall tycker jag att du ska slå upp ordet uniform.

Om själva idén att måla sitt vapen vill jag säga att det är en bra idé men om man ska gör det själv skulle jag tycka att det var bra om det fanns riktlinjer för färgval och tillvägagångssätt.

Rafter Posted den Mar 15 2005, 18:30

Något som är funkis för en soldat kanske inte är funkis för någon annan varför skall man då tvinga båda att se likadana ut så det inte är funkis för någon???

Nu menar jag i skogen, ej parad, högvakt motsv. Då skall man vara kinesiskt lika!

Jag menar inte att det ska vara förbjudet att modifiera sin utrustning men det måste ske inom rimliga gränser och enligt reglementets bestämmelser. Jag har inga synpunkter om klädseln skiljer sig åt i skogen men är det kommenderat m/90 så är det väl ändå m/90 byxor, skjorta ev tröja samt vapenrock och keps som gäller. I övrigt anpassar du naturligtvis klädsel och utr efter förhålandena.

Posted
Om själva idén att måla sitt vapen vill jag säga att det är en bra idé men om man ska gör det själv skulle jag tycka att det var bra om det fanns riktlinjer för färgval och tillvägagångssätt.

Absolut.

Men om man ska vänta tills man kan hämta ut vapenfärg och mönstermallar på förrådet lär man få vänta tills... ja.. länge.

Posted

Målet är ju ändå att öva och anpassa sig efter krigets krav. Naturligtvis ska vi på kaserngårdar och vid kontakt med det civila samhället både agera och se enhetliga ut. Men det är likväl inte vårt mål, Det är att vinna striden.

Posted

Börjar det här inte kuka ur till en sån där enhetlighets-kontra-välja själv-diskussion??? :)

Dom som får ha målade vapen får väl ha det, och dom som inte får ha målade vapen får inte ha det.....och om man inte vill ha ett målat vapen så är det inget problem....värre för dom som vill måla men inte får. :(

Sedär, jag summerade allt som kommer att kunna sägas i hänseendet uniformsreglemente på mindre än tre rader. :)

Åter till målningen....är det nån här som vet vilka färger som tål värme?? Brinner Bowflaget av när man sprutat lite auto med AK´n eller? nu vill jag inte veta att det finns mattsvart värmetålig färg på macken, utan var det finns slitstark OD Green som tål värmen från pipan???

Posted (edited)
Här kommer bildlar!!

Bilderna funkar inte :(

FETT underkänt att citera bilder hur som helst....

/BlåGul

Edited by Ing
Posted

@Nifelhel

Jag kan bara tillägga att din maskering ser mycket bra ut trots eller

kanske pga. den minimala tid jag förstått att du tillängnat den.

Kanske finns det det ett drag av den minimalistiska stilen i dig?

Kort och gott en ny Mads Gamdrup.

Mvh Speedy som ibl också har svårt att se ut och bete sig som alla andra.