Jump to content
Sign in to follow this  
Nifelhel

Vapenmaskering/Ak

Recommended Posts

Har en fråga som jag funderat på ett litet tag nu. Maskering av vapen, då främst automatkarbin.

Jag vet att man får använda tejp, trasor osv. Men är det någon som vet om man får använda färg? Färgen är ju en form av maskering. Och man förändrar inte vapnet på något vis.

Nu pratar jag inte färg som man köper på Biltema, motsvarande, å blåser på. Utan dedikerad färg som är lätt att ta bort med rätt medel. Jag vet att vissa länder använder sig utav detta(USA bla). Hur det står ställt med samma i sverige är jag bra nyfiken på, så varför inte fråga forumet.

Vänligen kom inte med några bannor, uppläxningar osv, dem är jag inte intresserad av. Och kommer således inte ta till mig dem heller... B)

-----------------------------------------------------------------

Blågul anser ni att det inte tillhör Kasunen så får ni väl flytta. Jag satte ämnet här eftersom det innefattar vapen rätt så mycket. ;)

Guest Lt. Payne

Min högst personliga åsikt..

Din idé om att måla vapnet är inte helt fel. Jag anser att risken för störningar i vapnets funktion är lite större med trasor, Tejp och dyligt. Dessa är någorlunda fasta föremål som kan hamna där de påverkar funktionen.

Är målarfärgen du tänker på även IR-dämpande/reflekterande?

Skulle isåfall vara ännu ett argument för att måla vapnet.

Jag tror inte att vapnet skulle påverkas negativt av att målas. Risken är större att paragrafryttarna och deras inskränkta bokhyllor självantänder, Och det vill vi ju inte? B)

Min AK är nästan helt kromad, det säger nästan sig själv att det inte är så bra i kamoflagesyfte (kanske på den lokala MC--klubben)

Är det ok att bättringsmåla.

Jag tror inte att vapnet skulle påverkas negativt av att målas. Risken är större att paragrafryttarna och deras inskränkta bokhyllor självantänder, Och det vill vi ju inte? B)

Klart vi vill, en förlust som inte behöver afsa's ju. ;)

Jag vet faktiskt inte om den är IR-dämpande. Lite svårt att testa oxå.

@nifelhel

var en föregångsman o måla ak4an o ta bilder o lägg upp så vi andra kan bli inspirerade o göra samma sak med våra sorgliga ak4or. :P

det finns färgavtagnings sprej från bowflage om det är någon som klagar

Bättre är väl att skära ut ett 90 mönster i folie och smälla på.

de bästa folierna garanteras att hålla ett par år och en ruskig massa biltvättar.

Småpilliga att få bort men inte omöjliga. Riv av och tvätta bort klistret med T-röd.

hur det är med matt folie vet jag ej, men annars är färgurvalet inget problem.

Och nej, den lossnar inte i hörnor. Klarar den 3 år på ett lastbilssläp klara

den 10 månader i skogen :lol:

/martinator

Frågan är ju inte vad som är bra/bättre/bäst, frågan är ju om det är ok, dvs godkänt från högre ort att maskera sitt vapen, med ex: färg.

(givetvis då färg som går enkelt att ta bort)

Tjohoo! jag ska måla mitt RPS på en gång! Eller inte.........min PC är lite för ung för att dö av slag ännu........samtidigt är det ju lite lustigt att det är helt ok att vintermaskera vapen med hjälp av vit tejp odyl?

Edited by c3grp

ngn som har tips på bra färg att måla bössan med? alltså färg som är enkel att ta bort.

ngn som har tips på bra färg att måla bössan med? alltså färg som är enkel att ta bort.

bowflage har färg som går att få bort med färgavtagningssprej

Guest Lt. Payne

Kan bli kul detta, Undrar lite vem som blir först på forumet att måla bettan? B)

bowflage har färg som går att få bort med färgavtagningssprej

Tittat runt lite och det verkar inte finnas i vitt :-( eller är det jag som är blind?

@Fk Satan

Nopes den finns inte i vitt, bara i dessa färger.

Marsh Grass (Tan)

Mud Brown

Flat Black

Olive Drab

Leaf Green

Forest Green

Bark Gray

---------------------------------------------------------------------------

Jag finner det lite märkligt att det inte kommit nån info om just att camomåla ak.

Eller detta kanske var ett för praktiskt ämne. Nä frånvaron av svar stärker bara min tro att forumet är fullt med teoretiker.. Dax att släppa böckerna och ta upp verktygen :blink:

Övriga tack för era input's. Får se hur det blir med målandet ;)

Edited by Nifelhel

Färgen saknar ju M-nummer så det finns en viss risk med målandet :P

synd att det inte fanns vit färg. skulle vara behövligt nu på vintern, men men får lösa det hela på andra sätt istället....

Det är ju bara att dra ärendet till sin spets. Vissa påstår att det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse.

Om krigförande nationer tillåter sina soldater att måla vapnen borde den erfarenheten kunna uttnytjas av andra som inte har krigserfarenhet.

Skulle en AK självantända eller springa iväg för att den blivit målad istället för tejpad eller klädd med trasor har ju vi råkat ut för något som ingen annan har gjort.

/Korvfingrar.

Edited by Flamdämpare

synd att det inte fanns vit färg. skulle vara behövligt nu på vintern, men men får lösa det hela på andra sätt istället....

Testa värmetåligheten på Vetflex (Även känt som Vetwrap.), det måste vara det som går snabbast att sätta dit och sen att ta bort utan problem om det nu tål värmen från en AK (Det används på gevär i USA men de bör ju inte bli lika varma.)

Bättre är väl att skära ut ett 90 mönster i folie och smälla på.

de bästa folierna garanteras att hålla ett par år och en ruskig massa biltvättar.

Småpilliga att få bort men inte omöjliga. Riv av och tvätta bort klistret med T-röd.

hur det är med matt folie vet jag ej, men annars är färgurvalet inget problem.

Och nej, den lossnar inte i hörnor. Klarar den 3 år på ett lastbilssläp klara

den 10 månader i skogen :camo:

/martinator

Tackar för ett bra tips :ph34r:

OK, vilka färger skulle ni vilja måla Anna-Karin i? Nu snackar vi inte vinter-cammo.....svart, brunt, 2 * grön liknande uniformen??

Flamdämpare, vad säger du? Ska vi köra på det till Halmstad?

Edited by c3grp

OK, vilka färger skulle ni vilja måla Anna-Karin i? Nu snackar vi inte vinter-cammo.....svart, brunt, 2 * grön liknande uniformen??

Flamdämpare, vad säger du? Ska vi köra på det till Halmstad?

Något liknande detta?

Lite mörkare kanske?

DSC01903.jpg

Vilket LIV det hade blivit om man dök upp på Hv-övning med Bettan i liknande, men kanske nägot mörkare, färger.....lead the way, Fu Kjellberg!

Vi skulle kanske göra det, Jag funderar starkt på det c3grp. ;)

@Fu Kjellberg

Lite OT:

Skulle det inte gå att bjuda in fler soldf:are till den övningen och tillhörande efterfest med ätande av brända djur och enorma mängder maltdryckerefteråt??

:/

Vi har ju några månader kvar. Finns kanske någon kontaktperson som intresserade kan kontakta?

Ser vapnet ut så kan man ju tappa bort det lättare, eller?

Jamen hallå, antingen har man Bettan på sig, eller så håller man hårt i henne! Nåt annat existerar inte i min lilla värld av blommor i alla fall......

Ser vapnet ut så kan man ju tappa bort det lättare, eller?

Svårt att tappa vapnet då man aldrig skall lämna det ifrån sig i fält.

Gör man det är man puck-tvåa :/

Hade faktiskt tanken att täcka bössan med maskeringstejp och spraya på detta förra Siben.

Edited by Fu Kjellberg

Om man sitter å skiter då?

Då knyter du fast vapnet meddels ett 1,25 m långt snöre; ena änden i vapnet, andra änden i lämplig kroppsdel.

Man lägger ALDRIG vapnet ifrån sig! ALDRIG!

Jag har åtskilliga gånger plockat åt mig vapen som legat övergivna i terrängen; när sedan ägarna har blivit lagom panikslagna har de fått tillbaka sina vapen, men inte förrän de fått in även i reptilhjärnan att vapen dräller man inte omkring sig hur som helst!