Jump to content

Vapenmaskering/Ak

Recommended Posts

lite offtopic, men kanske det ger någon en glödlampa eller idé.

Gjorde några halvhjärtade tester i att färga/kamouflera mitt gevär under sista övningen.

Dock hade jag inte tillgång till några riktiga färger, så använde först ansiktsmaskering! Detta funkade till början helt okej, men det var inte soldierproof om man säger så, lossnade ganska lätt. Tog istället bandage/tygtejp och lindande runt de ställen jag ville ha maskerat, sen smorde jag inte det i färgen och lät det torka utanför tältet. Detta funkade vackert, och dessutom så var det lätt att ta bort under vapeninspektion och inlämnade efteråt.

Enda problemet är väl som med allt att man ska vara försiktig med vart man lägger ifrån sej bössan, speciellt om det är lite mörkt ute :rockon:

• Replies 279
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det är inte ok att måla sin AK4:a

mitt vapen har blivit beslagtaget i vapenkontrollen

Men Joppe, du skulle inte målat den i rosa med blå prickar på. :rolleyes:

Vad sa de som anledning då? Det kan ju inte sabbat vapnets funktion med lite färg på kolven/handskyddet. Om nu inte vapnet var doppat i färgbad och det var gegga överallt förstås.

Då borde det ju vara värre att maskera pangen genom att binda massa masknät och tygremsor överallt.

min chef ringde mig o berättade att dom tog den o dom gav bara förklaringen att det var fel färg på vapnet

vapnet funkar helt perfekt utan eldavbrott

Fick du nån kvittens på vapnet?

nope

• 1 year later...

Målade vapen i all ära! Men vilket syfte fyller det i tex Afghanistan?(svalare vapen?) Man åker ju runt i vita bilar!? Vill minnas att det fanns ett par målade KSP på skyttekomp. när jag var nere. Men det finns säkert förband där ett målat vapen kan vara en fördel. Kanske inte US och HV?

Målade vapen i all ära! Men vilket syfte fyller det i tex Afghanistan?(svalare vapen?) Man åker ju runt i vita bilar!? Vill minnas att det fanns ett par målade KSP på skyttekomp. när jag var nere. Men det finns säkert förband där ett målat vapen kan vara en fördel. Kanske inte US och HV?

Vilket syfte fyller ökenkammouniformer i Afghanistan? De åker ju i vita bilar! :surprise:

Kan man inte helt enkelt låta den enskilda soldaten avgöra det själv? Om soldaterna X i Afghanistan eller Knäckebrohult anser och för sin chef kan motivera vapenmålning i brunt, vitt eller vad det nu kan vara för nyans som önskas, så räcker väl det?! Kan vi inte bara lita lite lite lite på att han eller hon som står där i dammet har rätt bra koll på sina egna behov?

fast ibland lämnar man bilarna

Bilarna är väl för övrigt inte längre vitmålade då diverse civila hjälp-organisationer (som också rullar i vit TLC) inte vill bli sedda som agenter för ISAF?

Ah. Utvecklingen går framåt!! Bättre med ökenfärgade bilar i a-stan! Men jag tror att en del av de svenska soldater jag stött på med målade vapen kanske borde lagt tiden och energin på mer fundamentala kunskaper som tex. magasinsbyten.... Många av de norrmän ja träffade i A-stan hade målade G3/G36, jag kan erkänna att det ser ganska coolt ut! Hur är det med andra nationer? Målar enskild soldat sina vapen eller är det en SF grej? Såg bara några enstaka målade vapen i Ross Kemp serierna men det är ju bara en lite del man ser där.

Peter