Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag målade en hjälm med sprayfärg en gång i tiden och strödde pågrus innan det första lagret färg hade torkat, detta tog ganska effektivt bort reflexerna.

Kan en dylik operation även minska möjligheten till upptäkt med nvg och ir frågas kom!

En gnutta orange eller gul färg har även det ett kanmouflagevärde i samband med vsh i torrt gräs motsv

• Replies 279
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

OM du målar vapnet och strör på grus så får du nog se en vapenteknikers min såhär -->> :rolleyes::uuh:

Seriöst så borde sten och grus ge en ganska dålig effekt eftersom det har lätt att lagra värme plus att väljer du fel sorts grus så kan det vara ungefär som du sätter på dig en reflex..

Sen undrar jag hur mycket av året som har soltorkat gräs?

Är det inte bättre att försöka efterlikna skuggor och oregelbundenhet...

Posted

Tinhead:

Jag tror att Heiho svarade på frågan om det finns hjälmöverdrag till ökensystemet.

Det med grus är ingen dum ide. Jag har sett amerikaner som sprayat hjälmar med färg med sand i.

Finns på typ Panduro hobby bla.

Annars passar amerikanernas PASGT överdrag svenska hjälmen.

Posted

jo men hur glad blir chefen i Affeland om du har 3col desert på huvudet :P

Men kan man få tag i öken tyget så går det ju rätt lätt att sy egen hjämdock.

Pasgt cover passar men MICH funkar bätre.

Herm handlade detta inte om vapenmaskering!?

Posted

@tinhead.

naturligtvis så sprayar du gruset i andra och kanske tredje vändan. Finessen med grus är att det bryter upp den släta ytan och reflekterar bort ljuset, som matt färg fast bättre.

Soltorkat gräs finns nog under en längre tid än det finns grönt gräs. Att efterlikna skugga är aldrig bra, se på dom som målar sig enligt reglementet "svart på alla utstickande delar" dom ser ut som 10 ringade tavlor. Målning i "tigerrandigt" motsv har en bättre maskeringseffekt om du håller dig i skuggan, det är där en soldat hör hemma. :baskerKav:

• 2 weeks later...
Guest -Dante-
Posted

Under min värnplikt använde vi oss av färg för att maskera vapnet...

Då vi tyckte att det var riktigt störande, när klistret frös fast på vapnet o blev kladdigt varje gång det tinade....

Så vi köpte en massa sprej burkar med vit o ljusgrå färg, som man enkelt kunde ta bort med en annan sprejflaska..

Har för mig att vi beställde det från ett företag i england... vilket vet jag inte ännu men ska leta upp det o lägga in det på denna sida...

fortsättning följer...

Posted

Bra eller anus?

Tycker det lite ser ut som ngn leksak för att vara ärlig, men sen är det kanske bara jag som gör den kopplingen...

Posted
Bra eller anus?

Tycker det lite ser ut som ngn leksak för att vara ärlig, men sen är det kanske bara jag som gör den kopplingen...

Håller med om att det ser ut som en leksaksbösa a la Kiviks Marknad men är det bara funkis så varför inte?

Posted (edited)

Jo det verkar nog som FM släpper lite på reglerna mer och mer på US.

Tror dock inte att måla vapnen i "sandfärd" gör att de utför sitt jobb bättre, med hej det är min personliga uppfattning.

Det jag tor mer regelpetimetrar skulle störa sig på är snubbens civila keps a la US SF.

(Om nu inte FM börjat köpa in kakifärgade kepsar oxå)

Edit:1

Eller kan man antyda ett grönt ISAF-märke på kepsen tro? Om så fallet har någon mer info om dessa kepsar.

Edit:2

Jupp, märket syns klar på denna bild.

sheb5liten.jpg

Edited by 3924
Posted

Spekulation:

Kepsen ser ut som en typisk PX-attiralj, civilt inköpt således och knappast M-nummer märkt. Men jag kan förstå de som köper in den, det finns ju ingen fältmössa i ökencamo och ökenhatten liknar mest en sombrero modell XXL.

Posted
Seriöst så borde sten och grus ge en ganska dålig effekt eftersom det har lätt att lagra värme plus att väljer du fel sorts grus så kan det vara ungefär som du sätter på dig en reflex..

Om du köper extremt matta färger i en färghandel så är de uppblandade med sand. Partikelstorleken är dock väldigt liten, som mjöl ungefär. I väggfärger som är "sträva" och "korniga" och ger ett sandintryck så används istället plastgranul eftersom färgen annars blir för tung.

Ang värme så är nog kulören mer avgörande, svart färg=obra, vit=bra.

Martintor

Posted
Spekulation:

Kepsen ser ut som en typisk PX-attiralj, civilt inköpt således och knappast M-nummer märkt. Men jag kan förstå de som köper in den, det finns ju ingen fältmössa i ökencamo och ökenhatten liknar mest en sombrero modell XXL.

Nepp och jopp.

Alla (inte alla i hela världen) men alla på FS11 har fått ut kepsen. Ser bättre ut att bära den mot att bära ökenhatten eller den gröna kepan.

Posted

Spekulation:

Nepp och jopp.

Alla (inte alla i hela världen) men alla på FS11 har fått ut kepsen. Ser bättre ut att bära den mot att bära ökenhatten eller den gröna kepan.

Åhå?!

Låter som ett fantasktiskt (därav min spekulation) initativ från FM. Är kepan M-nummer märkt eller har man gjort avkall på den livsviktiga BOA-regeln?

Posted

Spekulation:

Nepp och jopp.

Åhå?!

Låter som ett fantasktiskt (därav min spekulation) initativ från FM. Är kepan M-nummer märkt eller har man gjort avkall på den livsviktiga BOA-regeln?

Jag har inte sett någon M-nummer, så det känns som ett loklat beslut på ett avkall på BOA.

Posted
Är kepan M-nummer märkt eller har man gjort avkall på den livsviktiga BOA-regeln?

M-nummer är inte samma sak som BOA, eller tvärtom.

Kanske börjar bli dags för FMV att beställa fler prylar i ökenkamo och beige?

Posted

Shit! Kepsen blev av ngn sjuk anledning snyggare efter att ha hört att den blivit utdelad... Jag måste besöka skrynklaren med symptomet: "Sjuklig M# fetish"...

• 6 months later...
Posted

Update:

Jag har nu tagit av "sminket" från grisen. Färgen var helt klart funkis och skulle gärna fortsätta använda den.

Anledningen till att jag tagit bort den är enkel. Jag har tröttnat på alla jönsar som vid varje övningstillfälle skall läxa upp mig. Visst tröttnar jönsarna när man vänder uppläxning emot dom pga bristande kunskap i reglementen och/eller argument. Dock blir det tröttsamt i längden så jag har valt att ta bort färgen helt.

Det som varit kul under denna tid är att få sett reaktionen på alla gamla yoff, många förmaksflimmer där. Dessvärre märkte ingen att jag tagit bort färgen. Bra eller dåligt vet jag inte..

Posted
Update:

Jag har nu tagit av "sminket" från grisen. Färgen var helt klart funkis och skulle gärna fortsätta använda den.

Anledningen till att jag tagit bort den är enkel. Jag har tröttnat på alla jönsar som vid varje övningstillfälle skall läxa upp mig. Visst tröttnar jönsarna när man vänder uppläxning emot dom pga bristande kunskap i reglementen och/eller argument. Dock blir det tröttsamt i längden så jag har valt att ta bort färgen helt.

Det som varit kul under denna tid är att få sett reaktionen på alla gamla yoff, många förmaksflimmer där. Dessvärre märkte ingen att jag tagit bort färgen. Bra eller dåligt vet jag inte..

Att ingen märkte något är väl ändå ett bra betyg, tanken var ju att det inte skulle märkas...? :Malaj: Förra kompaniövningen var det en som hade tejpat sin bössa vit, och fick lite buuu från andra i kompaniet ;-)

Guest Triggerpuller
Posted (edited)
Update:

Att ingen märkte något är väl ändå ett bra betyg, tanken var ju att det inte skulle märkas...? :) Förra kompaniövningen var det en som hade tejpat sin bössa vit, och fick lite buuu från andra i kompaniet :D

Intressant. Hur resonerade miffona som ville ha bort tejpen.

Edited by Triggerpuller
Posted

Tejpade AKn vit gjorde vi i lumpen också så det borde ju vara ok :S

Men vist fins ju en jävla massa skrivbords generaler...

Posted

Att ingen märkte något är väl ändå ett bra betyg, tanken var ju att det inte skulle märkas...? :) Förra kompaniövningen var det en som hade tejpat sin bössa vit, och fick lite buuu från andra i kompaniet :D

Intressant. Hur resonerade miffona som ville ha bort tejpen.

Det var kanske bara lite vanlig tråkning, soldater emellan. Övriga kompaniet (om nu det HM K L skrivit i din profil stämmer) hade i alla fall order på att tejpa bössan vit så sent som under CC06.

/D

• 2 weeks later...
Posted

när jag låg inne 04-05 på i5 så tejpade vi våra ak-n vita på initiativ av våra befäl. dock så skulle det alla ha samma "mönster/tejpning). tyckte att det vart stor skillnad till det bättre.

undrar om det är nån här som har provat vapenfärgen de har på militaryshop.se(terräng).